hehkunappi-->ajastinreleeksi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
myllymik
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Tuommoista suunnittelen itsellekin. Laitoin YV:tä tekijälle, mutta jos joku muukin on tehnyt niin saa kommentoida:
- Missä tuo anturi on ja kumpi johdoista katkaistaan?
- Jos tuo ajastin pitää auton sisälle laittaa niin mihin laitetaan ja mistä kautta johdot voi helpoiten vetää moottoritilasta sisälle?
- Jatkuvavirta suoraan akulta, mutta herätevirran/päälläolovirran voinee ottaa, vaikka ajovaloista?
-muuta?

Olisko kellään kuvaa tuosta kytkennästä?

9-3 SS 2.2Tid -04
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
myllymik
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Tilasin tässä ketjussa mainitun releen ja asensin sen paikoilleen. Laitoin samaan koteloon missä akku on. Aika näyttää sulaako vai jäätykö se sinne...

Tein kytkennät laittamalla tuon aikareleen asentoon B eli pulssi-muotoon. Kun rele saa "herätteen" (parkkivalo) se katkaisee pariksi sekunniksi anturin johdon ja palautuu takaisin riippumatta siitä mikä herätteen tilanne on. Jatkuvaa virtaa ei tarvi releelle eli kytkentä on äärimmäisen yksinkertainen.

Minkäälaista ongelmaa ei ole ollut (vielä).

Kiitokset Antille vinkeistä.
juhbe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 18:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja juhbe »

Hei oisko joku avulias kuka osais neuvoo miten kyseinen hehkunappi väsätään ainakin alkuun riittää ihan pelkkä nappi että ilman ajastinta eli missä se anturi sijaitsee mikä haistelee sitä lämpötilaa ja minkä piuhan väliin se nappi kytketään? Ja minkälaisia tarvikkeita tarviitsee hommata kyseiseen operaatioon? Auto hörähtää nätisti tulille kun hehkuttaa mutta taas lauhalla kelillä ja puoli lämpösenä valo ei vilahakkaan ja saa sahata kyllä tosi pitkään :(
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

juhbe kirjoitti:Hei oisko joku avulias kuka osais neuvoo miten kyseinen hehkunappi väsätään ainakin alkuun riittää ihan pelkkä nappi että ilman ajastinta eli missä se anturi sijaitsee mikä haistelee sitä lämpötilaa ja minkä piuhan väliin se nappi kytketään? Ja minkälaisia tarvikkeita tarviitsee hommata kyseiseen operaatioon? Auto hörähtää nätisti tulille kun hehkuttaa mutta taas lauhalla kelillä ja puoli lämpösenä valo ei vilahakkaan ja saa sahata kyllä tosi pitkään :(
Kyseessä ilm. 2,2 riesel.

Eli pääpiirteissään siten, että moottorin lämpötila-anturin toisen johdon väliin asennetaan vaihtokärkinen painonappi mikä on perusasennossa kärki kiinni. Toisen kärjen väliin elektroniikka kaupasta riittävän iso vastus esim 10k ohm.
Järjestelmähän toimii siten ettei anna esihehkua jos veden lämpötilä on muistaakseni +7 tai enemmän. Kun napin painaa pohjaan ennen virtoja, niin tuo lisävastus hämää järjestelmää kuvittelemaan nesteen olevan suorastaan umpijäässä ja johan hehkuu..

Sulla ei ilmeisesti ole WIS:siä käytössä, joten kerro kaaran malli, pystyy antamaan sen jälkeen paremmat speksit/ohjeet toteutukselle
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
juhbe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 18:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja juhbe »

Hdjanne kirjoitti:
juhbe kirjoitti:Hei oisko joku avulias kuka osais neuvoo miten kyseinen hehkunappi väsätään ainakin alkuun riittää ihan pelkkä nappi että ilman ajastinta eli missä se anturi sijaitsee mikä haistelee sitä lämpötilaa ja minkä piuhan väliin se nappi kytketään? Ja minkälaisia tarvikkeita tarviitsee hommata kyseiseen operaatioon? Auto hörähtää nätisti tulille kun hehkuttaa mutta taas lauhalla kelillä ja puoli lämpösenä valo ei vilahakkaan ja saa sahata kyllä tosi pitkään :(
Kyseessä ilm. 2,2 riesel.

Eli pääpiirteissään siten, että moottorin lämpötila-anturin toisen johdon väliin asennetaan vaihtokärkinen painonappi mikä on perusasennossa kärki kiinni. Toisen kärjen väliin elektroniikka kaupasta riittävän iso vastus esim 10k ohm.
Järjestelmähän toimii siten ettei anna esihehkua jos veden lämpötilä on muistaakseni +7 tai enemmän. Kun napin painaa pohjaan ennen virtoja, niin tuo lisävastus hämää järjestelmää kuvittelemaan nesteen olevan suorastaan umpijäässä ja johan hehkuu..

Sulla ei ilmeisesti ole WIS:siä käytössä, joten kerro kaaran malli, pystyy antamaan sen jälkeen paremmat speksit/ohjeet toteutukselle
Eli kyllä kyseessä 9-5 -04 2.2tid, kyseisen vehkeen kanssa aluksi painittu moottorinvikavalon kanssa ja ongelma loppui kampiakelin asentoanturin vaihdolla ja juuri kyseisen lämpötila-anturin uusimisella eli se sama anturi sitten tunnistaa sen nesteen lämpötilan?
myllymik
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Tervehdys,

Nyt on rele ollut jo jonkin aikaa ja on pelittänyt vallan mainiosti. Kertaakaan ei ole tarvinnut startata pitkään, vaan lähtee käyntiin tosi hienosti.

Tuossa oli toiminta-alue -20 <-> +60, mutta mitään ongelmia ei ollut keväällä, kesällä eikä ainakaan -26 asteen pakkasessa. Käytännöshän tuo käyttää "lämpötila-anturia poikki" parisen sekuntia jolloin hehkutus tapahtuu, kun järjestelmä luulee lämpöjen olevan pahasti "pakkasella."

Suositella voin, muuta en voi sanoa. :) Pieni investointi ainaiseen starttaus-ongelmaan ja sen jännittämiseen nähden.

-myllymik-
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Käviskös esim. tämä kytkin hehkunapiks?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/482086/V ... tipalautus
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Viikko sitten asensin tässä ketjussa mainitun releen ja tässä vaiheessa voin vain kehua. :D Kertaakaan ei ole tarvinnut sahata sen jälkeen.
ääni on voimaa
Vastaa Viestiin