3.0 Tid nykii

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
toivonju
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 17, 2012 22:50

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja toivonju »

Ehtoota (kohtalo)toverit ! Hirschin sairauskertomus omasta kulkimestaan oli kuin kertomus meikäläisen autosta kesältä-syksyltä 2010 , jolloin oireet siis TÄSMÄLLEEN samanlaisia ja lääkkeetkin samanlaisia (tosin ilman vaikutusta) . Ammattimiehet epäili kaasupoljinta, asento-anturia , moottorinohjaus tietokonetta jne jne jne . Auto oli 5 kk korjaamolla ja lasku oli kohtuulliset 3500 € (pyöreesti , olen yrittänyt unohtaa ) - eikä tullut mikskään ! Ei tulipas ; biili kun vietiin remppaan elokuussa niin tankissa oli kesälaatua ja joulun paikkeilla äijät sahas Isuzun pihalta käymään niin hyytyhän se , ei kun takapenkin alta imemään hyhmää pois ja siinä samalla sorkittiin tankista loiskumisen esto muoviväliseinä ja mittarianturi rikki . Ihmettelin että tankki näytti hakiessa tyhjää ja ajoin mittarille , ei menny kun 30 l ja kahva laukes , en tajunnut , ja kun mittari näytti vieläkin tyhjää en tajunnut senkään vertaa . Kotimatkalla ajotietokone kehotti pari kertaa poikkeemaan tankille , en tietenkään välittänyt kunnes auto sammui varottamatta täydestä vedosta eikä käymään , ei millään . Kunnes otin avaimen pois lukosta en muista miksi ja seuraava yritys : kuin palmun alta käymään . Saappi ilmeisesti päätteli että toi kaveri tosiaan haluaa ajella ja vastuu vissiin siirtyi autolta kuljettajalle !
Hups , poikkesinpa sivulle aiheesta , olin aikeessa kertoa mikä POISTI nykimiset tekis mieli sanoa että lopullisesti kun on taidettu 80 tkm ajella sen jälkeen ilman nytkyjä ( no viimeks tutinaa aiheutti vetarin sisemmän nivelen kuluma , mutta sitä ei lasketa ).
Niin , EGR:n tulppaus ja vastus huijaukseksi väliin , no problems after that !
jk. nyökkivää menoa lisää jos moottorin tuennasta "koiranluusta" on kumipusla kulunut ja moottori pääsee klonksumaan vedon ja moottorijarrutuksen välillä
ps. suuttimia ei meijän autosta tietääkseni ole tutkittu , kaikkea muuta kyllä !
Hirsch
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 00:06
Paikkakunta: Somero

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja Hirsch »

Onko mahdollista saada lisää tietoa tuosta EGR tukkimisesta? Täytyykö moottorinohjaustietokoneelle tehdä jotakin, vai riittääkö tuo vastuksen lisääminen? Minkälainen vastus lisätään ja mihin väliin tarkalleen? Ottaisin kyllä ilomielin ohjelmaani tuon asentamisen. Olen tuohon nykimiseen kyllästynyt. Avusta kovasti kiitollinen!

Sen verran asian vierestä mielipiteenäni kerron, että on tuo 9-5 hirmuisen mukava auto ajaa, nykimistä lukuunottamatta. Olen hermostuksissani testaillut uusia autoja hintaluokasta 40 000 - 90 000 €. Kun kaikki palikat Saabissa toimii, niin talven kylmään ja liukkaaseen lahden Saabilla mieluiten... Loppupäätelmä on jokaisen koeajon jälkeen ollut se, että Saabilla ajo jatkuu. Tietysti myönnän, että rahapulakin on yksi syy olla vaihtamatta autoa, mutta minusta Saab vain sopii minulle parhaiten.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Omasta kokemuksesta voi sanoa, että nykimistä tossa kotterossa voi aiheutttaa maf sekä ahtopaine- ja lämpötilaanturin vikaantuminen. Ittellä ajotietokone sekosi ( näytti pirun pientä kulutusta ) kun pa-lämpötilaanturi meni sököksi. Auto savutti ja kulki ihan perkeleesti, joskin nyki voimakkaasti. Lähtisin tsekkaaman sen ekaks. Sitten maffi. Maffin aiheuttamaa nkimistä ei välttämättä huomaa techillä tai ei jätä vikakoodia.
Sellainen juttu vielä, että kun vaihtaa lämpötila-anturin niin eculla kestää hetken sopeutua uuteen anturiin. Ainakin ittellä vaikutta aluksi että homma ei korjaantunut, mutta kun kelaili enemmän kilsoja mittariin niin auto rupes pelaan... :D
Sellasta, hehkutetaan vielä pikkudiiseliä tähän lopuksi dissaavien etanolimiesten iloksi...oiva laitos - toimiessaan!!
edit: Niin ja ainakaan mun autossa egr ei ollut mikään ongelma, varsinkin jos vertaa 2.2tidiin jossa sitä sai olla oikeasti rassailemassa ainakin puolet tiheemmin....
Kerrottakoon vielä väliaikakuulumisia samasta autosta, kun siitä ne kuuluisat sylinteriputket tippuu foorumin asiantuntijoiden mukaan hetimiten. Autolla on kohta ajettu 300tkm ja matka jatkuu...
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hirsch kirjoitti:Onko mahdollista saada lisää tietoa tuosta EGR tukkimisesta? Täytyykö moottorinohjaustietokoneelle tehdä jotakin, vai riittääkö tuo vastuksen lisääminen? Minkälainen vastus lisätään ja mihin väliin tarkalleen? Ottaisin kyllä ilomielin ohjelmaani tuon asentamisen. Olen tuohon nykimiseen kyllästynyt.
Laita jcarlsonille meiliä ja kysy, ottaisko hän tuon ecun tutkisteltavaksi. Hän lupasi perehtyä tähänkin malliin, kun vaan saa ecun jostain. Itsellä auto jokapäiväisessä ajossa, niin ei toistaiseksi onnistu... Lupasi vielä aika mukavat lisätehotkin samalla... :wink:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Hirsch
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 00:06
Paikkakunta: Somero

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja Hirsch »

Väliaikatietona kerrottakoon, että nykimisongelman metsästys etenee. Tänään autoon vaihdettu polttoaineen lämpötila-anturi. Oli onneksi inhimillisen hintainen operaatio teettää. Osat ja työt alle 150 €. Keräilen nyt niitä kilometrejä, koska ei ainakaan ihan heti auttanut ongelmaan. Paljonkohan sitä pitäisi ajella, että anturin vaihdon edut tulee näkyviin?
Seuraavaksi ajattelin vaihdattaa MAF:in jos pelkkä polttoainelämpöanturin vaihto ei auta. Ja jos sekään ei auta, ryhdyn selvittelemään tuota EGR:n tulppausta. Onko tuossa 3.0 TiD:ssä muuten kaasuläppäkoteloa? Sitäkin kun olen epäilyt ongelman aiheuttajaksi...

Kiitos tähänastisesta avustanne. Pidän teidät ajan tasalla homman etenemisestä.
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tuosta Toivonju:n autosta tulppasin EGR:rän "sokealla" tiivisteellä olisikos ollut imusarjaa vasten, vaiko käryjen lämmönvaihtimen tulopuolelta, todennäköisesti jälkimmäinen, en muista oliko 0,75 vaiko 1,25mm pellistä tehdyllä "tiivisteellä" , todennäköisesti oli tuota 1,25 peltiä
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Hirsch
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 00:06
Paikkakunta: Somero

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja Hirsch »

Päivitystä nykimisongelmaan. Pa lämpöanturin vaihdon jälkeen ajettu 500 km. Mikään ei valitettavasti muuttunut. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja lopputuloksena oli EGR-vikakoodeja. Loppupäätelmä tällä hetkellä: Käytettynä hankittu ja paikalleen laitettu EGR ei sittenkään kestänyt kuin hetken ajoa ja nyt on siis vikaantunut. Tästä suivaantuneena päätin ostaa uuden EGR:n Hinnan kuultuani muutin mieleni. Hinta yli 1700 € ilman tiivisteitä ja 3 - 4 tunnin asennustyökustannusta. Yli 2 k€ remppa ei kuulosta kovin järkevältä. Yritetään kehitellä jotakin...
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja jusape »

No jo on palikalla kilohinta kohdallaan.... Valmistettu vissiin kullasta mokoma....
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hirsch kirjoitti:Päivitystä nykimisongelmaan. Pa lämpöanturin vaihdon jälkeen ajettu 500 km. Mikään ei valitettavasti muuttunut. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja lopputuloksena oli EGR-vikakoodeja. Loppupäätelmä tällä hetkellä: Käytettynä hankittu ja paikalleen laitettu EGR ei sittenkään kestänyt kuin hetken ajoa ja nyt on siis vikaantunut. Tästä suivaantuneena päätin ostaa uuden EGR:n Hinnan kuultuani muutin mieleni. Hinta yli 1700 € ilman tiivisteitä ja 3 - 4 tunnin asennustyökustannusta. Yli 2 k€ remppa ei kuulosta kovin järkevältä. Yritetään kehitellä jotakin...
No aiotko seuraavaksi tulpata EGR:n vai...? Siinä ainakin selviäisi, että onko vika todellakin siinä... Onko vikakoodit luettu techillä ja oliko osaava techittäjä asialla? Yksi vaihtoehto olisi, että painelet lappu lattiassa Vantaalle Mimmin techitettäväksi. Näkisit, että antaako EGR-vikakoodeja. Tulisi siinä samalla lisäkilometrejä voimasavupilvien siivittämänä tuon polttoaineen lämpötila-anturin testaamiseksi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja jusape »

Sain hieman lisätietoa juurikin tuon erään kulkineen EGR-huijauksesta, jossa siis nyt on sekä sähköinen huijaus ja varmisteena vielä se "sokea" siellä välissä.
Eli se luulee että kone on huomattavasti kylmempi mitä todellisuudessa on, käsittääkseni, ja näin ei venttiili aukeakkaan....
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Hirsch
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 00:06
Paikkakunta: Somero

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja Hirsch »

Taas on uutta kerrottavaa nykimisongelmaan. Tänään kävin todellisen aidon ammattilaisen luona. Hän kertoi minulle tarkalleen, miksi autoni nykii. Tech 2 kertoo ihmeellisiä asioita.
Ensinnäkin nykinä johtuu turbon säätyvien johdinsiipien takeltelusta. Tech näytti kuvaajan, jossa kaksi käyrää. Ensimmäinen kertoi, minkälaista arvoa todellisuudessa oli käytössä ja toinen, mitä oli pyynnissä. Kävi erittäin ilmeiseksi, että kaasun noston jälkeen jää ahtopuoli jälkeen pyynnöstä, eli johdinsiivet ahtavat yhä, vaikka ei pitäisikään. Lisäksi tasaisesti vedätettäessä todellinen käyrä hieman seilaa, kun pyynti on tasaista viivaa. Nykiminenhän olikin pahinta matalammilla kierroksilla (alle 2200 rpm) Korjauslääke ollee turbon kunnollinen putsaus. Tämän aion tehdä seuraavaksi.

EGR vikakoodit minun tapauksessani johtuvat siitä, että EGR on minulla tukossa/tulpattu. Itse en ole tätä tehnyt tai pyytänyt tehtäväksi, mutta niin siellä vain on tulpattu EGR. Nyt en ole enää siis ollenkaan varma, onko edes EGR venttiiliä koskaan vaihdettu toiseen, vaikkakin laskussa kyllä lukee, että on vaihdettu. Tulpattu siis on minun tietämättäni, vaikkakin olen maksanyt EGR:n vaihdosta työn ja vaihto-osan hinnan??!!! Tulppauksen poiston jälkeen kokeilen kyllä, onko EGR -venttiili viallinen, vai ei. Alhainen polttoaineenkulutuslukema SID -näytössä johtuu käsittääkseni myös tuosta EGR_tulppauksesta...

Kun saan remonttia eteenpäin, kertoilen lisää kokemuksia. Suuri kiitos TECHittäjälle. Apusi oli kullan arvoista. Jos haluatte yhteystietoa TECHittäjästä, laittakaa minulle YV, niin välitän yhteystietoja. Hän asuu pääkaupunkiseudulla!
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ahaa... Tuo voikin olla hyvä tieto.... Meinaan tuo kaverin auto kans näytti, ainakin joskus kovin maltillisia, 2-2,5L/100km lukemia, tai jotain sinnepäin....
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hirsch kirjoitti:Alhainen polttoaineenkulutuslukema SID -näytössä johtuu käsittääkseni myös tuosta EGR_tulppauksesta...
Ei välttämättä johdu siitä, koska itsellänikin kulutus tippuu aina, kun tuo nykinä on päällä, eikä ole EGR:ää tulpattu...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Mites tuo ahtopaineen säädin? Eikö se voisi epäkuntoisena aiheuttaa juuri em. oireita?

Se löytyy rintapellistä, turbolta lähtevää alipaineletkua seuraamalla. Kerran puhdistin oman kun meni välillä limp-homeen liiallisen ahtopaineen seurauksena.
teleslice
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 10, 2011 16:39
Paikkakunta: Turku

Re: 3.0 Tid nykii

Viesti Kirjoittaja teleslice »

Ilmeisesti kävit Vantaalla? Sitten mä ainakin uskon diagnoosiin. Kerrohan miten turbon puhdistus vaikutti.

Mulla on kerran tullut vikakoodi noesta jumissa olevista johdinsiivistä, auto kyykähti kesken kiihdytyksen.
9-5
Vastaa Viestiin