AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Hain Ruotsista 9-5 2001 saappin ja aloin suorittamaan maahantuontiin liittyviä pakollisia kuvioita.

Katsastusasemaksi valitsin Helsingin Hakuninmaan aseman koska se sattu olemaan sopivan lähellä.

Ostin auton yksityiseltä joten myyjälle jäi rekisteriotteen osa 2 jolla ilmoitetaan vägvärkketille auton myynnistä ulkomaille. Suomessa katsataja alkoi vaatia ilmoitusosaa ja oli ihmeissään kun ilmoitin dokumentin jaavän myyjälle ihan samoin kuin suomessakin kun auto myydään niin vain tekninen osa annetaan ostajalle. Katsataja kuitenkin hyväksyi selityksen mutta sanoi että kaikissa hänen aikaisemmin tekemissä maahantulokatsastuksissa molemmat paperit ovat olleet tallella.

Seuraavaksi katsastaja kysyi coc todistusta jota en ollut autosta löytänyt, en tosin ollu ettinytkään koska auto oli v 2001 ja tyyppihyväksytty ruotsissa ja pitäisi siten kelvata sellaisenaan maahantuotavaksi. Noh homma eteni siten että katsataja ilmoitti selvittävänsä tekniset tiedot AKE:lta ja lähettävänsä retu kyselyn ruotsiin.

Inssi palasi konttorihommista ja ilmoitti että auton tyyppihyväksyntänumerolla ei löydy mitään tietoja autosta eikä katsastusta voida suorittaa loppuun. Inssi antoi mulle ohjeet pyytää maahantuojalta kirjallinen todistus auton päästö ja kulutusarvoista jonka jälkeen maahantuonti voidaan hoitaa loppuun.

Soitin heti AKE:n ja kerroin ongelmasta ja tiedustelin syytä miten on mahdollista että akella ei ole kyseisen tyyppihyväksyntänumeron päästö ja kulutusarvoja. Vastuksena oli että auto on mallia jota ei ole koskaan tuotu suomeen ja eikä kyseisiä arvoja ole siksi kirjattu sähköisen tietokantaan. Kyselin avuttomana ja ihmeissäni että eikö AKE voisi hankkia kyseiset arvot Ruotsista Vägvärkketiltä jossa varmaan tiodet olisivat olemassa. AKE:ssa sanottiin että tämmöistä viranomaisyhteistyötä ei kuulemma ole tapana harjoittaa ja kehottivat selvittämään Saab maahantuojalta puuttuvia arvoja.

Seuraavaksi soitin maahantuojalle jossa asiasta tietävä henkilö oli lomalla, muutta uskalsivat kuitenkin antaa henkilön gsm, numeron. En kehdannut lomalaiselle soittaa vaan tekstasin ongelmani ja laitoin auton runkonumerobn ja tyyppihyväksyntänumeron viestiin ja toivoin saavani puuttuvat arvot pian koska ajoaikaa oli enää muutama päivä jäljellä. Maahatuojan ystävällinen henkilö lupasi hoitaa homma ja kysyä arvot Trollhättanin tehtaalta. Kirjallisen dokumentin saisin noutaa Saabin respasta nimellä. Olin helpottunut ja onnellien.
Noin viikon kuluttua hain paperin Saabilta, mutta autossa sitä lukiessani huomasin että paperissa vain todistettiin auton olevan EU tyypihyväksytty ja täyttävän vaaditut arvot, mutta itse arvot puuttuivat. Takasin Saabin puheille, mutta nyt sieltä ilmoitettiinkin että tehtaalla ei arvoja löydy, paitsi ehkä jostain mapista jos joku on sattunut säilyttämään kopion auton mukaan laitettavsta coc todistuksesta. Maahantuoja sanoi päästö ym muiden arvojen saamisen tehtaalta olevan hankalaa ja aikaa vievää hommaa ja lisäksi se maksaisi jotain ja kehottikin olemaan uudestaan yhteydessä AKE:en

Soitin AKE:en ja kerroin uutiset. Yllätäen akessa ilmoitettiin että autosta on kaikki tarvittava tieto, mutta saabin kohdalla tiedot ovatkin runkonumeron mukaan talletettu tietojärjestelmään. Pyysin saada auton tiedot itselleni, mutta AKE ei luovuta tietoja yksityisille ihmisille. Katsastusinssin pitää pyytää tietoja AKE:lta ja ake luovuttaa ne sitten pyyntöä vastaan. Jätin soittopyynnön insille ja odotin yhteyden ottoa joka tulikin yllättävän nopesti. Kerroin inssille että tietoja pitää pyytää erityisellä auton rekisteritietokyselykaavakkeella faxilla tai meilillä. Kaavakkeessa ei ole kohtaa runkonumerolle koska kaikki muut merkit löytyvät tyyppihyväsyntä numeron perusteella ja numero piti ujuttaaaa johonkin muuhun kohtaan kaavakkeeseen. Soitin inssille vielä perään ja hän vahvisti lähettäneensä kyselyn AKE:een. Inssi lupas soittaa kun tiedot tulevat. Taas meni päivä eikä mitään kuulunut. Soitin Hakuninmaalle inssille joka kertoi että tietoja ei ole tullut. Tämän jälkeen soitin taas AKE:een ja tiedustelin onko reksiteritietokyselykaavake tullut heille. Kyselykaavake löytyi, mutta sitä ei oltu täytetty. Pyysin AKE:en vastaavaa täyttämään lomakkkeen ja lähettämään sen hakunmaan konttorille. AKE:en vastaava ilmoittikin yllätykseksi että heillä ei olekkaan tietoja kyseisesllä tyyppihyväksyntänumerolla, eikä niitä oikeasti tarvita, sillä katsatusohjeissä lukee että tämmöisissä tapauksissa auto hyväksytään ilma päästöarvoja. No hemmetti olisitte heti sanonut, mietin. Ajoin samantien Hakuninmaalle ja kävelin suoraan inssien toimistoon jonottamatta missään luukulla ja etsin kyseisen inssin käsiini ja luettelin sille EU lakia kohdasta jossa tyyppihyväksytty auton on hyväsyttävä rekisteriin missä EU aluella tahansa ja kerroin myös terveiset AKE:lta kuinka kysisessä tapauksessa tulisi menetellä. Inssipä haki paikan pomon paikalle joka rupesi asiaa selvittämään ja yritti kaivaa itsekkin tyyppihyväksyntänumeron päästöarvoja esiin, mutta ei niitä löytänyt. Pomo ja inssi kuitenkin tulostivat minulle aken määräämät katsastusohjeet joissa selkeästi ilmoitetaan että kyseisestä vuosimallista pitää löytyä tyyppihyväksyntään kuuluvat päästöarvot, ilman niitä autoa ei saa rekisteröidä. Molemmat, pomo sekä inssi sanoivat että AKE:en nuori inssi ei tiedä hommasta mitään ja antaa paikaansa pitämättömiä lausuntoja. No tieto ei minua paljon auttanut kysyinkin että mitäs nytten? Inssi ja pomo kehoittivat minua hankkimaan tiedot jostain, joko AKE:sta missä niitä ei ollut tai naahantuojalta missä sieläkään niitä ei mahdollisesti ollut. Vitutti ankarasti. Jos olisin tiennyt olisin ajanut ensin konttorille ja vasta sitten tehnyt autoveroilmoituksen, mutta nyt olin tehnyt toisinpäin ja maksanut verot heti kun lappu oli luukusta tullut. Oli perjantai joten menin ja ostin suomalaista masennuslääkettä pitkäripasesta ja ajttelin antaa asian hautua muutman päivän ja keskittyä vaihteeksi muuhun. Viikonloppu meni mukavasti ja viikko alkoi tutun tahmeasti, ja ajelin laittomasti tullin kilvillä. Tiistaina aloin taas miettiä asiaa ja meinasin että lainaan jostain coctodistuksen tai väärennän sellaisen ja yritän sitten uudestaan rekisteröintiä. Yllättäen puoleltapäivin puhelin soi ja soittaja kertoi olevansa inssi Hakuninmaalta ja sanoi että AKE:lata oli tullut faxi jossa oli mun saabin päästöarvot ja kysyi että onko mulla rekisteröinti vireillä :) Vastasin että kyllä on ja näitä tietoja kaivattiin. Inssi kehotti ajamaan paikalle ja hoitamaan homma loppuun. Ajoin hakuninmaalle ja homma eteni suht kitkattomasti kunnes autolle annettuun rekisteritunnukseen ei löytynyt kilpiä vaikka useampi henkilö niitä konttorilta etsi, ja koko paperi souvi piti aloittaa uudestaan ja auto sai uuden tunnuksen jonka kilpien olemassaolo selvitettiin ennen paperien lopullista täyttämistä.

Nyt mulla on leimattu ja maahantuotu 2001 2,3t 95 wagon


Jaksoin koko prosessin olla huutamatta ja vittuilematta ja yritin muutenkin käyttäytyä asiallisesti, vaikka vitutus ja turhautuneisuus oli ankaraa.

Jäin tapauksen tiimoilta ihmettelemään AKE:en ja Akatsatuksen surkeasti toimivaa yhteystyötä ja haluttomuutta hoitaa ehkä normaalista hieman poikkeavaa tapausta. Lisäksi pidän sekä AKE:n että A Katsatuksen toimintaa erittäin ammattitaidottomana välinpitämättömäna ja epäselvänä. Kumpikin taho vieritti vastuuta toiselle ja molemmat antoivat ristiriitaista tietoa siitä miten asiat tulisi edetä ja mitä tietoja tarvitaan ja kuka niitä antaa. Katsastusohjeissa lukee selkeästi ilman tulkinnan varaa että katsastajan, tässä tapauksessa Hakuninmaan A katsastuksen olisi pitänyt hankkian tyyppihyväksyntänumeroa vastaavat päästö ym katsatuksessa vaadittvat arvot. Näiden tietojen hankkimisen vastuu EU tyyppihyväksytyn auton kohdalla on viranomaisilla ei yksityisellä kansalaisella jolla ei ole pääsyä viranomaisrekisteriin. AKE:n olisi pitänyt luovuttaa kyseiset tiedot viipymättä A Katsastukselle sen niitä pyytäessä. AKE on lisäksi velvoitettu autorekisteriviranomaisena säilyttämään tiedot autojen tyyppihyväksyntään liittyvistä päästö ym arvoista ja luovuttamaan tiedot edelleen esim autokatsastusta harjoittaville yrityksille.

Kumpikaan taho ei hoitanut nille annettuja tehtäviä asiaan kuuluvalla, jonka seurauksena minulle aihetui turhaa työtä, ajan hukkaa, taloudellisia menetyksiä ja mielipahaa ja huolta.

Tarkoituksena on vileä käydä tekstiä läpi, tiivistää ja täsmentää ajankulua ja lisätä henkilöiden nimet jonka jäkeen teksti lähteekin sitten muutamaan osoitteeseen ja nähtäväksi jää onko sillä mitään vaikutusta ja herättääkö se laajempaa keskustelua.
"pikkuvikoja helppo korjata"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuollainen amatööritoiminta on ikävä kyllä totta monessa paikassa.

Tuo asema kuulunee jatkossa niihin asemiin minne ei tuontiautoa kannata viedä rekisteröitäväksi. :evil:
Kun noita rekisteröintejä tekee, kannattaa kyllä ensin varmistaa konttorilta onko niilä asiaankuuluvat tiedot ja onko ne koskaan tehnyt moista operaatiota.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eikös tyyppikilvessä ole tuo hyväksyntä merkki?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

V-M kirjoitti:Eikös tyyppikilvessä ole tuo hyväksyntä merkki?

V-M
En ihan pääse jyvälle mitä meinaat.

Tyyppikilvessä on EU tyyppihyväksyntä numero jonka perusteella AKE:sta pitäisi löytyä kuluts- ja päästö arvot. Näiden arvojen perusteella määräytyy esim autovero. Ilman arvoja ei autoa voi katsastaa
"pikkuvikoja helppo korjata"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

lakuvana kirjoitti:
V-M kirjoitti:Eikös tyyppikilvessä ole tuo hyväksyntä merkki?

V-M
En ihan pääse jyvälle mitä meinaat.

Tyyppikilvessä on EU tyyppihyväksyntä numero jonka perusteella AKE:sta pitäisi löytyä kuluts- ja päästö arvot. Näiden arvojen perusteella määräytyy esim autovero. Ilman arvoja ei autoa voi katsastaa
Juuri tuon e-numeron pitäisi riittää...
Kaikki muu on katsastuspaikan ammattitaidottomuutta :x
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja et »

MacTurbo kirjoitti: Tuo asema kuulunee jatkossa niihin asemiin minne ei tuontiautoa kannata viedä rekisteröitäväksi.
Hakuninmaa oli aikoinaan ainoita katsastusasemia täälläpäin, eli vanhimpia. RAIVOSTUTTAVAA lukea miten tyhmiä nekin on.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

lakuvana kirjoitti: Ostin auton yksityiseltä joten myyjälle jäi rekisteriotteen osa 2 jolla ilmoitetaan vägvärkketille auton myynnistä ulkomaille.

Väärin toimittu, aina molemmat osat ruotsista mukaan.(Jos myyjä jostain syystä luulee tarvitsevansa omankin, hän pystyy hankkimaan ylimääräisen itselleen)
lakuvana kirjoitti:Suomessa katsataja alkoi vaatia ilmoitusosaa ja oli ihmeissään kun ilmoitin dokumentin jaavän myyjälle ihan samoin kuin suomessakin kun auto myydään niin vain tekninen osa annetaan ostajalle.
Oletko koskaan ostanut auton suomessa? Ja pelkällä teknisellä osallako päässyt uudeksi omistajaksi? Tuskinpa sentään. :)

Ja ei, en jaksanut lukea loppuun.
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Tri-Lo kirjoitti:
lakuvana kirjoitti: Ostin auton yksityiseltä joten myyjälle jäi rekisteriotteen osa 2 jolla ilmoitetaan vägvärkketille auton myynnistä ulkomaille.

Väärin toimittu, aina molemmat osat ruotsista mukaan.(Jos myyjä jostain syystä luulee tarvitsevansa omankin, hän pystyy hankkimaan ylimääräisen itselleen)

Näiden ohjeiden mukaan toimittiin. http://www.vv.se/templates/page3____11295.aspx

lakuvana kirjoitti:Suomessa katsataja alkoi vaatia ilmoitusosaa ja oli ihmeissään kun ilmoitin dokumentin jaavän myyjälle ihan samoin kuin suomessakin kun auto myydään niin vain tekninen osa annetaan ostajalle.
Oletko koskaan ostanut auton suomessa? Ja pelkällä teknisellä osallako päässyt uudeksi omistajaksi? Tuskinpa sentään. :)

Onhan noita autoja tullut ostettua ja myytyä :) Niin kyllä me tehtiin ihan normaalit kaauppakirjat joissa löytyi samat tiedot kun del 2:ssa. :)



Ja ei, en jaksanut lukea loppuun.



Pahoittelen liian pitkää ja sekavaa kirjoitustyyliä :)
"pikkuvikoja helppo korjata"
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Tosiaan tekstissä on asiavirhe koskien rekisteröintipapereita. Noh korjataan joskus.

Maahatuotaessa autoa josta toi del 2 uuppu ei pitäisi olla mikään ongelma, koska konttori voi esim Ruotsiin tehtävällä retu kyselyllä saada del 2:sen tiedot :)

Ainakin näin olen asian ymmärtänyt
"pikkuvikoja helppo korjata"
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Onko tästä asiasta kuulunut jälkeen mitään? Lähetitkö tuon kertomuksen nimillä täytettynä mainittuihin paikkoihin?
Asia ei sinänsä kosketa minua pätkääkään, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, korvasiko kumpikaan lafka menetetystä vapaa-ajasta sekä turhista ajoista aiheutuneita kuluja. Vai siirsivätkö vain edelleen vastuuta toisilleen?
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Azanovix kirjoitti:Onko tästä asiasta kuulunut jälkeen mitään? Lähetitkö tuon kertomuksen nimillä täytettynä mainittuihin paikkoihin?
Asia ei sinänsä kosketa minua pätkääkään, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, korvasiko kumpikaan lafka menetetystä vapaa-ajasta sekä turhista ajoista aiheutuneita kuluja. Vai siirsivätkö vain edelleen vastuuta toisilleen?
Tuskin mikään firma korvaa välillisiä kuluja mistään tuollaisesta. Ehkä jonkun lahjakortin voivat antaa katsastukseen hyvää hyvyyttään tai kahvit tarjota. :mrgreen:
Pääasia tietenkin on, että baaS sai leiman ja aikaa ei mennyt kuukausitolkulla.
Surkeata luettavaa kyllä, mutta eipä tän maan autoihin liittyvistä asioista oikeen jaksa muuta uskoakaan.
rcaa
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 16:36
Paikkakunta: tampere

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja rcaa »

eipä ole minullakaan uutta että ake ja katsastus asema ei tiedä mitä tekee :twisted:

mutta tuo kokemus oli kyllä mielenkiintoinen :| kyllä minulla olisi mennut paaljon diapamia :lol:
900ng S 2.3l - 94v
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Kävin Herttoniemen Autokatsastuksessa heti tultuani Suomeen uuden tonnarin kanssa. Annoin rekisteriotteen ykkös ja kakkososan (Ruotsalaiset alkuperäiset) ja homma oli sitä myöten selvä.
Homma on helppo kun valmistenumerosta löytyy se "e" merkintä.
Kyseessä oli periaatteessa normaalikatsastus.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

lakuvana kirjoitti:Tosiaan tekstissä on asiavirhe koskien rekisteröintipapereita. Noh korjataan joskus.

Maahatuotaessa autoa josta toi del 2 uuppu ei pitäisi olla mikään ongelma, koska konttori voi esim Ruotsiin tehtävällä retu kyselyllä saada del 2:sen tiedot :)

Ainakin näin olen asian ymmärtänyt

Juuri näin kävi meikäläisellä kun toin -00 Aeron. Ei ollut kakkososaa mukana, joten katsastusmies lupasi tehdä retu kyselyn. Rekisteriotteeseen tuli merkintä asiakirja puutteesta. Otti multa puhelinnumeron ja lupasi soittaa kun asiat on selviävät Ruotsista. Soitti heti seuraavana päivänä, että auton katsastus on OK ja hae uudet paperit konttorilta kun ajelet ohi.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Vastaa Viestiin