Imukanavien nuohous

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

purkki ostettu merkkiä liqui moly. ohjeessa vain lukee että dieselmoottoriin jossa egr ja pakokaasunhiukkassuodatin. 2.2Tid:ssä ei taida olla. vuosimalli 2003 ja sport sedan. Voinkohan nyt käyttää jos suodatinta ei ole. meneekö katalysaattori tukkoon tms jos käytän?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voit tottakai käyttää. Se teksti vaan tarkoittaa että sopii myös hiukkassuodattimella varustettuun autoon. Ilman DPF:ää on vain vähemmän kranttu. Katti on putkessa ennen suodatinta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Aineet laitettu. käyntiääni muuttui todella tasaiseksi. kun otin ehtoputken irti, auto kävi todella rumasti, kuulosti kuin imusarja olisi "hengittänyt" ulospäin, myös höyryä tuli ulospäin. Ääni oli todella korvia huumaava ja ääni oli "nykivä" kuin olisi pätkinyt jotenkin.

Itse pönkkäsin kaasupolkimen asentoon jossa kierrokset oli ohjeen mukaiset 2000rpm. sen jälkeen aloin laittamaan ainetta lyhyin suihkauksin. alussa ei mainittavaa muutosta, kierrokset nousivat hieman. kierrokset alkoivat jäädä kokoajan ylemmäs, 2500rpm kohdalla alkoi kierrokset humpaamaan ja kävi vaikean oloisesti. tämän jälkeen kierrokset asettuivat 2800 kohdalle jolloin laitoin muutaman suihkauksen ja lopetin homman. tässävaiheessa käynti oli todella tasaista ja sievää eli ilmeisesti sieltä jotain lähti. toimenpiteenaikana ei isommin savuttanut mutta haju oli melkoinen. nyt ei pöläytä mustia savuja paikalla polkaistessa, aiemmin oli aina musta läikkä takana ja pöläytti savut. lyhyen testin perusteella voin sanoa että vedot parani. Tämän kokemuksen perusteella suosittelen.

Toinen asia ilmaantui tänään: 5-vaihde alkoi pomppaamaan pois päältä, ei oikeastaan pysy päällä ollenkaan muuten kuin kepistä pitämällä. onkohan laatikko sanonut sopimuksen irti vai mikähän tuli? aiemmin ei ole kyllä varoitellut ollenkaan, ei ääntänyt eikä pompannut päältä koskaan. eka kerran pomppasi tasaisella matkanopeudessa (100km/h) tyhjällä autolla.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Hetki sitten tuli itsekkin tehtyä tuo "imukanavien nouhous". Käytin aineena Liqui Molyn Ansaug-system-reiniger dieseliä jonka tilasin täältä. Pullossa on erittäin kätevä n. puolen metrin letku jonka päässä sumusuutin jolla on kätevä sumuttaa aine imusarjaan, tämän takia en tehnyt korkista mitään tulppaa tai muita virityksiä. Käynti muuttui selvästi aina kun ainetta suihku imusarjaan. OP-Comin mukaan hiukkas-suodattimen prosentit muuttui 58 -> 60% prosessin aikana. Ja prosessin aikana syttyi yllättäen myös CE-valo ja viittasi imuvuotoihin. :D Katsotaan oliko vaikutusta kulkuun tai kulutukseen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
kivika
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:42
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja kivika »

BG intake cleaner 12€ pullo ja tulee 100 ml enemmän kuin fortea, muuten sama aine.
Kalle Kiviranta

Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Jelppaisko joku hiukan...
Mikäs letku minun pitäisi irrottaa, jos tuon tekisin? Löytyykö ohje WIS:tä?
Liqui moly kyllä jo hommattuna ja ajattelin, jotta jos hiukan ennakko huoltoo tekisi. Siis jos osaa :D
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Iso ahtoletku imusarjasta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tietoa missä noita imusarjan puhdistusaineita myydään, varaosaliikkeissä eivät ole kuulleetkaan moisista aineista? Toimittaakohan maahantuojat kyseisiä aineita yksinomaan korjaamoille?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ng900aero kirjoitti:Onko tietoa missä noita imusarjan puhdistusaineita myydään, varaosaliikkeissä eivät ole kuulleetkaan moisista aineista? Toimittaakohan maahantuojat kyseisiä aineita yksinomaan korjaamoille?
Paikallisessa Autoasi liikkeessä ainakin oli hyllyssä Liquid molyn ainetta kaupan. Omani tilasin Motormarket nettikaupasta jonka linkki tässä ketjussa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ kiitos tiedosta, täytyy siis käydä kyselemässä paikallisista Autoasi -korjaamoista.
Irrottaakohan tuo aine oikeasti nokikökkäreitä imusarjasta, siis sellaisissakin tapauksissa joissa imukanavat on liki tukossa, tuskin sentään kertakäsittely riittää isompia kökkäreitä poistamaan?
Selkeintä olisi kait purkaa imusarja pois ja rassata kanavat mekaanisesti, ja loppuviimeistelynä käyttää tuota pesuainetta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Liki 200tkm ajettuun oikea ratkaisu: EGR:n disabloiva softa jcarlsonilta, lisäksi EGR fyysisesti tukkoon ja uusi imusarja eBaystä. :!:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ng900aero kirjoitti:
Irrottaakohan tuo aine oikeasti nokikökkäreitä imusarjasta, siis sellaisissakin tapauksissa joissa imukanavat on liki tukossa, tuskin sentään kertakäsittely riittää isompia kökkäreitä poistamaan?
Selkeintä olisi kait purkaa imusarja pois ja rassata kanavat mekaanisesti, ja loppuviimeistelynä käyttää tuota pesuainetta?
Ei irrota ei. Imusarja irti ja mekaaninen rassaus ehdottomasti, jos on oikeasti tukossa. Sama käsittely kannen imukanaville. Ja jos ne puhtaaksi rassataan ja huuhdellaan, niin ei sinne enää mitään litkuja tarvii sumutella.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Spatha
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 09, 2009 19:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Spatha »

Moro! Purkki litkua odottaa autossa ja vielä on muutama kysymysmerkki ilmassa. Kummasta päästä tuo näkösällä oleva 40cm ahtoputken pätkä on järkevämpää avata, moottorin kyljestä vai alempaa? Ja koneelle päinhän tämä suihkutellaan... :oops: 171000km mittarissa, että tuskin mitään ihmeellistä hyötyä on luvassa, mutta kokeillaan kuitenkin.
Saab 9-3SS 1.9l TiDS -07
Yamaha FZ6-N S2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tulipa itsekin teetettyä TTID:n imusarjan putsaus Forten Diesel intake cleanerilla. Homma tehtiin samaan tapaan, kuin tässä ketjussa muutkin ovat tehneet, mutta ainetta ei uskaltanut kovin nopesti suihkutella, kun kierrokset nousivat aika herkästi. Reilu puolisen tuntia meni, että purkki saatiin tyhjäksi. Eipä tuo imusarja ilmeisesti kovin tukossa ollutkaan, ainakin kaasuläppä oli ihan siistin näköinen jo ennen käsittelyä. Tulipahan tehtyä ennakoivana toimenpiteenä ennen EGR:n eliminointia. Kulkupuoleenkaan ei ollut mitään selvää vaikutusta...

Tältä näytti imusarja kaasuläpältä putsauksen jälkeen:
Kuva

Putsauksen jälkeen vaihdettiin vielä öljyt koneeseen ja lisättiin tankkiin purkillinen DPF-cleaneria:
http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte- ... egenerator

Eski
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

Forten intake cleaneria ruiskuttelin pullollisen....välittömänä havaintona käynnin pehmeneminen ja tasaantuminen huomattavasti alkuperäiseen tilanteseen verrattuna.
Purkuun ja kasauksen visi minuuttia ja vartin suihkuttelut. Imusarja ei edes ollut paskainen siitä läpänpuolelta peilillä katsottaessa mutta puhdistuksen jälkeen kiilteli. Josko tolla taas reilu satku menee :saab:
Vastaa Viestiin