Metro-Auton ovella huudatettiin Saabia, itse istuin polkimen takana ja mittaria käytti Metron asentaja, jonka ohjeiden mukaan toimin. Ensin kalibroitiin laitteet ja käytettiin talla pohjassa konetta niin että päästökone sai maksimikierrosluvun, joka oli 5079 rpm.
Sitten mitattiin, ja aina päästökoneen käskiessä painoin kaasun pohjaan ja pidin siellä kunnes päästömittari käski höllätä. K-arvon tulos oli jatkuvasti luokkaa 2,5, ja sieltä kyllä pöllähti savuakin ihan silminnähden. Hyväksytyn raja tässä autossa siis 1,5. Kävin vielä lisälenkillä että on varmasti paikat lämpimänä, mutta ei vaikutusta päästöihin.
Nopealla vilkaisulla konepellin alle todettiin että ainakaan ahtoputki ei ole rikki eikä sen liitoksissa vuotoja. Sen enenmpää ei vielä ihmetelty konetta. Keväällä imusarjaa tutkiessa totesin läppien toimivan normaalisti eikä niiden akseleista näkynyt ainakaan päällepäin vuotoja tai muuta ihmeellistä.
Sitten keksin yhden vedon tehdä niin että painankin kaasua vain noin puoleenväliin ja kun kierrokset olivat tuolla maksimissa, niin hölläsin kaasua vielä vähän lisää, pitäen kierrokset kuitenkin vaaditussa maksimissa. Saatiin tällä taktiikalla ulos tulos 0,93, joka kelpaa katsastukseen, eli sinänsä homma tuli hoidettua.
Kuuluuko normin mukaan mittaus tehdä kaasu pohjassa? Eniten itseäni ihmetyttää, miten tuo kaasun asento voi vaikuttaa noin paljon tuohon k-arvoon? Jotenkin järki sanoo että viimeistään kun maksimikierrokset on saavutettu, ei kaasupolkimen asennolla pitäisi modernissa turbodieselissä olla mitään väliä, koska moottoriohjauksen ei pitäisi tunkea sinne koneeseen tavaraa (ilmaa tai dieseliä) yhtään eri tavalla on kaasupolkimen asento sitten WOT tai 30 % WOTista. Tietenkin suurin merkitys voi olla sillä ryntäytyksen alulla, joka siis hyväksytyssä mittauksessa tehtiin ehkä puolella kaasulla täyskaasun sijaan.
Sen verran tein vielä tutkimuksia, että avasin OP-Comilla logittamani datan, jonka tallensin viime viikolla kun kävin softaamisen jälkeen koeajolla. Siitä tutkin yhden kuuden sekunnin täyskaasukiihdytyksen datat, ja piirsin oman ymmärrykseni mukaan tärkeimmistä kuvaajat:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-JIR5dvv6A6s/Vd3_YsHhfaI/AAAAAAAABdY/fpnN1FeuKt4/s640-Ic42/koeajo%2525202015-08-20.jpg)
Tämä logitus on siis viikko sitten tehty, eli onhan sen jälkeen mahdollisesti voinut jotain hajota.
Ilmamäärät ainakin seuraa nätisti toisiaan, eikä ahtopainekaan jää pyydetystä muuten kuin tuossa kiihdytyksen alussa ja vaihtamisen yhteydessä.
Mielestäni arvot näyttää aika normaalilta, eli ahtovuotoja ei olisi. Vai olenko hakoteillä, ja pitää jatkaa ahtovuotojen etsintää? Muita mietteitä tuosta savutusarvosta? Mitä muuta dataa voisi logista ongelman löytämiseksi? Suurin pelko on, että katsuri päättää mitata arvot konttorilla vielä uusiksi, ja turskaa tulee.
En ole tätä autoa siis katsastanut itse vielä kertaakaan. Edellisessä katsastuksessa vuosi sitten k-arvo oli ollut 0,01, mutta tällöin oli vielä kaikki saastereleet toiminnassa ja vakiosofta.
(edit: rakensin kuvaan linkin parempilaatuiseen versioon)