No niinpä tietenkin.Sportti kirjoitti:TTiD:n termostaatti on jemmattu EPC:ssä EGR-jäähdytimen alle.
Lämpöasiaan. Tänään oli oiva keli (-18 astetta) testailla koneen lämpöjä eri ajorytmeillä. Oli hetki ylimääräistä aikaa, niin laitoin OBD-lukijan kiinni ja tablettiin näkyville koneen lämmöt. Olin ajanut muutaman kilsan kaupunkiajoa eberöinnin jälkeen kun aloitin, ja koneen lämmöt näytti alussa noin 70 astetta. Auton keulaa ei ole mitenkään peitetty, EGR on disabloitu ja Eberi toimii hyvin.
Muutama kilometri erittäin hiljaista lähiöpyörittelyä, varmaan keskinopeus luokkaa 20 km/h, niin lämmöt vaihtelli 75-78 asteen välillä. Kone ei siis ollut käynnistämisen jälkeen lämmennyt kertaakaan 80 asteeseen, ja mittarin viiva roikkui vaakatason ja sitä seuraavaksi alemman pienen viivan välissä. Eberiltä kuului aina välillä toitotusta, kun lämmöt alkoi pyöriä 75 asteessa.
Sitten nappasin eberin sulakkeen irti, ajatuksena katsoa, mihin lämpöihin pääsee ilman apuja. Samanlaista hidasta pyörittelyä, ja lämmöt vakiintui välille 71-74. Eli -18 asteen kelillä eberille on jo ihan oikea tarve kaupunkiajossa. Tyhjäkäynnillä kun hetken piti autoa parkissa, laski lämmöt 70 asteeseen.
Sen jälkeen reippaammalla polkaisulla motarille, ja siellä muutama kilometri sata lasissa. Edelleen Eberi pois päältä. Lämmöt nousi hiljalleen 80-81 asteeseen ja jäi siihen. Siitä kun taas hidasti, lämmöt laski 77 asteeseen, puolisen kilsaa nurkka-ajoa ja kotipihaan tyhjäkäynnille. Muutaman minuutin päästä lämmöt oli 70 astetta. Olisi ehkä laskenut lisääkin, jos olisi jaksanut pidempään naapurustoa tyhjäkäynnillä kiusata.
Auton termostaatti on vaihdettu vajaa vuosi sitten. Keveämmällä pakkaskelillä kun testailin viikko sitten, tuntui termostaatti toimivan numeroiden perusteella ihan ok, 86 asteeseen nousi maantiellä lämmöt, ja sitten laski selvästi kun termostaatti aukesi. Avautumislämpötilahan on 88 astetta, mutta kuka noita niin tarkkaan jaksaa laskea. Näihin tämän hetken pakkasiin asti lämpömittarin viisari on jaksanut pysyä vaakatasossa kunhan se on ensin sinne saatu.
Mutta kuitenkin tämänpäiväisen koeajosession aikana jo ennen maantielle pörhältämisät kokeilin termostaatista syylarille lähtevää letkua ja se oli lämmin. Syylari ei tuntunut erityisen lämpimältä, eli ei siellä mitään täyttä kiertoa päällä ollut. En sitten tiedä kuuluuko tuon termostaatin falskata hieman jo hieman vajaa 80 asteessa.