Tuonti purettavaksi?!?!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
- Paikkakunta: Ulvila / Pori
Tuonti purettavaksi?!?!
Jos ostaa auton Ruotsista purettavaksi joutuuko Suomessa tekemään jotain lakiin kirjoitettuja temppuja kuten suomalaisissa autoissa? Vai voiko auton tuoda laivalla yli ja pistää lihoiksi ilman sen suurempia paperisotia? Tullit joutuu maksamaan vai kuinka?
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
- Paikkakunta: Ulvila / Pori
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Vaikuttako asiaan jos joudun ajamaan sen satamasta 200km kotipihaan?
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Ei, voit ottaa tullista siirtoluvan, maksaa muutamia kymppejä.konepyorailija kirjoitti:Vaikuttako asiaan jos joudun ajamaan sen satamasta 200km kotipihaan?
Corvette C5
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Mites auton rekisteristä poisto Ruotsissa? Siellähän autoa ei saa pois kilvistä! Pitää kuulemma lähettää todistus, että auto on Suomessa rekisterissä, niin silloin poistavat...?
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Entäs jos ei rekisteröisi ollenkaan vaan pistäisi suoraan palasiks? Onnistuuko sittenkin AKEn kautta vai onnistuuko tuo romutus ollenkaan?
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Autoa ei saa Ruotsin rekisteristä pois muuten kuin romuttamalla (romutustodistus) tai rekisteröimällä auton jossain toisessa maassa. Näin ainakin ymmärsin Vägverketin vastauksesta kun sitä kerran kysyin.
Eli siis Ruotsista ei ilmeisesti pysty tuomaan varaosa-autoa?
Eli siis Ruotsista ei ilmeisesti pysty tuomaan varaosa-autoa?
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Mulla ei onnistunut ihan yhtä helposti... Auto roikkuu edelleen Ruotsin rekisterissä ja vaikka kävin tullauttamassa sen, niin silti en saa pois kilvistä. Pitäis olla suomalainen rekisteriote lähetettäväksi Vägverketille. Ei riitä tullausilmoitus... Nyt on suunnitelmat muuttuneet ja ajattelin jättää auton varaosiksi. Ei raskis maksaa n. 200e rekisteröintikatsastuksesta + tarvittavat remontit, että auton saa pois rekisteristä
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Ei kait siitä sulle mitään haittaa ole jos jääkin ruotsin rekisteriin auto, oma on niiden ongelma, jos autoa ei ole olemassa enää ja eivät saa sitä poistettua rekisteristä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Vientiauton poistaminen Ruotsin rekisteristä ajamalla on sekä ruotsalasen myyjän että suomalaisen ostajan luottamusasia. Kun hän auton kanssa luovuttaa sekä rekisterikirjan että kilvet auton mukana suomalaiselta ostajalta vaaditaan säntillistä toimintaa Suomeen saavuttuaan, jot'ei myyjälle koidu seuraamuksia.
Siirrä auto siirtokilvin satamasta jos se tulee omin voimin kotiin. Pyydä myös satamassa tullilta leiman Ruotsin rekisterkirjaan siitä että se on tullut Suomeen. Kotona irroita toinen Ruotsin kilvistä, (takakilpi eli se jolla on se katsastusmerkki) ja lähetä purettavaksi tarkoitetun auton kilpi sekä leimatun rekisterikirja tai sen kopio auton myyjälle, muuten hän ei pysty sitä poistamaan Ruotsin rekisteristä.
Vaihtoehto on rekisteristä poistetun auton ostaminen Ruotsista jolloin ymmärtääkseni auto tulee siirtää trailerilla satamaan ja Suomen satamasta edelleen kotiin ja aloitta purku ilman sen kummempaa paperisotaa.
JK: tullia tai ALV:iahan ei EU:sta tuontiautolle kanneta.
Siirrä auto siirtokilvin satamasta jos se tulee omin voimin kotiin. Pyydä myös satamassa tullilta leiman Ruotsin rekisterkirjaan siitä että se on tullut Suomeen. Kotona irroita toinen Ruotsin kilvistä, (takakilpi eli se jolla on se katsastusmerkki) ja lähetä purettavaksi tarkoitetun auton kilpi sekä leimatun rekisterikirja tai sen kopio auton myyjälle, muuten hän ei pysty sitä poistamaan Ruotsin rekisteristä.
Vaihtoehto on rekisteristä poistetun auton ostaminen Ruotsista jolloin ymmärtääkseni auto tulee siirtää trailerilla satamaan ja Suomen satamasta edelleen kotiin ja aloitta purku ilman sen kummempaa paperisotaa.
JK: tullia tai ALV:iahan ei EU:sta tuontiautolle kanneta.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Vanha ketju mutta...
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa siitä on jos autoa ei poisteta Ruotsin rekisteristä? Tuleeko ongelmia myöhemmin?
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa siitä on jos autoa ei poisteta Ruotsin rekisteristä? Tuleeko ongelmia myöhemmin?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Mahdollisesti auton myyjälle, rekisteri maksuna tai tulevaisuudessa kun keksivät aina uusia lakipykäliä, esim. että auton omistaja joutuu maksaa niin kauan kun viranomaiset pitävät auton rekisterissään? Tarkoitus on että auton rekkarit kuoletetaan, jotta voidaan käyttää samaa rekisteri no uudessa ajoneuvossa. Ei tää nyt ole niin vaikeata rekkarit ja rekisteriote osa 2 Transportsstrylsenille että auto on myyty ulosvientiin maasta, sekä tullilta todistus että auto on Suomessa tai rekisteröinti Suomessa niin se on siinä.kello kirjoitti:Vanha ketju mutta...
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa siitä on jos autoa ei poisteta Ruotsin rekisteristä? Tuleeko ongelmia myöhemmin?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Juu ei se teoriassa vaikeaa ole, eikä varmasti usein käytännössäkään. Alkaa vaan menemään hankalaksi myyjän kanssa kun aikoi poistaa rekisteristä kun saa tullin paperin, no onhan sitä koitettu toimitella mutta kun se ei saa sitä sähköpostiosotettaan mulle asti johon voin skannauksen siitä lapusta lähettää. Tätä on nyt taas viikon päivät järjestelty näinkin monimutkaista asiaa. viimeksi tänään soitin ja sanoi lähettävänsä saman tien osotteen tekstiviestillä jotta vältytään tavausvirheiltä, tästä nyt kulunut n. 4-5 tuntia. Sillä vaan kyselin että kuinka suurella motivaatiolla pitää sitä tullin paperia myyjälle tyrkyttää että saa auton pois Ruotsin rekisteristä...
Sapettaa
Sapettaa
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
täälä saman ongelman kanssa painitaan, pitäisi huomena käydä tonnari osiksi ruotsista hakemassa kun haaparannassa sattuu sopiva olemaan ja työ keikalla sopivasti olen lähellä.
autossa on leima vanha, mutta muuten toimii.
haenko siihen siis normaalit siirtokilvet katsarilta vai tullista jonkun siirtoluvan? saako sen siirtoluvan ihan vain marssimalla sisälle vai onko siinä joku haku aika?
autossa on leima vanha, mutta muuten toimii.
haenko siihen siis normaalit siirtokilvet katsarilta vai tullista jonkun siirtoluvan? saako sen siirtoluvan ihan vain marssimalla sisälle vai onko siinä joku haku aika?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Teoriassa tämä olisi fiksuin tapa, ja voisihan sen auton jo ajaa valmiiksi satamaankin, poistaa kilvet ja lähteä vasta sen jälkeen poistamaan rekisteristä.Rin-tin-tin kirjoitti: Vaihtoehto on rekisteristä poistetun auton ostaminen Ruotsista jolloin ymmärtääkseni auto tulee siirtää trailerilla satamaan ja Suomen satamasta edelleen kotiin ja aloitta purku ilman sen kummempaa paperisotaa.
Mutta miten saisi Ruotsissa lopullisesti pois rekisteristä auton joka on vielä omistajan hallussa ?
Tätä(kin) asiaa pähkäiltiin riittävästi vuosina 2007-2008 kun satuin yhden Scorpion sieltä tuomaan. Muistaakseni ainakin tuolloin jonkinlainen todistus rekisteröinnistä Ruotsin ulkopuolella vaadittiin eikä esim. Suomessa saatu siirtolupa riittänyt. Tuolloin oli tullissa ruuhkaa ja veropäätöksen tulo kesti lähes kolme kuukautta, noihin aikoihin taisi olla jopa niin että jossain tapauksissa siirtokilpiaikaa jatkettiin.
Niin näyttäisi asia vieläkin olevan että Ruotsissa pois rekisteristä vain purkamisen tai maastaviennin perusteella. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skrotning/
"Förutom skrotning kan orsaken till att ett fordon avregistreras vara att fordonet har exporterats eller byggts om. Tänk på att en avregistrering alltid räknas från den dag då anmälan kom in till oss oavsett orsaken till avregistreringen."
Jos taas tehdään vain "avställning" homma menee käsittääkseni niinkuin liikennekäytöstä poisto Suomessa, joitain maksuja saattaa vielä jäädä pyörimään. Näin jäi ainakin mainitsemani Scorpion kohdalla. Myyjä oli kyllä varsin nuori henkilö, parikymppinen, eikä ollut sen oloinen että olisi kovin aktiivisesti halunnut hoidella asioita. Itse olin enimmäkseen yhteydessä Vägverketiin jotta auto lopulta saatiin pois Ruotsin rekisteristä.
Kannattaa lukea myös tämä ketju viewtopic.php?f=32&t=69967&start=0
Viimeksi muokannut wesku, Ma Maalis 04, 2013 07:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tuonti purettavaksi?!?!
Haittaa on myös siinä mielessä että sana suomalaisten piittaamattomuudesta leviää ja olen ainakin kertaalleen törmännyt tapaukseen joka ei halunnut edes keskustella autonsa myymisestä suomalaiselle.kello kirjoitti:Vanha ketju mutta...
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa siitä on jos autoa ei poisteta Ruotsin rekisteristä? Tuleeko ongelmia myöhemmin?