Samaa olen itsekin kuullut.tturku kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 23:09Kaveri sattuu olemaan Nesteellä töissä ja joskus valotti tuota MYn hinnoittelua. On kallimpaa tietty valmistaa kuin fossiilinen, mutta myös saavat paremman hinnan sen myymisestä ulkomaille. Ja hinnan alentaminen ei kannata myöskään koska jakeluvelvoite. Eli asemat jos myisivät enemmän MYtä, voisivat normaalin dieselin sekaan laitettavan MYn määrää pienentää kuitenkin kunhan jakeluvelvoite täyttyy. Yhtään enempää ei MYtä kannata työntää suomen markkinoille.
Jotenkin noin se muistaakseni meni.
Olen aika moneen artikkeliin kirjoittanut kommenttina, että jos Suomessa haluttaisiin oikeasti siirtyä ympäristöystävällisempään liikennöintiin Suomen teillä vuoteen 2035 mennessä, pitäisi bio-/uusiutuvien polttoaineiden tuotantoa lisätä olennaisesti sekä poistaa/alentaa niiden verotusta.
Suomen autokanta on tällä hetkellä keskimäärin noin 13 vuotta vanhaa (kiitos myös meidän "tosiuskovien" ) keskihinnan ollessa 3 600 €. Nyt kun sähköautojen hankintatukea ei ole, ne käyvät vielä entistä huonommin kaupaksi. Eli yllä mainittu "ympäristöystävällistyminen" ei tule toteutumaan 2035 mennessä, ellei mahdollisteta olemassa olevan ajokaluston käyttöä ympäristöystävällisemmällä polttoaineella.
Lisäksi Suomen logistiikka kulkee vahvasti kumipyörien päällä raskaan kaluston käyttäessä dieseliä.
Yleensä saa vastaukseksi sen, että tulisi huomattavasti kalliimmaksi yrityksille lisätä huonon hyötysuhteen omaavan polttoaineen tuotantoa kuin ostattaa kuluttajilla sähköautot. Näillä 3 600 € autoilla ajavilla kuluttajilla tosin saattaa olla vähän erilainen mielipide asiasta
Tässä alkaa muuten jo olla tyyliä :
https://youtu.be/wQRrmo5oftw?si=eu6nhZoK9arD3rK7