3.0 TID käynnistyminen lämpimänä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

3.0 TID käynnistyminen lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Kävin sitten koeajamassa kyseistä kulkinetta äskettäin. Kovasti kutkuttelisi, kun on hyvässä kunnossa, mutta lämpimänä käyntiinlähtö on jotenkin outo; starttuuttaa suht pitkään ja jätti käynnistymättäkin. Siitä puoli tuntia myöhemmin oli lähtenyt käyntiin, tosin tarvi taas pitkähkön starttauksen, ehkä 3sek. Kylmänä lähtee nätisti...
Vähän on myös alle 2000 kierroksen vääntö kateissa, kun vertasin toiseen, vähän aiemmin kokeilemaani TID:iin.
Olivat käyttäneet viereisellä AD:lla vikakoodien luvussa, joka herjasi EGR-venttiiliä ja jotain imuilma katkosta 8O Mikä lie...

Pitäiskö tutkia tech:illä, jotta tietäisi paremmin? Putsasivat tuon EGR:n, mutta ei vaikutusta...
Kampiakselin asentotunnistin?
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: 3.0 TID käynnistyminen lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Tarvinee tarkentaa, autossa ei ollut mitään näistä seuraavista vioista.
Sörsselssön kirjoitti:
Luen lähes viikoittain V6 TiD moottoriongelmiin liittyviä kertomuksia Saksan Saabforumeilla (saab-cars.de, motor-talk.de). Näyttää siltä että erityisesti Saksassa moottori on erityisen altis hajoamaan vajoavien sylinteriputkien takia, ilmeisesti suurilla nopeuksilla ja moottorin kuormituksella voi olla vaikutusta asiaan, sillä muissa Keskieuroopan maissa jossa ajetaan alhaisemmilla nopeuksilla, ei ongelmaa ilmeisesti esiinny siinä määrin kuin täällä.

Jos moottori on hajotakseen, niin se tapahtuu lähes poikkeuksetta alle 100 tkm. yleisimmin 60-80 tkm välillä. Yleisimmin hajoaa oikeanpuolimmainen sylinteri taaemmasta V6-lohkosta, oireet ovat varsin selvät, kronologisessa järjestyksessä:

1. epätasainen tyhjäkäynti

2. jarrutettaessa pysähdyksiin, moottori tuntuu tukehtuvan kun kytkintä painettaessa kierrokset putoavat hetkellisesti

3. auto savuuttaa, jäähdytysnestettä katoaa, ei kuitenkaan paljoa, ehkä desilitroja,

4. tyhjäkäynti lämpimänä muuttuu yhä epätasaisemmaksi autoa täristäen, samoin ajaminen tasaisella nopeudella ja moottorijarrulla on nykivää, kiihdytyksissä auto käyttäytyy vielä normaalisti

5. Jäähdytysnestettä alkaa kadota jo litroittain, auto savuuttaa kunnolla.

6. jossain vaiheessa jäähdytysnestettä ei enää katoa,sen sijaan nesteen pinta alkaa nousta erityisesti lyhyillä matkoilla kun paine sylinterissä alkaa karkailla jäähdytysjärjestelmään

7. Jäähdytysjärjestelmän bypass hajoaa paineen alla, sen seurauksena nesteet alkavat tulvia korkista ulos

8. poks


Koneen korjaamista paksumilla kannentiivisteillä tai lohkon plaanamisella ei Saksan saabhuollot edes yritä, vaihtoehdoksi jää vaihtokone, jonka saa v a h v i s t a m a t t o m i e n tietojen mukaan max. 5 vuotta aukottoman huoltokirjan omaaviin vanhoihin autoihin.

Mikä uskomattominta, Isuzun parantelema moottori vuosimalleista 2003 eteenpäin ei ole tuonut suurempaa muutosta ongelmaan, tätä nykyä paukkuvat jo vuosimallien 2003- moottorit saman ongelman takia.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TID käynnistyminen lämpimänä

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Pahis kirjoitti:Pitäiskö tutkia tech:illä, jotta tietäisi paremmin? Putsasivat tuon EGR:n, mutta ei vaikutusta...Kampiakselin asentotunnistin?
Techin luokse ehdottomasti. Ja vielä sellaisen, jolla on osaava käyttäjä. Mimmi Vantaalla suositeltavin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
teleslice
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 10, 2011 16:39
Paikkakunta: Turku

Re: 3.0 TID käynnistyminen lämpimänä

Viesti Kirjoittaja teleslice »

Mulla oli samanlaisia käynnistysvaikeuksia viime syksynä. Akkutesteri mallia perus näytti akun olevan kunnossa. Tarkempien tutkimusten jälkeen kunnollisella testerillä akku olikin puolitehoinen. Uudella patterilla suorastaan räjähtää käyntiin. Vie aika paljon virtaa tuo isompi kone käynnistyksessä.
9-5
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 3.0 TID käynnistyminen lämpimänä

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

löytyy lukulaitteet lähempääkin
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin