3,0 dieselin pata auki

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
toivonju
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 17, 2012 22:50

3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja toivonju »

Olen lukenut tältä foorumilta paljonkin tarinoita ko. moottorin "ominaisuuksista" ja vaikuttaa siltä että pahimmat visiot ovat nyt kopsahtaneet omaan koslaani ! Tänään mittailimme heittokellolla putkien vajoamisia ja ihmettelimme kansipahvien liekkirenkaiden irtoamista muusta pahvista. Muistan lukeneeni jostain täältä foorumilta mm. juttua ruotsalaisesta moottoripajasta jossa on keksitty joku lääke tähän asiaan ja vähän myöhemmin että pajan yhteyshenkilö olisi vaihtunut ( tai jotain sinnepäin ). Nyt en kuitenkaan millään löydä näitä tarinoita , että voisiko joku ystävällisesti auttaa miestä mäessä ja kertoa tuoreimmat kuulumiset tällä saralla !

nim. hyvät neuvot kalliit ja ilmaiset aina hintansa väärtejä
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Koittakaas nyt ystävät hyvät antaa jotain pientäkään vinkkiä, josko jollain jotain tietoa on.
Jotta saadaan ko. auto toimimaan...
nimim. mulla pajassa
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
J.N
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja J.N »

Tämäkö oli hukassa? Onhan tuossa ainakin muutama tärppi googleen...
Crusell @ Ke Maalis 28, 2012 kirjoitti:Saab 9-5 3.0 TID 2003 moottori.

Tervehdys kaikille 3.0 TID moottorista kärsiville ja muillekin.

Bilcitybollnäsissä on tapahtunut henkilövaihdoksia. Lennart Källström ei enää ole ko firman palveluksessa.
Tilalle on tullut Jörgen Thyr. Valitettavasti 3,0 TID koneita ei ollut saatavilla tällä hetkellä.
Thyr kehotti tuomaan koneen Bollnesiin jossa se sitten kunnostettaisiin.

Mutta.
Ennen kuin teen päätöksen koneen viemisestä ruotsiin (Pakko kait kun suomessa ei edes merkkiliike osaa korjata kyseistä Isuzun konetta. Kyllä niin harmittaa kun ruotsalaiset ovat kaikissa parempia.)
kysyn; Tietääkö joku vastaavanlaisen korjaamon Skånen alueella Ruotsissa?
Tällaisen tiedon olen saanut mutta tarkka paikka, osoite puuttuu.
En tiedä onko noista vanhoista pirstaleisista viestiketjuista mitään iloa, informaatio voi olla vanhaa, en lukenut läpi, selasin vain:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=85409
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=93945
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=70285

Mistään mitään tiedä, mutta luulisi kunnostukseen löytyvän tietotaitoa myös kotimaan rajojen sisäpuolelta, jos kerran lännessäkin osataan...? Kustannustehokkuus voi tietysti ajaa hankkimaan vaihtokoneen, tai keksimään jotain muita ratkaisuja...

Ebaystahan löytyy esim. tällaisia ilmoituksia useitakin...
#3418
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Juuri näitä haettiin "toivonju":n kanssa...
(kiitoksia näistä linkeistä ko. keskusteluihin :) )
Kaikki lisätieto on tervetullutta, vieläkin... :x
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kuulin eräältä taholta jotta näit olisi joku korjannut suomessakin, 1-2 tapausta kenties.
Onko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2158
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Itse kanssa pähkäilin tuota asiaa samanlaisen padan äärellä kunnes... päädyin käytettyyn "vähän ajettuun" koneeseen. Purkaamolta Suomesta löytyi 74 tkm ajettu kone. Ostin sen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ensinnäkin mitä heittokello sanoi, oliko sylinteriputket uponneet? Jos ei niin kannet plaanaukseen, sylinteriryhmä hiontaan, hommaat uudet kannentiivisteet ja pultit ja ajat auringonlaskuun. Suosittelen ostamaan suoraan yläpään tiivistesarjan missä tulee mukana kaikki tarpeellinen tilpehööri. Saa esim. PCS:ltä. Tai sitten tilailet ulkomailta tai kaiffareilta. Multakin löytyy yhdet kolmiloviset kannentiivisteet.
Mikäli vajoama alkaa olla luokkaa +0.05mm sylinteriryhmästä niin sitten ehkä kannattaa alkaa miettimään muita vaihtoehtoja ( uusi tai vähän ajettu kone tai sitten korjauttaa vanha lohko ). Sylinteriryhmän pinnastakin voi raapaista siivun pois ja laittaa paksumman tiivisteen. Venttiilit tulee tuossa kansitason yli, joten pelataan tiivisteillä ja niitä saa eri paksuisina. Tämä tietty pelaa ainoastaan, jos putki tai putket vajonneet ja asettuneet.
Liekkirenkaat on muuten noissa mallia "irtonaiset", joten voi vähän harhauttaa. Multa oli palannut tiiviste taaimmaisen sylinteriryhmän 1. ja 2. pytyn väliltä mikä vaikuttaa olevan noissa heikoin kohta. Putket olivat kuitenkin kunnossa.
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tämä nyt kasassa ja ainakin toistaiseksi toimii hienosti.
Rääkätessä paineet (jäähdytysjärjestelmässä) oli alle 0,4bar, entisen 1,6bar sijaan.
"kotikonstein" koneistukset ja uudet tiivisteet+HYLOMAR liimaa kansipahvien Ja lohkon/kansien väliin.
Pahin korkeusero oli luokkaa 0.07-0.08mm etumaisen puolen keskimmäisessä putkessa, siis lohkopinnan alapuolella.

Enemmän tarinaa ja kuvia
http://www.konekansa.net/showthread.php ... 3-0-V6D-03
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

mitä luokkaa oli kustannukset nuin kotikonstein tehtynä? nimittäin monelle varmaan mielenkiintoinen moottori käytössä ja jos taitoja riittää korjata niin mikä ettei.....

millä tavalla teit tuon lohkon koneistuksen (ilmeisesti moottori paikallaan?)?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

saraan02 kirjoitti:mitä luokkaa oli kustannukset nuin kotikonstein tehtynä? nimittäin monelle varmaan mielenkiintoinen moottori käytössä ja jos taitoja riittää korjata niin mikä ettei.....

millä tavalla teit tuon lohkon koneistuksen (ilmeisesti moottori paikallaan?)?
Aika fakiiri on se seppä joka lohkon koneistaa sen ollessa paikallaan. Lohkosta riittää kun vetää laikalla tms. pinnan puhtaaksi, jos vaan pahvia vaihdellaan. Kannet kannattaa plaanata tai ainakin tarkastuttaa. Kaikkien osien putsaus, venttiilien ja hehkujen irroitus ja läppäys sekä plaanaus kustansi mulle ammattilaisen tekemänä irtokansiin 304eur. Aikaisemmassa viestissä mainittu yläpään tiivistesarja klubialein 360eur.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

millä tavalla tuo sitten ne vajonneet sylinteriputken korjaa? uusi tiiviste ja se liima vai?
jos sylinterinputket vajoavat, pysähtyvätkö ne esim. juuri tuohon 0,07mm (vai jatkavatko ne vajoamistaan kunnes ottavat kiertokankiin kiinni :lol: )
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
bemaristi
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 06, 2010 16:04

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja bemaristi »

Kyllä se varmaan vaihtoautokauppaan kestää jos varovasti ajelee :)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2158
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja baasenar »

saraan02 kirjoitti:millä tavalla tuo sitten ne vajonneet sylinteriputken korjaa? uusi tiiviste ja se liima vai?
Ei millään tavalla
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kappas, aihe on alkanut kiinnostamaan, kun laitos toimii, (ainakin toistaiseksi) vieläkin.... :wink:
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
toivonju
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 17, 2012 22:50

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja toivonju »

Jeps!
Makialta on maistunut saappikyyti pitkästä aikaa , ero välillä käytettyyn Yarikseen on melkoinen ! Eka remontin jälkeinen tankillinen on varttia vajaa eli n. 850 km kokeilua takana pääosin normiajelua , mutta välillä on toki kiusattu kovastikin Isuzun pataa .
Jos nyt vastailen kysymyksiin vähän niin kun järjestyksessä . Kustannuspuoli : ooppeli-liikkeeseen yläpään satsista vajaa 300 , mister-autoon 250 kannenpulteista ja laturinremmistä sekä -kiristimestä sekä paikalliselle rasvanäpille iso kiitos ja rahaa .
Koneistus-sana kuulosti ehkä pikkasen turhan hienolta vaikka hienoa paperia käytettiinkin ( sekä heittokelloa ja viivainta ). Filosofiana oli huolellisen puhdistamisen lisäksi huolehtia siitä että liekkirengas pääsee puristumaan vajonnuttakin putkea vasten ....... että semmosta ...... koneistusta .
Tämä liima sitten , siihen tartuttiin kuin hukkuva oljenkorteen , siihen viimeiseen , tiedossa kun oli että putkien lisävajoamista ei voi helposti estää niin perkele liimataan ne kiinni - kansipahviin ?!?! Eli katsotaan nyt kuinka kauan tämmä pieni lisäkitka jarruttaa niitä putkia !
Vaihtoautokauppoja täälläpäin löytyy useita alta 50 km enkä ole vielä yhteenkään koeajoillani osunut ( yks bemaristi tuli kylläkin kotoa kyselemään mun korjattua saappiani , että jos vaihdettais - no way ).
Ikäväkseni olen baasenarin kanssa paljolti samaa mieltä , mutta tiedättehän " rakkaus on sokea , kaiken se kärsii , kaiken se kestää ".
Tämä projekti menee vahvasti asian harrastamisen ja asiasta kiinnostumisen piikkiin , työtunteja ja tuumaustunteja ei ole kovin tarkkaan laskettu .
Ja kumma kyllä päätöstä auton tulevaisuudesta en ole osannut tehdä että koeajot taitavat jatkua.....
Vastaa Viestiin