Eberin ennakkohuolto tms.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5374
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Luulin että diesel-Saabin "orkkis-Eberille" olisi ollut tehtävissä/olis voinut teettää jonkunmoinen ennakkohuolto tms. huoltotoimi jotta se pysyy yhtä hyvin toimivana 3,5 vuoden käytönkin jälkeen.

Ei kuulemma ole mitään ennakoivaa tehtävissä. Käytetään niin kauan kunnes vikaantuu ja sitten korjataan. Mitään ennakoivaan huoltotoimenpidettä ei kannata/tarvitse tehdä.

Ok.
Sininen Saab 9-3, '99
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Voi sen jossain vaiheessa itse ottaa irti ja putsata noet ja skeidat pois. Käyttöikä saattaa pidentyä kummasti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5374
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Samaa mieltä.

Eivät vaan merkkihuollossa viitti tota putsia tehdä. Ymmärrän kyllä miksi...
Sininen Saab 9-3, '99
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

paras ennakoiva toimenpide on laittaa tech:llä eberi pelaan siten, että se toimii ainoastaan ajastimella tai manuaalisella käynnistämisellä.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5374
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Minä kyllä olen eberiä paljon käyttäny.

Auto on yöt lämpimässä tallissa. Joskus ctekillä lataan akkua yön yli. Aamulla ajoa töihin 10 min, eberi ei ehdi varmaankaan edes syttymään ja palamaan "kunnolla" eli kertyy varmaan nokea.

Päivällä auto on ulkona ja käytän ajastinta ennen kotiin lähtöä. Aina tuo eberi ehtii sammumaankin ajastinlämmityksen jälkeen ennenkuin ehdin itse autolle... Puoli tuntia eberi päällä ja 10 min ajo kotiin. Taas sama epäily tuon 10 min ajon aikana palavast aeberistä...

Tulee siis pari kertaa turhaa käynnistystä ja lyhyttä paloaikaa per päivä ja se sitä nokea varmaan kerryttää.

Toki palaahan se noki 30 min poltollakin osin mutta silti taitaa minun käytöstavoilla kertyy enempi nokee kun sitä palaa... Joskus tietty kun ajaa pitkää ajoa maantiellä niin palaahan sitä nokea silloin pois.

KopKop, toimii hienosti silti vieläkin :) ja varmaan vaan nyt turhaan tätäkin huolehdin...
Sininen Saab 9-3, '99
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

9-3Tid kirjoitti:paras ennakoiva toimenpide on laittaa tech:llä eberi pelaan siten, että se toimii ainoastaan ajastimella tai manuaalisella käynnistämisellä.
Miten tällaisessa tapauksessa saadaan eberi päälle ajon aikana? Tietyllä SIDin näppäinyhdistelmällä vai kuinka? Nykyisellä systeemillähän en tietääkseni pääse vaikuttamaan eberin toimintaan ajon aikana vaan lämmittimen toimintoihin pystyy sekaantumaan vain auto sammuksissa.

Päivittäinen työmatka-ajo on itsellä juuri sellaista, että aivan turhaan tuolla matkalla edes käynnistyy kun heti jo pitää olla sammuttamassa (matkalla stoppi päiväkodillakin). Tuntuu että tukehtui omaan nokeensa tai jotain vastaavaa, joten pätkäajossa olisi aivan sama vaikka ei automaattisesti käynnistyisikään. Kuitenkin kovemmilla pakkasilla tuolle olisi pidemmällä matkalla käyttöä.

Oma eberi pitää käyttää letkun päässä huomenna kun on jo hyvän aikaa ollut lukittautuneena vikatilaan ja auto muutenkin on pajalle menossa. Jotain huoltoa eberille sitten varmaan luvassa hieman myöhemmin, mutta ajattelin vain että samallahan saattaisivat toimintatapaakin tuosta muuttaa.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja aero »

Iskariot kirjoitti:Miten tällaisessa tapauksessa saadaan eberi päälle ajon aikana? Tietyllä SIDin näppäinyhdistelmällä vai kuinka? Nykyisellä systeemillähän en tietääkseni pääse vaikuttamaan eberin toimintaan ajon aikana vaan lämmittimen toimintoihin pystyy sekaantumaan vain auto sammuksissa.
Femmasta tiiä, mutta ainakin NG-kolkissa sen voi liksutella ajaessa SIDistä päälle ihan samalla tapaan kuin parkissakin. Tätä on tullut käytettyä, kun poltin ei iteksiin lähde mukaan jos on yli 8C lämmintä pihalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tuplaurpo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 21:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja tuplaurpo »

VKe kirjoitti:Luulin että diesel-Saabin "orkkis-Eberille" olisi ollut tehtävissä/olis voinut teettää jonkunmoinen ennakkohuolto tms. huoltotoimi jotta se pysyy yhtä hyvin toimivana 3,5 vuoden käytönkin jälkeen.

Ei kuulemma ole mitään ennakoivaa tehtävissä. Käytetään niin kauan kunnes vikaantuu ja sitten korjataan. Mitään ennakoivaan huoltotoimenpidettä ei kannata/tarvitse tehdä.

Ok.

Nyt jos en ihan väärin muista, niin viikonlopun Keski-Suomalaisessa oli Volvon vastaava ennakkohuoltokampanja hintaan 360€.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

NG kolkista ei automaagikäynnistystä saa ohjelmallisesti pois päältä mikäli oikein muistan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo se on mitä ilmeisimmin totta (ei kai niihin muuten olis erikseen kytkentöjä tehty ko. temppua varten), mutta niillä keleillä kun poltin ei automaattikäynnisty, sen saa ajon aikana liksuteltua sidistä päälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja Numba »

aero kirjoitti:Femmasta tiiä, mutta ainakin NG-kolkissa sen voi liksutella ajaessa SIDistä päälle ihan samalla tapaan kuin parkissakin. Tätä on tullut käytettyä, kun poltin ei iteksiin lähde mukaan jos on yli 8C lämmintä pihalla.
Saakohan tuota astelukua nostettua TECH:llä? Viime keväänä otti semmoset 7 km ennen kuin lämmöt olivat vaakassa, jos lähti ilman Eberiä liikenteeseen ja ulkolpt siinä 10C tienoilla. Tuohonkin ehti ajaa 4km satasta, joten tuntuu turhan hitaalta tuo dieselin lämpeneminen. Itse tuli naputeltua poltin päälle, mutta muita on vaikeampi siihen patistaa.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Mites se on tuollaisessa 2003 9-5:ssa, saako ajon aikana automaattisesti käynnistyvää eberiä pois päältä SIDin kautta vai pitääkö sitä varten rakennella omat nappivirityksensä? Tuohan kun ei ajossa mitenkään kerro lämmittimen toiminnasta niin pääsekö siihen sitten käsiksikään.

Vikatilasta avattu eberi ei ollu osannut kertoa vikakoodilla syytä epäonnistuneisiin käynnitysyrityksiin. Aamulla kun sen manuaalisesti pistin pihalla pöhisemään niin 20min kestäneen karmean savutuksen jälkeen alkoin polttamaan kuitenkin puhtaasti. Annoin koko tunnin käydä. Rikkihän tuossa ei siis kait mitään ole, mutta puhdistuksen tarpeessa taitaa olla.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja patonki »

Eberi sammuu ajon aikana painettaessa +ja- samanaikaisesti pohjassa ja myös käynnistyy,jos haluaa sen ajossa uudestaan päälle. Ite kävin ohjelmoittamassa tuon auto käynnistyksen pois ja samalla muokattiin kaikkea muuta esim sähköstä egr pystyy ohjelmoimaan,et se jää 15%auki eikä imusarja karstotu niin nopsasti ja polttoaineen syöttöä sai lisättyä 8% ym.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja tturku »

mikä auto, moottori ja vuosimalli?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Eberin ennakkohuolto tms.

Viesti Kirjoittaja patonki »

9-5 vm 05 2.2tid
Vastaa Viestiin