Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ajattelin tuossa josko hommaisi projektiksi ja kehittelyautoksi sekä käyttiksen virkaan tuommoisen 150hv version 1.9 TiDistä, varmaankin 9-3 SS korilla.

Ajatus oli mennä hieman tavanomaista softaviritystä pidemmälle, ja laittaa EGR:n ja DPF:n lisäksi ahdin vaihtoon hieman isompaan. Suuttimissahan tuossa potentiaalia on perus softaviriä enemmän, turbo on rajoittava tekijä. Perusmoottori on luja ja voimansiirtokin ihan hyvällä mallilla.

Jos tuosta tekisi jonkinlaisen bolt-on tai avaimet käteen konseptin niin onko kiinnostuneita seuraamaan perässä? Minimaalisilla osanvaihdoilla ja tinkimättä käyttöominaisuuksista sekä kulutuksesta on tarkoitus edetä. Eli lähinnä mekaanisella puolella ainoastaan DPF tyhjäksi, EGR tukkoon ja hieman isompi ahdin. Tulisi siinä sitten penkissä kehitettyä hyvin toimiva ohjelma ja ahdinvalinta, sekä tietysti todistettua tehonlisä. Samoin käyttökokemuksia saa itse kerrytettyä, uskaltaisin ainakin jo nyt luvata että kulutus ei ainakaan tule nousemaan, ja riittävä veto pitää saada alkamaan jo alle 2000rpm jottei arkiajo yhtään isommalla ahtimella hankaloidu. Eli ei pidä mennä valitsemaan liian isoa. Parempaa cooleria ehkä harkitaan jos sellaisen hyöty osoittautuu riittävän suureksi ja sopiva "bolt on" ratkaisu löytyy.
Vääntö asetetaan sellaiseksi että voimansiirto kestää luotettavasti, luultavasti jotain 450-500Nm luokkaa lienee sopiva.

Softattu TTiD tai stage1 2.0T ainakin tulevat jäämään ko. konseptilla taakse. :)

Hinnasta on vielä paha sanoa tarkemmin, riippuu mikä muodostuu ahtimen ja muutososien kustannukseksi, mutta 2-3ke haarukka voisi olla kutakuinkin tontilla oleva alkuarvaus täydelle avaimet käteen-paketille jolla vakio 150hv TiDS muuttuu todelliseksi "aerodieseliksi" ja vieläpä ilman EGR/DPF luotettavuusmurheita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja Jzto »

Todellakin löytyy kiinnostusta! Yrittänyt etsiäkkin netistä erinäisiltä saab-foorumeilta, että olisko joku näitä virnunnut mutta en ole kuin yhden löytänyt missä mennään yli 200hepan. Helpottaisi kummasti tuon oman projekti/käyttiksen myymistä kun toi riisseli puhkuisi hieman enemmän :lol:
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Valehtelisin jos väittäsin ettei kiinnostaisi. :D
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Vastaanpahan tänne että kyllä kiinnostaa ja jään mielenkiinnolla seuraamaan projektia projektiosastolla sekä odottamaan tuloksia :) Mielessä ollut vaihtaa autoa mutta kun noita ei oikein merkittävästi uudempia/vähemmän ajettuja löydy eikä uutta 9-5:a löydy farkkuna, niin voisihan tuon ajatella pitävänsä.. sitä paitsi, jos autoon saisi lisäpotkua, korjauttaisi Linearin revenneen penkin ja käyttäisi sisäfiksissä, lopputulos vastaisi suunnilleen uutta autoa :lol:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mårå,

Kolleega Englannista oli laittanut 9-5 vector sport 2006 1.9TiD:n 150hv, 5v manuaali.
Oli kovasti kiinnostunut tämmösestä noin 180-190hv viristä. Kyseessä uusi saabisti, ja ei ilmeisesti ole vielä tutustunut englannin harrastelijoiden tarjontaan.

Onko vinkkejä sumuisten saarten pätevistä diisselin virittäjistä,ja onko sellaisia? Vai pitääkö ajaa Sheffildistä Vaasaan 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Femman tapauksessa voi hyvin ottaa ecun irti ja postittaa tänne, jos auto joutaa hetken seisomaan. ;)

Mitä tulee alkuperäiseen projektiin eli turbonvaihtoon, niin sitäkään ei ole unohdettu mutta tuskin ehtii asialle talven aikana paljoa tapahtumaan. Auto kun on päivittäisessä ajossa ainakin tällä hetkellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Pitää välittää tuo tieto eteenpäin :D
Toki ilmeisesti ylimääräisellä ecullakin onnistuisi ilman seisontapäiviä ?

Helpointa olisi varmaan kuitenkin kysäistä paikallisilta guruita, mikähän noista englannin foorumeista olisi paras ja kaunein ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiinnostusta 1.9 TiDS/TiD 150hv -> 250hv+ viritykseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onnistuu ylimääräisellä ecullakin, mutta ajonestoa ei voi ohjelmoida valmiiksi eikä suutinkoodauksia jne. Joten pitää techittää autoon ja asettaa nuo. Parashan on kun techillä erottaa ko. ecun autosta jolloin sen voi helpommin ohjelmoida pöydällä, ja sitten takaisin laittaessa naittaa ja asettaa parametrit. Manuaalivaihteisessa tämä onnistuu, automaatissa ei vaan pitää tehdä BDM:llä.

UKSaabs ja SaabCentral taitavat ainakin olla tuollapuolen yleisiä foorumeita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin