Perstuntuma on, että erot ovat tasoittuneet bensojen ja dieseleiden osalta tässäkin asiassa. Ja vaikka tietoa ja osaamista olisikin, niin ei niistä edes haluta tehdä kestäviä, koska autoja pitää saada myytyä. Kivojahan nuo on ajaa, kun toimivat!Georges27 kirjoitti:Mahtaako nykydieselit kestää jo huonommin kuin bensat? Ahto- ja ruiskutuspaineet kuitenkin aika kovat vrt. normi bensaturbo. Näin maallikkona ainakin tuntuu siltä.
Ja 9-3 1.9 ttid kahden turbonsa kanssa voi olla kallis korjattava, turbo on kuitenkin uusittava ainakin kerran auton elinkaaressa, eikä nämät juuttuvageometriset mitä dieseleissä yleensä käytetään ole ihan ilmaisia. Tosin en tiedä enkä löytänyt tähän hätään tietoa millaiset turbot tuossa on.
Paljon ajettu 1,9 diesel
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Joskus kirjoitin tänne tällainen kysely.. Nyt on alla 150hv 1,9 diesel, tosin auton merkki eri mutta moottori "sama" kuin TiDS. Autolla kuitenkin ajettu 311tkm, ja moottori toimii erittäin hyvin. 43 sivun huoltohistoriatuloste Metro-Autosta löytyy tosin, joten helposti voi seurata mitä autolle on tehty, ja onhan siinä matkan varrella ongelmia ollut.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Täällä olis 318tkm 1.9 tid 2007 ja ollu liising pelinä. Vantaan länsiauton aukoton huoltohistoria.
Sisältä on siisti ja ollut matkaajossa koko elämänsä. Aino kulumiseen viittaava piirre on d vaihteen hidas kytkeytyminen kylmänä. Lämpösenä ei ongelmia.
Hyvin kone tuntuu toimivan, hyvä startti kylmänä ja vedot tallella.
Sisältä on siisti ja ollut matkaajossa koko elämänsä. Aino kulumiseen viittaava piirre on d vaihteen hidas kytkeytyminen kylmänä. Lämpösenä ei ongelmia.
Hyvin kone tuntuu toimivan, hyvä startti kylmänä ja vedot tallella.
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Ei olis pitäny leuhkia kun nyt vaivaa oudot sammuilut. Vika polttoaine puolella. Todennäkösesti pumppu tankissa huilailee välillä.TeamEetu kirjoitti:Täällä olis 318tkm 1.9 tid 2007 ja ollu liising pelinä. Vantaan länsiauton aukoton huoltohistoria.
Sisältä on siisti ja ollut matkaajossa koko elämänsä. Aino kulumiseen viittaava piirre on d vaihteen hidas kytkeytyminen kylmänä. Lämpösenä ei ongelmia.
Hyvin kone tuntuu toimivan, hyvä startti kylmänä ja vedot tallella.
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
himpun verran vaikuttaa siltä jot kun tosta femmasta koppa loppuu ni pienemmillä ongelmilla selviää jos hankkii tuoreemman vähemmän ajetun bensakoneisen ja nakkaa ton traktorinkoneen siihen
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Erinomainen moottori tuo 1.9 on, kunhan ottaa EGR:n pois kiusaamasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Taitaa silti toi kakskakkonen pestä yksysin luotetavuudessa mennentullen. Eikä toi kulutuskaan juuri eroa.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Höpöhöpö, 1.9 (TTiD) kulutus on selvästi parempi kuin 2.2:n. Jos pelkkää luotettavutta katsoo niin paras siirtyä mannemersuun. Ei se mikään pommi ole, paremmasta päästä nykydieseleitä ja liki kaikki ongelmat liittyvät päästölaitteisiin tai apulaitteisiin (laturi, vesipumppu).
Käyttöominaisuuksista puhumattakaan, 2.2 on ehtaa traktoria, TTiD on nykydieselien parhaimmistoa. Eikä se yksiturboinenkaan toki huono ole, vaikka häviääkin tuplaturbolle joka osa-alueella.
Käyttöominaisuuksista puhumattakaan, 2.2 on ehtaa traktoria, TTiD on nykydieselien parhaimmistoa. Eikä se yksiturboinenkaan toki huono ole, vaikka häviääkin tuplaturbolle joka osa-alueella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Menee tuo paljonkin alle 5l kulutuksia, oma 2.2 9-5:n vie omassa seka ajossa n.6l, mutta kun auto oli kuukauden emännän käytössä oli kulutus samanlaisessa ajossa n. 5.2l(laskettu). Paras oli viime kuussa Turku-Jyväskylä-Turku reissu jolloin kulutus 4.9l ja keskinopeus 86km/h..Höpöhöpö, 1.9 (TTiD) kulutus on selvästi parempi kuin 2.2:n
Muuten noita koneita ei oikein voikkaan verrata, tehot "hieman" eri luokkaa..
Täälläkin on tuollainen kohtuu vähän ajettu TTiD etsinnässä vaimon Touranin tilalle..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Ilmeisesti tämä 1.9dieseli on sitten ihan kestävä peli? Onkohan tuommoseen 150-170tkm ajettuun tiedossa jotain isompaa mitä voisi seuraavaksi mennä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Omassa on nyt 330tkm mittarissa ja k-paine pumppu käytettiin auki. Annostelija oli jumissa siittä johtu sammuilu. Uusi annostelija sekä tiiviste sarja noin 500€ töineen. Taitaa murheet olla alle 200 tkm ajetuissa olla muualla kuin diesel linjan tavaroissa. Huolto kirja kyllä kertoo miten on pidetty huolta autosta.
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
egr/imusarja huolto/vaihto n. 160 tkm ja taas mentiin. nyt 280 tkm. Ei syö öljyä. Aika hyvä mylly. Ehkä vaihtuu bensa samanlaiseen, toinen ehkä/kenties
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Oolrait, hyvä tietää. Mulla on kiikarissa yks 150tkm ajettu -08 1.9tids, siihen oli tuo jokin diesel-pumppu vaihdettu juuri. Ei varmaan kuitenkaan kovin yleistä ole että se paukkuu vielä näillä kilsoilla? Aika moni näistä tämän ikäisistä kolkeista on ollut firmojen autoina, toki huoltokirjat löytyy mutta siihen se taitaa sitten jäädäkkin näihin pakollisiin huoltoihin vain
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Todnäk. tankin siirtopumppu vaihdettu. Korkeapainepumppu tuskin noilla kilsoilla mitenkään vielä oireilee. Ihan hyvä koneita nuo 1.9:t, apulaitteet jonkun verran ongelmoi (laturi ja vesipumppu).. ja nykydieselien tapaan myös imusarja, EGR sekä DPF. Vaan jälkimmäisiinhän on lääkkeet. Taaskin esim. turbo ja suutinvikoja ei juuri esiinny eikä itse perusmoottorin ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paljon ajettu 1,9 diesel
Meillä on 2008 Tid ja ajetty nyt joku 272tkm. Öljyt olen vaihtanut 15tkm välein. Kytkin remppa oli 200tkm kohdalla. Kuluvaa uusittu, kääntölaakerit, akku yms. Ei vielä laturia tms. Vesipumppua seuraan tarpeen mukaan. Seuraava hihnanvaihto ja pumpun vaihto noin 300tkm. Sisältä auto on kuin uusi, kuskin penkin sivusta on halkeillut ja vähän lähtenyt ikunoiden avauspainikeista pintaa. Moni kaveri on luullut autoa melkein uudeksi..
EGR:n putsaan joka kevät ja rasvaan sen akselin.
Kerran olen putsannut sprayllä imusarjan ja paljon tuli käkköä putkesta pihalle. Tänä keväänä teen sen uudelleen.
Ilmastoinnin moottori(siis se hanskalokeron takanaoleva) on mennyt nyt jo toistamiseen rikki. Viimeisin kesti 1,5 vuotta ja noin 80tkm, takuu tietysti sen 1 vuoden...Motonetistä saa kumminkin kohtuullisen edullisesti.
Pakoputken alkupätkä piti uusia, se jossa on se pehmeä jousto-osa kun alkoi vuotaa.
Jarrusatuloiden liukutapit kannattaavuosittain putsata ja laittaa laakerirasvat sinne.
Vaihtoa suurempaan autoon olen miettinyt perheenlisäyksen vuoksi, mutta en hennoisi luopua hyvästä autosta. Nissan X-Trail kiinnostaisi. Mutta se on muovilelu verrattuna
Summarum summarum, moottorin kanssa ei ole ongelmia juurikaan ollut. Pitää koputtaa puuta ettei tulekaan.
EGR:n putsaan joka kevät ja rasvaan sen akselin.
Kerran olen putsannut sprayllä imusarjan ja paljon tuli käkköä putkesta pihalle. Tänä keväänä teen sen uudelleen.
Ilmastoinnin moottori(siis se hanskalokeron takanaoleva) on mennyt nyt jo toistamiseen rikki. Viimeisin kesti 1,5 vuotta ja noin 80tkm, takuu tietysti sen 1 vuoden...Motonetistä saa kumminkin kohtuullisen edullisesti.
Pakoputken alkupätkä piti uusia, se jossa on se pehmeä jousto-osa kun alkoi vuotaa.
Jarrusatuloiden liukutapit kannattaavuosittain putsata ja laittaa laakerirasvat sinne.
Vaihtoa suurempaan autoon olen miettinyt perheenlisäyksen vuoksi, mutta en hennoisi luopua hyvästä autosta. Nissan X-Trail kiinnostaisi. Mutta se on muovilelu verrattuna
Summarum summarum, moottorin kanssa ei ole ongelmia juurikaan ollut. Pitää koputtaa puuta ettei tulekaan.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008