3.0 tid ostoa ajatellen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

onko tuo 3.0 tid semmonen auto että kannattaa pysyä kaukana? ainakin täältä saa lukea semmosia juttuja että vaihtohalut lopahtaa aika lyhyeen. ollu nimittäin ajatuksena vaihtaa oma 2.2 tid tuommoseen mutta nyt epäilyttää.
jos ne on niin huonoja kuin täällä kerrotaan niin ei kait se auta vaikka auto oiski kunnossa ostohetkellä kun se vähän ajan päästä hajoaa. ei taida tavallinen pulliainen päästä jyvälle mihin autoon on takuuseen vaihdettu parempi moottori.

laittakaa nyt kommentteja puolesta ja vastaan jolla tuommonen auto on (voi laittaa huhujaki, mutta mielellään faktaa). koitetaan tehdä tästä nyt semmonen palsta että täältä voi lukea kyseisestä moottorista kaiken tarpeellisen ostohetkeä ajatellen... voi kyllä laittaa muutakin tietoutta

täällähän tietenki on juttua vain niistä hajonneista yksilöistä, varmaan on paljon niitäkin autoja joissa ei ole mitään ongelmaa ollut..
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

georgahti kirjoitti:paljonkos tuosta saa sitten tiristettyä tehoja ja kestääkö automaatti saman vai enemmän mitä pensakoneisessa?
Automaatin tehonkesto ei liene kovin relevantti asia 3.0TiDin kanssa...koska sitä ei ole saanut kuin manuaalina :)
Melko hintsusti noita on viritelty, täälläkin topikkeja jossa vireistä kyselty eikä kokemuksia juurikaan ole.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mimmi kirjoitti: Muutoin saat reilusti mukavamman auton verrattuna traktorikoneiseen.
Jos sanan "mukavamman" tilalla olisi sana "tehokkaamman" tää olisi helppo ymmärtää. Nyt viesti ei oikein avaudu.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Zomm kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Muutoin saat reilusti mukavamman auton verrattuna traktorikoneiseen.
Jos sanan "mukavamman" tilalla olisi sana "tehokkaamman" tää olisi helppo ymmärtää. Nyt viesti ei oikein avaudu.
Juuri niin. Käytössä mukavampi ja miellyttävämpi, asian voi ilmaista monella eri sanalla, mutta kokeilemalla jutun juju valkenee.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Juu, ajettu on. Vääntö olisi tullut ehkä mainita erikseen ja ääni ei todellakaan korvia hivele (kun seisoo auton ulkopuolella). Jarruja en osaa kommentoida, kun omastani löytyy alkuperäistä isommat.

Automaattilaatikko on mukavuustekijä, joka omalta osaltani ratkaisi valinnan. Muilta osin en kylläkään ajomukavuudessa löydä eroja, varustetasoja löytyy tietenkin erilaisia.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

saraan02 kirjoitti:onko tuo 3.0 tid semmonen auto että kannattaa pysyä kaukana? ainakin täältä saa lukea semmosia juttuja että vaihtohalut lopahtaa aika lyhyeen. ollu nimittäin ajatuksena vaihtaa oma 2.2 tid tuommoseen mutta nyt epäilyttää.
jos ne on niin huonoja kuin täällä kerrotaan niin ei kait se auta vaikka auto oiski kunnossa ostohetkellä kun se vähän ajan päästä hajoaa. ei taida tavallinen pulliainen päästä jyvälle mihin autoon on takuuseen vaihdettu parempi moottori.
Täällä aika monet sellaiset dissaa moottoria, jotka eivät ole ikinä sellaista ajaneet tai saatikka omistaneet. Käyttöominaisuuksiltaan mielestäni todella hieno diiseliksi ja käy 9-5 ominaisuuksiin hienosti. Kuluttaa maltillisesti ( nopeassa ajossa vähemmänkin kuin 9-3 2.2TiD ) ja ei sillä vakionakaan ihan jalkoihin jää.
Nämä kokemukset siis my2005 eli viimeisimmistä moottoriversiosta. Esim. eri vuosimallien moottorinohjaussoftissa on eroa, rautaeroavaisuuksista en ole nähnyt faktaa vaikka siitä paljon puhutaan. Moottorin varaosat ( pienetkin ) nippelit vaan ovat mielestäni kalliita. Esim. marmoritiskiltä uusi turbo 3.400e , ahtopaineanturi 200e ja sitä rataa...
Jos löydät vähän ajetun, siistin ja täydellisellä huoltokirjalla olevan yksilön niin minä ainakin ostaisin pois.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

onko muuten toi 3-litranen ketjulla vai hihnalla?

Saako tähän varaosia muualta ku merkkiliikkestä? onkohan paljon kalliimpi pitää kun 2.2?

tuntuu olevan paremmin tarjolla 9-5 farkkuja tällä kolmen litran koneella.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja suorsa »

9-3Tid kirjoitti:Nämä kokemukset siis my2005 eli viimeisimmistä moottoriversiosta. Esim. eri vuosimallien moottorinohjaussoftissa on eroa
Tuossa kohtaa kannattaa muistaa, että jos auto on asianmukaisesti huollettu niin uusin softa löytyy myös vanhemmastakin autosta. Esim. minulla on -02 ja siinä oli viime syksynä uusin versio softasta. Huhupuheiden mukaan nyt olisi pienen ajan sisään tullut uusi softa - pitäisi tarkastaa asia merkkiliikkeestä.

Rautapuolessa ei ole juurikaan eroja. Ehkä oleellisin on ensimmäisiin tehtaalla asennettu liian pitkä öljynmittatikku. Sekin on takuuseen päivitetty jos on auto käynyt asianmukaisesti huollossa. Jos tikku on päivittämättä niin en yhtään ihmettele moottorivaurioita ;)
Viimeksi muokannut suorsa, Ti Syys 22, 2009 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Mistä tietää onko tikku vaihdettu?
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Voisiko joku kertoa missä sellainen sijaitsee?

Kyseessä siis 3.0 tid -05
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

onko kukkaa kokeillut/harkinnut/miettinyt tms, että kokeilisi vajonneille sylinteriputkille jäähdytysjärjestelmän paikkausainetta? ainakin purkin kyljessä muistaakseni mainittiin että korjaa 0,9mm halkeamat, kannentiivisteet yms. ite olen käyttänyt menestyksellä kyseistä ainetta traktorin nestejärjestelmän paikkaukseen kun pakkanen halkaisi lohkon. käyttökokemuksia ei kylläkään ole autoihin. kunhan tästä ideasta ei tulisi mitään "ennen myyntiä" kikkaa.

en tiedä mutta voihan sitä kokeilla vaikka hajonneeseen koneeseen että auttaisko. lopullinen korjaushan tuo ei tietenkään ole mutta jos sillä sais lisäaikaa.

jos joku kokeilee niin ei tarvi sitte minua syyttää seurauksista.

ajatuksia ideasta
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mimmi kirjoitti:Konepellin alla vasemman lokasuojan päällä konepellin pumpun alapään kiinnityksen vieressä.
Sama pitäisi löytyä myös huoltokirjasta etukannen sisäsivulta.
Toisista autoista niitä löytyy jopa kaksi kappaletta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
juri
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 21:59

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja juri »

Kylläpä löytyy urbaania legendaa noista vajoavista sylinteriputkista, löytyisikö ketään jolla on omakohtaista kokemusta? Ulkomaanfoorumit puhuvat myös jostain öljynlauhduttimen tyyppiviasta...

Paljonko 3.0:n remmillä saa muuten ajaa? Ja mitenkäs ne huoltokirjasta löytyvät huollot pitikään olla ajoitettu? min. 1v tai 30000 km välein?

Kiitos ja anteeksi.

Juri

-edit: typo
Viimeksi muokannut juri, Ma Tammi 04, 2010 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
To err is human, to fail is machine.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Muakin kiinnostais tietää minkälaisella todennäköisyydellä sylinteriputket ovat vajonneet ajokelvottomaan kuntoon, ennenkuin mittarissa 300tkm.

Öljynjäähdyttimen tyyppiviasta en muistakkaan lukeneeni.

Kiinnostais kyllä pirusti pistää tommonen 3.0TiD, sais vielä kohtuuhintaankin.
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Miten Saabin tilanne vaikuttaa moottoritakuuseen. Lähinnä mietin 2005 käyttöönotetun auton hankintaa, jolla kilometrejä takana ~150tkm. Sylinteriputkien vajoaminen hieman tämän osalta huolettaa...
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Vastaa Viestiin