1.9 TiDS ahdot kateissa

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Kaikkihan saa alkunsa tästä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=152002
Tuo äänihän ei kadonnutkaan pumpun vaihdolla, vaan viaksi epäiltiin halkeamaa pakosarjassa. En jaksanut välittää asiasta suuremmin ja ajelin tyytyväisenä autolla loppu kesän ja syksyn ja hiljalleen ääni vain paheni ja kuului sittemmin myös lämpimänä ja mm. liikennevaloista lähdettäessä parkuminen oli jo sitä luokkaa, että jalankulkijoilla kääntyi päät.

Noh, ajattelin sitten ettei ääni voi tulla muualta kun pakosarjalta joka on halki tai sitten turbo alkaa olla ehtoo puolella, onhan mittarissa 280tkm. Tilasin Ebaysta kunnostetun ahtimen ja eikun ahdin vaihtoon, kun tässähän pakosarja on yhtä valua pakopesän kanssa joten ajattelin ongelman ratkeavan joka tapauksessa.

Eikun auto purkuun ja viheltajäksi paljastui kanteen katkennut pakosarjan pultti.
Vanhassa ahtimessa oli hyvin vähän väljää, mutta oltiin kaukaa viisaita ja laitettiin kuitenkin uusi puhallin kiinni, kun tuo turbon vaihto ei tuossa käy aivan käden käänteessä.

Nyt sitten ollaan siinä tilanteessa ettei auto vedä eikä kulje. Kulku huonontui entisestään hetken matkaa puhaltimen vaihdon jälkeen ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että kulkupuoli on täysin hukassa, kulutus tapissa ja poljettaessa pukkaa vikakoodia P0234-5B ja limpit kylkeen, jolla tosin ei oo suuremmin vaikutusta kulkuun.

Olisko vinkkejä? Onko "uusi" ahdin uutuuttaan paskana (minun tuurilla en yllättyisi jos olisi)? Itse arvelin ensin, että uuden ahtimen alipainekello on jumissa, mutta tämän ajatuksen hylkäsin, kun sain autolle starttaajan ja kaasuttelijan itse ryömiessä auton alla. Kuvasin tästä tapahtumasta kännykkävideon mikä tässä
Eli eikös tuossa nyt käy niin, että kalvorasia vetää siivet täysin kiinni asentoon ja siinä ne sitten ovatkin, riippumatta kaasun asennosta? Videossa ei näy rajoittimella asti kaasutus, mutta tilanne on silloin täysin sama, eli ei liikettä.
Viimeksi muokannut hz81, To Loka 23, 2014 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Olisiko ahtopuolella vuoto joka aiheuttaa tuon vikakoodin, kannattaa tietysti myös katsoa että alipainepumppu jolla ohjataan ahtimen "kalvorasiaa" tuottaa sitä alipainetta.

Kannattaa käydä läpi yksi asia kerrallaan.......ja vielä hötkyilemättä niin vika kyllä löytyy jokseenkin aina.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Nuts kirjoitti:Mårå

Olisiko ahtopuolella vuoto joka aiheuttaa tuon vikakoodin, kannattaa tietysti myös katsoa että alipainepumppu jolla ohjataan ahtimen "kalvorasiaa" tuottaa sitä alipainetta.

Kannattaa käydä läpi yksi asia kerrallaan.......ja vielä hötkyilemättä niin vika kyllä löytyy jokseenkin aina.
Tuohan video kertoo, että alipainetta tuotetaan. Mutta ohjataanko sitä magneettiventtiilin toimesta, se on toinen juttu?!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Siivet on alipainekellon jousivoimalla täysin auki, käynnistettäessä ja tyhjäkäynnillä alipainepumpun tuottama alipaine ohjataan mankkuvenalla kellolle joka vetää siivet täysin suppuun. Paikallaan kaasutellessa pitäisi ahtojen nousta sen verran että säätövipu liikkuu hieman edestakaisin. Ilmeisimmin ahtopaine ei nouse joten täysi alipaine ohjataan jatkuvasti ohjauskellolle. Kyllähän tuo aika ilmeiseltä vaikuttaa että turbo on viallinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

jcarlson kirjoitti:Siivet on alipainekellon jousivoimalla täysin auki, käynnistettäessä ja tyhjäkäynnillä alipainepumpun tuottama alipaine ohjataan mankkuvenalla kellolle joka vetää siivet täysin suppuun. Paikallaan kaasutellessa pitäisi ahtojen nousta sen verran että säätövipu liikkuu hieman edestakaisin. Ilmeisimmin ahtopaine ei nouse joten täysi alipaine ohjataan jatkuvasti ohjauskellolle. Kyllähän tuo aika ilmeiseltä vaikuttaa että turbo on viallinen.
OBD portin antamien tietojen mukaan ahdot nousee maksimissaan puoleen baariin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puoli baaria on aivan liian vähän, vakiosoftallakin pitäisi ahtaa ainakin 1,3 bar. Ei tietenkään paikallaan mutta normaaliajossa kaasua painaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aabelix
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 11:53
Paikkakunta: Oulunseutu, ii

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja aabelix »

Kello vetää ok, ja turbo hitusen viheltääkin, mutta jos nykäisee siivet ihan kiinni niin ei tule ahtoja. Kannattaa kokeilla kiristää ohjainsiipien rajoitinruuvia maltillisesti max. 1/4 kierrosta kerrallaan, jotta ohjainsiivet jää hitusen auki niinkuin oikeasti pitääkin ja puhallin ottaa paremmin kierroksia ja tuottaa painetta niin alkaa moottorin "äly" toimimaan.
EGR ohjelmallinen poisto osaan 1.9 dieseleitä jos EDC16C39 ECU, Myös DPF ohjelmallinen poisto samalla ECU:lla oleviin. Tech2 Ohjelmointeja.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

aabelix kirjoitti:Kello vetää ok, ja turbo hitusen viheltääkin, mutta jos nykäisee siivet ihan kiinni niin ei tule ahtoja. Kannattaa kokeilla kiristää ohjainsiipien rajoitinruuvia maltillisesti max. 1/4 kierrosta kerrallaan, jotta ohjainsiivet jää hitusen auki niinkuin oikeasti pitääkin ja puhallin ottaa paremmin kierroksia ja tuottaa painetta niin alkaa moottorin "äly" toimimaan.
Voikos tässä olla se vaihtoehto, että kellon tanko on säädetty liian tiukalle? Eikös myös silloin kello vedä siivet aivan kiinni?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nythän siis pitäisi ola täydet ahdot käytössä kun siivet vedetään alipaineella kiinni, esim letkurikon sattuessa ahdot tippuvat minimille kun siivet aukeavat..

tuleeko minkään moista savua putkesta?
minkä verran on ahtojen pyynti? pyytääkö edes enempää?
onko tuossa mitään siipien asentotunnistinta?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
aabelix
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 11:53
Paikkakunta: Oulunseutu, ii

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja aabelix »

mikkoimp kirjoitti:nythän siis pitäisi ola täydet ahdot käytössä kun siivet vedetään alipaineella kiinni, esim letkurikon sattuessa ahdot tippuvat minimille kun siivet aukeavat..

tuleeko minkään moista savua putkesta?
minkä verran on ahtojen pyynti? pyytääkö edes enempää?
onko tuossa mitään siipien asentotunnistinta?
Kyllä siellä pieni rako täytyy olla, muutoin ei virtaa turbiinin siiville yhtään mitään, paineilmalla piti oikein testata systeemiä, kun kaikki pakokaasu menee VNT säätösiipien kautta pakopaineet voi olla melkoiset jos siivet on tönkösti kiinni, eli säätösiipien välissä on ja pitää olla rakoa. Pöydällä purettuna nyt kaksi kappaletta 1.9 DTH:n turboja, tänään purin toisen, molempien säätösiivet ovat n.0,6 mm auki kun käyttövipu on rajoitinta vasten. Ennenkuin fyysisesti tuollaisen VNT vehkeen purin mietiskelin ja katselin kuvia sen toimintaperiaatteesta, mutta se ei oikein avautunut, nyt kun on turbon purkanut niin hokasee heti miten pelittää :-)
EGR ohjelmallinen poisto osaan 1.9 dieseleitä jos EDC16C39 ECU, Myös DPF ohjelmallinen poisto samalla ECU:lla oleviin. Tech2 Ohjelmointeja.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no juu sii, tietysti jos on väärin ollut alunperin säädettynä ja siivet siis aivan kiinni kiinni pääsevät vetämään niin ihan sumppuhan se silloin on ja pakopaineet karkaavaat...
vanhoissa vnt ahtimissahan sai nuo vnt siivet ottamaan turbiinin siipiinkin kiinni jos rajoitin oli väärin säädetty.
saako tässä vielä näin säädettyä?

helpoin olisi käi nyt sitten koittaa nypätä alipaineletku irti ja tulpata se, tällöin ainakin korkeilla kierroksilla pitäisi ahtaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
aabelix
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 11:53
Paikkakunta: Oulunseutu, ii

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja aabelix »

mikkoimp kirjoitti:no juu sii, tietysti jos on väärin ollut alunperin säädettynä ja siivet siis aivan kiinni kiinni pääsevät vetämään niin ihan sumppuhan se silloin on ja pakopaineet karkaavaat...
vanhoissa vnt ahtimissahan sai nuo vnt siivet ottamaan turbiinin siipiinkin kiinni jos rajoitin oli väärin säädetty.
saako tässä vielä näin säädettyä?
Säätämällä ei saa siipiä ottamaan turbiiniin kiinni jos sitten ei ole ihan holoksi kulunut siipien kääntörengas, millin pelivara on täysin auki olevilla siivillä ennen turbiinin siipiä.
EGR ohjelmallinen poisto osaan 1.9 dieseleitä jos EDC16C39 ECU, Myös DPF ohjelmallinen poisto samalla ECU:lla oleviin. Tech2 Ohjelmointeja.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Unohtunu päivittää tätä tarinaa. Eli nyt ahtaa 1.3 baria ja vika oli tosiaan Aabelixin veikkaamassa ohjainsiipien rajoitinruuvissa joka oli liian löysällä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vastaa Viestiin