9-3 1,9 ttid limb- moodiin dpf:n ja egr:n poiston jälkeen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
teizerii
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 24, 2016 21:31

9-3 1,9 ttid limb- moodiin dpf:n ja egr:n poiston jälkeen

Viesti Kirjoittaja teizerii »

Moro,

Koitetaas täältä vinkkejä mihin suuntaan seuraavaksi lähtisin. Autona siis 1,9 litranen ttid vuodelta 2008 ja ongelmat eivät ota ratketakseen. DPF:n tukkeutumisen myötä tehot hävisivät (limited performance) ja tämän seurauksena pönttö tyhjennykseen, egr tulpattiin ja uudelleen ohjelmointi asiantuntevalla kaverilla. Ilmeisesti pöntössä oleva katalysaattori jätettiin paikalleen. Halki mennyt ahtopaineletkukin vaihdettiin samaan aikaan.

EGR:n tulppaamisen jälkeen ajoittain sekä tasaisessa ajossa, että kovassa kiihdytyksessä auto menee vikatilaan vapaasti hengittäväksi ja tehothan tunnetusti häviävät tyystin. Vika ilmenee joskus, ei aina. Pitkiäkin reissuja on ajettu ilman ongelmia, mutta sitten työmatkan alkutaipaleella vika saattaa uusia. Tehot palautuvat ainakin hetkellisesti uudelleen käynnistyksellä. Mikään valo ei kojetaulussa pala eikä ilmoituksia tule.

Aina ei olla edes vikakoodia saatu, mutta joskus on testeriin tarttunut koodi "P0404 tuntematon vika". Massamittarit, polttoaineen paineet, kaasuläpät, pakokaasun lämpöanturi sekä ahtopaineen säätimen letkut testattu. Mistään ei selitystä. MAP-anturista kovilla ahdoilla satunnainen signaalikatkos, jonka seurauksena todella paskottunut anturi vaihtoon, mutta ei vieläkään ratkaisua. Testeri kiinni kaasutellessa löytyi myös ahtopainetta mitattaessa selkeä alitus ohjearvosta. Mitä tämä nyt sitten tarkoittaakaan :/

Laittakaahan ajatuksia :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1,9 ttid limb- moodiin dpf:n ja egr:n poiston jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mankkuvenan jumitus voi aiheuttaa liian matalaa ahtopainetta ja limpputilaa joka poistuu uudelleenkäynnistyksellä. P0404 koodit sen sijaan voi johtua egr-venttiilin jumittelusta kun ei mene kiinni kuten pitäisi, aiheuttaa myös limpputilaa.
Jos egr-venttiilin vaihtaa niin techillä ei saa ajaa adaptaatiota sille ("egr-venttiili vaihdettu") softalla josta on egr suljettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teizerii
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 24, 2016 21:31

Re: 9-3 1,9 ttid limb- moodiin dpf:n ja egr:n poiston jälkeen

Viesti Kirjoittaja teizerii »

Eli voiko egr-venttiili jumittaa ja aiheuttaa limppua vaikka se on ohjelmoitu pois ja tulpattu? Entäs kuinka noista mankkuvenoista pystyy vikaa lähteä etsimään?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1,9 ttid limb- moodiin dpf:n ja egr:n poiston jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EGR-venttiili on integroitu sen verran syvälle ecun toimintaan että sen täydellinen poisto on hyvin hankalaa. Käytännössä egr disablonti tarkoittaa sitä että sitä ohjataan kiinni ja egr virtauksen puute ei aiheuta vikatilaa mutta venttiiliä edelleen sähköisesti valvotaan ja jos sen asentotieto ei vastaa pyydettyä niin aiheutuu limpputila.

Mankkuvenojen testauksessa yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa ne ristiin ja katsoa siirtyykö limputtaminen eri kierrosalueelle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin