EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Ei ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Kojelaudassa ei syty check sitäjatätä valo, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen lähtiessä moottorin ääni ei muutu ikäänkuin terävämmäksi noin +2000 jälkeen ja tehot on poissa. Tämä aamulla, kun piti ottaa puoli perhettä päälle ja sipaista Ruåtsin sukulaisten kautta Legolandiin.
Itse asiassa ei jurpi yhtään, silllä nyt on tekosyy jäädä himaan autoa ropaamaan.

Elektroniikka ei valita, joten ajattelin jättää eegeeärrän elämään omaa elämäänsä piuhan päässä. Sorvautan alumiinitulpan kunnes saan hankittua varaosan. Imusarjan alipainetoimisen läpän letkun ajattelin riipaista irti ja tulpata, koska oletusarvona (ilman alipainetta) se on auki.

Mitähän operaatiossa tulee menemään päin persettä?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Hätäpäissäni tilasin venan ws-autoteile.com :ista. Ei se vena nyt mitenkään huippuedullinen vieläkään ole, mutta rahtikuluineen (noin 25eeroa) 311 € on jotenkin kestettävissä. Kotimaasta ei äkkiseltään löytynyt samaan hintaan. Taas kulkee.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja josé »

Laakkosella tänään kunnostettu EGR n.135 € 88 kw koneeseen. Uutta ei edes ollut tarjolla. Tarkistakaa myös solenoidin toiminta kun putsaatte EGR:n. Sähköosa irti, 12 v napoihin, tuleeko kara ulos. Itsellä Laakkosen "saab-mies" sanoi egr:n olevan kunnossa ja ostatti imsarjan paineanturin (115 €). Ite purkasin kohta perään ja otin sähköosan irti mekaanisesta ja vika selvisi: täynnä nokea solenoidin perälle asti. Ei varmasti pelaa.
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

[quote="josé"]Laakkosella tänään kunnostettu EGR n.135 € 88 kw koneeseen. Uutta ei edes ollut tarjolla.


Täytyy oikein hieraista silmiään :D on senverran halpa.Muuten tuntuu että sähköisiä EGRiä menee paljon ja hinnat on kovat.Mulla sentään kesti alipaineEGR 500 tkm ajoa sitten kalvo puhki.
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja josé »

Joo. Vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa 60 tkm välein, ennenkuin ehtii aiheuttaa hankaluuksia. Tuohon hintaan taidan sen toteuttaakin. Auton käytös muuttui täysin, on kuin kokonaan uusi mylly olisi keulilla. Lähtee vetämään 1200 rpm kuin juna, jos konetta haluaa välttämättä kiusata. 1500 rpm on jo lentoa. Auto on ollut meillä vuoden (30 tkm, 135 kaikkiaan) ja EGR (kupeessa Pierupurkin leima, selittänee) on tainnut olla hieman auki kaiken aikaa kunnes antautui kokonaan. Laitoin sen sitten "normaalin" turbo-viiveen piikkiin, jota ei oikeasti ollutkaan. Erinomainen kone, silloin kuin toimii.
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja josé »

No niin, se 60 tkm oli arvioitu näköjään turhan optimistisesti, kymppitonni riitti. Eilen alkoi tuntua pientä nykyä taka-aistilla ja kohta sen huomasi matkustajatkin. Nappasin lennosta töpselin irti siitä prkleen pierupurkista ja loppui nykimiset. Osalla lienee takuu, kun on sieltä marmoritiskiltä helmikuussa haettu. Täytynee uudesta järjestää niin, ettei solenoidi työnnä venttiiliä auki. Pysyypä imusarjakin puhtaana.
Niistä takapään abs-johtosarjoista vielä, että heikkoja on.
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja josé »

Se valvoo sittenkin: Viimein viisaana laitoin egr:n solenoidin toimimaan siihen vierelle, että saan sen töpselin kiinni ja häiriövalon pois. Mutta. Vikakoodeja olikin kaksi: egr toimintahäiriö sekä pakokaasun kierrätys liian vähäistä. Muisti tyhjennettiin ja valo sammui. Kolmas käynnistys ja parikymmentä kilometriä myöhemmin, se palaa jälleen! Eli mokoma haistelee niitä pitoisuuksia tai virtauksia kuitenkin. Auto on pelannut täysin ilman kierrätystä, enkä viitsisi avata ventiiliä enää 20 tkm:n jälkeen, takana taitaa vartoa iso klöntti. Onko kellään oikeasti kokemusta 1,9 egr:n tulppaamisesta? Niin miksi juuri nyt? Katsastus viimeistään 10.2.. (Niin, laakkosen kommentti keväällä oli, ettei se vika voi siinä olla, eikä almanakka ollut suopea auton seisottamiseen siellä).
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: EGR (sähköllä toimiva) revähti.

Viesti Kirjoittaja josé »

No niin, nostetaan tämä välillä ylös.

Tuosta edellisestä kommentista tähän topikkiin jo pari vuotta mutta aina ajankohtainen. nyt positiivisessa mielessä. Tosiaan, jo reilut parivuotta sitä huliluftaria taulussa katseltu, mutta lähes kaikkeen näköjään tottuu.
Edellinen katsastus läpi huijaten ja nyt uhrasin reilut puoli tuntia kallisarvoista aikaani asialle. Tein egr:n tiivisteen paikalle tulppalevyn ja siihen 3 kpl 6 mm reikää (malli ebaysta).
Ja kas, pari päivää ajeltu, ei nykyn nykyä ja valo sammui omia aikojaan. Jippii.
Valitettavasti se Vaasan reissu jää ehkä tekemättä, se suomen paras olutravinteli tuskin enää riittää perusteluksi.
Vastaa Viestiin