suihkujen kärjistä
suihkujen kärjistä
tervehdys,
millaiset suihkujen kärjet ovat sport sedan 2.2 tid-03:ssa? tuli vain mieleen että voisiko suihkujen kärjet olla syynä huonoon käynnistyvyyteen puolilämpimänä, lisääntyneisiin nokisavuihin ja kohonneeseen kulutukseen? oma auto ajettu jo 405tkm ja kärjet alkuperäiset. Mietin vain että jos polttoainesuihku ei ole oikeanlainen ja vaikuttaisi em. asioihin...
Huonoon käynnistyvyyteen on kokeiltu jo kaikki tällä foorumilla ilmoitetut niksit ja ei auta juurikaan (akku, startti, releet). aina kun hehkuttaa, heti käyntiin. olen rakentanut käsihehkun joten auton saa aina käyntiin hyvin sen avulla. mielestäni ei ole mitenkään polttoaineputkiston vika. öljyä ei syö yhtään, 30tkm pysyy ylärajassa.
mistä suuttimia saa edullisimmin?vielä jos olisivat laadukkaita?
mitä raati sanoo kannattaisiko kokeilla? oireileeko edellä mainituilla tavoilla? kulutus noussut näin talvisaikaan jopa yli 8 litraan normaalista 6-6,5 litrasta?
millaiset suihkujen kärjet ovat sport sedan 2.2 tid-03:ssa? tuli vain mieleen että voisiko suihkujen kärjet olla syynä huonoon käynnistyvyyteen puolilämpimänä, lisääntyneisiin nokisavuihin ja kohonneeseen kulutukseen? oma auto ajettu jo 405tkm ja kärjet alkuperäiset. Mietin vain että jos polttoainesuihku ei ole oikeanlainen ja vaikuttaisi em. asioihin...
Huonoon käynnistyvyyteen on kokeiltu jo kaikki tällä foorumilla ilmoitetut niksit ja ei auta juurikaan (akku, startti, releet). aina kun hehkuttaa, heti käyntiin. olen rakentanut käsihehkun joten auton saa aina käyntiin hyvin sen avulla. mielestäni ei ole mitenkään polttoaineputkiston vika. öljyä ei syö yhtään, 30tkm pysyy ylärajassa.
mistä suuttimia saa edullisimmin?vielä jos olisivat laadukkaita?
mitä raati sanoo kannattaisiko kokeilla? oireileeko edellä mainituilla tavoilla? kulutus noussut näin talvisaikaan jopa yli 8 litraan normaalista 6-6,5 litrasta?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: suihkujen kärjistä
Mårå
Jaa, taitaa tuo olla tuon vuosimallin ihan ominaisuus. Aivan samalla tavalla käyttäytyi minunkin samavuotinen.
Jaa, taitaa tuo olla tuon vuosimallin ihan ominaisuus. Aivan samalla tavalla käyttäytyi minunkin samavuotinen.
Re: suihkujen kärjistä
niin on tuo huono käynnistyvyys. sen kans olen oppinut jo elämään mutta kulutuksen nousun ja savutuksen vuoksi aloin miettimään muita vaihtoehtoja. tänään katsoin keskikulutuksen pitkältäaikaväliltä ja oli 9,2L, enemmän kuin ennen iso asuntovaunu perässä. nuita suihkuja mietin että olisiko syylliset näihin vikoihin ja auttaisiko myös käynnistykseen, mene ja tiedä. savu ei ole öljysavua vaan ihan rehellistä nokea. katsastuksessa ei kyllä havaittu mitään poikkeavaa.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: suihkujen kärjistä
Kyllähän huonot suutinkärjet savutusta ja kulutusta nostaa.. Noilla kilsoilla tuskin rahat hukkaan menevät jos käyttää suuttimia osaavalla dieselkorjaamolla jossa osataan testata ja vaihtaa kärjet sekä säätää avautumispaineet. Kyseessähän on kuitenkin varsin perinteinen jakajapumpullinen suoraruiskutusdiesel.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: suihkujen kärjistä
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2057
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: suihkujen kärjistä
oletko tarkastanut, ettei välijäähdyttimen alaosa ole jäätynyt halki. aiheuttaa kulutuksen nousua ja savutusta.
suutimet kannattaa viedä diesel korjaamoon tarkastettavaksi, mutta tuskin noilla kilometreilläkään niistä vikaa löytyy.
suutimet kannattaa viedä diesel korjaamoon tarkastettavaksi, mutta tuskin noilla kilometreilläkään niistä vikaa löytyy.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: suihkujen kärjistä
Mårå
Ja ton välijäähyn saa muuten sitten ihan eri hintaan esim. skruvat.se:stä kuin marmoriltta. On muuten hiukan kimurantti vaihtaa mutta kärsivällisyydellä se kyllä onnistuu ihan hyvin. Ei tarvitse koko keulaa purkaa.
Ja ton välijäähyn saa muuten sitten ihan eri hintaan esim. skruvat.se:stä kuin marmoriltta. On muuten hiukan kimurantti vaihtaa mutta kärsivällisyydellä se kyllä onnistuu ihan hyvin. Ei tarvitse koko keulaa purkaa.
Re: suihkujen kärjistä
Tere! Mulla 9-5 2,2tid vm 05 ja vuoden painin huonon käynnistyvyyden takia ja nyt pari vkoa sitten hankin uuden boschin agm akun 70ah 760a ja nyt lähtee puolilämpimänä kuin palmun alta:) Aikasemmin kokeilin puolilämpimänä virtaa toisesta autosta ja yhtä pitkään sai sahata ja sen takia aattelin vimosena vetona kokeilla agm akkua.
Re: suihkujen kärjistä
Juu, onhan se todella tärkeää että disukassa on akku kunnossa kun kerran syttyminen tapahtuu paineen toimesta. Jotkut ovat myös saaneet helpotuksen startin vaihdosta. Mene ja tiedä, MY08 tätä ongelmaa ei enään ole mutta tuon -03 muistan itselläni kyllä oireilleen ihan samalla tavalla.
Re: suihkujen kärjistä
Eilen putsattu imusarja ja mainittavaa vaikutusta savutukseen ei ollut. Suurimmat pilvet katosivat mutta kiihdyttäessä pukkaa vielä mustaa. Samoin tasakaasulla ajettaessa n.100km/h peilistä näkee selvästi että savuaa. Imusarjassa oli kuivaa nokea aika reippaasti, yksi läppä oli vääntynyt.
Turbon olen jättänyt pois laskuista, imuputket olivat normaalit, hieman öljyiset muttei paha. lisäksi auto ei kuluta öljyä lainkaan.
Alkaa mennä usko että Saab kulkisi ilman savupilveä. Suihkujen kärkien vaihtoa en ole vielä kokeillut, niilläkin on hintaa sen verran ettei viitsi vasiten vaihtaa...
Turbon olen jättänyt pois laskuista, imuputket olivat normaalit, hieman öljyiset muttei paha. lisäksi auto ei kuluta öljyä lainkaan.
Alkaa mennä usko että Saab kulkisi ilman savupilveä. Suihkujen kärkien vaihtoa en ole vielä kokeillut, niilläkin on hintaa sen verran ettei viitsi vasiten vaihtaa...
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: suihkujen kärjistä
Mårå
Kannattaa nyt vielä koeponnistaa tuo ahtolinja. Eli letkut irti ahtimen lähtöpuolelta ja kaasuläppäkotelosta. Toinen pää umpeen ja sitten vaikka ihan puhaltamalla kokeilee syntyykö painetta. Missään nimessä ei saa kompuralla laittaa painetta. Toisen pään saa helposti tukittua vetämällä esim. minigrip pussin siihen päälle ja teipillä tiiviiksi.
Kannattaa nyt vielä koeponnistaa tuo ahtolinja. Eli letkut irti ahtimen lähtöpuolelta ja kaasuläppäkotelosta. Toinen pää umpeen ja sitten vaikka ihan puhaltamalla kokeilee syntyykö painetta. Missään nimessä ei saa kompuralla laittaa painetta. Toisen pään saa helposti tukittua vetämällä esim. minigrip pussin siihen päälle ja teipillä tiiviiksi.
Re: suihkujen kärjistä
välijäähdytin ainakin vuoti, ei tuntunut minkäänlaista vastusta. ylin jäähdytysripa vuoti, olen tukkinut sen jo aiemmin muttei pitänyt. yritin tukkia sitä uudestaan muttei siitä saanut 100prosenttisen varmaa joten en vielä laittanut paikoilleen. Mistähän saisi nopeasti ja edullisesti? pihalla olisi rikkinäinen 9-5 bensa, passaisikohan siitä lähellekään tuohon? onko tuohon tukkimiseen mitään varmaa kotikonstia?
tuo välijäähdytin on alkanut ihan hiljattain vuotamaan, nyt sen kuuli kiihdyttäessä ihan selvästi. olen sitä kuulostellut tässä välillä ja ei ole kuulunut suhinaa. Imusarjan puhdistus auttoi jonkin verran, savupilvet ovat pienentyneet. nyt kiihdyttäessä pöläyttää jonkin verran, tasakaasulla ajaessa näkyy myös.
tuo välijäähdytin on alkanut ihan hiljattain vuotamaan, nyt sen kuuli kiihdyttäessä ihan selvästi. olen sitä kuulostellut tässä välillä ja ei ole kuulunut suhinaa. Imusarjan puhdistus auttoi jonkin verran, savupilvet ovat pienentyneet. nyt kiihdyttäessä pöläyttää jonkin verran, tasakaasulla ajaessa näkyy myös.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: suihkujen kärjistä
Mårå
Jåå, ei noita välijäähyjä kannata korjata......koko ajan on sitten epävarmaa onko tiivis vai ei. Ja se savuttaminen sitten kyllä sitten johtuu siitä vuotavasta välijäähystä...menee seokset pieleen kun "ahtaa" polttoainetta muttei ilmaa. Minullahan teki aivan saman -03 SS 2,2TiD:issä ja savutus loppui kuin seinään.
Mulle tuli uusi välijäähy Ruotsista....skruvat.se. Pari vuotta sitten eivät vielä toimittanut Suomeen mutta minulla kun asuu veli Tukholmassa niin otin sitä kautta. Hinta taisi olla n. 160-180 euroa.
Katso EPC:stä varaosanumero ja sitten vaan googlettamaan
Jåå, ei noita välijäähyjä kannata korjata......koko ajan on sitten epävarmaa onko tiivis vai ei. Ja se savuttaminen sitten kyllä sitten johtuu siitä vuotavasta välijäähystä...menee seokset pieleen kun "ahtaa" polttoainetta muttei ilmaa. Minullahan teki aivan saman -03 SS 2,2TiD:issä ja savutus loppui kuin seinään.
Mulle tuli uusi välijäähy Ruotsista....skruvat.se. Pari vuotta sitten eivät vielä toimittanut Suomeen mutta minulla kun asuu veli Tukholmassa niin otin sitä kautta. Hinta taisi olla n. 160-180 euroa.
Katso EPC:stä varaosanumero ja sitten vaan googlettamaan
Re: suihkujen kärjistä
skruvat on ilmeisesti aloittanut varaosatoimitukset myös suomeen, lupaavat 2-3päivän toimitusajan. mahtaakohan pitää paikkansa....
linkki sivulle: http://www.skruvat.fi/Valijaahdytin-P87320.aspx
onko kukaan tilannut tuolta suomen sivuilta, onko homma toiminut? hinta ei kyllä ole paha, verrattuna vaikka käytettyihin osiin.
linkki sivulle: http://www.skruvat.fi/Valijaahdytin-P87320.aspx
onko kukaan tilannut tuolta suomen sivuilta, onko homma toiminut? hinta ei kyllä ole paha, verrattuna vaikka käytettyihin osiin.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: suihkujen kärjistä
Itse vaihdoin välijäähyn pari kesää takaperin. Paikallisesta varaosaliikkeestä (Ojanperä, Tornio) ostin ja hinta oli silloin 150€ luokkaa. Tarvike välijäähy oli sama Valeo kuin orkkiskin.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)