Eberi
Re: Eberi
Sama homma muuten täälläkin, eli ei eberi sammu itsestään vaikka auto saavuttaisi normi lämmöt. Pitää aina sidistä sammuttaa. Toissatalvena termari vaihdettu mutta taas pitäis vaihtaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Kannattaa tarkistaa obd pistokkeesta, että mitä lämpötila-anturi näyttää. Teen sen ilmaiseksi jos joku tarvitsee.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eberi
joo, täytyy tsekata jossain vaiheessa, oliskohan tuolla EGR:n tulppauksessa jotain vaikutusta asiaan kun siellä on se vastus immun yhdessä johdossa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Moro,
Onkohan Eberi vetelemässä jo viimeisiään vuoden 2008 93:ssa 1.9 TDI SS pirssissä, kun +18 asteen kelissä kojelautaan syttyy lisälämmityksen merkkivalo? Lämmitin ei kuitenkaan omasta mielestäni ala pöhisemään. Ajon aikana koitin Manual Off valintaa ajotietokoneesta, mutta merkki ei lähde pois. Pysähdyksissä sain Manual On valinnalla Eberin pöhisemään normaalisti lämmintä sisälle.
Lisäksi, ajotietokoneen Temp näyttää pelkkää viivaa? Mistä lämpötila-anturin voi paikantaa, jotta pystyisi tarkastamaan onko sillä kaikki kunnossa?
Onkohan Eberi vetelemässä jo viimeisiään vuoden 2008 93:ssa 1.9 TDI SS pirssissä, kun +18 asteen kelissä kojelautaan syttyy lisälämmityksen merkkivalo? Lämmitin ei kuitenkaan omasta mielestäni ala pöhisemään. Ajon aikana koitin Manual Off valintaa ajotietokoneesta, mutta merkki ei lähde pois. Pysähdyksissä sain Manual On valinnalla Eberin pöhisemään normaalisti lämmintä sisälle.
Lisäksi, ajotietokoneen Temp näyttää pelkkää viivaa? Mistä lämpötila-anturin voi paikantaa, jotta pystyisi tarkastamaan onko sillä kaikki kunnossa?
Re: Eberi
Keulassa rekkarin alla siinä säleikössä keskellä näkyy nypykkä. Siinä on lämpötila-anturi.mutteri kirjoitti:Moro,
Onkohan Eberi vetelemässä jo viimeisiään vuoden 2008 93:ssa 1.9 TDI SS pirssissä, kun +18 asteen kelissä kojelautaan syttyy lisälämmityksen merkkivalo? Lämmitin ei kuitenkaan omasta mielestäni ala pöhisemään. Ajon aikana koitin Manual Off valintaa ajotietokoneesta, mutta merkki ei lähde pois. Pysähdyksissä sain Manual On valinnalla Eberin pöhisemään normaalisti lämmintä sisälle.
Lisäksi, ajotietokoneen Temp näyttää pelkkää viivaa? Mistä lämpötila-anturin voi paikantaa, jotta pystyisi tarkastamaan onko sillä kaikki kunnossa?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Eberi
Jos Eberin merkkivalo palaa, ei laite ole välttämättä päällä, ainoastaan valmiustilassa. Lisälämmitin aktivoituu normaalisti n 8 asteen paikkeilla ja menee päälle, jos jäähdytysnesteen lämpötila putoaa liian alas (olisko ollut alle 80 astetta).mutteri kirjoitti:Moro,
Onkohan Eberi vetelemässä jo viimeisiään vuoden 2008 93:ssa 1.9 TDI SS pirssissä, kun +18 asteen kelissä kojelautaan syttyy lisälämmityksen merkkivalo? Lämmitin ei kuitenkaan omasta mielestäni ala pöhisemään. Ajon aikana koitin Manual Off valintaa ajotietokoneesta, mutta merkki ei lähde pois. Pysähdyksissä sain Manual On valinnalla Eberin pöhisemään normaalisti lämmintä sisälle.
Lisäksi, ajotietokoneen Temp näyttää pelkkää viivaa? Mistä lämpötila-anturin voi paikantaa, jotta pystyisi tarkastamaan onko sillä kaikki kunnossa?
93SC TTiD
Re: Eberi
Vaikka syksy on ollut poikkeuksellisen lämmin on eberi ehtinyt kärytä jo pariin otteeseen ja tietenkin jättänyt käynnistymättä kun sitä on yrittänyt käynnistää. Pari kertaa se on satunnaisesti onnistunut tälle syksyä starttaamaan ja jäämään päälle, mutta hermo meni sen verran että tilasin saksasta uuden volkkarin ohjainyksikön 225201043002. Eli sama ohjain josta Zommilla oli jo käyttökokemusta.
22.9.2013 tilasin iltasella osan Ebaystä myyjältä olliparts24 hintaan 130€ + toimitus 15€. Suomihinta vastaavalle osalle näyttää olevan 250€ + toimitus. Paketti tuli kotiin 2.10 ja nyt on muutama koekäyttö lämmittimellä tehty. Ainakin toistaiseksi kaikki tuntuu toimivan oikein hyvin. Lämmitin käynnistyy hyvin eikä savuta.
Näin lyhyellä kokemuksella voi hyvin suositella ostamaan tuon ohjaimen jos alkuperäisessä on aivovikaa. Oman auton lämmittimeen tulikin jo uusittua melkein kaikki muu paitsi kotelo ja aivot.
Ja tuo jarrutehostimen alle sijoitettu eberi on aivan järkyttävän huonossa paikassa remontointia ajatellen Ihan huvikseen sitä ei kyllä viitsi irti käyttää. Nyt sitten toivotaan, että lämmitin kestää ilman isompia murheita monta vuotta.
Niin ja kokonaan uutta lämmitintähän löytyy ebaystä hintaan 370- + tk, jos haluaa kerralla toimivan vehkeen ennen kuin alkaa osienvaihtorumbaan.
22.9.2013 tilasin iltasella osan Ebaystä myyjältä olliparts24 hintaan 130€ + toimitus 15€. Suomihinta vastaavalle osalle näyttää olevan 250€ + toimitus. Paketti tuli kotiin 2.10 ja nyt on muutama koekäyttö lämmittimellä tehty. Ainakin toistaiseksi kaikki tuntuu toimivan oikein hyvin. Lämmitin käynnistyy hyvin eikä savuta.
Näin lyhyellä kokemuksella voi hyvin suositella ostamaan tuon ohjaimen jos alkuperäisessä on aivovikaa. Oman auton lämmittimeen tulikin jo uusittua melkein kaikki muu paitsi kotelo ja aivot.
Ja tuo jarrutehostimen alle sijoitettu eberi on aivan järkyttävän huonossa paikassa remontointia ajatellen Ihan huvikseen sitä ei kyllä viitsi irti käyttää. Nyt sitten toivotaan, että lämmitin kestää ilman isompia murheita monta vuotta.
Niin ja kokonaan uutta lämmitintähän löytyy ebaystä hintaan 370- + tk, jos haluaa kerralla toimivan vehkeen ennen kuin alkaa osienvaihtorumbaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
Kovin oli lyhytaikainen tuo ilo. Ei ole vieläkään luottoa lämmittimeen kun jättää näköjään välillä käynnistymättä. Palopuhallin pyörii, pumppu naksuttaa ja kitkerää savua puskee vaikka tuntia paria aiemmin olisi toiminut täysin moitteetta.
Onko joku perehtynyt oikein syvällisesti noihin ja osais sanoa onko tuolla palopesän sisällä vielä jotain erillistä verkkoa mikä voisi vaikuttaa asiaan? Uusittua kun on nyt, liekkivahti, hehku ja sen verkko, palopuhallin ja ohjausyksikkö.
Sattumanvaraista näyttää kaiken lisäksi olevan tuo oikuttelu. Hermoja alkaa vaihteeksi taas kiristään koko kapine.
Onko joku perehtynyt oikein syvällisesti noihin ja osais sanoa onko tuolla palopesän sisällä vielä jotain erillistä verkkoa mikä voisi vaikuttaa asiaan? Uusittua kun on nyt, liekkivahti, hehku ja sen verkko, palopuhallin ja ohjausyksikkö.
Sattumanvaraista näyttää kaiken lisäksi olevan tuo oikuttelu. Hermoja alkaa vaihteeksi taas kiristään koko kapine.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
Vaikka pumppu naksuttaa, ei tuotto välttämättä riitä.
Toimiiko, jos auto on käynnissä? Siinä tapauksessa esim. vesipumppu.
Ja vikakoodithan ois kova sana, nyt pystynee lukemaan eberin omalla testerillä
Toimiiko, jos auto on käynnissä? Siinä tapauksessa esim. vesipumppu.
Ja vikakoodithan ois kova sana, nyt pystynee lukemaan eberin omalla testerillä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Vesipumppu toimii kun se on vaihdettu ja sehän oikuttelee vasta sitten ylikuumenemisen muodossa eli eeberi sammuu kun on tovin käyny.
Polttoainepumpun tuoton uskoisin riittävän kun savutuksesta päätellen löpöä tulee ehkä liikaakin ja parin epäonnistuneen startin jälkeen naftaa tippasi pakoputkestakin.
Mitään selvää logiikkaa en ole vielä huomannut tuohon toimintaan/toimimattomuuteen. Sen verran vain että jos näyttää ettei lämmitin syty ja savuaa vain niin sitten jos nyppää ajoissa releen pois ja laittaa takaisin niin seuraava startti todennäköisesti onnistuu.
Pitänee yrittää hankkiutua johonkin testerin päähän katsomaan mitä tällä kertaa näyttää.
Polttoainepumpun tuoton uskoisin riittävän kun savutuksesta päätellen löpöä tulee ehkä liikaakin ja parin epäonnistuneen startin jälkeen naftaa tippasi pakoputkestakin.
Mitään selvää logiikkaa en ole vielä huomannut tuohon toimintaan/toimimattomuuteen. Sen verran vain että jos näyttää ettei lämmitin syty ja savuaa vain niin sitten jos nyppää ajoissa releen pois ja laittaa takaisin niin seuraava startti todennäköisesti onnistuu.
Pitänee yrittää hankkiutua johonkin testerin päähän katsomaan mitä tällä kertaa näyttää.
JKen kirjoitti:Vaikka pumppu naksuttaa, ei tuotto välttämättä riitä.
Toimiiko, jos auto on käynnissä? Siinä tapauksessa esim. vesipumppu.
Ja vikakoodithan ois kova sana, nyt pystynee lukemaan eberin omalla testerillä
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
Otin dieselistä eberin irti ja vein tuonne:mike kirjoitti: Pitänee yrittää hankkiutua johonkin testerin päähän katsomaan mitä tällä kertaa näyttää.
http://www.powerflash.fi/
Pystyvät testaamaan irrallisen eberin toiminnan. Hyvä tuli, kun lisäksi käytin auton Kokkolan suunnalla Tech2:sen päässä ja muutettiin toiminta "vain ajastimella" käynnistyväksi.
Edit: eräiden mukaan savutus voi johtua myös liian laihasta seoksesta eli liian vähän polttoainetta. Tiedä häntä, know a tail.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Mulla kiukutteli Eberi muutaman vuoden. Lopulta lähetin laitteen Eeperille Lappeenrantaan. Testi osoitti, että puhallin ei pyöri riittävän lujaa. Vika joko puhaltimessa tai ohjaimessa! Päädyin ostamaan heiltä ihan uuden. Nyt pelaa hienosti.
Saabisti vuodesta-76
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su Loka 27, 2013 08:43
Re: Eberi
Kerrompa tässä omat kokemukseni Eberistä mallista D5WS:
Lämmitin käynnistyi satunnaisesti, purin sen kokonaan sekä tutkin kaikki osat testaamalla ne irrallaan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Lämmittimen käynnistys "proseduuri" toimi oikein korjausohjekirjan mukaan mutta se käynnistyi ehkä joka viides käynnistysyritys. Laite oli asennettuna silloin testauspenkkiin jossa oli helppo todeta kaikkien laitteiden toiminta. Testasin lämmitintä myös useissa eri asennoissa ja varmistin että käytetyssä akussa oli varmasti virtaa. Hankin myös uuden hehkutulpan ja sihdin mutta tulos oli sama. Näytti siltä että ongelma oli polttoaineen syttymisessä. Kyseessa olevassa lämmittimessä oli sellainen runko jossa vesiletkuyhteet ovat muovisia ja aseteltavia. Sain käsiini vanhemman Eberin runkokappaleen jossa on alumiiniset kiinteät vesiletkuyhteet.
Vaihdoin lämmittimeen tuon vanhemman mallin runko-osan.
Lämmittimessä on nyt kaikki muut alkuperäiset osat paitsi tuo runko-osa.
Tämän jälkeen lämmittin on toiminut moitteetta, se käynnistyy
"kertalaakista" ja on nyt toiminut moitteetta 3 vuotta.
Tuossa vanhemmassa runkokappaleessa on tuo hehkutulppa hieman eri kohdassa jonka arvelen olevan syynä että lämmitin toimii nyt hyvin.
Onkohan muilla vastaavia kokemuksia ?
Lämmitin käynnistyi satunnaisesti, purin sen kokonaan sekä tutkin kaikki osat testaamalla ne irrallaan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Lämmittimen käynnistys "proseduuri" toimi oikein korjausohjekirjan mukaan mutta se käynnistyi ehkä joka viides käynnistysyritys. Laite oli asennettuna silloin testauspenkkiin jossa oli helppo todeta kaikkien laitteiden toiminta. Testasin lämmitintä myös useissa eri asennoissa ja varmistin että käytetyssä akussa oli varmasti virtaa. Hankin myös uuden hehkutulpan ja sihdin mutta tulos oli sama. Näytti siltä että ongelma oli polttoaineen syttymisessä. Kyseessa olevassa lämmittimessä oli sellainen runko jossa vesiletkuyhteet ovat muovisia ja aseteltavia. Sain käsiini vanhemman Eberin runkokappaleen jossa on alumiiniset kiinteät vesiletkuyhteet.
Vaihdoin lämmittimeen tuon vanhemman mallin runko-osan.
Lämmittimessä on nyt kaikki muut alkuperäiset osat paitsi tuo runko-osa.
Tämän jälkeen lämmittin on toiminut moitteetta, se käynnistyy
"kertalaakista" ja on nyt toiminut moitteetta 3 vuotta.
Tuossa vanhemmassa runkokappaleessa on tuo hehkutulppa hieman eri kohdassa jonka arvelen olevan syynä että lämmitin toimii nyt hyvin.
Onkohan muilla vastaavia kokemuksia ?