2.2 vai 1.9 Tid

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja 387 »

Kumpiko olisi parempivalinta automaatilla. Ja 9-5 vai 9-3 Farkkuna siinäpä mietintää
Hese
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja aero »

387 kirjoitti:Kumpiko olisi parempivalinta automaatilla.
Askista riippumatta 1.9.
387 kirjoitti:Ja 9-5 vai 9-3 Farkkuna siinäpä mietintää
Jos tarttet femman isompia tiloja, niin sellainen. Jos et, niin mars mars koeajoille selvittämään kumpi on mieluisampi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja 387 »

Tilat ei ole vallinnan peruste. Luotettavuus ja ajomukavuus nahkat saisi olla. Ei ole kovin paljon tarjontaa noista
Hese
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja aero »

Eipä noista komboista taida oikein mikään olla oikean pommin maineessa, joten rohkeasti tutustumaan vaan. Pahimmat paikat lie 2.2:n polttoainepumppu ja 1.9:n vesipumppu. Ensinmainittu on hivenen tuuripeliä ja jälkimmäisestä selviää, kun hoitaa jakopääjumpan valmistajan vinkkejä tiheämmin (100tkm väliä on väläytelty täällä foorumilla sopivaksi).

NG9-3 vs OG9-5 -linjalla olen tosiaan vahvasti sitä mieltä, että koeajamaan molempia (mielellään toki useita yksilöitä), että saa selville kumpi on mieluisampi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos vain lompakko kestää, niin vaikea 9-3:a on pitää ainakaan huonompana. Itse tykkäsin siitä paljon enemmän kuin femmasta. Huomattavasti mukavempi ja parempi(?) ajaa, ja sisätilatkin enemmän tältä vuosituhannelta.

Ja eikai siinä 2.2 TiD:ssä muuta vikaa ole, kuin et se on sit aika kesy :D Meteli varsinki kaupunkiajossa on kova, mutta femmassa se ei ole läheskään niin paha kuin kolkissa.

Mutta jos oikeasti se ei haittaa, että kulkupuoli on luokkaa Hiace ja äänetkin vähän niin ja näin, niin onhan toi maamoottorikin ihan kelpo kone. Halpa ainaki, ja ne legendaariset pumpun sähköt saa korjautettua Puolassa. Itsellä oli 9-3 SS sillä koneella vajaa vuoden ja nyt paremmalle puoliskolle kattelin 9-5:n, ku halpa ja hyvä pakettiautoaihio koiravankkuriksi piti saada.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-3 dieselfarkku taitaa olla aina 1,9-koneella.
2,2-konetta oli kyllä alkupään sedanissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja baasenar »

JP_Vette kirjoitti: ne legendaariset pumpun sähköt saa korjautettua Puolassa. .
Uusia pumppuja saa nyt jo niin halvalla, että kovin suuria korjauksia tuskin kannattaa lähteä teettämään.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

saa korjata jos olen väärässä, mutta taitaa opelin 2.2 olla pitkässä juoksussa luotettavampi mitä fiatin 1.9. Vesipumpun lisäksi imusarjan läpät ja dpf vaivaavat.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja suorsa »

2.2:sta ei saa ajamalla rikki, mutta ei tuo 1.9:ääkään näytä kovin helpolla antautuvan. Omat ongelmansa molemmissa. Itse tykkään enemmän 1.9:stä (enempi tehoa, nykyaikaisempi. Myös viat nykyaikaisempia).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

JP_Vette kirjoitti:Jos vain lompakko kestää, niin vaikea 9-3:a on pitää ainakaan huonompana. Itse tykkäsin siitä paljon enemmän kuin femmasta. Huomattavasti mukavempi ja parempi(?) ajaa, ja sisätilatkin enemmän tältä vuosituhannelta.
Oletko tosiaan sitä mieltä , että 9-3 on mukavampi ajaa kuin 9-5:nen?
Itse olen ajanut vain yhdellä 9-3 bensafarkulla ja en luonnehtisi sitä "mukavaksi" matka-ajoon verrattuna isoihin autoihin. Neljällä 9-5 olen ajanut joista kaksi oli huonoja ja kaksi oikein mukavia matka-ajossa. Täytynee koittaa 9-3:sta joskus uudemman kerran..
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kolkissa oli mulle parempi ergonomia, parempi penkki (femmas lättänänahat), penkin säädöt paremmin, keskikyynärnoja paremmin (ehkä edempänä ja korkeammalla), sid fiksusti lasilla, cruisen viiksi vähemmän saabisti-pilattu.

Molemmat menee suoraa kuin juna ja molemmilla on ilo ajaa, mutta kolkki on myös ohjaukseltaan kevyempi ja olisko pienempi rattiki. Ite en keksi femmasta mitään joka olisi kolkkia parempi. Toki ei femmakaan huono ole.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Itsellä on vähän sama homma mietinnässä. Kovin paljon tuo 2.2 ei kiinnosta kun tuntuu niin laiskalta koneelta femman kokoiseen autoon. 1.9 on taas aiempien kokemuksien mukaan oikein miellyttävä moottori.

Mutta.. Mitenkäs tuo 3.0 V6 tid? Onko se oikeasti ihan susi moottori vai mitä ihmettä? Vajoaako sylinteriputket vaikka autossa olisi moottori jo kertaalleen vaihdettu?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä ei ole kokemuksia 2.2 dieselistä, eikä m.k.a:n ehdottamasta KE70-korollasta, mutta uskoisin jälkimmäisen soveltuvan paremmin kesäiseksi harrasteautoksi kuin kummankaan diesel-Saabin (poislukien cabbe). Sen sijaan käyttöautona tuo 1.9. Diesel-Saab on kyllä ollut itsellä 9kk kokemuksella oikein hyvä. Alavääntöä on vakionakin kivasti, ja softattuna voimaa riittää myös yläkierroksilla. Muinaisessa femman 2.2 TiD:n koeajossa kyllä kehuttiin koneen puhtiahyväksi, vaikka auto on raskas ja paperilla tehoa vähän.

Ongelmia aiheuttavista DPF:stä ja EGR:stä pääsee halutessa eroon, tosin KE70-korollassa ei niitä ole kai vaivaamassa alun perinkään. Silti tuossa Korollassa voisi vaivata arkikäytössä tietty vanhanaikaisuus verrattuna ainakin tuohon uudempaan 1.9-dieseliin.
Viimeksi muokannut tturku, Ma Syys 14, 2015 08:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: m.k.a.n viesti KE70-korollasta poistettu offtopicin siivouksen yhteydessä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Coltti »

1.9TiD ilmanmuuta. Paljon mukavampi ja modernimpi moottori kaikinpuolin.
Korjaaminenkaan ei ole ihan yhtä yleistä kuin 2.2TiD VP44 pumppuviat, joista tosin niistäkin selviää rahalla...

Kulutusosia menee molemmista, viritetyistä tietysti hieman nopeammin.
Viimeksi muokannut tturku, Ma Syys 14, 2015 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu oftopic oftopickin siivouksen yhteydessä koko aiheesta
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Meneekö 120 ja 125hp malleista paljonko pumppuja?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin