Eli asia koskee kaikki 1.9-dieseleitä (TID, TIDS, TTID) ja kaikkia vuosimalleja. Asiaan kannattaa suhtautua vakavuudella, sillä turhan monta moottoria on hajonnut jumiutuneen vesipumpun takia. Vesipumpun kiinnileikkaamisen seurauksena katkeaa jakohihna, joka saa aikaan pahimmassa tapauksessa totaalisen tuhon (venttiilit ja keinuvivut mutkalle, öljypumppu, kansi ja jakohihnan kotelo vaurioituvat ja silppua voi päästä ahtimiin jne).
Saabin virallinen jakopään huoltoväli on 150K (tai joissakin vuosimalleissa 120K), mutta esimerkiksi Abbott Racing suosittelee huoltoväliksi 60000 mailia (~100tkm) tai 4 vuotta -> http://abbottracing.net/cms.php?id_cms=27
Takuiden perään on todnäk turha itkeä, kun valmistaja on konkassa ja maahantuojaakaan ei ole. Varaosilla on tietenkin 2 vuoden takuu, eli jos vesipumppu laukeaa alle 2 vuoden sisällä jakopääremontista, takuu korvannee ainakin uuden vesipumpun
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Itse teetin jakopääremontin 99K ajettuun 9-3 TTiD:iin ja vesipumppu oli jo alkanut vuotamaan ja pyörikin jo selvästi tahmeammin kuin uusi pumppu.
![Kuva](https://lh4.googleusercontent.com/-gRmnW4QAKmk/UMoBtJbp_0I/AAAAAAAAASk/ZNBS1S5lXZo/s640/2012-12-13-0065.jpg)
Homma tuli tehtyä siis 50K etuajassa, mutta itse en ainakaan uskaltaisi ajaa yhtään yli 120K. En halunnut kokeilla onneani vesipumpun kanssa. Jakopään korjaussarjan listahinta noin 200e ja vesipumppu 70e sekä 3,5h työ merkkihuollossa. Lisäksi vaihdettiin samalla myös käyttöhihna (n. 30e).
![Kuva](https://lh5.googleusercontent.com/-8toRBmYtmRc/UMoBvFoagTI/AAAAAAAAASs/TPF73_NolmU/s640/2012-12-13-0066.jpg)
Uusi pumppu paikallaan.
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-vYIsC-xdMQo/UMoBxFzoYjI/AAAAAAAAAS0/JuoA1Gk2P0I/s640/2012-12-13-0067.jpg)
Melko rimpulan vesipumpun on italian pojat saanet aikaiseksi...
Eski