1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Orio vastasi kyselyyni 3 viikon viiveellä:
Osa 93166908 on saatavilla kauttamme suositushintaan 98,98€ ja se on tilattavissa teitä lähimmältä valtuutetulta Saab-liikkeeltä.
Tarvinnee kokeilla pitäkö paikkansa. Ainakin tonne Rendcarpartsin varastoon noita on jostain tullut lisää, joten saatavuusongelma lienee ohi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Oulussa tänään parhaimmillaan +5 näytti auton mittari ja keula edelleen tilkittynä. Motarilla lämmöt nousee 92-93 tienoille, hitaammassa ajossa kävi korkeimmillaan 96. Että kannattaa muistaa ottaa keulasuojat poiskin jahka lämpötila alkaa yli nollan pysymään pidempiä jaksoja. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Numba »

Sitä olen miettinyt, missä vaiheessa coolerin peittäminen vaikuttaa negatiivisesti polttoaineen kulutukseen. Pakkasten lauhduttua -10 tienoille avasin toisen niistä puskurin alapuolista aukoista (no aivan sinne reunoihin asti ne eivät koskaan ole tukossa olleetkaan). Puskurin yläpuoli saa mielestäni olla kiinni aina nolla kelehin asti. Flekti kyllä varmasti pitää moottorinlämmöt riittävän alhaisina.

Tukkimisen vaikutusta polttoainetalouteen on aika vaikea seurata, kun Eberin kulutuskin tuntuu vaihtelevan aika paljon pakkasten mukaan. Säännöllisessä viikkoajossa oli n. 7-8 dl kulutusero / 100km, kun pakkaset lauhtuivat 25-30:stä tuonne 10 kieppeille.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

jmaatta kirjoitti:Oulussa tänään parhaimmillaan +5 näytti auton mittari ja keula edelleen tilkittynä. Motarilla lämmöt nousee 92-93 tienoille, hitaammassa ajossa kävi korkeimmillaan 96. Että kannattaa muistaa ottaa keulasuojat poiskin jahka lämpötila alkaa yli nollan pysymään pidempiä jaksoja. :)
Aika matalalla sulla pysyi lämmöt, jos keula kokonaan tilkittynä. Tänään nollakeli ja tihkusadetta, 80 km moottoritieajoa 100 km/h. Pelkästään puskurin aukot tilkittynä, maski avoinna. Lämmöt vakiintui 96-98 asteen tienoille. Korkein lukema mitä tabletin ruudussa näin oli 99 astetta. En muista missä vaiheessa flekti astuu peliin, mutta taisi se jo joutua hommiin.

Vessapysähdyksellä revin tilkkeet pois, matkaa jatkettiin toiset 80 km samalla vauhdilla. Lämmöt asettui 84 asteeseen. Aika iso merkitys siis pelkkien puskurin aukkojen tukkimisella.

Mites muuten näissä nykydieseleissä, parantaako korkeampi koneen lämpötila moottorin hyötysuhdetta? Tai onkohan muuten mitään vaikutuksia sillä käykö kone lähes 100-asteisena vs. reilu 80 asteen lämmöt?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

AZP kirjoitti: Aika matalalla sulla pysyi lämmöt, jos keula kokonaan tilkittynä. Tänään nollakeli ja tihkusadetta, 80 km moottoritieajoa 100 km/h. Pelkästään puskurin aukot tilkittynä, maski avoinna. Lämmöt vakiintui 96-98 asteen tienoille. Korkein lukema mitä tabletin ruudussa näin oli 99 astetta. En muista missä vaiheessa flekti astuu peliin, mutta taisi se jo joutua hommiin.

Vessapysähdyksellä revin tilkkeet pois, matkaa jatkettiin toiset 80 km samalla vauhdilla. Lämmöt asettui 84 asteeseen. Aika iso merkitys siis pelkkien puskurin aukkojen tukkimisella.
Itse testasin tänään TTiD:n lämpöjä. Asteita +2 ja rauhallista maantieajoa --> lämmöt 93-95. Sitten Aeron yhtenäinen alamaskisuoja pois --> lämmöt 83-85 vastaavassa ajossa. Yläosa siis edelleen tukittu eli aika paljon tosiaan vaikuttaa lämpöihin tuo alaosan tukkiminen.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse testasin tänään TTiD:n lämpöjä. Asteita +2 ja rauhallista maantieajoa --> lämmöt 93-95. Sitten Aeron yhtenäinen alamaskisuoja pois --> lämmöt 83-85 vastaavassa ajossa. Yläosa siis edelleen tukittu eli aika paljon tosiaan vaikuttaa lämpöihin tuo alaosan tukkiminen.
Samanlaisissa olosuhteissa puskurin alapuoli tukittuna 120km/h vauhdissa lämmöt maksimissaan 85, liikennevaloissa tippuu muutamalla asteella. Termari on edelleen vaihtamatta, mutta kyllähän tuo vaihtokunnossa taitaa olla...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Tuli mieleen nyt, kun pihalla on sen verran viileet kelit käsillä, että vois kesän aikana hoitaa ton termarin kuntoon tohon Saappaaseen.

TTiD siis kyseessä. Oliko kellään varmaa tietoa, mikä kalikka tohon nyt on halvin ratkasu? Ymmärsin, että Alfan/Lancian jonkun mallin termaripatruunan voi vaihtaa TTiD:ssä olevan tilalle suoraan, ettei tarttes marmorille satkua maksaa koko kökkäreestä.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:Ei tosiaan koko keulaa ole tilkitty, pelkästään alaosa. Täytyypä testailla myös kombinaatiot:
- kokonaan auki
- alaosa auki, yläosa tilkitty
- kokonaan tilkitty
Vastaillaanpa tänne niin tulee oikeampaan paikkaan mitä AZP:n hieno projektikertomus. :)

Eli termostaatin vaihdon jälkeen tukin koko keulan. -10 kelissä nousi tämän jälkeen lämmöt max 88 mikä oli ihan ok. Nyt kun lämpötila tippui taas nollaan niin maksimit kävi jo 97:ssä, ajattelin että ehkä syytä vähän avata. Yhden toisen kaverin vinkeistä viisastuneena otin puskurin alaosan suojan pois jotta välijäähdyttimellekin virtaa nyt viileää ilmaa. Ja toden totta, ainakin placebo efektinä tuntuu pirteämmältä nyt kun ahtoilmat ei mene niin kuumana koneeseen. Lisäksi moottorin lämmötkin pysyy nyt tasaisessa 84:ssa motarilla ajellessa. Jätetään nyt toistaiseksi näin. Pidempi kylmä jakso jos tulee niin täytyy ehkä tuo alaosakin taas tukkia.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
ddali
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ddali »

Hyvää iltaa kaikille, täällä ilmoittautuu entinen riisi-autoilija joka on tällä viikolla hakenut Saab 9-3 TTiD:n Ruotsista. Viikon ajelun jälkeen huomasin seuraavaa ja googlettelun kautta päädyin tänne jossa puhutaan termariongelmista.

Tänään töistä kotiin ajaessani länsiväylällä huomasin että moottorinlämmöt eivät pitkänkään (yli 10km) ajon jälkeen nousseet yli 1/4 osan asteikosta. Lisäksi huomasin että ajonjälkeen tyhjäkäynnillä turbo-mittarin neula ei ole aivan "nollassa".

Kysymykset asiantuntevalle raadille:
a) jos oletetaan että on ns. termarivika, tarkoittaako tämä sitä että termari on liian auki koko ajan? Tämä kävisi järkeen sillä yleensähän jäähdytysveden lämpötila mitataan heti moottorista ulostullessa. Jos näin niin tämähän on turvallisempi tilanne että moottori käy mielummin vähän liian viileänä kuin kuumana?

b) voiko ns. turboneulan pieni nousu tyhjäkäynnillä liittyä tähän? onko normaalia?

c) huomenna pitäisi lähteä pitkälle ajomatkalle, uskaltaako kohdat a ja b huomioiden Saabilla lähteä vai pitääkö kaivella riisiä autotallista?

Kuva lämmöistä ajossa
Kuva
Kuva turboneulasta yllä olevan ajon jälkeen tyhjäkäynnillä
Kuva
kuva jäähdytysnesteestä, nestettä on silmämääräisesti katsoen riittävästi
Kuva
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onnea uuden hankinnan johdosta ja tervetuloa foorumille. Jos auton moottorin lämpötila roikkuu tai ei meinaa nousta niin temari vaihtoon.
Turbomittarin neula kertoo itseasiassa ilmamäärää eikä ahtopaineita.
Tähän hätään en satavarmasti muista mutta taitaa olla normaalia että se eivole ihan nollissa tyhjäkäynnillä.
Ja kyllä autolla uskaltaa lähteä pidemmälle reissulle vaikka lämmöt eivät meinaakaan nousta.

Tuolta malliosiosta saat lisää hyödyllistä tietoa autosta sekä täältä dieselosiosta moottorista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ddali
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ddali »

Kiitos tiedosta, tarkoituksena on tosiaan laittaa kaikki nesteet vaihtoon yms, huomiselle ei kuitenkaan ehdi. Täytyy vaihtaa termari jo talveakin ajatellen. Osaisiko joku vahvistaa epäilyn siitä että nyt termari on ns. liian auki? Preferoin mielummin vähän liian kylmää kuin kuumaa konetta ajossa. Termarivikaan viittaa myös se että kabiinin lämmitysilmasta ei saanut kovin kuumaa kääntämällä lämmöt täysille - Saabeissahan pitäisi olla tehokas lämmitin.

Vielä jatkokysymyksenä, kuinka usein huomasin pysähtyessäni että flekti oli päällä, onko tämä normaalia? Luulisi että noin matalalla vedenlämmöllä flekti ei käynnistyisi ao. ajon jälkeen (ja motarillahan ilmamäärän pitäisi riittää jäähdyttämään eikä flekti käy ollenkaan).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Termari aukeaa liian alhaisella koneen lämpötilalla, tai on koko ajan auki. Ei ole vaarallista, mutta kannattaa laittaa piakkoin kuntoon, ihan kulutuksenkin vuoksi. Ja noilla lämmöillä ei ihme jos ei puhalla lämmintä sisälle.

Flekti käy ajoittain jos ilmastointi on päällä eli "ac off" - nappia ei ole painettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ddali
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ddali »

Lukaisin nyt vikakoodit (eSID) autosta ja termarista ei kuitenkaan antanut vikakoodia? Onko tämä normaalia? Hankalaa paikantaa vikaa mihinkään muuallekkaan, ja kyllähän TTiD pitäisi käydä vielä 3c lämpötilassa täysin lämpimänä ilman eberiä? Yritän vain kartoittaa että termari varmasti on sökönä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Termostaatti ei anna vikaakoodia vaikka olisi koko ajan auki. Termari on täysin mekaaninen vehje, joten se ei osaa kertoa olevansa viallinen. Kone taas ei muuten ymmärrä, että se käy jatkuvasti liian kylmänä, jolloin ECUkaan ei mitään koodia ymmärrä antaa.

Käytännössä jos mittari roikkuu, on kaksi vaihtoehtoa: termari rikki tai lämpötilatieto on väärin, eli esim viallinen lämpöanturi. Kone ei oikein muusta syystä voi liian kylmänä käydä, paitsi kaupunkipyörityksissä kun ulkolämpötila alkaa olla yli 10 astetta miinuksella. En tiedä TTiDstä, mutta TiD:ssä anturi ja termari on yhtä pakettia, joten samalla vaihdolla korjaantuu molemmat vian syyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

TTiD:ssä ei ole yhtä pakettia, termari on muutenkin erilainen ja varaosaputkat meinaa aina tyrkyttää TiD:n termaria myös TTiD koneeseen. Muualta kuin marmorilta noita ei ainakaan reilu vuosi sitten löytynyt.

Se itse termariosa (pyöreä lätkä termarikotelon sisällä) on huhujen mukaan sama kuin jossain Fiatissa tai Alfassa, tuolle kun joku osaisi kertoa varaosanumeron. Saabissa vaihtuu siis termarielementin lisäksi myös sitä ympäröivä muovikoppa ja on melko arvokas kokonaisuus.

Edittiä: Jaaha eipä ole enää, ainakin Maptunilta ja Skandixilta saa tarviketta kohtuuhintaan: [url]https://www.m%20aptunparts.com/engine-components/cooling-system/100591/thermostat-housing-saab-9-3-2008-ttid.html[/url] tai http://www.skandix.de/en/spare-parts/co ... c/1064422/. Originaaliosa 100e kieppeillä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin