Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pmj »

Mikäs logiikka tässä on, että ajastetun lämmityksen mukaisesti kun on lämmittänyt 30 minuuttia niin Eberin merkkivalo sammuu kesken ajon, vaikka pakkasta, moottorin lämpö ei vielä siinä asti että Eberi voisi jäädä pelistä pois ja tankki melkein täynnä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei mielestäni mitään logiikkaa. Ainakin NG-kolkissa sen valon pitäisi taulussa palaa käytännössä melkein aina jos lämpötila on alle +8. Jotain lienee vialla, näyttääkö auton ulkolämpömittari oikein?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pmj »

Näyttää oikein ja normaalisti merkkivalo onkin aina päällä alle +5 lämpötiloissa ja lämmittää silloin kun tarvetta. Mutta kun kesken ajastetun lämmityksen lähtee ajamaan niin poistuu pelistä kun se 30 minuuttia tulee täyteen :)
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

Heipparallaa! Ostin tuosa reilu kuukausi takaperin 1.9 (150hv) 9-3 Sport Combin, vuosimallia 2007. Nyt jo muutamia kertoja eberillä lämmitelly ennen liikkeellelähtyä, niin kaksi kertaa on eberi käynnistyessään pukannut aivan helevetinmoisen savupilven, semmosen notta naapuri pian soittaa palokunnan. Savua pukkaa vain sen parin minsan ajan kun eberi käynnistyy, sitten kun on jo täysi hönkä päällä toimii normisti. Ja siis yleensä käynnistyy normaalisti, ilman eeppistä savupilveä.

Pitäisikö huolestua vai antaako vaan pölläytellä sillon tällön? :D

Muuten ollut kyllä loistopeli!
9-3 SC TTiD Aero '08
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sisuskalut täynnä karstaa. Eberi huoltoon mars tai itse purkamaan jos on tuttua puuhaa.

Edit. Kannattaa ehkä hieman tarkkailla tilannetta ensin. Voi olla myös jotain sontaa kesän jäljiltä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

KojakJR kirjoitti:naapuri pian soittaa palokunnan
Kuriositeettina, että minulle on käynyt kerran näin, kun Kuplavolkkaria Eberillä lämmittelin eräänä talvipäivänä. Tulivat oikein monen yksikön voimin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Lasinpesunestettäkö se sinulla kuplassa lämmittää? :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mm. pissapojannestettä, joka sijaitsee etulukkun alla samassa tilassa Eberin kanssa. Puhallus on kuitenkin auton sisätiloihin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ohjaakos tota Eberiä eri lämpöanturi kuin minkä arvo SID:n näytöllä näkyy? Joskus merkkivalo palaa ja eberi käynnistyy vaikka lämpömittarin lukema on +9 tai +10 ja joskus taas valo pysyy pimeänä kun näytöllä on +8 astetta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sama anturi lienee mutta jonkinlaista hystereesiä tuntuu olevan sen mukaan onko edellisellä käynnistyksellä ollu eberi päällä ja lämpötila alle 8 jne. Olen itse huomannut tuon saman.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
ilikka
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 15:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ilikka »

Tuossa viime viikolla kylmillä keleillä tuo puhallin heräsi muutaman kerran ja eberin merkkivalokin paloi jonkun minuutin yhtä soittoa. Tämän jälkeen laite kuitenkin sammutti jälleen itsensä. Pihaan ajettuani yritin heittää saman tien manuaalisti käyntiin ja sama homma. Pari minuuttia puhallin kiihytteli itseään, mutta eber ei missään vaiheessa syttynyt pöhisemään enkä kuullut kyllä pa-pumpun naksuntaakaan yrityksen aikana. Puhallin näyttää ainakin pyörivän, kun vain rohkaistuu :D
jmaatta kirjoitti:Lähteekö puhallin pyörimään kun manuaalisesti käynnistät? Tuon puhaltimen ohjaus kärähti omasta. Oireet vastaavanlaiset.
9-3 1.9TiDS SC -07
9-3 2.0T SE -99 RE85
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Tämän kanssa taistelu tais tulla loppuun. Techillä Eberiin ei päässy kiinni, ilmeisesti ulkona oli liian lämmintä kun yritettiin. Se ei kuitenkaan lannistanut, hehkun uusin siitä huolimatta koska eberi kuitenkin käynnistyi toisinaan. Ja nimenomaan silloin kun paloilmapuhallin onnistui tekemään tuuletuspuhalluksen. Eri foorumeita ennakkoluulottomasti selaillessa tulin siihen tulokseen että vika piilee ohjausyksikössä, paloilmapuhaltimen maadoituspuolella, oireet viittasi vahvasti siihen. Budjettiin ei oikein nyt sopinut ohjausyksikön tai eberin uusinta, joten yhdeltä monista foorumeista vastaantullutta kikkaa kokeiluun. Paloilmapuhaltimen maajohdosta rosvoliittimellä erillinen maadoitus auton runkoon. Halpa kokeilu ja toistaiseksi on eberi pöhissyt autoa ja mieltä lämmittävästi aina käynnistyskäskyn saatuaan. :)
JussiVa kirjoitti:Ja sitten ihan uudenlainen ongelma tähän ketjuun. Eberi ei anna minkäänlaisia elonmerkkejä ajastetusti, manual startilla tai automaattisesti lämpötilan ollessa alle 8 astetta. Sisäpuhallin kyllä herää ajastuksella ja manual startilla, jos neste on lämmintä. Mutta kun takalasin lämmittimen kytkee päälle, herää eberikin pöhisemään. Onko Techillä mahdollista tehdä tuollaisia asetuksia vai onkohan joku tehnyt jotain johtoviritelmiä?
Kyseessä on Saksasta tuotu vm 2000 93 2.2 tid...
markkula
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja markkula »

JussiVa kirjoitti: Paloilmapuhaltimen maajohdosta rosvoliittimellä erillinen maadoitus auton runkoon. Halpa kokeilu ja toistaiseksi on eberi pöhissyt autoa ja mieltä lämmittävästi aina käynnistyskäskyn saatuaan. :)
Tämän myös tehneenä, suosittelen laittamaan kyseisen johdon valmiiksi jo eberin ollessa pöydällä huollossa. Halpa kokeilu verrattuna aivolaatikon/uuden eberin ostohintaan.
9-5 2.0 Tid 2010
387
"Hirsch"
Viestit: 918
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 387 »

Saako tuon johdon laitettua eberin paikoillaan olessa.
Hese
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Ei ainakaan kolkissa riitä tila purkaa eberiä paikoillaan ollessa. Se on niin helppo irroitettava ettei kannata edes yrittää.
Vastaa Viestiin