Muuttoauto USAsta

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Muuttoauto USAsta

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ohessa muutama ohje muuttoauton kanssa toimimisesta. Auto on tuotu USA:sta (North Carolina) Suomeen vuonna 2008. Ohjeen kirjoittaja pidättäytyy kaikesta vastuusta. Ajanmukaiset vaatimuksen kannattaa tarkastaa viranomaisten, lähinnä Tullin ja AKE:n, kanssa.

Tässäpä sitten prosessikuvaus auton hankkimiseksi ja tuomiseksi:
- Muuttoauton saa tuoda, jos oleskelee vähintään vuoden ulkomailla ja ko. auto on käytössä viimeiset puoli vuotta. Hyvät ohjeet saa Suomen Tullista, http://www.tulli.fi tai tullineuvonnasta.
- Osta auto (siis :saab:). Oman auton kaupat tehtiin Suomessa Saab IDS:n kanssa. Hinta oli näin kohtuullinen. Loppuvuodesta USA:ssa olisi saattanut saada parempia tarjouksia (ehkä 1000-5000 USD alle meidän ostohinnan) vanhenevista malleista. Tämä ei kuitenkaan ollut meille vaihtoehto.
- Auto on toimitettu jenkkispeksein, tällaiseen kauppaan Suomessa ei moni merkki pystynyt. Itse tiedän vain Saabin ja Volvon. Muut katsomani merkit myyvät autoja eurospeksein Suomessa, jolloin auton vienti jää ostajan vastuulle. Euroautonkin voi viedä ainakin väliaikaisesti, mutta on monimutkaisempaa ja vakuutus voi olla kalliimpi.
-Auton rekisteröimiseksi USA:ssa pitää olla voimassa oleva liikennevakuutus. Kaikki eivät vakuutuksia ulkomaalaisille tarjoa, ns. independent agent voi olla paras tapa saada vakuutus. Vakuutuksen saamista helpottavat kotimaan vakuutusyhtiön ja AKE:n todistukset onnettomuusvapaista vuosista, ajokortin voimassaolosta sekä liikennerangaistuksien puutteesta.
- Osavaltiosta riippuen voi ajaa Suomen ajokortilla tai sitten ei. Meidän piti hankkia paikallinen ajokortti vakuutuksen saamiseksi. Se ajettiin vuokra-autolla. Tutkinto kesti puoli päivää (kirjallinen ja ajokoe). Suosittelen kuitenkin lukemista kirjallista koetta varten. Paperisotaa voi olla, jos DMV (paikallinen AKE, http://www.dmv.org) vaatii sosiaaliturvatunnuksen ajokortin myöntämiseksi.
- Aja autolla, bensa on edelleen halpaa USA:ssa muista väitteistä huolimatta…
- Varaa kuljetus Atlantin yli. RORO-alukset ovat halvimpia, mutta silloin auto on enemmän alttiina kolhuille ja varkaille. Autossa ei saa tuolloin olla mitään ylimääräistä tavaraa sisällä/katolla. Kontti on vain vähän kalliimpi ja turvallisempi. Kontissa auton voi lastata täyteen muuttotavaraa (kannattaa kuitenkin varmistaa kuljetusliikkeeltä).
-Ajoimme auton ja tavarat itse rahtiterminaaliin, jossa ne lastattiin puolikkaaseen konttiin (käytimme http://www.halmari.com kuljetusliikettä)
- Palautimme NC:n kilvet ja katkaisimme vakuutuksen tämän jälkeen. Tämän homman helppous riippuu osavaltiosta. Toiset sanovat, että ei kannata tehdä mitään ja käskevät antaa kilpien vanheta (veromerkit ja katsastus vanhenevat vuodessa). Teimme kuitenkin paikallisen lain mukaan. Nyt on olemassa todisteet, ettei paikallista vuosittaista ajoneuvoveroa tarvitse maksaa viennin jälkeen. Todisteet toimivat ja vain osa vuosittaisesta verosta lankesi maksuun.
- Odottele sitten, että auto saapuu, meillä meni vähän alle 6 vk . Tällä välin voit keräillä dokumentteja Suomen Tullia varten. Tulli pyytää auton kauppakirjaa, todistusta auton vakuutuksesta viimeisen 6 kk:n ajalta, todistusta omistajan ulkomailla olosta (esim. työnantajan todistus), listaa Suomessa vietetyistä ajoista, ehkä matkalippuja ja ehkä passia. Ajanmukaiset ohjeet: http://www.tulli.fi.
- Jos autossa ei ole vakuutusta eikä rekisterikilpiä maahan tullessa, Tulli myy suomalaisen siirtovakuutuksen ja 3 kk liikennevakuutuksen (ns. tarralappukilvet). Oma vakuutusyhtiö pitää tietää tässä vaiheessa. Tulli myy pakollisen liikennevakuutuksen. Tämän jälkeen voi soittaa vakuutusyhtiöön ja tarvittaessa laajentaa vakuutusturvaa.
- Auton ja tavarat voi tullata ennen niiden hakemista rahtiterminaalista. Menimme hakemaan tavaroita Länsisatamasta ja kävi ilmi, että auto on tullattava aina Sörnäisissä (tästä oli itse asiassa Tullilla ja huolitsijoilla eri näkemys). Sitten jouduimme ajelemaan vähän edestakaisin. Tullauksen voi tehdä myös asiamies, jos ei itse huvita ravata eri luukuilla. En tiedä miten se prosessi menee auton kohdalla.
- Rekisteröintikatsastus pitää toimittaa 10 pv. kuluessa tullauksesta. Saabin kohdalla ei ollut paljoa ihmeteltävää, koska esim. sivuvilkut ja takasumuvalo löytyvät. Varoituskolmio pitää autoon hankkia, sitä ei tosin katsastusmies muistanut tarkistaa.
- Muuttoauton kanssa ei nykyisin tarvita vaatimustenmukaisuustodistuksia (conformity certificate), jos ne täyttävät jonkin suuren automaan speksit (USA, Japani, jne.).
- Autoveropäätöstä sai odotella. Tulli postitti sen kotiin kahdessa kuukaudessa.
- Muuttoautoille annetaan autoveron alennus. Ensiksi arvioidaan paljonko auto maksaisi tullauspäivän Suomessa, sitten lasketaan autoveron osuus ja verosta annetaan alennus (13500 euroa). Ennen CO2-perusteista verotusta, tämä tarkoitti sitä, että tullaushetkenä karkeasti n. 45000-50000 euroa maksavan auton pystyy tuomaan verotta. CO2-perusteinen verotus vaikuttaa autoveroprosentteihin ja tämä kannattaa kunkin pohtia itse. Laskuesimerkkejä löytyy Tullin sivuilta.
- Vaikka periaatteessa Suomessa on vastaava malli myynnissä, muuttoautoon ei oltu määritelty CO2-päästölukua. CO2-päästöt ilmeisesti määritettiin kokonaismassan mukaan ja veron määrä laskettiin siitä.
- Autoveropäätöksen hitauteen liittyy sellainen hankaluus/epäselvyys, että lain mukaan rekisteröintikatsastus pitää tehdä 10 pv. kuluessa. Katsastusmies hylkää sen, koska ei ole autoveropäätöstä. Hylätyllä autolla saa ajaa yhden kuukauden. Kuitenkin Tullin päätös kesti huomattavasti kauemmin. Kun kuukausi tuli täyteen, soitin katsastusasemalle. Heidän ohjeidensa mukaan ei kuitenkaan tarvinnut tulla uusintanäyttöön.
- Auton käyttöön liittyy erityisehtoja kunnes karenssi on purettu. Karenssin purkuehdot: auto omituksessa kolme vuotta, joista viimeinen vuosi asuttu Suomessa. Karenssin purkua pitää anoa ja maassaolo todistaa, esim. työnantajan todistuksella (ainakin ennen oli näin). Karenssiaikana autoa saavat käyttää itsenäisesti perheenjäsenet (eli samassa osoitteessa asuvat). Muutkin saavat ajaa, mutta ajokortillisen perheenjäsenen pitää olla mukana.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Muuttoauto USAsta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

karitammi kirjoitti: Auton käyttöön liittyy erityisehtoja kunnes karenssi on purettu. Karenssin purkuehdot: auto omituksessa kolme vuotta, joista viimeinen vuosi asuttu Suomessa. Karenssin purkua pitää anoa ja maassaolo todistaa, esim. työnantajan todistuksella (ainakin ennen oli näin). Karenssiaikana autoa saavat käyttää itsenäisesti perheenjäsenet (eli samassa osoitteessa asuvat). Muutkin saavat ajaa, mutta ajokortillisen perheenjäsenen pitää olla mukana.
Ansiokas kertomus, kiitoksia.
Tuo karenssi on kyllä sitten oikea järjen riemuvoitto tässä muutenkin päin per**ttä autoverotetussa maassa. Jos vaan joku viitsisi, niin voisi huvikseen valittaa vaikka EU:lle, koska melkolailla nuo kaikki samat säännökset koskevat myös EU:sta tuotuja muuttoautoja...
Ensinnäkin tuo kolmen vuoden omistusaikasysteemi on ainakin puolet liian pitkä. Sivistyneessä maailmassa ihmiset vaihtavat autojaan jopa alle kolmen vuoden välein.

Toisekseen tuo ajo"kelpoisten" kuskien rajoittaminen on varmasti silkkaa mielivaltaa ja laitontakin, jos oikein ruvetaan tutkimaan. Miten hiivatissa jollain viranomaispellellä voi olla määräntävaltaa siihen, että kuka yksityishenkilön omistamaa autoa ajaa (olettaen siis, että kuski on selvä ja omaa ajokortin :roll: ) ...Jos ratista "narahtaa" esim. kaverisi, niin sanktiota tulee ainakin autoveron verran. Hienoa.

Kyllä olisi aika palauttaa nuo muuttoautosäännöksetkin pikkuhiljaa nykyaikaan...saas nähdä mimmoinen "show" itsellä on edessä, jos nyt saan aikaiseksi hankkia jonkun katiskan täältä Italiasta ennen kuin on liian "myöhäistä" (eli alle 6kk kotiinpaluuseen).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin