Sivu 1/1

Biopowerin verotus

Lähetetty: Ma Loka 13, 2008 20:46
Kirjoittaja Pola
"Auto on Saab 9-5 BioPower, joka kulkee bioetanolilla. Sen ansiosta auton hiilidioksidipäästöt ovat nolla!" Kirjoittaa tuulilasi. Jos uusi vero määräytyy nykyään co2 päästöistä niin miten tuollaista nyt sitten verotat?

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ti Loka 14, 2008 22:15
Kirjoittaja peinu
Itse veikkaan, että tulli arpoo verotusta niin pitkään, että auto kerkeää kompostoitua.

Voisihan sieltä tullista kysäistä? Kyllähän ne antaa mielellään lausuntoja mihin ne ei millään halua sitoutua.

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Pe Loka 17, 2008 07:52
Kirjoittaja hasha
Auto kulkee ilmeisesti E85-polttoaineella jossa on 15% bensaa ja loput etanolia.

Ihmettelen miten co2-päästöt voi olla nolla?

Toinen asia on että autolla voi ajaa millä bensa/etanoli seoksella tahansa eli vaikka pelkällä bensalla. Tällöin tulli varmaan laskee päästöt vastaavan bensa-version mukaan kun ei suomessa E85-polttoainetta myydä.

Vähimmäisverotus päästöjen mukaan on 60g/km joka tekee 10% verotusarvosta. Ymmärtäisin tuon niin että oli co2-päästöt sitten nolla tai alle 60g/km niin vähintään 10% veroa verotusarvosta plus 22% alvit päälle.

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ti Kesä 02, 2009 21:54
Kirjoittaja AlonZo
Länsinaapurin Saab 95 Biopower 2,0t kiinnostaisi. Olisiko kukaan saanut selville mitenkä CO2 päästöt tullissa lasketaan Biopower autoille? Veikkaisin kyllä että tulli käyttäisi bensiinin päästöarvoja..

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ti Kesä 02, 2009 22:27
Kirjoittaja Ässä
Tuo verotusprosentti kiinnostaa varmaan monia. Etanoliautoja on Ruotsissa paljon tarjolla.

Tuskin co2-päästö voi olla olematon. Tai mistä minä tiedän, kun en ole mikään kemisti :?:

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ke Kesä 03, 2009 14:28
Kirjoittaja HMK
Mimmi kirjoitti: Ihan oikein arvelet, E85:lla kun ei ole EU-tyyppihyväksynnän mukaisia kulutus- (ja päästö) tietoja, niin Tulli käyttää bensan päästötietoja.

Oikeudenmukaista ? 8O

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 22:38
Kirjoittaja V.J.S
HMK kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Ihan oikein arvelet, E85:lla kun ei ole EU-tyyppihyväksynnän mukaisia kulutus- (ja päästö) tietoja, niin Tulli käyttää bensan päästötietoja.

Oikeudenmukaista ? 8O
On se. Jos päästöpohjaisen veron perusteella haluaa lisämyyntiä, on valmistajan parempi tyypittää standardin mukaiset viralliset päästölukemat kys polttoaineelle. Tulli ei tuossa ole kuin kumileimasin, joka toteuttaa valtion johdon tahtoa. Valtion johdon tahto = ei veroalennuksia missään muodossa biopolttoaineidn käytön mahdollistaville ns flexifuel autoille ja dieselin oikeasti ympäristöystävälliseksi tekevää hiukkassuodatinta "rankaistaan" lisävarusteverolla (tjsp.). Oikeasti pidän helevetin suurena ihmeenä sitä, että RE85 sai veroalennuksen. Lienee Katainen, Kuitunen & Co olleet kesälomalla ja päätös on kesätyöntekijöiden käsialaa...
Mut ei se mitään kunhan vaan vaan CO2 g/km EU-normilukemat on pienet niin maailma pelastuu!! Ison bensakoneen omistajat pitäisi oikeastaan julkisesti ruoskia tai vähintäänkin kytkeä jalkapuuhun. Niin, ja autoilijat joiden pirssissä ei ole ESP:tä pitäisi laittaa linnaan murhayrityksestä, sillä ilman ESP:tä myytävät/myydyt autot ovat ihmishengelle vaarallisia surmanloukkuja jotka karkaavat kuljettajan käsistä ensimmäisen tilaisuuden tullen. Tai jotain. Jooh, taidan mennä nukkumaan.

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2009 07:37
Kirjoittaja Rafu
Pahimman mukaan lienee verotus niin kauan kuin autossa voi käyttää useampaa polttoainetta. RE85 saatavuuskin on vielä sen verta heikkoa ettei kukan voine väittää ajavansa jatkuvasti pelkästään sillä. Yksi reissu pohjoisempaan niin tankissa onkin 98E.

Eri asia olisi jos alla on auto joka kulkee pelkällä RE85 polttoaineella. Liekö sitten niin käyttökelpoinen muutoin kuin kauppakassina eteläisessä Suomessa.

Tullaan varmasti aina verottamaan pahimman vaihtoehdon mukaan niin kauan kun voi käyttää useampaa polttoainelaatua.

Re: Biopowerin verotus

Lähetetty: Ma Syys 21, 2009 14:15
Kirjoittaja EtOH
Tullin puhelinneuvonnan mukaan verotus toimitetaan rekisteriotteen päästöluvun mukaan. Jos on kaksi eri lukua, niin pienempää sovelletaan (!). Ja jos virallista lukua ei etanolille ole, on silti mahdollista tehdä asiasta selvitys. On sitten käsittelijästä kiinni, kuinka käy.

Toin sitten BioPowerin Ruotsista. Autoverotuspäätöksessä lukee "Käyttövoima: bensiini", vaikka rekisteriotteessa lukee "bensiini/etanoli". Selvitystäni etanolin päästöistä ei ole noteerattu, ja päätöksen perusteluille tarkoitettu kenttä on jätetty tyhjäksi.

Veroa 35,5 %, kun se etanolin päästöillä olisi luokassa 10-15 %.

Näin Suomi leikkaa liikenteen päästöjä.

Jos paukkuja riittää, niin voisi lähteä tarkastamaan EU-tuomioistuimen näkemyksen oikeudenmukaisuudesta.

EDIT:
Asiasta tarvittaisiin ilmeisesti EU:n päätös. Laskentatapoja on useita, eikä niistä mitään voi pitää absoluuttisena totuutena. Pitäisi vain sopia, että näillä mennään, jotaa homma lähtisi pyörimään ja flexifuel-autoille alkaisi ilmeistyä pieniä päästölukuja. Tämä tulee todennäköisesti tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin, eli valitusten kanssa kannattaa malttaa odottaa.

RE85 markkinoinnissa käytetyt luvut on laskettu kaavalla:
päästöt RE85lla = 0,15*1,3*päästöt bensalla
Eli sisällöstä 15 % bensaa ja kulutus kasvaa 30 %. Itse bioetanolin fossiiliset CO2-päästöt ovat nolla. Esim. 0,15*1,3*251 = 49g/km

Bioetanolin valmistuksessa syntyy jonkin verran fossiilisia CO2-päästöjä, mutta niitä ei huomioida. Ei bensiiniauton päästöissäkään huomioida polttoaineen valmistuksen päästöjä.

Toistaiseksi ilmastoystävät saavat maksaa järjestelmän kankeudesta.