2,2Tid & OG93

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Toiset pelottelevat ettei lähde käymään kuin perä ylhäällä.. VP44:sesta on paljonkin juttua jne.. Mutta, nettiautossa on paljonkin ajettuja yksilöitä myynnissä että eivät kai ne aivan huonojakaan voi olla. Jos se käynnistysvika on ettei lähde kuin perä ylhäällä käyntiin, niin miksi sitä ei korjata? Mikä sen aiheuttaa?

Hieman käyttökokemuksia kyselisin 2,2sten omistajilta, eteenkin og93:sten. Onko millainen matkakumppani jne..? Ilmeisesti pienellä polttoaineella menee maantiellä olen kuullut.

Unohdetaan nyt se, että kone on traktorista mutta muutenhan se tämänkin foorumin mukaan pitäisi moottorina olla luotettava ja ennemmin korit mätänee alta kuin tekniikka pettää.

Mitenkäs näissä kytkimet kestävät? Vääntöä/kilometrejä?

Muuta huomion arvoista?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja tturku »

Pumppu ja ilmavuodot. Egr ja imusarjan läpät. Muuten tosi luotettava. Ajelin omalla exällä 265-390tkm. Vakiona laiska mut purkin kanssa sai 140 hp ja joku 320nm ja sillä oli jo ihan ok ajettava. Trbon ja kykän kanssa ei mitään ongelmia. Vanhaa tekniikkaa mut erittäin toimivaa. Kulutus kohtuullinen, ei nakujen pienimmästä päästä tosin ja matka-ajossa parhaimmillaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kävin yhtä ajamassa ja... siinä täytyi olla jotain hässäkkää kun se oli todella - todella laiska. Niinkuin olisi vaparidieselillä ajanut. 2krpm tienoilla yritti lähteä mutta sitten ei mitään.

Käynti oli todella rajunkuuloista kylmänä ja tärinää tuli kabiiniin aika lailla tyhjäkäynnillä. Olikohan siinä jotain muutakin vialla... Mittarissa oli yli 450tkm joten olihan se paljon ajettu sinällään. Syy miksi jäi kauppaan oli se, että oli aivan liikaa korihommia. Siellä täällä sormenpään kokoisia ruostepatteja, todella iso lommo takaposkessa, etupuskuri todella pahasti halki.. Kaiken sen että kuskin penkin selkänojan säätö oli rikki, näytöt pikselivikaisia, takakaaret ruosteessa/hitsausta vailla, puhdittomuus, kaikki renkaat sakoilla ml. talvirenkaat.. Tarjosin kyllä jotain, mutta myyjäliike ei suostunut.. olis pitäny maksaa enemmän.

Vaihteisto ja kytkin pelas hienosti, käyntiin lähteminen oli helppoa, alusta kunnossa, hienot kesävanteet, jarrut ok... Tavallaan vähän jopa harmittaa että muuten kori oli nii huonossa kunnossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Näitä og vehkeitä oon kans katellut, kun tuo viisi ovisuus olisi tarpeen. Tuossa autossa lähinnä harmittaa vain tuo kulkupuoli, niin kuin tuossa nykyisessäkin ajokissa. Paras ohjelma mitä löysin oli 160hv ja 330Nm. Olikos se Jocke Ylöjärvellä kun näitä myös softaa.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Aika tarkalleen kolme vuotta sitten tuli kyseisen mallinen kulkupeli hankittua. Aikaisemmin ei minkäänlaista kokemusta ollut Saabeista ja tätäkin hankkiessa asenne oli et jos sillä vuoden pärjää, se on hankkinut hintansa takaisin. No nyt on kolme menty ja 130 tuhatta kilometriä. Paluuletkut suuttimilta pumpulle uusin heti oston jälkeen kun oli juurikin tuo oire ettei voinut jättää parkkiin kuin keula alaspäin. Pumpun ohjauselektroniikka tuli kanssa tiensä päähän puolentoista vuoden ajelun jälkeen. Tämäkin onnistui kerrostalon parkkipaikalla purkaa irti ja korjauksen jälkeen kasata takaisin. Muuta päivittäistä ajelua haittaavaa ei sitten ole ollutkaan yhteisellä taipaleellamme. Yksinkertaista ja varmaa tekniikkaa.
Yhteinen matka jatkuu edelleen toistaiseksi, vielä ei ole samasta hintaluokasta tullut vastaan mukavampaa vaihtoehtoa yhtä edullisilla käyttökuluilla. Talviaamuinakin on mukava lähteä lämpimällä autolla, tähän malliin kun on vielä helppo lisätä puhelinohjaus eberille halvimmalla mahdollisella gsm-releellä.
Kohta tulee puoli miljoonaa täyteen autolla kilsoja ja viime katsastuksessa ainoastaan suullinen maininta et seuraavaan katsastukseen vois olla hyvä laittaa jarrulevyt ja -palat uusiksi joka nurkkaan.
Rakettihan se ei ole ja tyhjäkäynnillä on kaikenlaisia tärinöitä ja värinöitä, mutta kyllä sillä muun liikenteen mukana pysyy. :)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt tuli sitten haettua trailerilla allekirjoituksen mukainen 2,2TiD. Traileroinnin syynä katkennut apulaitehihna jonka oli aiheuttanut hajonnut kampuran värinänvaimennin. Maltillisesti ajettu 285tkm, nahkasisusta ja turbo sportin korisarja. Joku voisi jopa ruosteettomaksikin tituleerata, mutta katsotaan miltä pohja näyttää kun saa nostettua ylös. Perinteiset paikat takakaaret ja pikkulistat ovat kunnossa, iskarin yläpäät ja helmojen päädyt lähes priimat. Koeajolle tekis mieli, mutta täytyy odotella osia saapuvaksi..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Itsellä ollut tälläinen noin 4,5 vuotta. Vm. 2001 eli tässä on se uudempi pumppu, muuttuvasiipinen turbo ja sähköinen EGR. Laite on yksi parhaista autoista ajaa, mitä on ikinä ollut, mutta on se kyllä ollut huoltojen kautta paskinkin mitä on ollut. Ja osat on kalliita, jos niitä saa (vertailukohta kuitenkin takavetolada ja viipurista hankitut osat...). Länsiautoihin verrattuna osat on kuitenkin hyvän hintaisia. Ajettu nyt 450tkm, omassa käytössä 90tkm. Kolmas turbo menossa, toinen kone (Eka tosin hajos Puolalaisen merkkikorjaamon osaamattomuuteen). Nyt on päästy noin 30tkm ilman mitään suurempaa, joten josko se nyt pelais. JohnJocken ohjelma ollut sen 30tkm ja mielestäni kulkee tosi kivasti. Kännykkä dynolla noin 145hv / 390NM. Samaan syssyyn otettin EGR pois käytöstä ja katista hilut pois. Aiemmin oli jo läpät poistettu imusarjasta. 3" hormi turbolta eteenpäin ja mukavan kumea ääni. Ei kuitenkaan ollenkaan häiritsevä. Uusi kone ei syö öljyä yhtään ja 15tkm välillä olen vaihtanut. Talveksi polttoainesuodatin, kesäksi ilmasuottaimet kaikki olen vaihtanut.

Ostaessa kannattaa kuunnella, että käy renkuttamatta ja lähtee kunnolla käyntiin. Vetoja pitää olla, mutta eihän tämä vakiona mikään raketti ole. Iso kuutiotilavuuksinen ja vanhan tekniikan dsl kone on kuitenkin sellainen, että vääntöä on heti alhaalla ja sammumistapumus on todellä vähäinen. Hehkut on pikahehkut ja hehkun valo käytännössä vain välähtää jos on lämmintä yli -5 astetta. Startin pyöritysnopeus on todella oleellinen käyntiin lähdön suhteen, se uusiksi jos vähänkin kuullosaa hitaalta. Ja 100Ah akku pitää olla, muilla ei tee mitään.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

ahietalahti kirjoitti:I Ja 100Ah akku pitää olla, muilla ei tee mitään.
Eli tämä samalla koneella olevan vääränmerkkisen 69Ah ei taida ihan riittää Kuusamon talveen :P. Pitäiskö vaihtaa suosiolla vai kattoa pärjäileekö...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mihin sitä kapasiteettia tarvitsee niin paljon? Mun näkemyksen mukaan talvella se kylmäkäynnistysvirta on oleellisempi jos kaikki on ns. kunnossa. Sitten jos lyhyttä matkaa ajaa sekä joutuu useita kertoja starttailemaan ennenkun lähtee käyntiin niin silloin sitä kapasiteettia tarvitaan.

Mulla on kiinni 85ah akku josta lähtee 800A kylmäkäynnistysvirtaa. Luulisi riittävän, toki akku on ikääntynyt mutta testitulosten mukaan kunnossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Saabatti kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti:I Ja 100Ah akku pitää olla, muilla ei tee mitään.
Eli tämä samalla koneella olevan vääränmerkkisen 69Ah ei taida ihan riittää Kuusamon talveen :P. Pitäiskö vaihtaa suosiolla vai kattoa pärjäileekö...
Kolme vuotta meni hyvin 50Ah Optima Redtopilla. Eberikin oli ahkerassa käytössä eikä mitään ongelmaa. Ajoa tietysti pitää olla riittävästi ja laturi kunnossa. Olisi mennyt pidempäänkin, mutta lunastus katkaisi yhteisen taipaleen kyseisen Saabin kanssa.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Laturi on (myyjän mukaan) vaihdettu. Eberiä ei ole ja lohkolämppäriä on tarkoitus käytellä kyllä. Ajoakin on joku reilu 300 km viikossa, joten ehkä tuolla sitten uskaltaa kokeilla.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:Mihin sitä kapasiteettia tarvitsee niin paljon? Mun näkemyksen mukaan talvella se kylmäkäynnistysvirta on oleellisempi jos kaikki on ns. kunnossa. Sitten jos lyhyttä matkaa ajaa sekä joutuu useita kertoja starttailemaan ennenkun lähtee käyntiin niin silloin sitä kapasiteettia tarvitaan.
Juuri näin. Toki se lyhyt nysväys syö sen isommankin akun tyhjäksi, kestää vaan pari päivää pidempään, joten akunkin kannalta pidempi ajolenkki luokkaa viikottain on ihan jees. Toki ei muutenkaan ole huono asia saada konetta kunnolla lämpöihin silloin tällöin talvellakin, haihduttaa öljystä kondensiokosteutta, vetreyttää alustaa jne. Auto tykkää kun sillä ajetaan, joten ei kannata pelkästään nysvätä, vaikka muuta ajoa ei varsinaisesti tarvitsisikaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Hommaako kukaan toisaalta dieseliä pelkkään nurkkapyöritykseen?

Tai no, ehkä takapenkittömän version.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja aero »

Yllättävää kyllä, kyllä. Parikin tapausta tulee mieleen, joista tämän foorumin käyttäjäkunnalle ehkä tutuin eräs loppuunajettu 9-3, jolla ymmärtääkseni pääósa käytöstä on nimenomaan nurkkanysväystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 2,2Tid & OG93

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos verrokkina on bensakoneinen Saab, niin kyl se nurkkanysväyski tulee kannattavaks Dieselillä. Toki toisten vuosittainen nurkkanysväys on 20 tkm, toisten 5 tkm. Sit ku viä verrokiks ottaa T7, niin homma on entistä kannattavampaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin