Sivu 1/2

Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ma Maalis 01, 2010 21:10
Kirjoittaja Juspu
Terve kaikille,

Olen iskenyt silmäni Ruotsissa myynnissä olevaan Saab 9-5 Kombi Hirschiin (my 2003). Kyseessä on 305 hp -versio. Auto näyttää päällepäin todella hyvältä, mutta tarkempi tarkastelu on paljastanut muutamia puutteita tai ainakin huolenaiheita.

Autoon on vaihdettu moottori nykyistä omistajaa edeltävän omistajan aikana. Kuulemma moottori oli öljynpuutteen takia leikannut kiinni. Vaihtomoottori on asennettu paikalleen Saab-huollon toimesta ja tästä on kuulemma myös paperi tallessa. Samalla on laitettu myös huohotinpäivitys.

Vaikka uusi samanlainen peruskunnostettu moottori (B235R) saattaakin olla hyvä asia, kertoo se jotain auton laiminlyödyistä huolloista. Seuraavaksi menee varmaan laatikko. Onneksi se ei ollut tuolla omistajalla kuin vuoden. Onko moottorin vaihdosta jotain haittaa, kun yrittää saada autoa Suomen rekisteriin?

Toinen huolenaiheeni on auton tyyppikilpi tai oikeastaan sen puute. Ruotsin rekisteriotteeseen ei ole merkitty tyyppihyväksyntänumeroa, varianttia ja versiota. Kysyessäni myyjältä voisiko hän lähettää minulle tyyppikilvessä olevan tyyppihyväksyntänumeron, niin hän ei löytänyt koko kilpeä. Kuva moottoritilasta vahvisti asian. Nokkapeiton vasemman kaasujousen vieressä ei ole minkäännäköistä kilpeä eikä myöskään kampanjakilpeä. Myös oikean kaasujousen vieressä oleva EEC-kilpi puuttuu. Miten näin voi olla? Kolaroitu? Voisiko kilpi olla jossain muualla?

Kyselin katsastusmiehiltä miten autosta voi puuttua tyyppikilpi. Vastaus oli, että se on varmaan otettu pois Hirsch-virityksen jälkeen. Jotenkin en ole ihan tyytyväinen tähän vastaukseen, koska pitäähän autossa tyyppikilpi olla, vai pitääkö?

Suomesta löytyy varmaan muutama 9-5 Hirschin omistaja. Onko teillä tyyppikilpi paikallaan? Onko nuo Hirsch-viritykset on tehty aikoinaan tehtaalla vai paikallisen myyjän toimesta? Mikä on mahtanut olla käytäntö Suomessa verrattuna esim Ruotsiin?

Laitoin kyselyn tyyppihyväksynnästä Ruotsin GM:lle vaikka Saab ei niille enää kuulukaan. Lupasivat palata asiaan. Samalla kysyin voivatko he kirjoittaa minulle CoC-todistuksen 9-5 Hirschiin vai löytyykö heiltä hyväksynnät vain perus-Aeroon.

Onko 9-5 Hirschin saaminen Suomen kilpiin ollut halkalaa? Repa62:n kokemukset olen jo lukenut, mutta onko muilla kokomuksia?

Hieman kyllä mietityttää tyyppikilvettömän auton osto, mutta olisi kyllä hieno. Taitaa kuitenkin olla niin, että tässä hankkii itselle reilusti hankaluuksia tai kalliin varaosa- / peltoauton.

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ke Maalis 03, 2010 09:54
Kirjoittaja vector 2,3t
Hei! Mielenkiintoinen aihe tuo tyyppikilven puuttuminen ,saattaa teettää ongelmia Suomeen tuotaessa.Itse osti vastaavanlaisen Hirsch:in Ruotsista lokakuussa 2007.Ongelmia oli minullakin vaikka tyyppikilvet olivat paikoillaan ,katsastuksessa eivät löytäneet variant ja versio numeroita jotka olisivat olleet katsastusmiehen mieleen.Suomen GM;n Huuskosen Hannu lähetti katsastusmiehelle todistuksen variant ja versio numeroista jotka olivat käsittääkseni täysin samat mitä vastaavanlaisessa Aerossa.Tätäkään ei katsastusmies meinannut purematta niellä,mutta kun tieto tuli maahantuojalta niin kyllä se leima papereihin viimein tuli.

Käsittääkseni Hirsch päivityksestä ei muutu variant ja versio koodit ,koska auto ei ole tehtaan malli vaan tehtaan hovivirittäjän viritetty versio Aerosta jossa on tehtaan myöntämä takuu.Itselleni tuli variant koodiksi E5G/TK ja Versio A01.Lisäksi rekisteriotteen tekniseen osaan tuli merkintä.SAAB 9-5 HIRSCH 305 HV PERFORMANSE AG MUUTOSSARJA.Mielestäni sinun kannattaa tarkkaan selvittää miksi autosta puuttuu tyyppikilpi ja mistä sen siihen omalle paikalleen saisi ennen kun suunnittelet auton ostoa ja Suomeen tuontia,jos variant ja versio koodien kanssa on ongelmia voit vedota minun kertomaan tapaukseen.Ps, CO päästöt 242g/km eli käsittäkseni sama kuin Aerossa. :roll:

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ke Maalis 03, 2010 22:31
Kirjoittaja Juspu
AKE tai nykyään Trafi vahvisti epäilykseni sanoessaan, että autossa pitää olla tyyppikilpi, jos sen haluaa Suomessa rekisteröidä. En ymmärrä miten joku on sen poistanut vai voisiko se olla jossain muualla kuin normaalilla paikalla? Tietääkö joku saako tyyppikilven jostain, jos vanha on hävinnyt.

Tyyppikilvessä olisi tyyppihyväksyntänumero, mutta variattia ja versiota ei taida auton kilvistä löytyä. Hyvä tietää, että ne saa sitten maahantuojalta. Ilmeisesti et tarvinnut CoC-todistusta, vai kuinka? Muuten, Hannu Huuskonen sanoi minulle, että unohda koko juttu, kun kyselin Hirschin tuonnista. Hän ei vaikuttanut oikein yhteistyöhaluiselta.

Kävin katsastusasemalla kyselemässä rekisteröinnistä. Olivat siellä sitä mieltä, että minun pitää todistaa, että auton osat ovat edelleen tyyppihyväksyttyjä, koska auton alkuperäinen tyyppihyväksyntä ei ole Hirsch-virityksen jälkeen enää voimassa. Trafi taas sanoi, että rekisteröinti ei kaikista todisteluista huolimatta onnistu, koska tehoa on nostettu liikaa (250hv => 305hv => 22%). Alla Trafin vastaus kysymyksiini tyyppihyväksynnästä ja rekisteröinnistä Suomeen.

"Auton rekisteriotteella ei ole tyyppitietoja, koska se ei ole muutosten takia tyyppihyväksynnän mukainen. Auton muutoksia käsitellään LM:n rakennemuutospäätöksen mukaisesti http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 Tämä muutos kaatuisi yli 20% suurempaan tehon lisäykseen. CoC-todistuksella voi hyväksyä ns. perusauton. Autoon tehdyt muutokset katsotaan tuon aiemmin mainitun päätöksen mukaisesti."

Miten ihmeessä Hirschejä on saatu Suomessa rekisteriin, kun tuntuu olevan näin vaikeaa. Tehonnostossa on varmaan joku porsaanreikä. Onhan näitä Suomessakin tehty maahantuojan toimesta ihan laillisesti. Taidan kysellä liikaa, kun muiden juttujen perusteella on mennyt aika helpolla läpi, kunhan vain joku tyyppihyväksyntä löytyy. Tyyppikilvessähän on Aeron tyyppihyväksyntä.

Hiilidioksiidipäästöt kuulostavat korkeilta. Kyseessä on ilmeisesti automaatti, koska manuaali Aeron päästöt ovat 217 g/km.

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: To Maalis 04, 2010 07:53
Kirjoittaja vector 2,3t
Auto on tosiaan automaatti.Mitä rekisteröinnin vaikeuteen tulee ei se omalla kohdallani niin vaikeaa ollut, kun auton paperit ja tyyppikilvet olit paikoillaan ja oikeat.Kun auto on kerran hyväsytty Ruotsissa ja maahantuojalla en oikein ymmärrä tuota 22% tehon lisäystä (liika viritetty),koska omalla kohdallani ei asiasta ollut mitään puhetta.Katsastusmies oli tietoinen Saabin Hircsh virityksistä ja kun Ruotsin rekisteriotteessa oli merkintä asiasta ,ainoaksi ongelmaksi jäi versio ja variant koodit.Co-todistuksen sain myös muistaakseni Suomen GM:tä

Verokohtelu on sitten asia erikseen koska tulli tuijotti pelkään teholukemaan ja lätkäisi verot sen mukaan.Tein asiasta tietysti valituksen joka on käsittelyssä edelleen. :roll:

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: To Maalis 04, 2010 10:06
Kirjoittaja Rafu
Noita Aeroja on tehty 260hv tehoilla uudempana. Alusta ja jarrut on käsittääkseni silloin samat eroina imuputki ja sen liitos Turboon. (korjatkaa jos väärässä). Tuohon verrattaessa tehonlisäys on ~17%.

Voiko tuota käyttää verrokkiautona?

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: La Maalis 06, 2010 08:51
Kirjoittaja JouniCSE
Tyyppikilven saa tilattua marmorilta runkonumeroo vastaan noin 100e hintaan.
Kilpi on helppo hukata esim kolarissa kun se on femmassa typerästi kiinni lokasuojassa eikä rungossa.

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: La Maalis 06, 2010 15:15
Kirjoittaja Juspu
Tuota kolaria minä olen vähän pelännyt. Se olisi hyvä selitys kilven puuttumiselle, koska en oikein usko, että Hirsch-paketin asennuksessa otettaisiin tyyppikilpi pois. Näin ei ole ainakaan muilla käynyt. Sata euroa on aika paljon parin euron tarrasta, mutta ilman sitä ei autoa Suomeen saa.

En ole saanut mitään vastausta kilven puuttumisen syystä. Tähän ei ole vielä kommentoinut myyjä eikä Ruotsin GM. Myöskään alkuperäinen myyjäliike ei ole vastannut. Alkuun tuli hyvin vastauksia, mutta nyt olen varmaan kysellyt liikaa.

Voisiko joku Hirschin omistaja ottaa kuvan moottoritilan tarroista? Mitä pitäisi löytyä ja mistä? Tuo Ruotsissa oleva on vuosimallia 2003. Ilmeisesti kilpitarroja pitäisi olla molemmissa lokasuojissa. Näin ainakin ohjekirjan mukaan.

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ma Maalis 08, 2010 14:06
Kirjoittaja repa62
katsos tuolta olisi ainakin nuo tarrat paikoillaan.

http://fin.auto24.ee/used/608876

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ma Maalis 08, 2010 21:22
Kirjoittaja Juspu
Niinpä. Tarrat varmaan löytyy, mutta muuten tuo näyttää aika erikoiselta Hirschiltä. Vaikuttaa siltä, että kaikkia tehokkaamman (305 hp) Hirsch-paketin varusteita ei ole asennettu. TM:ssä (19/2003) oli juttu Hirsch-virityksestä ja sen perusteella tuosta autosta puuttuu takaspoileri, helmalevikkeet ja etuspoileri. Lisäksi tuplapakoputket ovat jääneet jonnekin ja ratista puuttuu hiilikuitusomisteet. Halpa tuo kyllä on. Itse tosin etsin manuaalivaihteista.

Sain tänään vastauksen Ruotsin GM:ltä. CoC-todistus kirjoitetaan vain Aerolle ja kaikista muutoksista vastaa sitten Hirsch. Oliko niin, että Hirschin tyyppihyväksyntätodistukset eivät maksaneet mitään? Onko jollain kokemusta muiden kuin moottoriteho- ja päästötodistusten hankkimisesta. Vai pitääkö jarrut ja alusta todistaa säännösten mukaiseksi?

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ti Maalis 09, 2010 09:31
Kirjoittaja repa62
minä en maksanut tuosta päästötodistuksesta mitään vaan lähettivät sähköpostiin mutta sitä ennen piti pistää tuo Hirsch:n sarjanumero siitä ECU:n kyljestä.
tottakai pitää todistaa myös nuo jarrut ja alusta.
pistän tähän linkin omasta pirssistä ennen ostoa. :twisted:

http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ti Maalis 09, 2010 21:44
Kirjoittaja Juspu
Sain tänään Hirschiltä postia. Pyysivät Auton VIN-koodia ja lupasit katsoa mitä voivat lähettää minulle. Katsotaan mitä mahdan saada.

Tuo repa62:n auto näyttää kyllä hienolta. Varsinkin penkit ovat mahtavat. Ovatko ne Hirschiltä? Ruotsin Hirschissä näyttää olevan ihan tavalliset Saabin penkit. Tosin, hyväthän Saabin peruspenkit ovat.

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ke Maalis 10, 2010 12:15
Kirjoittaja peinu
Pyydän lupaa olla reilusti kateellinen repan Hirssistä. Ällistyttävän makee peli!

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ke Maalis 10, 2010 12:56
Kirjoittaja samhiort
Kuten myös...
Todella upean näköinen 9-5.
Ehkä mullakin vielä joku päivä.
...mitäköhän eukko tykkäis jos hommais vielä kolmannen :saab: :n :)

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ke Maalis 24, 2010 22:00
Kirjoittaja Juspu
Projekti on edelleen käynnissä, vaikka työmatkojen takia olikin hetken jäissä.

Sain Hirschiltä CD-levyllisen erilaisia hyväksyntäpapereita. Yksi näistä oli koko auton (Hirsch viritetty) käsittävä hyväksyntätodistus. Samassa paperissa oli mysö kuvattu Hirschin oma tyyppikilpi Saabille. Jostain syystä Hirsch kuitenkin sanoi, että tätä todistusta ei voi käyttää, koska auto on viritetty Ruotsissa. Onko kukaan nähnyt Hirschin tyyppikilpeä? Hirschiltä saa kyllä hyvää palvelua ja kaikki todistukset tulivat ilmaiseksi.

Puhuin tänään puhelimessa A-katsastuksen neuvontainsinöörin kanssa. Hänen mukaan Hirschin lähettämät hyväksyntätodistukset ovat riittäviä, mutta ongelmaksi tulee tuo yli 20 % tehonnosto. Trafilta voi saada poikkeusluvan, mutta luvan hakeminen maksaa 380 euroa. Maksu menee vaikka päätös olisi negatiivinen. Yritän saada Trafilta jonkinlaisen alustavan päätöksen. Onko joku joskus joutunut hakemaan moista lupaa Hirschiä varten?

Homma helpottuisi kuulemma huomattavasti, jos GM Suomelta saisi todistuksen siitä, että Saab on hyväksynyt paketin. Itse en oikein ymmärtänyt tätä kommenttia, mutta pitää kysellä GM:ltä. Toinen helpottava asianhaara olisi, jos Hirsch-paketti olisi ollut tarjolla Saabin valikoimassa. Ehkä näin on ollutkin.

Jos kyseistä autoa olisi myyty edes johonkin maahan hieman tehokkaampana, niin lupaa ei tarvita. Vm 2006 - 2009 mallin 260 heppaa ei kelpaa, koska kyseessä on eri malli kuten Mimmikin mainitsi.

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 11:32
Kirjoittaja uusi93
Suomesta GM:ltä sun pitäisi saada jeesiä tuon 305hv rekisteröintiin. Tai ainakin heiltä pitäisi löytyä tietoja, koska niitä on Suomessa Saabin maahantuojan toimesta tehty ainakin 4kpl. Kaikki Suomessa tehdyt autot on ensin rekisteröity 250hv Aeroiksi ja sitten pultattu kiinni tuo paketti ja muutoskatsastettu se. Näissä autoissa ei mun tietääkseni pitäisi olla muuta kuin Saabin tyyppikilpi. Samalla tavoin nämä on kaiketi Ruotsissakin tehty. Itseasiassa ensimmäisiin 305hv Hirscheihin tehtiin muutokset Ruotsissa, mutta autot oli ennen sitä kilvitetty Suomessa.

Suurimmassa osassa noita 305hv Hirschejä ei ole Hirschin penkkejä, koska käsittääkseni niiden hyväksynnässä oli aikanaan jokin ongelma. En itseasiassa edes tiennyt että tuollaisia autoja, joissa on Hirschin penkit on edes tieliikennekäytössä.

Jos tuosta autosta puuttuu tyyppikilpi epäilisin että se on mällätty jossain välissä...