12 vuoden saab-tauon jälkeen on alkanut vanha suola janottaa, mutta Saab tietous nykyisistä koneista on vähäistä. Kenen valmistama on saabin diesel kone ja riippuuko valmistaja vuosimallista ja onko jakopää hihnalla vai ketjulla. Mitä "tyyppi"vikoja Saabin dieseleissä on vai onko niitä ollenkaan Bensakoneista olen kyllä löytänyt tietoa, mutta dieseleistä vähän. Kuume alkaa olla jo kova taas Saabin rattiin. 9-5 farkku kiinnostaa dieselinä ja automaattilaatikolla. Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan. "saabismi on sair........aan kivaa."
2.2l opelin (ketjulla) (man ja aut)
3.0l Isuzun (hihnalla) (pelkkä man.)
1.9l Fiatin (hihnalla) (man ja aut)
tossa noin karkeasti..
Itsellä on tuo "opeli" 2.2l manuaali vaihteisena ja olen tyytyväinen ollut n. 15tkm/3kk kokemuksella, kulutus on 5.5-6l välillä ja ohikin tuntuu pääsevän tarvittaessa..
Frostgrey kirjoitti:2.2l opelin (ketjulla) (man ja aut)
3.0l Isuzun (hihnalla) (pelkkä man.)
1.9l Fiatin (hihnalla) (man ja aut)
tossa noin karkeasti..
Itsellä on tuo "opeli" 2.2l manuaali vaihteisena ja olen tyytyväinen ollut n. 15tkm/3kk kokemuksella, kulutus on 5.5-6l välillä ja ohikin tuntuu pääsevän tarvittaessa..
Kiitos tiedosta. Tuo ketju 2,2 l koneessa oli helpottava tieto. Onko tässä koneessa ollut bensakoneiden kaltaisia huohotin ongelmia?
Ei nää huohottele. EGR venttiilit jumii (karsta) ja Imusarjat vaan karstaantuu. Kaikkien nykydieseleiden ongelma koneesta ja merkistä riippumatta. Ainakin vanhempaan 2.2 dieseliiin oli helppo poistaa imusarjan läpät, tulpata egr ja puhdistaa imusarja. Nyt ei karstaa Uudemmassa taitaa olla sähköinen EGR, voi olla hankalampi ohittaa. Vanha kun on alipaineella toimiva. Tarvittiin vain tulpat letkuihin ja yksi vastus kiinni immulta lähtevään anturin johtoon, jotta kojetaulussa ei loista varoitusvalot.
Juu, vahvistus että 2003--->2,2 TiD:in sähköistä EGR:ää ei voi tulpata tai ohittaa, ko toimenpiteet aiheuttaa moottorin menemisen vikatilaan. Itse huomasin että jos käyttää 2,2TiD:iä paljon tyhjäkäynnillä talvella niin venttiili jumii useammin, kesällä ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia EGR:än kanssa......mene ja tiedä
Selviääkö paljon matka-ajoa ajava vähemmillä karsta ja EGR ongelmilla?
Diiselin hankkiminen on ajatuksena itselläkin. Ainakin yksi bensiini vehje täytynee silti pihassa pitää, jos vaikka tulee pakkasia.
Luulen että karstoittumista tapahtuu eniten lyhyessä pätkäajossa. Jos taas pitkää matkaa ajaa, karstoittumista tuskin hirveästi tapahtuu. Tämä siis oma mutu. Välillä kun antaa koneelle kierroksia ja kenkää niin karstatkin palaa.
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Selviääkö paljon matka-ajoa ajava vähemmillä karsta ja EGR ongelmilla?
Diiselin hankkiminen on ajatuksena itselläkin. Ainakin yksi bensiini vehje täytynee silti pihassa pitää, jos vaikka tulee pakkasia.
Ei ainakaan näiden max -35 pakkasten takia tarvita bensakoneista Saabia kun dieselikin rouskuttaa hyvin. Sisälläkin tarkenee jos lisälämmitin toimii. Maantiellä tarkenee ilman sitäkin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Selviääkö paljon matka-ajoa ajava vähemmillä karsta ja EGR ongelmilla?
Diiselin hankkiminen on ajatuksena itselläkin. Ainakin yksi bensiini vehje täytynee silti pihassa pitää, jos vaikka tulee pakkasia.
Ei ainakaan näiden max -35 pakkasten takia tarvita bensakoneista Saabia kun dieselikin rouskuttaa hyvin. Sisälläkin tarkenee jos lisälämmitin toimii. Maantiellä tarkenee ilman sitäkin.
Totta, oma naku ainakin lähtee sitä paremmin käymään mitä enemmän pakkasta on(hehkuttaa pidempään), lisälämmitin ei ole, mutta on ainakin näissä länsi-rannikon pakkasissa vielä lämpöä riittänyt.. Tulee n. 200km/päivä maantieajoa ja näin 185tkm ajettuna ei ole mitään egr ongelmia ollut, tarkoitus kyllä keväällä putsailla paikat karstasta..