Hehkujen käyttöikä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Hehkujen käyttöikä

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Kuinka pitkään dieselin hehkutulpat kestävät? Meillä on vm. 2008 TiDs SC9-3, ajettu 206 tkm ja en tiedä on onko hehkuja ikinä vaihdettu. Tuntuu että startatessa joskus kone lähtee käyntiin vähän ryntäämällä/rusahtamalla, ihan normaaliajassa kumminkin, ei tarvitse normaalia pidempään sahata. En tiedä voiko oireena tällaiseen olla myös se, että tällä hetkellä poltoaineen suodattimen lämmitys ei toimine. Pitää paneutua siihen viikonloppuna.

Mutta kannattaako satsata se 90 euroa ja vaihtaa tulpat? Auto on ollut meillä viimeiset 65 tkm ja meidän aikana tulppia ei ole ainakaan vaihdettu.

Vai onko jopa normaalia, että käynnistys tapahtuu noin? Toisaalta, en itse aja autolla enää juurikaan, joten voihan se olla että korva ei ole tottunut...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Hehkujen käyttöikä

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ainakin näissä vanhemmissa moottorivalo muistuttaa palaneesta hehkusta hetkisen käynnistymisen jälkeen.

Hehkut voi ainakin omassa koslassa kätevästi tarkistaa ihan yleismittarilla mittaamalla vastuksen. Tulppa johtoineen irti hehkun päästä ja mittaat hehkutulpan liitinpään ja maan välistä.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Hehkujen käyttöikä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itse olen ajellut diisselillä n.10v. Ainoa auto jossa hehkuihin on tarvinut kajota oli chevy van 6.2. Yleismittarilla mitattuna oli ehjän hehkun vastus muistaakseni vähän päälle 1 ohmia. Pätkäajossa hehkut saattavat loppua hyvinkin pian, matka-ajoa harrastaessa saattaa kestää jopa koneen iän.
Vastaa Viestiin