Dieselin kokonaiskustannus vs bensa

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Dieselin kokonaiskustannus vs bensa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse muistelen, että meidän M2009:n orkkis-imusarja oli kuitenkin tätä uudempaa mallia. Sikäli kun oletan, että sitä ei eka omistaja ollut vaihtanut alle 100K ajettuna. Eipä se kyllä mitenkään tukossa ollut, vaikka EGR oli siihen asti mukana mönjäysmoodissa. Siis tuon uudemman ja parannetun imusarjan voi asentaa myös vanhan tilalle suoraan.

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Dieselin kokonaiskustannus vs bensa

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:Ellen ihan väärin muista, 130-heppaisen TTiD:n tultua 2010 oli koko TTiD -linjalla täysin samat co2 -päästöt tehoista riippumatta (130/160/180hv). Eroa saattoi tehdä vaihteisto (automaagi/manuaali) ja ehkä korimalli.
Ote MY2012 Saab 9-3 Griffin -malliston tiedotteesta, päivätty 23.3.2011:
Konepellin alla uudesta 2,0-litraisesta bensiinimoottorista lähtee 163 ja 220
hv:ta ja siinä on suoraruiskutus, muuttuva venttiilien ajoitus sekä twin scroll -
tyyppinen turboahdin. Yhdistetyn ajon polttoaineen kulutus sekä CO2-päästöt
ovat keskimäärin 4 % alhaisemmat koko mallistossa.

Nämä uudet moottorit liittyvät nykyisten 130/160/180 hp 1.9 TTiD -
turbodieselmoottoreiden sarjaan, ja niissä on erittäin kilpailukykyiset CO2-
päästöt, vain 119 g/km, Sport Sedan -mallissa
.

...

Pidemmälle viedyllä hienosäädöllä 9-3 Griffin SportCombeissa, joissa on
130/160/180 hv TTiD -moottori, on pienemmät CO2-päästöt ja alhaisempi
polttoaineen kulutus 119 g/km sekä 4,5 l/100 km yhdistetyssä ajossa
.
Eli ainakin MY2012-malleissa oli samat päästöt ja kulutus korimalliin katsomatta. Automaatti kyllä toi lisää päästöjä ja kulutusta, mutta en nyt löytänyt arkistoistani niiden päästö- ja kulutustietoja. Itselläni on kuitenkin vanha mielikuva Saabin mainonnasta 2010-2011, jossa nimen omaan oli kaikille TTiD-moottoreille samat kulutus- ja päästölukemat. Olikohan maantiekulutus 3,9 litraa?

Vertailuna MY2009 päästö/kulutus (yhdistetty) -tiedot:
TTiD (180 hv) 154/5,8 manuaalilla ja 182/6,9 automaatilla
TiDS (150 hv) 157/5,9 manuaalilla ja 179/6,7 automaatilla (179 g on luku myös oman MY2008:ni otteella)
TID (120 hv) 149/5,5 manuaalilla ja automaattiahan tuohon ei saanutkaan

Mitä tulee itse alkuperäiseen kysymykseen, niin lähes 5,5 vuoden bensa/etanolisaabeilun ja nyt 2,5 vuoden dieselsaabeilun jälkeen en ole havainnut älyttömän suuria eroja muissa kuin polttoaine- ja verokustannuksissa. Ja omalla alle 10 tkm ajomäärällä menee omien laskelmieni mukaan lähes tasoihin nämä autoilun kulut, diesel on vielä hieman tyyriimpi mutta ei niin paljon että pitäisi lähteä autoa vaihtamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Dieselin kokonaiskustannus vs bensa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tulipa päivitettyä laskelmat omasta bensa-, etanoli- ja dieselautoilun kuluista.

Edelliseen tankkaukseen mennessä dieselillä on tullut ajettua 23495 km ja pitoaika on 884 päivää (eli keskimäärin 9701 km/v). Kun laskee päiväkohtaiset ajoneuvo- ja käyttövoimaverot (vuoden 2017 taksalla) sekä tankkauksiin upotetut todelliset eurot, sain kokonaissummaksi 144,78 € kuukaudessa tai 18,16 €/100 km. Jos laskee nykyisellä dieselin hinnalla (1,219 €), niin luvut ovat 141,48 ja 17,74 euroa vastaavasti.

Edellistä biopoweroitua kulkinetta tuli pidettyä 1909 päivää, jona aikana autoon kertyi 45226 km (keskimäärin 8647 km/v). Ajoneuvovero nykyisellä taksalla ja tankkauksiin pitoajalla upotetut eurot yhteensä 158,46 € kuukaudessa tai 22,30 €/100km. Polttoaineen nykyhinnalla laskelma vähän riippuu millä litkulla ajelee, mutta laskennallisesti toteutuneella etanolikulutuksella ja nykyisellä etanollin hinnalla (1,020 €) luvut olisivat 155,45 ja 21,87 vastaavasti.

Nämä ei ole täysin vertailukelpoisia koska autot ovat eri sukupolvea, ja koska bensasaabilla pitkän ajan keskinopeus oli 34 km/h ja dieselillä se on ollut 41 km/h. Toisaalta syynä dieselin korkeampaan keskikulutukseen on ollut se, että autolla on tullut ajettua enemmän, ja syy siihen on osittain siinä, että tuolla nykyisellä kulkineella maantieajo on vain niin halpaa, että autoa on tullut käytettyä vähän aktiivisemmin kuin esim julkisia. Myös saapuneella perheenlisäyksellä on ollut vaikutusta tähän; perhe vain kulkee helpommin autossa kuin junassa. Tämä ei tietenkään ole auton vika, mutta autonvalinnan vaikutukset omaan käyttäytymiseen voi myös halutessaan huomioida kustannusvertailussa.

Otetaan vielä vertailuun dieselin kanssa samanikäinen bensakoneinen ja automaattivaihteinen 1.8t SportCombi. Oletetaan, että minun ajollani pääsisin 10 litran keskikulutukseen (dieselissä ollut 8,5). Samanlaisella ajomäärällä ja pitoajalla kuin mitä olen dieselillä ajanut, kuukausikustannukset veroista ja polttoaineesta olisivat olleet bensan nykyhinnalla 142,81 € kuukaudessa ja 17,91 € per 100 km. Ei siis merkittävää heittoa verrattuna dieseliin.

Loppupäätelmä: n. 10 tkm vuosittaisella ajolla MY2008 SC automaatilla; bensa ja diesel on näiden kulujen osalta tasoissa. Huoltokuluissa voi sitten laskea ehkä sen jakohihnan vaihdon kerran kymmeneen vuoteen, mikä lisää kuukausikuluja alle vitosen, eli ei mitään merkittävää. Ja dieselissähän ei toisaalta vaihdeta tulppia ja öljyäkin menee vaihdossa pari litraa vähemmän, eli sovitaan että huoltokulutkin menee melko tasan näiden kahden välillä.

Näissä vanhemmissa autoissa dieselauton ei pitäisi olla merkittävästi erihintainen kuin bensa-auto. Molemmat Saabini olen ostanut 7-vuotiaina, bensasaabin 200 tkm ajettuna, dieselin 300 tkm ajettuna. Autot maksoivat ostettaessa melko saman verran, eli ainakin itselläni laskennalliset pääomakulut ovat näiden autojen välillä olleet melko yhteneväiset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselin kokonaiskustannus vs bensa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

jcarlson kirjoitti:130/160/180 2011-> on pidemmillä välityksillä joka on manuaalissa miinus sekä käyttömukavuuden että kestävyyden kannalta. Alkuperäiset välitykset oli paremmin valittu kokonaisuuden kannalta.
No tuohon voi kieltämättä yhtyä, kun ei tuo kaupunkipyörittelyssä kauhean nöyrä ole, eli keppiä saa hämmentää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Dieselin kokonaiskustannus vs bensa

Viesti Kirjoittaja KASA »

Meidän taloudessa on nyt ajeltu noin 1,5 vuotta 2.2 litraisella diesel Saabilla noin 75tkm, matkamittarissa nyt 553tkm kokonaislukema. Ostin auton halvalla ajokelvottomassa kunnossa ja korjasin sen liikennekuntoon itse. Olihan tuo auto jo kilometrien perusteella ajettu melko kuluneeseen kuntoon, mutta en voi kuin kehua diesel-moottoria ja kuinka taloudellisesti se liikuttaa OG 9-5:sta varsinkin maantiellä.

Mitä moottoriin liittyvää huomiotavaa ollut:
Öljyvuodot: suodatinjalan tiiviste oli kovettunut ja vuosi hieman öljyä, samoin venttiikannen tiiviste. Turboahtimen molemmat putket vuosivat öljyä, mutta korjauksen jälkeen nämä paljastuivat turbon huollon jälkeisestä huonosta asennuksesta ( yhtä putkea oli runnottu ja se oli murtunut,prikkoja puuttui ym.)
Yhtäkkinen vikavalon syttyminen ja tehohäviö: Motomaatilla luetutin vikakoodit ja antoi kaksi vikakoodia liitten johonkin ulko-imuilman paine-eroihin ja egr:ään, ratkaisuksi riitti yhden egr:n lähellä imukotelossa olevan anturin puhdistaminen

Mielestäni autossa ei ole ollut bensakoneiseen verrattuna kummempia kuluja, öljyvuotoja löytyy varmasti bensakoneistakin puolen miljoonan kilometrin jälkeen. Eniten kulumia autossa on muutenkin ollut alustan puolella. Olen lisäksi muutoskatsastanut auton pakettiautoksi jolloin dieselverosta saa roimasti pois.
Vastaa Viestiin