hehkunappi-->ajastinreleeksi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Käynnistysongelmien ratkaisemiseen liittyen uusi ajatus...

Monet ovat rakentaneet dieseliinsä nappihehkun joka katkaisee lämpötila-anturin johdon ja saa auton luulemaan väärää lämpötilaa. itsellä myös tällainen ratkaisu käytössä ja tuli mieleen jatkokehitysidea asiaan liittyen. Mietin voisiko aikareleellä katkaista tämän johdon.

Releen täytyisi olla sellainen että kun se ei saa virtaa, käret ovat auki (johto "poikki" kun auto sammuksissa), kun virta sytytetään (jostain heräte kun virta-avainta käännetään) käret menevät kiinni esim 3-5sek kuluttua ja jäävät päälle kunnes virrat katkaistaan. tällöin auto hehkuttaisi aina halutun ajan.

Onko joku sähkömies ja osaisi sanoa saako tällaisia releitä jostakin? olisi vielä astetta kätevämpi jos saisi toimimaan.....

-Antti-
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

voisikohan olla joku tämän tyyppinen: http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=15609

Tuostako vielä osaisi valita oikeat asetukset.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Tuolla releellä homman voi hoitaa. Itse tekisin homman niin että käyttäisin tuota relettä ohjaukseen ja sitten toista relettä varsinaiseen hehkujen saamiseksi jännitteisiksi, tuo rele kun kestää vain 8A virtaa ja hehkut taitavat haukata huomattavasti enemmän.
Aikoinaan rakensin jonkun lämmittimen käynnistysohjauksen samaisella releellä ja hyvin toimi. Kytkennänkin voi tehdä parilla eri tavalla, nappi herätteellä tai sitten auton virtalukkoa haisteleva versiona.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Tuo passaa vallan mainiosti kunhan vain sijoitat sen kabiinin puolelle esim jonnekkin kojetaulun sisään. Ei katos kestä pärskevettä :wink:

Toki joskus tulevaisuudessa voi nämä autoa kurittavat talvi-ilmat saattavat aiheuttaa releen eliniän lyhenemistä koska ko palikka on suunniteltu toimimaan kuivissa sisätiloissa, mutta eipä tuo kustannus taida maata merelle viedä vaikka sen muutaman vuoden välein joutuisi uusimaan.

Eikä tuo virran kestokaan ongelmaksi muodostu kun katkoo lämpöanturin signaalia siten kuten olit suunnitellutkin.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

osaatko sanoa mitkä navat täytyisi ottaa käyttöön? itse en nuista kaavioista oikein ymmärrä.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja aero »

Nyt on ihan pakko kysyä, että ihanko oikeasti 2.2:n kylmästartin kuuluu olla tuollainen vai onko autoissa vaan vikaa, kun tarvii hehkunappia ranettaa? Luulis että jos kyseessä on mallin ominaisuus, olisi siitä jokaikinen auto ollut merkkipajalla uutena siinä määrin, että valmistaja olis ongelman ratkaissut...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere! Ite kärsin vuoden verran huonosta käynnistyvyydestä ja tuli murheeseen vaihdettua jos jonkinlaista letkua ja relettä.Lopulta ostin uuden boschin agm akun ja sen jälkeen lähtenyt käyntiin kelillä kuin kelillä kuin palmun alta:) Edellinen akku oli vuoden vanha schneider ja tuntui pyörittävän hyvin,muttei lähellekkään niin hyvin kuin nyt.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

aero kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä, että ihanko oikeasti 2.2:n kylmästartin kuuluu olla tuollainen vai onko autoissa vaan vikaa, kun tarvii hehkunappia ranettaa? Luulis että jos kyseessä on mallin ominaisuus, olisi siitä jokaikinen auto ollut merkkipajalla uutena siinä määrin, että valmistaja olis ongelman ratkaissut...
Olen kyllä vähän samaa mieltä, itsellä on 240tkm ajettu 2.2 tid 9-5:n eikä ole ollut mitään ongelmia starttauksen kanssa kahtena viime talvena mitä auto on ollut minun omistuksessa. Ja aika usein tullut kovilla pakkasillakin revittyä käymään ilman mitään lämmittimiä.

Ainakin tuossa 9-5:ssa on 4 eri hehkutus eli.

esihehkutus
käynnistysvalmiushehkutus
käynnistyshehkutus
jälkihehkutus

vaikka mittaristosta sammuun esihehkutuksksen merkkivalo pysyy käynnistysvalmiushehkutus päällä 30sek tai jos koneen kierrokset ovat alle 42r/min, eli vaikka hehkuvalo sammuu voi vielä puoli minnuutta odotella ja hehkutella lisää :wink: Tosin käynnistysvalmius hehkutus ei tule jollei esihehkutustukaan..

Itselläkin tosiaan on pisin startti nollakeleissä kun vehje ei tajua esihehkuttaa. Tällöin ei tule kuin käynnistyshehkutus(tulee aina jos jäähdytysveden lämpötila on alla 25C), mutta ei tuolloinkaan startti mahdottoman pitkä ole joten en ole ongelmana kokenut.

releellä ei tarvisi saada kuin pieni esihehkutus minkä jälkeen tulisi aina maks 30sek käynnistysvalmiushehkutus vaikka ei enää mittaristossa hehkuvalo palakaan.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere! Pakkasilla tuo omakin pirssi käynnistyi hyvin entisellä akulla,mutta juuri nuo välikelit 0-+8 tuotti tuskaa startatessa ja sai sahata välillä tosi piiitkään.Kovilla pakkasilla pidin kerran autoa varmaan 15h lämpimässä tallissa pesun jälkeen,minne ajoin kone lämpimänä ja pois lähtiessä sai startata sen 10sek ja jos ajoin vaik kaheksan aikoihin illalla auton parkkiin ja lähin ennen kuutta töihin ja pakkasta -10 eikä hehkun valoa näkyny ja starttaus kesti pirun piiitkään.Kaikkiin näihin vaivoihin auttoi uusi agm akku:)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Olen itsekin aina hiljaa ihmetellyt näitä tämäntapaisia, sillä tuo oma muutama vuosi käytössä ollut og9-3 tällä koneella on ollut niin täydellinen käynnistyjä. Akun vaihdoin joskus mutta lähti se hyvin sillä vanhallakin. Ei siis mitään ongelmaa missään tilanteessa/lämpötilassa! Sama käyttikö lämppäriä, tallia tai ei mitään, useimmiten ei mitään.

Onko tässä jotain ratkaisevaa eroa 9-3ss:iin? :?
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

minulla vaan sahauttaa todella pitkään jos hehkun merkkivalo ei syty. pieni vilahduskin auttaa ja heti käyntiin. sama millainen pakkanen niin lähtee käyntiin jos hehkuttaa. pahin on pakkaset kun auton sammuttaa ja muutaman tunnin päästä on lähdössä liikenteeseen. ei vain lähde muuten kuin pitkän sahauksen jälkeen. joskus auttaa kun starttaa n. 10 sek ja pitää lyhyen tauon. Autoon on vaihdettu kaikki kuviteltavissa olevat osat käynnistyksen parantamiseksi ja ei merkittävää muutosta, akku joka syksy, uusi startti, hehkutuksen rele ym. nappihehkulla on pärjännyt hyvin sen jälkeen.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Tere

Itte rakensin tuon napin sen vuoksi kun meni hermo sahauksien kanssa tuossa välikelin lämpötiloissa. Työmatkani on n. 3km taajamaa ja kun eberi vielä lähti aina matkaan mukaan, niin tästä syntyi sellainen kaava että auto oli tämän tämää ctekin perässä. Akunkin uusin mutta vaihto ei auttanut nimeksikään, toki oli ihan tavallinen vartan lyijyakku. Starttiakin ehdoteltiin vaihdettavaksi jos vaikka pyörisi hiukan rivakammin. Siinä pisteessä sähkärinä aattelin säästää hiukan vähäisiä eurojani, sijoitin n. 20€ kilkkeisiin ja rakensin ko napin. Operaation jälkeen 2.2 hörähti kuin palmun alta joka kerta.

En tiedä mikä sen tekee että jotkut koneet toimii ja toiset ei, mutta tuo nappi on ainakin pommin varma ja varsin kustannustehokas apu sellaisille jotka joutuvat painimaan starttiongelmien kanssa.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Taitavat nämä starttiongelmat liittyä poikkuksetta 9-3ss -malleihin, näin myös omien kokemusten perusteella.

Itsellä on tuo og 9-3 2.2tidillä ja isällä 9-3ss 2.2tidillä. Og jyrähtää herkästi käyntiin, mutta tuo uudempi pistää kuulemma välillä, varsinkin välikeleillä, vähän jännittämään. Femmoista ei ole kokemusta.

Starttien ja hehkutuslogiikan eroavaisuuksiin en ole tutustunut, mutta og:n 100Ah:n akku ss:n pienempään verrattuna antaa toki suuren edun.

Hehkunappi kuulostaa kyllä hyvältä ratkaisulta ss:n ongelmiin ja taitaa ilmestyä kojelautaan viimeistään ensi talveksi.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Ajastinrele asennettu onnistuneesti paikoilleen. Nyt hehkuttaa jokakerta halutun ajan, itse laitoin ajan 2 ja 3 sek. väliin. Jos muut päätyvät tähän ratkaisuun niin asentaessa täytyy laittaa myös jälkiviive. itse asensin alussa releen siten että kun virta kytketään, viiveen jälkeen johto kytkeytyy ja kun virta katkaistaan niin johto katkeaa välittömästi. tämä kytkentä aiheutti sen että auton tietokone meni sekaisin siten että sammutuksen jälkeen alkoi aina jäähdytyspuhallin pyörimään. tämä ongelma korjautui kun releestä valitsi ohjelman jossa on myös jälkiviive virrankatkaisun jälkeen. tälle ominaisuudelle täytyi vetää yhdelle navalle jatkuva virta akulta ja toiselle antaa heräte. tällä tavalla kytkettynä ei mitään ongelmaa.

Suosittelen tätä ratkaisua kaikille joilla on ongelmia käynnistyksen kanssa. On astetta kätevämpi kuin nappi, lisäksi on helppo asentaa nyt kun tietää miten se täytyy laittaa. kesäksi varmaan kannattaa kääntää ajastimelta aika nollille tai laittaa lämpötila-anturin johdot yhteen hehkujen säästämiseksi.

Voin antaa neuvoja jos joku tarvitsee asennuksessa. :saab:

-Antti-
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi

Viesti Kirjoittaja mike »

Erikoisinta näissä on minusta se, ettei voida ohjelmoida hehkuttamaan moottorin ollessa myös "puolilämmin". Takuulla on melko paljon tullut valituksia vastaavasta asiasta ympäri eurooppaa.

Opelin puolella ainakin on ollut jotain päivitystä millä asia on korjaantunut kun hehkutuksen rajalämpötilaa on nostettu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin