Tervehdys kaikki!
Meillä on -03 154tkm ajettu 9-5 farkku 3 litraisella koneella.
Vika on seuraava:
Aamulla kylmänä lähtee käyntiin ekalla startilla, kun ensin hehkuttanut.
Mutta jos sammuttaa ja käy esim. kaupassa, niin startata pitkään ennen kuin suostuu lähtemään käyntiin ( jopa usemman minuutin ja akku meinaa hyytyä.).
Käynistyksellä on tekemistä jotain moottori lämpöjen kanssa, mutta mitä?
WIS:sin ohjeiden mukaan vaihdettu jakohihna ja hehkurele ( käytetty, uutta ei nyt tuppaa saamaan kuin odotuksella).
Onko neuvoja, ideoita, ajatuksia?
3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
Riisseli Saabbikin voi olla sportti
Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
Enpä osaa eksaktia vikaa sanoa, mutta sen verran kuitenkin että auton äly tarkkaileen jäähdytysnesteen lämpötilaa ja sen perusteella säätää tuota hehkutusta. WIS näyttää että +5c on raja jonka jälkeen ei enään tarvi hehkuttaa.
Ittelläni oli 2.2 vastaava ominaisuus jonka "korjasin" manuaalisella hehkutusnapilla.
Korjataampa nyt hiukan kiirreellä kirjoitettua vastausta.
Jos tämä ominaisuus on tullut teidän autoon juuri hiljattain, niin silloin ei tuo hehkunappi oo ihan kaikkein fiksuin ratkaisu, vaan kannattaa kuluttaa hiukan enemmän aikaa ja ken ties rahaa ongelman poistamiseksi. Nappi kun ei poista itse ongelmaa, korjaa vain vian..
Jos auto on taas aina ollut tuollainen, niin silloin hehkunappi säästää varsin paljon akkua ja hermoja
Ittelläni oli 2.2 vastaava ominaisuus jonka "korjasin" manuaalisella hehkutusnapilla.
Korjataampa nyt hiukan kiirreellä kirjoitettua vastausta.
Jos tämä ominaisuus on tullut teidän autoon juuri hiljattain, niin silloin ei tuo hehkunappi oo ihan kaikkein fiksuin ratkaisu, vaan kannattaa kuluttaa hiukan enemmän aikaa ja ken ties rahaa ongelman poistamiseksi. Nappi kun ei poista itse ongelmaa, korjaa vain vian..
Jos auto on taas aina ollut tuollainen, niin silloin hehkunappi säästää varsin paljon akkua ja hermoja
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
miten toteutit tuon napin? itse olen myös päätynyt napilla hehkutukseen mutta toteutus ei ole kaikkein fiksuin. Minulla nappi katkaisee lämpötila-anturin johdon jolloin auto luulee olevansa kylmässä. nappi pitää kääntää toiseen asentoon ennen virtojen päälle laittoa ja käännettävä normiasentoon muutaman sekunnin hehkutuksen jälkeen. Onko sinulla erillinen rele joka syöttää virran hehkuille vai miten?
Jos tuon hehkutuksen saisi jotenkin laitettua rattinapeille niin olisi helpompi käyttää sitä. en ole perehtynyt rattinappien sielunelämään miten toimivat mutta voisiko sinne vaikka vaihtaa erilaisen napin?
Jos tuon hehkutuksen saisi jotenkin laitettua rattinapeille niin olisi helpompi käyttää sitä. en ole perehtynyt rattinappien sielunelämään miten toimivat mutta voisiko sinne vaikka vaihtaa erilaisen napin?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
Kampiakselin asentoanturi ainakin voi aiheuttaa starttausongelmia. Mutta jos noin selvästi tuohon lämpötilaan oireet liittyy, niin tuskimpa siinä vika.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
Pistin itse vaihtokärkisen painonapin sekä n.8 kohmin vastuksen anturin väliin. Eli nappi normiasennossa kärki on kiinni ja järjestelmä normitilassa. Nappia kun painaa niin kärki aukeaa ja kytkee toisen kärjen kautta vastuksen mukaan jolloin auto kuvittelee koneen olevan pakkasen puolella. Luonnollisesti nappi pohjaan ennen virtoja. Vastuksen vuoksi auton äly hehkutta ihan normisti ja katkaisee hehkun hetken kuluttua jonka jälkeen virta-avaimen kääntö kaakkoon ja kone tulille..saraan02 kirjoitti:miten toteutit tuon napin? itse olen myös päätynyt napilla hehkutukseen mutta toteutus ei ole kaikkein fiksuin. Minulla nappi katkaisee lämpötila-anturin johdon jolloin auto luulee olevansa kylmässä. nappi pitää kääntää toiseen asentoon ennen virtojen päälle laittoa ja käännettävä normiasentoon muutaman sekunnin hehkutuksen jälkeen. Onko sinulla erillinen rele joka syöttää virran hehkuille vai miten?
Jos tuon hehkutuksen saisi jotenkin laitettua rattinapeille niin olisi helpompi käyttää sitä. en ole perehtynyt rattinappien sielunelämään miten toimivat mutta voisiko sinne vaikka vaihtaa erilaisen napin?
3 litraisessa saa laittaa sitten isomman vastuksen. Kattelin WIS:stä että siinä on koneen lämpöanturilla isommat vastusrvot kuin 2.2:ssa.
Napin sijoitin ratin vasemmalle puolelle oleviin tehdasaihioihin.
Ratin nappeihin sijoitus voi olla hiukan haasteellista. Ko napin alkuperäinen tarkoitus tod näköisesti pitäisi ainakin deaktivoida ensin.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......
Minulla kampiakselin asentoanturi lakkasi toimimasta nimenomaan, kun lämmöt vähän nousi. Tosin minulla oireet oli erilaiset.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.