3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jortti
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2010 19:57

3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Viesti Kirjoittaja jortti »

Tervehdys kaikki!

Meillä on -03 154tkm ajettu 9-5 farkku 3 litraisella koneella.
Vika on seuraava:
Aamulla kylmänä lähtee käyntiin ekalla startilla, kun ensin hehkuttanut.
Mutta jos sammuttaa ja käy esim. kaupassa, niin startata pitkään ennen kuin suostuu lähtemään käyntiin ( jopa usemman minuutin ja akku meinaa hyytyä.).

Käynistyksellä on tekemistä jotain moottori lämpöjen kanssa, mutta mitä?

WIS:sin ohjeiden mukaan vaihdettu jakohihna ja hehkurele ( käytetty, uutta ei nyt tuppaa saamaan kuin odotuksella).

Onko neuvoja, ideoita, ajatuksia?
Riisseli Saabbikin voi olla sportti
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Enpä osaa eksaktia vikaa sanoa, mutta sen verran kuitenkin että auton äly tarkkaileen jäähdytysnesteen lämpötilaa ja sen perusteella säätää tuota hehkutusta. WIS näyttää että +5c on raja jonka jälkeen ei enään tarvi hehkuttaa.

Ittelläni oli 2.2 vastaava ominaisuus jonka "korjasin" manuaalisella hehkutusnapilla.

Korjataampa nyt hiukan kiirreellä kirjoitettua vastausta.

Jos tämä ominaisuus on tullut teidän autoon juuri hiljattain, niin silloin ei tuo hehkunappi oo ihan kaikkein fiksuin ratkaisu, vaan kannattaa kuluttaa hiukan enemmän aikaa ja ken ties rahaa ongelman poistamiseksi. Nappi kun ei poista itse ongelmaa, korjaa vain vian..

Jos auto on taas aina ollut tuollainen, niin silloin hehkunappi säästää varsin paljon akkua ja hermoja :lol:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

miten toteutit tuon napin? itse olen myös päätynyt napilla hehkutukseen mutta toteutus ei ole kaikkein fiksuin. Minulla nappi katkaisee lämpötila-anturin johdon jolloin auto luulee olevansa kylmässä. nappi pitää kääntää toiseen asentoon ennen virtojen päälle laittoa ja käännettävä normiasentoon muutaman sekunnin hehkutuksen jälkeen. Onko sinulla erillinen rele joka syöttää virran hehkuille vai miten?

Jos tuon hehkutuksen saisi jotenkin laitettua rattinapeille niin olisi helpompi käyttää sitä. en ole perehtynyt rattinappien sielunelämään miten toimivat mutta voisiko sinne vaikka vaihtaa erilaisen napin?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Kampiakselin asentoanturi ainakin voi aiheuttaa starttausongelmia. Mutta jos noin selvästi tuohon lämpötilaan oireet liittyy, niin tuskimpa siinä vika.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

saraan02 kirjoitti:miten toteutit tuon napin? itse olen myös päätynyt napilla hehkutukseen mutta toteutus ei ole kaikkein fiksuin. Minulla nappi katkaisee lämpötila-anturin johdon jolloin auto luulee olevansa kylmässä. nappi pitää kääntää toiseen asentoon ennen virtojen päälle laittoa ja käännettävä normiasentoon muutaman sekunnin hehkutuksen jälkeen. Onko sinulla erillinen rele joka syöttää virran hehkuille vai miten?

Jos tuon hehkutuksen saisi jotenkin laitettua rattinapeille niin olisi helpompi käyttää sitä. en ole perehtynyt rattinappien sielunelämään miten toimivat mutta voisiko sinne vaikka vaihtaa erilaisen napin?
Pistin itse vaihtokärkisen painonapin sekä n.8 kohmin vastuksen anturin väliin. Eli nappi normiasennossa kärki on kiinni ja järjestelmä normitilassa. Nappia kun painaa niin kärki aukeaa ja kytkee toisen kärjen kautta vastuksen mukaan jolloin auto kuvittelee koneen olevan pakkasen puolella. Luonnollisesti nappi pohjaan ennen virtoja. Vastuksen vuoksi auton äly hehkutta ihan normisti ja katkaisee hehkun hetken kuluttua jonka jälkeen virta-avaimen kääntö kaakkoon ja kone tulille..

3 litraisessa saa laittaa sitten isomman vastuksen. Kattelin WIS:stä että siinä on koneen lämpöanturilla isommat vastusrvot kuin 2.2:ssa.

Napin sijoitin ratin vasemmalle puolelle oleviin tehdasaihioihin.

Ratin nappeihin sijoitus voi olla hiukan haasteellista. Ko napin alkuperäinen tarkoitus tod näköisesti pitäisi ainakin deaktivoida ensin.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 3.0tid ongelmia, ongelmia, ongelmia......

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Minulla kampiakselin asentoanturi lakkasi toimimasta nimenomaan, kun lämmöt vähän nousi. Tosin minulla oireet oli erilaiset.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin