1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sportti kirjoitti:TTiD:n termostaatti on jemmattu EPC:ssä EGR-jäähdytimen alle.
No niinpä tietenkin.

Lämpöasiaan. Tänään oli oiva keli (-18 astetta) testailla koneen lämpöjä eri ajorytmeillä. Oli hetki ylimääräistä aikaa, niin laitoin OBD-lukijan kiinni ja tablettiin näkyville koneen lämmöt. Olin ajanut muutaman kilsan kaupunkiajoa eberöinnin jälkeen kun aloitin, ja koneen lämmöt näytti alussa noin 70 astetta. Auton keulaa ei ole mitenkään peitetty, EGR on disabloitu ja Eberi toimii hyvin.

Muutama kilometri erittäin hiljaista lähiöpyörittelyä, varmaan keskinopeus luokkaa 20 km/h, niin lämmöt vaihtelli 75-78 asteen välillä. Kone ei siis ollut käynnistämisen jälkeen lämmennyt kertaakaan 80 asteeseen, ja mittarin viiva roikkui vaakatason ja sitä seuraavaksi alemman pienen viivan välissä. Eberiltä kuului aina välillä toitotusta, kun lämmöt alkoi pyöriä 75 asteessa.

Sitten nappasin eberin sulakkeen irti, ajatuksena katsoa, mihin lämpöihin pääsee ilman apuja. Samanlaista hidasta pyörittelyä, ja lämmöt vakiintui välille 71-74. Eli -18 asteen kelillä eberille on jo ihan oikea tarve kaupunkiajossa. Tyhjäkäynnillä kun hetken piti autoa parkissa, laski lämmöt 70 asteeseen.

Sen jälkeen reippaammalla polkaisulla motarille, ja siellä muutama kilometri sata lasissa. Edelleen Eberi pois päältä. Lämmöt nousi hiljalleen 80-81 asteeseen ja jäi siihen. Siitä kun taas hidasti, lämmöt laski 77 asteeseen, puolisen kilsaa nurkka-ajoa ja kotipihaan tyhjäkäynnille. Muutaman minuutin päästä lämmöt oli 70 astetta. Olisi ehkä laskenut lisääkin, jos olisi jaksanut pidempään naapurustoa tyhjäkäynnillä kiusata.

Auton termostaatti on vaihdettu vajaa vuosi sitten. Keveämmällä pakkaskelillä kun testailin viikko sitten, tuntui termostaatti toimivan numeroiden perusteella ihan ok, 86 asteeseen nousi maantiellä lämmöt, ja sitten laski selvästi kun termostaatti aukesi. Avautumislämpötilahan on 88 astetta, mutta kuka noita niin tarkkaan jaksaa laskea. Näihin tämän hetken pakkasiin asti lämpömittarin viisari on jaksanut pysyä vaakatasossa kunhan se on ensin sinne saatu.

Mutta kuitenkin tämänpäiväisen koeajosession aikana jo ennen maantielle pörhältämisät kokeilin termostaatista syylarille lähtevää letkua ja se oli lämmin. Syylari ei tuntunut erityisen lämpimältä, eli ei siellä mitään täyttä kiertoa päällä ollut. En sitten tiedä kuuluuko tuon termostaatin falskata hieman jo hieman vajaa 80 asteessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Mielenkiintoista... mulla lämmöt käyttäytyy suunnilleen samanlailla, mistä syystä olen termaria vaihtamassa. Mielestäni tuo oireilu on pikkuhiljaa pahentunut. Kai nyt tuon kuitenkin kuuluisi pysyä käyntilämpöisenä ilman eberiäkin?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei välttämättä näillä pakkasilla. Siksihän se Eberi on pohjoismaissa myytyihin autoihin laitettu vakiovarusteeksi, että ei koneessa lämmöt muuten riitä kovilla pakkasilla. En vaihtaisi termaria 20 asteen pakkasilla kaupunkiajossa tehdyn testin perusteella, vaan testaisin maantiellä ja vähän leudommilla keleillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

SS kirjoitti:Mielenkiintoista... mulla lämmöt käyttäytyy suunnilleen samanlailla, mistä syystä olen termaria vaihtamassa. Mielestäni tuo oireilu on pikkuhiljaa pahentunut. Kai nyt tuon kuitenkin kuuluisi pysyä käyntilämpöisenä ilman eberiäkin?
Ei se pysy, ei pysynyt Vm. 2011 TTID:ssä -20 pakkasissa edes eberillä kuin maantiellä/moottoritiellä vaivoin, heti kun mennään taajamaan, niin lämmöt laskee välittömästi.

Ja ei tämä fiuden diesel mitenkää erikoinen sen suhteen ole, Mersun diesel ei jaksa pysyä lämmöissä, erinäisiä uutena ostettuja Volvon dieseleitä vuosilta 1999-2010 ja ei ole yhdessäkään pysyny lämmöt kunnon pakkasilla, nyt uusi XC90 on eka, jossa tarkenee ilman webastoa.
Meidän nykyinen kakkosauto Saabin rinnalla on Mondeo, ja siinä ei tässä kelissä nouse lämmöt edes 60 päälle näillä -20 pakkasilla, vaikka weba hönkii täysillä, vaihdoin termarin, ei vaikutusta. Volkkareita nyt ei viitsi edes mainita.

Diesel käy kylmänä, uusissa koneissa lämmitysvastuksilla siitä on saatu lähes bensakoneen veroinen lämpiämisnopeudessa.

Ainoat oikeasti lämpimät ja nopeasti lämpenevät dieselit ovat itselläni olleet PSA:n tuotteita, ei ole 9-3 TTID:llä+eberillä mitään jakoa esim. Peugeot 508:ia vastaan. Myös käyntiinlähtö kylmänä on huomattavasti nätimpää, kun tässä femmassakin kylmäkäynnistys kuulostaa todella väkivaltaiselta.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tids -08, -20 astetta, EGR pois, ei eberiä ja lämmöt pysyy normaalissa myös maantieajossa. Termari joku vanha, koneenpohja muovi puuttuu eikä mitään pahveja keulassa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Lapista tullessa seurailin lämpöjä -29 keleissä ja 83 viivalla pysyi 80-100 rajoitusalueilla keula tilkittynä niin että vain ne ylemmät pienet reiät on auki (oliko niin että faceliftissä ne on jo defaulttina tukittu?). Termarin vaihto on ollu mielessä vaan AZP testien perusteella ehjältä tuo oma vaikuttaa. Kiitos raportoinnista. Keulan tukkiminen kannattaa!
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko jotain siistiä jippoa jolla keulaviimaa saa tukittua niin että sitä ei näy päällepäin? Näkyvät maskipeitteet ei oikein ole mun juttu..
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei se pysy, ei pysynyt Vm. 2011 TTID:ssä -20 pakkasissa edes eberillä kuin maantiellä/moottoritiellä vaivoin, heti kun mennään taajamaan, niin lämmöt laskee välittömästi.
Kiitoksia, ilmeisesti toi termari siis kuitenkin jotenkin toimii. Toi viisarin notkuminen taajamassa vaan alkaa jo ihan pikkupakkasilla, silloin tein johtopäätökseni. Lisäksi jäähdyttäjälle menevät letkut on lämpimiä vaikka kone on vielä vajaalämpöinen, ilmeisesti termarin toiminnassa olisi parantamisen varaa jo uutena...

Ilmeisesti siis tarttee koittaa keulaa jotenkin tilkkiä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

TiDS ja TTID ennen 2011 ekomallien aavikkovälejä saattavatkin lämmetä paremmin, kun maantiellä kierroksia on vähän reippaammin. Automaatin välityksistä en osaa tosin sanoa.

2011 mallissa oli koko ajan vaihtamisopastin taulussa, jos meinasi pienemmällä vaihteella ajella, mutta lämmöt pysyi paremmin kun ajeli maantietä(~90kmh) vitosella, kun sitten vaihtoi kutoselle opastimen mukaisesti, niin kierrokset oli jotain 1200rpm ja alkoi lämmöt tippumaan mittarin mukaan..eli kumpi sitten ärsytti vähemmän, niin sen mukaan mentiin. :D

Ja tosiaan toi TTiD oli itselle tullessa alle2v vanha ja 50tkm ajettu, en sitten tiedä oisko tuossa jo ehtinyt termari hajoamaan ennen kuin ostin, mutta ei se kyllä jaksanut ilman eberiä(tankki tyhjänä) kunnolla lämmetä edes nollakeleissä, ja on toi 9-3 TTID ainut auto johon itsekin olen edes ajatellut lisäillä ylimääräisiä maskisuojia tms, mutta vaihdoinkin sitten Pököttiin :)

Tänään tosin virittelin -20 pakkasessa todella hienon maskisuojan avokin Mondeoon :lol:
kuva
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

SS kirjoitti:Kiitoksia, ilmeisesti toi termari siis kuitenkin jotenkin toimii. Toi viisarin notkuminen taajamassa vaan alkaa jo ihan pikkupakkasilla, silloin tein johtopäätökseni. Lisäksi jäähdyttäjälle menevät letkut on lämpimiä vaikka kone on vielä vajaalämpöinen, ilmeisesti termarin toiminnassa olisi parantamisen varaa jo uutena...

Ilmeisesti siis tarttee koittaa keulaa jotenkin tilkkiä...
Jos pikkupakkasilla neula roikkuu, niin ei se kunnossa taida olla. Mulla ei roiku neula taajamassa kuin vasta 15 asteen pakkasilla ja maantiellä vasta jossain 20 pakkasasteen jälkeen (ei ole sellaisia pakkasia vielä tullut että olisin saanut maantiellä satasen vauhdissa roikkumaan; tänään -21 astetta ja 90 vauhdissa lämmöt nousi 80 asteeseen ja neula vaakaan).

Ja taas tänään oli vesiletku miedosti lämmin, vaikka lämmöt ei nousseet kuin 80 asteeseen ajorupeaman aikana. Pitäisköhän tutkia tuota termaria tarkemmin ja koeponnistaa autonosat24.fi:n kahden vuoden takuu? Tosin letku on vain hellästi lämmin, syylari on kylmä, ja termarikotelo selvästi kuuma. Eli ei se termostaatti täysin auki lotkota 80 asteessakaan vielä. Mutta läpi se taitaa vähän päästää.

Tämän termarimallin keittäminen on vain hieman hankalaa, kun se on kiinteästi siellä kuorensa sisällä, eikä sen tarkkaa avautumisnopeutta sen vuoksi pysty näkemään kattilassa. Testailin omani vanhaa termaria viime talvena kattilassa huvikseni. Tuo piti neulan roikkumassa jo plussakeleilläkin, mutta kattilassa näytti siltä kuin luukku olisi auennut vasta pitkälti 80 asteen jälkeen. Toisaalta voi olla niinkin että pelkkä lämpöanturi oli viallinen, se kun vaihtuu termostaatin mukana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä toi ilman maskisuojia lämpenee reilun satasen vauhdissa sinne 83 asteen tienoolle, joten ei termari ihan auki liene. Tosin lämmöt kyllä tippuu todella helposti sinne 70 asteen lähelle kun on vähänkin alamäkeä tai vapaalla rullausta, ulkolämpötilan ollessa -25. Vaihdan ton nyt joka tapauksessa niin nähdään mikä on vaikutus...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään virittelin puskurin ilma-aukot umpeen muovipatjasysteemillä. Siis sellaista köyhän miehen makuualustamuovia, jota meille jäi rullallinen ylimääräiseksi kellarin lattiavalusta. Sitä mitä laitetaan lattian ja seinän saumaan kun betongilattiaa valetaan. Nippareilla kiinni ronskisti ulkopuolelle, ei ole kaunis, mutt testataan nyt mitä tuo aukkojen tukkiminen tekee.

Ei ollut tablettia mukana kun ajelin sitten muutaman kymmenen kilometriä 22-24 asteen pakkasessa. Mutta 90 vauhdissa maantiellä neula pysyi juuri ja juuri vaakatasossa, eli siellä 79/80 asteen paikkeilla varmaan oli lämmöt. Sama tulos kuin 18-asteen pakastimella maantiellä ilman keulan tukintaa. Pitkä moottorijarrutus eritasoliittymän ramppiin, niin johan roikkui neula taas. ja pysyi roikollaan kun ajelin 40-60 km/h takaisin päin rauhallisempia teitä, eli taas samankaltainen tulos kuin vähän lämpimämmällä ilman muovimattoa puskurissa.

Mutta täytyy sanoa, että roikkuvasta neulasta ei tunnu olevan muuta haittaa kuin se että se ottaa päähän. Ja ajoittainen eberin avustava tohotus, joka tietty syö vähän löpöä. Kabiinissa oli nimittäin erittäin lämmin, eli ei voi väittää autoa kylmäksi vaikka kone ei virallista 80 asteen rajaa saavutakaan. En usko että tuo moottori kärsii paljoa siitä, että lämpötila on vaikkapa 77 astetta 81 asteen sijaan.

Takaisinpäin ajellessa keksin sitten kokeilla lämmityslaitteesta sisäilman kiertoa :idea:

Kun on ACC:n asteet 23:ssa, niin kyllähän tuo imee aika paljon ulkoa sitä -24-asteista ilmaa, joka pitää lämmittää varmaan jonnekin 40-50 asteen välille. Vähemmästäkin alkaa italian kiisseli köhimään kylmyyttään. Ja katso: hitaassa kaupunkipyörittelyssä neula pysyi vaakatasossa, kunhan vain sisäilman kierto oli päällä :mrgreen:

Kotiin päästyä nappasin tabletin matkaan ja siihen Torquen ruutuun lämpötilat. Sisäilman kierto päällä ja ulkolämpötilan ollessa 23-25 astetta pakkasella, pysyi moottorin lämmöt 82-84 asteessa hitaassakin pyörittelyssä. Tyhjäkäynnillä lämpö vakiintui 84 asteeseen, kun se muuten laskee 75 asteeseen ja toho käynnistyy.

Maantiellä tuli sitten vielä testattua vaikutusta. Reipas kiihdytys motarille, ja nopeus sataan. Lämmöt nousi tasaisesti 87 asteeseen, ja putosivat sitten nopeasti 80 asteeseen. Eli termostaatti toimii oikein. Jos se nyt ennen tuota jo hieman falskaa, kun kerran letku hieman lämpenee, niin so not. Sisäilman kierto päällä lämmöt vakiintui samalle välille 82-84 kuin kaupunkiajossakin.

Haittapuoli tuossa taktiikassa on tietenkin se, että riippuen harrastetun liikunnan ja matkustajien määrästä, pian ei näe enää eteen eikä taakse. Mutta Rommitommia mukaillen: kumpi sitten ärsyttää vähemmän, niin sen mukaan mennään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Itse olen huomannut sen että lämpö kestää konehuoneessa huomattavasti paremmin, jos keulassa on suojat. Jo pelkän alasuojan vaikutus on merkittävä. Parkissa siis.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Risto »

apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Vastaa Viestiin