Imukanavien nuohous

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Jaahas, alkaa toi kolmenpuolensadantonnin rajapyykki lähestyä uhkaavasti ja veikkaampa jot imusarja ynnä kanavat lienevät himpunverran törkyiset, ei meinaan tiettävästi ole kertaakaan putsattu. Kolmosen rassasin kahensadanseittemänkympin korvilla, sarjahan ei o kummonen rassattava mut toi perkeleen pitsikansi, kertokaas lajitoverit mikä olis sellanen litku johon toi nokitahna liukenis kunnolla ilman suurempaa mekaanista kuoputusta? Viimeks pyöritin konetta niin jot imuventtiilit olivat kiinni, moottorinpesuaine kanavaan ja sit mamman pulloharjalla rassaten ja litkua vaihtaen. Ylimääräsen liemen koitin imeä letkulla pois ennen kanavan vaihtoa(maistuu muuten herkulliselle, hyi helevetti) Sottasta puuhaa ja hidasta, veikkaisin ainakin takimmaiseen kanavaan jäänee törkyä venttiilin juureen. Parempaa konstia?
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Just käytin omaani (9-3sc TTiD -08) merkkihuollossa imukanavien puhdistusoperaatiossa.

Homma suoritettiin litkulla nimeltä Forte Diesel Intake Cleaner ja proseduuri oli seuraava: Ahtoputki irti kaasuläpältä, imureikä lähes tukkoon, kone käyntiin ja kierrokset 2500. Sen jälkeen vartin aikana hissukseen suhuutettiin imurööriin tuota ainetta. Jossain 5 minuutin kohdalla alkoi kone "nyökkäilemään" välillä aika raakastikki. "Hoidon" aikana auton ääni muuttui ihan korvalla havaittavasti pehmeämmäksi.

Lopputulemana silmämäärisesti tarkasteltuna imusarja kiiltävän puhdas (jopa tuosta EGR-tulon vierestä...), TECH:llä mitattuna hiukkassuodatin kuin uusi (paineet tyhjäkäynnillä 1kPa, kaasulla 5kPa, jos ois tukossa, olis kuulemma jotain 90kPa) kun pelkäsin vaikutusta karstan irrotuksessa. Lisäksi tankkiin Forten Advanced Formula Diesel Treatment jonka pitäis nyt sitte putsailla polttoainejärjestelmää, EGR:ää, suuttimia, DPF:ää ym.

Kävin sitten testilenkin ajamassa, pikkutie, tasainen nopeus 85km/h (vain pari risteystä hidasti) ja kulutus 4,1l/100km kun ennen "hoitoa" samalla lenkillä 6,4 (toki keli vaikuttaa, mutta syy tuohon hoitoon oli mielestäni noussut kulutus, pieni nykiminen tasakaasulla ja melko tiheö DPF-poltto)

Tuolla aineella tosiaan näyttäis karsta liukenevan hienosti ja käyttöohjeessa oli mainittu yhdeksi käyttökohteeksi myös tuo irrallaan puhdistus karstasta esim. suuttimille ja EGR:lle.

Toisaalta irrallaan jos putsailee, niin tuo aine tuoteselosteen mukaan on liuotinbensiiniä ja eetteriä 90%, joten tällä opilla saattais starttipilotti tms. olla apuna myös... ja on halvempia (tuo forte yli 40€/pullo...)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En suosittele starttipilottia sitten kokeeksi ruuttailemaan tuollaista määrää, saattaa tulla dieselmoottorista entinen. :)

Hyviä nuo uudet putsausaineet on, noita ei vaan yksityisille kauhean hyvin myynnistä löydy. Itse ostin Liqui Molyn "Ansaug-system-reiniger diesel"-nimisen tuotteen joka on vastaavanlainen, saksan ebaysta. Hinta oli parikymppiä, mutta rahdit oli aika kalliit (15e).

Odottaa vielä hyllyssä kun tuli ihan perinteisin keinoin nuohottua paikat omasta autosta kesällä ja EGR on nyt softalla suljettu. Voisihan ne viimeisetkin liat imukanavista ja imuventtiileistä hävittää tuon avulla vaikkapa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Noniin, vastaava operaatio tehty omaanki Saabiin mitä Märkäkorvankin. Kyllähän tuo imusarja melko karstainen oli vaan ei ole enää. :) Kulutuksesta ei osaa sanoa vielä mitään kun heti ekalla lenkillä halusi tehdä DPF regenin ja kulutuslukemat nyt ajotietokoneessa sen mukaiset. Pitääpä palata parin tankillisen päästä asiaan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Paljonko muuten Märkäkorva sinun TTiD:llä oli ajettu kun tuo operaatio tehtiin? Minulla TiDS:ssä mittarissa 151tkm. Ja menköön vaikka placebo-efektin piikkiin mutta kyllä tuo jotenkin herkemmältä nyt tuntuu eli jotenkin pirteämpi vaste haluttuun. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jmaatta kirjoitti:Paljonko muuten Märkäkorva sinun TTiD:llä oli ajettu kun tuo operaatio tehtiin? Minulla TiDS:ssä mittarissa 151tkm. Ja menköön vaikka placebo-efektin piikkiin mutta kyllä tuo jotenkin herkemmältä nyt tuntuu eli jotenkin pirteämpi vaste haluttuun. :)
Kun meiltä putsasin ensimmäisen kerran EGR:n, niin samanlainen placebo-efekti tuli. Heti löyty heppoja lisää :mrgreen:

Miten iso homma tuo imusarjan ja kanavien putsaus muuten on? Voiko sen tehdä itse? Meillä ajettu 223tkm ja vuodessa tulee lisää n.65tkm. Eli vuoden päästä lähennellään 300tkm, ja viimeistään silloin voisi tuon imusarjan putsata, ellei aiemminkin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuossa Märkäkorvan viestissä on erittäin hyvin kerrottu kuinka se käytännössä tehdään. Omasssa tapauksessa imusarjasta tosiaan letku irti ja tilalle sellainen spraypurkin kansi johon keskelle tehty 2-3cm halkaisijalla oleva reikä. Auto käyntiin ja pyrin pitelemään kierroksia @2500rpm kun kaveri suihkutteli tuon Forte purkin siitä reiästä sisään, vähän kerrallaan noin 15min aikana. Kierrokset nousee aina hieman kun tuota ainetta sinne suihkauttaa. Kun purkki tyhjä niin tulppa irti ja hetken käyttöä tyhjäkäynnillä, auto sammuksiin ja letku takaisin imusarjaan. Hyvinkin helppo toimenpide.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Mistäs tuota Fortea kannattaa kysellä? Täytynee tossa välipäivinä kokeilla kun toi valmetti on kotosalla
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Linjavalo kirjoitti:Mistäs tuota Fortea kannattaa kysellä? Täytynee tossa välipäivinä kokeilla kun toi valmetti on kotosalla
http://www.tecalemit.fi Auto-Doku ainakin myy Porvoossa
93SC TTiD
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

jmaatta kirjoitti:Paljonko muuten Märkäkorva sinun TTiD:llä oli ajettu kun tuo operaatio tehtiin? Minulla TiDS:ssä mittarissa 151tkm. Ja menköön vaikka placebo-efektin piikkiin mutta kyllä tuo jotenkin herkemmältä nyt tuntuu eli jotenkin pirteämpi vaste haluttuun. :)
171500 tais olla mittarilukema. Herkkyydest niin tiedä ku lunta maassa niin pirusti ettei pitoa nimeksikään - taitais olla Vokkelon 90hp TDi:ki herkkä, mutta tosiaan kulutus tippu rajusti itellä ja lopetti nuo jatkuvat hiukkassuodattimen polttelut.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jmaatta kirjoitti:Tuossa Märkäkorvan viestissä on erittäin hyvin kerrottu kuinka se käytännössä tehdään. Omasssa tapauksessa imusarjasta tosiaan letku irti ja tilalle sellainen spraypurkin kansi johon keskelle tehty 2-3cm halkaisijalla oleva reikä. Auto käyntiin ja pyrin pitelemään kierroksia @2500rpm kun kaveri suihkutteli tuon Forte purkin siitä reiästä sisään, vähän kerrallaan noin 15min aikana. Kierrokset nousee aina hieman kun tuota ainetta sinne suihkauttaa. Kun purkki tyhjä niin tulppa irti ja hetken käyttöä tyhjäkäynnillä, auto sammuksiin ja letku takaisin imusarjaan. Hyvinkin helppo toimenpide.
Ok, kiitos vinkeistä! Onkos tuossa mitään mahdollisuutta rikkoa konetta jollain tavalla? Ei varmasti tekisi meidänkään Suapille pahaa putsata, mutta omat taidot vähän epäilyttää. Toisaalta tekemällä oppii ja mistään kun ei saisi mitään maksaa :D

Piditkö kierroksia koko tuon 15 min. n. 2500rpm? Pitäisiköhän joulun kunniaksi koettaa putsata tuo imusarja. Meillä tekee DPF-polton noin. 800-1200 välein vissiin, 80% ajoista on matka-ajoa 80-100 km/h. Forten tuotteet on kieltämättä aina vakuuttaneet laadullaan (juurikin tuo diesel järjestelmän puhdistus + moottorin sisäpesu jollon lähti järkyttävä määrä töhnää öljyn mukana!).

Ehkäiseekö tuo imusarjan puhdistus muuten jotain ongelmia/vikoja?
EDIT: Öhh, katselin WIS:stä juuri mikä putki pitää irroittaa. Mikä letku siis pitää irroittaa?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Joo, about 15min 2500rpm. On muuten tympeää hommaa, jalka kramppaa aika helposti. :] Imusarjan puhdistus käsittääkseni auttaa DPF:n pysymiseen ehjänä. Moottorin suojamuovi irti ja imusarjaan menevä ahtoletku (iso paksu) irti jne.

edit: ks. WIS imusarjan irrotus kohta 8.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jmaatta kirjoitti:Joo, about 15min 2500rpm. On muuten tympeää hommaa, jalka kramppaa aika helposti. :] Imusarjan puhdistus käsittääkseni auttaa DPF:n pysymiseen ehjänä. Moottorin suojamuovi irti ja imusarjaan menevä ahtoletku (iso paksu) irti jne.

edit: ks. WIS imusarjan irrotus kohta 8.
Kiitoksia vinkeistä. Ohjeiden mukaan tuli tänään Suappi putsailtua imurööreistä. Siis pullollinen tuota Diesel Air intake Cleaneria 2500 kierrosta ja pullo loppui noin 20 min. kohdalla. Moottorin vikavalo syttyi vähän ennen loppua, hätääntyi liian pienistä paineista (ahtopaineletku siis oli irti ja siihen päähän jesarilla kiinni tuon pullon musta korkki, johon oli tehty sellainen reikä, että 75% oli peitettynä). Siitä sitten ruiskuttelin ainetta, kun isä polki kaasua. Käyntiääni tosiaan muuttui tasaisemmaksi, ja vielä suurempi yllätys oli testiajolenkki! Oli placebo-efekti tai ei, niin väitän kyllä että vääntä tuli reippaasti lisää, ainakin reagoi paaaljon paremmin kaasuun. Autollahan oli jo ajettu 224tkm ennen operaatiota, eli paikat oli varmaan vähän tukossa?!

Ainoa miinuspuoli oli se, että tähän hätään löytyi tuota puhdistus ainetta vain Delta-autolta. Viimeinen kerta kun sinne menin, purkilla oli hintaa vaivaiset 68 euroa, ja kun kysyin että onko tuo ihan viimeinen hinta, kun kovin kallis on, niin kaveri tokaisi että et sinä näitä muualta Kuopiosta saa. Tottahan se on, soittelin varmaan 5-10 paikkaa läpi (edustajan sivujen mukaan) ja ei kellään juuri tuota ollut. Ajattelin, että ihan suotta tässä pilaa joulunsa yhden perkeleen purkin takia :D En ole pitkäkaunainen, mutta Deltan kanssa asiointi oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Olen kuullut tutuilta samanlaisesta palvelun tasosta.

Moottorin vikavalokin lähti käyttämällä akkua irti 5 min. Loppu hyvin, kaikki hyvin :saab:
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
tuplaurpo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 21:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja tuplaurpo »

Ja cleaneri ajettu TTID:n läpi täälläkin. Työn kesto noin 17min. kaikkineen :D , haju käsittelyn aikana oli melkoinen, mutta hyvin näytti sontaa irrottavan. Harmi, kun ei ole OP-com vielä tullut briteistä, olisi ollut mielenkiintoista tutkia DPF:n saturaatioarvoja..ei ainakaan vielä ole itseään poltellut puhtaaksi ( tai en ainakaan ole huomannut ).
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

purkki ostettu merkkiä liqui moly. ohjeessa vain lukee että dieselmoottoriin jossa egr ja pakokaasunhiukkassuodatin. 2.2Tid:ssä ei taida olla. vuosimalli 2003 ja sport sedan. Voinkohan nyt käyttää jos suodatinta ei ole. meneekö katalysaattori tukkoon tms jos käytän?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Vastaa Viestiin