Diesel vs. bensa, käytetty 10 v ikäluokassa

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Diesel vs. bensa, käytetty 10 v ikäluokassa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Viime aikoina käynyt mielessä dieselin hankinta etupäässä sen vuoksi että niitä näyttää olevan kaupan kymmenisen vuotta vanhoissa ihan parin tonnin hintaluokkaan hyvilläkin varusteilla. Tosin ovat sitten melko paljon ajettuja.

Olenko ymmärtänyt oikein että käyttövoimaveron osuus on jossain 300-400 välissä nykytasolla tyypillisille keskiluokan henkilöautoille joissa kokonaismassa jossain hiukan alle parin tonnin luokkaa ?

Ja dieselillä voisi säästää polttoainekustannuksissa ehkä jotain 3-4 euroa sadalla nykyisillä polttoaineen hintojen erolla niin noin kymppitonni kilometrejä vuodessa riittäisi kompensoimaan pelkän käyttövoimaveron osuuden ?

Entä mitä kaikkea muuta kannattaisi huomioida tällaisessa vertailussa ? Tekniikka, onko enää 2000-luvun dieseleissä yksinkertaisempaa ja helpommin huollettavaa kuin bensoissa, vai onko kääntynyt jopa päinvastoin ? Kylmäkäynnistysongelmat, onko mitään parannusta tapahtunut 80-90 luvun laitteista eteenpäin ? Ym. asiaan liittyvää ?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Diesel vs. bensa, käytetty 10 v ikäluokassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

taitaa olla veroalen jälkeen dieselvero tosiaan noin 420-430 euroa og9-3lle. Jos taas menee päästöjen mukaan niin en tiedä paljon on vero. Oma -00 Tid vie noin 7l/100km (lähinnä vauhdikkasta moottoritie ajoa) kesät talvet (eber käytössä talvisin)
Varmaan nätillä ajolla ja pienemmillä renkailla (omassa kesäisin 215/45R17 ja talvisin 205/55R16) pääsis helposti 6 tuntumaan. Omassa myös tehoboxi kiinni.
Tyyppiviat näissä 2.2l padoissa on dieselpumpun porsimus (kestää noin 200tkm ennenkuin porsii, korjauksen jälkeistä kestoa en tiedä. Korjaus noin 300-400 eskoa jos irroittaa aivot itse pumpun kyljestä), EGR venttiilien ja imusarjan karstoittuminen sekä MAF. (EGR:stä ja Imusarjaongelmista pääsee helposti eroon 115hp mallissa jossa ko. laitteisto toimii alipaineella, Uudemmassa 125hp mallissa on sähköinen EGR mutta kait senkin saa disploitua helposti). Ja tietty eberin ongelmat perushuttua. (500 eskolla saa uuden eberin)
Muuten viat ovat varmaan samoja kuin bensa og9-3:ssa.
Kilometrejä en hirveästi tuijottaisi jos autossa kaikki toimii. Omalla ajettu kohta 360tkm ja kone toimii hyvin. (EGR tulpattu ja imusarjasta poistettu läpät).
Veikkaisin kuitenkin että enemmän pitäisi kilometrejä tulla että saa kuoletettua dieselveron.
Etanolikonversoitu bensa turbo olisi oma valinta noilla kilometreillä, Hauskuuskerroin ihan toistaluokkaa kuitenkin mutta hintaa varmaan tuplat halvimpiin dieseleihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Diesel vs. bensa, käytetty 10 v ikäluokassa

Viesti Kirjoittaja wesku »

tturku kirjoitti:Oma -00 Tid vie noin 7l/100km (lähinnä vauhdikkasta moottoritie ajoa) kesät talvet (eber käytössä talvisin)
tturku kirjoitti:Veikkaisin kuitenkin että enemmän pitäisi kilometrejä tulla että saa kuoletettua dieselveron.
http://polttoaine.net/ kirjoitti:
Eilisen keskihinnat:
95E10 98E Di
1.729 1.780 1.569 .


Jos nyt kuitenkin vastaava bensaversio vie vaikka 9 l sadalla vastaavassa ajossa, pelkästä kulutuksen erosta 3.46 euroa ja hintaerosta 7 litran osalta 1.12 euroa, yhteensä 4.58 euroa sadalla eli 458 euroa kymppitonnilla.

Etenkin suuremmilla nopeuksilla olen ihmetellyt dieselien kulutusta verrattuna bensaan, alle kymmenen litran keskikulutuksella on aina päässyt sellaisessakin ajossa jossa päässyt pitempiäkin matkoja ajelemaan 150+ nopeuksilla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Diesel vs. bensa, käytetty 10 v ikäluokassa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Rengaskoko tosiaan tuntu vaikuttavan kolkissa aika paljon. Omassa tidissä 15"->17" niin kulutus nousi puoltoistlitraa.

Tyyppiviat tuliki jo lueteltuu ja mainittakoon imusarjan putsaus vaatii reilun kympin tiivisteet. Läpätki tais saada poistettuu samal vaival.
Maffin hinta pyörinee satkun paikkeil, ainaki tarvikkeena. Kampuran asentoanturiki joskus menee mut sekin alta satkun.
Ittel hajos noi kaikki ekojen viikkojen aikana mutta sen jälkeen oli lepposaa menoa.

Vetarin holkki kannattaa ostaessa tarkistaa on sit bensa tai diesel.

Ite tykkäsin ajella ja kulkukin riitti, penkkejä oli vaan liian vähän.
Hyvin lähti kylmästäki käymään, ekana talvena tuli testailtuu kun webasto takkuili, uudella yksiköllä sit enää harvemmin tuli kylmänä startailtuu.

Nollakeli se harmittavaisin on, kompuutteri meinaa ettei tartte hehkuttaa mut kone vähän toista mieltä, tähänki on kai jotain kommervenkkii olemas...

Käsijarru on perseestä. :evil:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Diesel vs. bensa, käytetty 10 v ikäluokassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

og9-3:n välitykset on semmoiset että pitäis olla nopeampaan motariajoon 6.s pykälä. Kun mittari näyttää 140km/h on kiepit 3000r/min aika tarkalleen. Ja tosissaan noi renkaat varmasti lisää kulutusta. Omassa autossa ei ole ikinä ollut ongelmia tuon käynnistyvyyden suhteen. Startti taisi jossain vaiheessa tosin antautua ja siksi meinas auto jäädä ruutuun muutamana aamuna toissa talvena.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin