2.2 tid (2004) kampiakselin hihnapyörä ja sen kolmas vaihto

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
am88
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Marras 14, 2009 11:44

2.2 tid (2004) kampiakselin hihnapyörä ja sen kolmas vaihto

Viesti Kirjoittaja am88 »

Hei kaikille. Nyt tarviais saada hyviä vinkkejä.

Kaksi vuotta sitten jouduin vaihtamaan ensimmäistä kertaa kampiakselin hihnapyörän og95 2004 vuosmallin dieseliin. Oli se värinänvaimennin kumi pullahtanut ja heitti hihnan pois paikaltaan. Ostin silloin Gatesin valmistaman värinänvaimennillisen hihnapyörän jolla pääsi iloisesti 1,5 vuotta ennen kuin se meni kahteen osaan. Ulompi kehä irtosi siitä sisemmästä. Puoli vuotta sitten vaihdoin edellisen kerran tarvike hihnapyörän ja nyt näyttää hajoavan taas.

Mistä moinen kuluminen voi johtua? Kannattaako laittaa nyt tarvikehihnapyörä joka on kiinteä vai rikkooko se sitten jotain muuta konehuoneesta? Käsittääkseni sen kumin tehtävänä on osittain suojata näitä muita laitteita.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.2 tid (2004) kampiakselin hihnapyörä ja sen kolmas vai

Viesti Kirjoittaja jus »

Kulkeeko hihna suorassa, ovatko rullat hihnan varrella samassa linjassa? Omassa tonnarissa oli tehostimen pumpun hihnapörä siirtynyt akselilla sivuun hihnalinjasta, eikä hihnapyörät eläneet pitkään, ei käytetyt vanhat eikä uusi tarvike. Lopulta hokasin mistä on kyse, asemoin pumpun pyörän linjaan, ja nyt on käytetty orkkis-hihnapyörä kestänyt muutaman vuoden ongelmitta.
am88
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Marras 14, 2009 11:44

Re: 2.2 tid (2004) kampiakselin hihnapyörä ja sen kolmas vai

Viesti Kirjoittaja am88 »

jus kirjoitti:Kulkeeko hihna suorassa, ovatko rullat hihnan varrella samassa linjassa? Omassa tonnarissa oli tehostimen pumpun hihnapörä siirtynyt akselilla sivuun hihnalinjasta, eikä hihnapyörät eläneet pitkään, ei käytetyt vanhat eikä uusi tarvike. Lopulta hokasin mistä on kyse, asemoin pumpun pyörän linjaan, ja nyt on käytetty orkkis-hihnapyörä kestänyt muutaman vuoden ongelmitta.
Hei, katsoin tuossa koneen käydessä ja mielestäni linja oli ihan hyvä noissa rullissa. Mutta se ei varmaan paljon tarvitse heittää että rikkoo tuota isompaa pyörää. Riittikö tuolle tehostimen pumpun hihnapyörälle pelkkä kiristys vai laittelitko sinne jotain rikkoja tms väliin että asemointi oli oikea? Ja oliko kyseessä millin heitto vai isompi?
Vastaa Viestiin