D308 ongelma

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

D308 ongelma

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Itseltä on nyt ideat loppu, onko kenellekään lisää. Tutustuin tuohon ongelmatapaukseen kesken kaiken. Osa on omakohtaisesti todettua ja osa auton omistajalta kuultua. Alkumetreillä oli vaihdettu mm. polttoainesuodatin.

Alunperin ongelmana oli yleinen tehottomuus ja vedon loppuminen kuin seinään kun olisi pitänyt kiihdyttäessä menemään. Tästä oli tehty sujuvasti diagnoosi, että ahdin. Outletista tilalle uusi ahdin ja siipien mankkuvena vaihtoon. Tästä ei tehot palanneet vaan tilalle tuli epämääräisiä suhinoita ja puhinoita. Tässä kohtaa iskin ensimmäisen kerran techin kiinni. VNT ei seurannut pyyntöä ollenkaan vaan huiteli ihan omiaan. Tilanne ei muuttunut alkuperäisellä mankkuvenalla, mutta kääntämällä alipaineletkut uuteen järjestykseen alkoi VNT seuraamaan pyydettyä arvoa ja suhinat ja puhinat hävisi. Tämän jälkeen koeajolle, jolloin meno päättyi edelleen kuin seinään kaasua painaessa.

Tässä kohtaa tech2 kertoi polttoainepaineen putoavan rajusti kun pyynti lisääntyy. WIS tuntee kyseiseen oireeseen huoltotiedotteen -> toinen painetta ohjaavista venttiileistä viallinen. Hankittu käytetty syöttöpumppu venttiileineen ja asennus korjaamolla. Tämän jälkeen auto ei edes käynnistynyt. Käsittääkseni paikoilleen tyrkätty myös alkuperäinen pumppu, jolla ei käynnistynyt silläkään. Pumppu lähti tarkastettavaksi niitä huoltavaan firmaan. Paluupostissa tuli tyly tuomio "pumppu viallinen". Merkkiliikkeestä uusi pumppu tilalle. Sillä auto taas käynnistyi, mutta edelleen meno hyytyy ja polttoainepaine putoaa. Minun järjen mukaan se alkuperäinen pumppukaan ei siis kovin viallinen ollut...

Seuraava askel oli käyttää oljenkorsi ja kilauttaa kaverille. Sieltä tuli heti napakka vastaus, että "juu, yksi samanlainen tapaus on tullut vastaan. Autoon vaihdettua kaikkea, mutta syypää oli polttoainesuodattimen kotelo". Tästä viisastuneena siis polttoainesuodatin koteloineen vaihtoon. Polttoainepaine vaeltaa edelleen ja meno hyytyy, mutta omistajan mukaan vetää hieman paremmin.

Tuon pumppu seikkailun aikana oli vaihdettu ilmamassamittari käytettyyn ja hankittu käytetty ECU. ECUn vaihto ei muuttanut tilannetta suuntaan eikä toiseen. Palautettu alkuperäinen paikoilleen. Lisäksi etsitty johtosarjavikoja kiskomalla johtosarjaa auton käydessä -> ei löytynyt mitään. Ai niin ja tärkein asia, vikakoodia ei ole tullut missään vaiheessa.

Nyt herää itselle kysymys mikä tuon polttoainepaineen pudottaa? Pumppu tuottaa nyt tarvittavan paineen, polttoainesuodatin ei ahdista, polttoainelinjoista ei ole löytynyt vuotoja ainakaan ulospäin, polttoainelinjoista ei ole löytynyt luttuun menneitä kohtia. Imeekö tuo ilmaa? Vuotaako suuttimet läpi (voisiko vuotaa niin paljon, että paine putoaa 10MPa tietämille)? Paineanturissa vikaa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: D308 ongelma

Viesti Kirjoittaja V-M »

Putoaako pa paine ahdoilla? Vai onko tuossa millanen paine systeemi ja jakaja? Pumppu voi silti olla sökö vaikka normi paineen tuottaakin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: D308 ongelma

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Pa-paine hieman levoton tyhjä käynnillä. Paikallaan kierrättäessä enempi levoton ja ajosssa putoaa dramaattisesti kun pitäisi mennä ahdoille. Tyhjäkäynnillä paine ~40MPa, ajossa pyynti luokkaa ~60MPa, jolloin putoaa ~10MPa tasolle. Paineensäätö hoituu kahdella magneettiventtiilillä pumpun kyljessä. Pumppu on uusi, joten sitä en tähän hätään epäile.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: D308 ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin sehän on common rail-moottori eli syöttöpumppua ei ole vaan railpumppu ja yleensä sähköinen esipainepumppu sille. Mutta tässä denson systeemissä ei tainnut sitä olla vaan railpumppu imee tankista? Jos siellä on joku ahdistus tai ilmavuoto niin ei ihme jos hyytyy. Ilman esipainepumppua oleva systeemi on paljon herkempi ilmavuodoille ja ahdistuksille.
Voisi koittaa mitata meneekö railpumpun imupuoli rajusti alipaineelle tai laittaa väliin läpinäkyvää letkua että meneekö ilmakuplia. Polttoainesuodattimen kotelon vaihdolla parantuminen viittaisi että vika on siellä suunnalla edelleen.
Toki suuttimetkin voi vuotaa läpi mutta savuttaisi aika rajusti jos vuotaisi palotilaan eli pitäisi vuotaa siinä tapauksessa suoraan paluupuolelle. Suutinten paluuvirtauksen määrääkin voisi siis mittailla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: D308 ongelma

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Moikka. Itsellä oli juuri samanlainen ongelma ja syy oli tosiaan konehuoneessa oleva imuvuoto.suodattimen vaihdon jälkeen toimi aina n 1kk.
Lopuksi kyllästyin laitoin tankkiin bensakoneen ämpärin ja pumpun . Vika löytyi kun putkistossa oli ylipaine
Nykyäån suodattimen vieressä pohjassa pieni siirtopumppu.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Vastaa Viestiin