paisuntasäiliön paine
paisuntasäiliön paine
Terve! Sanokaas te viisaampina onko normaalia, kun lämpimänä avaa varovasti paisarin korkkia, tulee nestettä pluplutusten saattamana 2-3 desiä ulos? Ja voiko järjestelmään jäädä ilmaa niin, että sytyttää nesteen varoituksen vasta 1000 km jälkeen?
Motti on tuo pahamaineinen 3.0 TiD, valmistusvuosi kuitenkin -05.
Ei ole nesteitä tarvinnut lisäillä, mutta nyt n. 1000 km paisarin avaus/nesteiden uloatautumisen jälkeen sytytti valon juuri kun olisi kaupat pitänyt tehdä..
Motti on tuo pahamaineinen 3.0 TiD, valmistusvuosi kuitenkin -05.
Ei ole nesteitä tarvinnut lisäillä, mutta nyt n. 1000 km paisarin avaus/nesteiden uloatautumisen jälkeen sytytti valon juuri kun olisi kaupat pitänyt tehdä..
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
Re: paisuntasäiliön paine
Terve! Sanokaas te viisaampina onko normaalia, kun lämpimänä avaa varovasti paisarin korkkia, tulee nestettä pluplutusten saattamana 2-3 desiä ulos? <- On normaalia, paine siellä on.
Re: paisuntasäiliön paine
Tää ostajaehokas väitti silmät kirkkaina, että ehjä kone ei kerää painetta niin paljoa.. suhahtaa vaan eikä pitäs pukata ulos! Väitti vielä tietävänsä Saabeista tosi paljon.
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
Re: paisuntasäiliön paine
Mårå
Ja sitten syy miksi jäähdytysjärjestelmä on paineistettu......tadaa.....veden kiehumispiste muuttuu paineistettuna, eli voidaan olla lähellä 100 C astetta ja auto ei keitä kun järjestelmässä paine. Ja moottori ihan oikeasti tykkää kun on riittävän kuuma, öljyt sunniteltu toimimaan näissä lämpötiloissa ja vähentää moottorin kulumista.
Ja sitten syy miksi jäähdytysjärjestelmä on paineistettu......tadaa.....veden kiehumispiste muuttuu paineistettuna, eli voidaan olla lähellä 100 C astetta ja auto ei keitä kun järjestelmässä paine. Ja moottori ihan oikeasti tykkää kun on riittävän kuuma, öljyt sunniteltu toimimaan näissä lämpötiloissa ja vähentää moottorin kulumista.
Re: paisuntasäiliön paine
250 tkm on tullut vastaavalla autolla ajeltua ja voin sanoa, että ei ole normaalia. Suoraan ajostakin kuumalla kelillä niin pitäisi vaan suhahtaa kun avaat korkin. Oletko vaihtanut äskettäinb nesteitä, josta olisi jäänyt ilmaa järjestelmään? Paisuntasäiliön korkin venttiili voi olla rikki tai sitten kansipahvi palamassa. Pahvi voi palaa vaikka putket kondiksessa. Paffi kun menee niin kerää kyllä aikalailla ilmaa järjestelmään kun termari aukeaa ja on helppoa havannoida.
Jos kaveri ei osta autoasi niin sano, että tulee hakemaan täältä Sawosta samanlaisen, joka ei pulputa ja johon on kansipaffit vaihdettu 215tkm kohdalla.
Jos kaveri ei osta autoasi niin sano, että tulee hakemaan täältä Sawosta samanlaisen, joka ei pulputa ja johon on kansipaffit vaihdettu 215tkm kohdalla.
Re: paisuntasäiliön paine
kyllä ne ilmat on jo tullu ulos mitä termarin vaihon jälkeen oli.. Miten sen kansipahvin palamisen vois todentaa? muuten ku käyttämällä kannet irti.
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
Re: paisuntasäiliön paine
Mun entisessä pikkudiiselissä oli just sama juttu. Ei ollu putket vajonneet eikä pahvitkaan palaneet, vaan paisarin korkki oli syypää. Käypä ostamassa motonetistä GM:n keltainen korkki. Mulla loppui check coolant - herjat siihen ja ei tulvinut paisuntasäiliö vaikka kuumana avasi. Ravistele sitä vanhaa korkkia, jos ei "helise", niin uusi korkki tilalle.
9-5
Re: paisuntasäiliön paine
Eihän siitä korkista kuulu mittään..
Sopiiko satkun musta paisarinkorkki sen keltasen tilalle? Näytti olevan vähän korkeampaa mallia se musta, mutta motonetin varaosanumeroiden mukkaan kävis sama korkki.
Vois kokkeilla ennen ku ajelee mötönettiin.
Sopiiko satkun musta paisarinkorkki sen keltasen tilalle? Näytti olevan vähän korkeampaa mallia se musta, mutta motonetin varaosanumeroiden mukkaan kävis sama korkki.
Vois kokkeilla ennen ku ajelee mötönettiin.
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
Re: paisuntasäiliön paine
Vai olikohan kyse kuitenkin syylärin korkista?teleslice kirjoitti:Mun entisessä pikkudiiselissä oli just sama juttu. Ei ollu putket vajonneet eikä pahvitkaan palaneet, vaan paisarin korkki oli syypää. Käypä ostamassa motonetistä GM:n keltainen korkki. Mulla loppui check coolant - herjat siihen ja ei tulvinut paisuntasäiliö vaikka kuumana avasi. Ravistele sitä vanhaa korkkia, jos ei "helise", niin uusi korkki tilalle.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: paisuntasäiliön paine
Täh? Tässähän puhuttiin ketjun otsikon mukaan jäähdytysnesteen paisuntasäiliöstä ja sen korkista. Mulla vanha tukkoinen korkki oli aina niin tiukassa paineesta, että se piti avata putkipihdeillä.
9-5
Re: paisuntasäiliön paine
Sekoitin asiat... rikkinäinen syylärin korkki helposti oireilee siten kuin rikkinäinen kansipahvi kun neste kiehuu liian alhaisessa lämpötilassa (paisarin nestepinta nousee ja poreilee).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: paisuntasäiliön paine
jonssoni kirjoitti:Tää ostajaehokas väitti silmät kirkkaina, että ehjä kone ei kerää painetta niin paljoa.. suhahtaa vaan eikä pitäs pukata ulos! Väitti vielä tietävänsä Saabeista tosi paljon.
nyt otin ihan asioikseni auton(3.0tdi)ja kävin testaamassa....kovaa rääkkiä ja lämmöt normaalit tulos kun korkin aukaisi suhahdus ja ei pulputusta!! taasen rääkkäystä koneelle lämmöt normaalissa...korkki auki...tadaa..suhahdus ja ei muuta..
kun minulla aikanaan oli ko.ongelmat löytyi putken vajoama ja kone vaihdettiin kunnostettuun(on tietoa foorumilla)nyt ei mitään erikoista ole ilmennyt...kop kop puuta koputtaen
Re: paisuntasäiliön paine
Korkki oli jumissa, mutta sama meininki jatkuu.. n. tunnin seisonnan jälkeen ei pukkaa enää ulos, mutta ilmaa kyllä pulputtaa jonku verran.. Suoraan ajosta en oo muistanu kokkeilla. Pittää varmaan käyttää kannet auki ja tutkituttaa putket ja kannen tiivisteet. Korjaaja kyllä meinas, että vois vesipumpultaki pukata ilmaa sisään.. ku ei pitemmänkään maantieajon jälkeen pukkaa paisarista ulos.
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
Re: paisuntasäiliön paine
Tosta motista kansia ei revitä pöydälle niinkuin vanhasta tanarista. On ihan kohtalainen savotta.
Kuulostaa ihmeelliseltä, että horisi vesipumpusta ilmoja, luulisi fuskaavan siitä ulospäin?
Kansipahvi oireilee kuvailemallasi tavalla. Tosin painetta tuli ainakin mulla ihan pirusti vaikka tiiviste oli pettänyt vain hieman 1. pytystä. Lyö kylmä kone tulille ja seuraa kun lämmöt nousee ja termari aukeaa. Vasta sen jälkeen pitäisi alkaa työntää painetta pyttyy ihan urakalla. Paisariin tulevasta pikkuletkusta tuli ainakin mulla ihan selkeitä ilmakuplia. Koneen kun sammuttaa ja avaat korkin niin painetta ja vettä tulee pihalle...
Kuulostaa ihmeelliseltä, että horisi vesipumpusta ilmoja, luulisi fuskaavan siitä ulospäin?
Kansipahvi oireilee kuvailemallasi tavalla. Tosin painetta tuli ainakin mulla ihan pirusti vaikka tiiviste oli pettänyt vain hieman 1. pytystä. Lyö kylmä kone tulille ja seuraa kun lämmöt nousee ja termari aukeaa. Vasta sen jälkeen pitäisi alkaa työntää painetta pyttyy ihan urakalla. Paisariin tulevasta pikkuletkusta tuli ainakin mulla ihan selkeitä ilmakuplia. Koneen kun sammuttaa ja avaat korkin niin painetta ja vettä tulee pihalle...
Re: paisuntasäiliön paine
Kyllä se paisuntasäiliö on niin sumea, ettei siitä läpi nää tuleeko kuplia vai ei.. Pitäskö korkki auki kattoa? Näyttäähän se aikamoiselta operaatiolta tuo kansien irrotus.. Ehkä kuitenki ennemmin lähen siitä, niin on ainaki ne tiivisteet ja putkien vajoamiset pois suljettu. Kuulostaa vaan aika kummalta, että 180 ajetusta koneesta ois peltiset kansipahvit menny!
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94