Talviajo ja jäätyminen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Talviajo ja jäätyminen

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

Tää on allekirjoittaneen eka talvi Saabistina, ja kun tänään tuli taas ajankohtaiseksi talviajo, niin entisenä diesel-VAGistina kohtasin ihan uudenlaisia ongelmia henk.koht. paratiisissani.
Lisää tämänpäiväisestä ongelmasta täällä. Neuvoja kaivataan sielläkin.

Taksimiehet kertoi että Pohjois-Suomessa laitetaan vähän bensaa diesel-auton tankkiin, ettei sattuisi jäätymisiä ja hyytymisiä. Tähän on kuulemma ihan maahantuojien ja huoltoliikkeiden "lupa". Ne tilanteet saattaa olla aika ikäviä, kun auto pysähtyy 35 asteen pakkasessa keskelle ei-mitään, jossa lähin elävä sielu on jääkarhu, ja sekin onneksi 20km:n päässä.

Maskin peittely on vanha ja hyvä keino, samoin kuin ehdottomasti lohkolämppärin riittävä käyttö (varsinkaan kun toi auto ei "ymmärrä" hehkuttaa!!!), mitä muita asioita on hyvä otaa huomioon?
Pitää tankki täynnä?
Entäs polttoaineen lisäaineet, kokemuksia, hyötyjä?
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talviajo ja jäätyminen

Viesti Kirjoittaja ristos »

Käy lukemassa vaikka noita pikkumustan viimetalven seikkailuja. Siellä on kertomuksia Saabin talviominaisuukista.

Itse olen ajellut talviajoa erilaisilla diesel-henkilöutoilla tuolta -60 luvun puolesta väilista alkaen ja matka jatkuu.
Silloin muinoin, kun nuo erilaiset lisäaineet tulivat niin ne tuntuivat hienoilta jutuilta. Käytännössä niiden merkitys oli kyllä niin ja näin. Joillain autoilla nokan peittäminen on hyvä apukeino ja jossain sillä ei ole suurta tarvetta. Kyllä tankin täytenä pitäminen ja nykyisin talvilaadun käyttämisellä saanee parhaan talvitakuun itselleen. Tietysti auton peruskunnosta tulee huolehtia hyvin.

Omaa kokemusta diesel Saabeista on vuodesta 2007 alkaen 9-3 ja 9-5 malleista. Molemmat olivat hienoja talviautoja. Minulla 9-3:sen Eberi ja 9-5 Webasto toimivat erinomaisesti ja ne olivat hienoja lisävarusteita talviautoiluun. Niiden kunnosta kannattaa myös huolehtia säännöllisesti niin turhat huolet pysyvät loitolla. Erityisesti tuo kesäajan huolto on tärkeää. Helpoin tapa huolehtia on tietysti tuo kesäajan käyttö heinäkuun helteillä. :D Ihan oikeasti.

Kun nämä nykyajan autot ovat niin suuria virran käyttäjiä, niin kiinteän lisävirran asentaminen autoon ei ainakaan tilannetta huononna. Kun ajatellaan tätä Webaston käyttöä ja virran kulutusta, niin oikein lyhyillä ajomatkoilla tuota kulutusta ei saa takaisin auton omalla latauksella. Oman uskomukseni mukaan noin Webaston päälläoloaika tarvitaan ajoa virran latautumiseen takaisin. Siksi kiinteän lisälatauksen käyttö varmistaa virran saannin jos ajoa on talvisaikaan vähän.

Saabin moottorit ovat siitä hyviä, ettei niitä ole puristeltu aivan kylmiksi lämmöstä, kuten monilla muilla. Saabin ilmanvaihto yhdessä niiden lämppäreiden kanssa muodostaa kyllä hienon kokonaisuuden ja kun lisätään vielä päälle hyvät penkin lämmittimet ja loistavat valot, niin siinähän on oivan talviauton ominaisuudet.

Talviterveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Talviajo ja jäätyminen

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

talvi ominaisuudet ei näissä diesel saabeissa vedä kyllä vertoja vanhalle og900:selle.

Tänään 9-3:sen mittari näytti -28 kun tehtiin mökillä lähtöä kauppaan, niin ei diesel saab suostunut käyntiin lämmittämättä.

no puolitoista tuntia lämmittimen piuhassa ja akun lämmitys kuumailma puhaltimella auttoi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: Talviajo ja jäätyminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Polttoainesuotimien vaihto joka syksy ja akun lataus silloin tällöin ulkoisella laturilla, ovat olleet talvi-ilottelu turva omassa Di-femmassani. Molemmat opittu kantapään kautta....
Vastaa Viestiin