Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ei tarvita mitään valikoita.
1)Avaa auton ovi, laita avain taskuun.
2)Paina kertapainallus ratista set-nappia ja heti perään pitkä painallus samaa nappia, kunnes kuuluu piippaus. Lähtee noin päälle eikä tarvitse mitään avaimia käyttää virtalukossa. Näin tehden ei näyttöön syty mitään valoja (ellei auto ole juuri ollut käynnissä).
3) paina ovet lukkoon ja lähde jatkamaan aamukahvin juontia...

Näin toimien muutama vuosi -06 9-5:lla meni hyvin. Techillä tosin oli poistettuna automaattikäynnistys eli se voi sotkea jos on päällä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Voi päteä 9-5:een, mutta 9-3:ssa on eri logiikka. Automaattikäynnistystäkään näistä ei saa pois :-(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tevisu »

No niinpä tietysti...
Onneksi nykyisessä on jälkiasenteinen Webasto niin ei auto päätä lämmityksen tarvetta... 8)
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Pystyykö säätämään sisätilan lämmityksen mahdollisimman pienelle etukäteen vai onko kaikki automaattista?

Lähinnä akun kestoa ajattelin.
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

Nyt kun kunnon pakkaset tuli, niin on kyllä todettava erinomaiseksi talviautoksi tuo Saapatti! Itellä siis 07 9-3 SC 1.9 diisseli (150hv), ja alkuperänen eberi. Kone lämpiää joutuun ja neula pysyy vaakatasossa, justiin tuossa ajelin 100km siivun ja ulkolämpötila pyöri siinä -26-30 välillä koko matkan. Mitään maskisuojaa en oo viritelly. Myös kabiiniin riittä lämpöä ja akkunat pysy sulana. Ennen ajelin 07 bensa-astralla ja takapenkkiläisiä jos oli kovilla pakkasilla kyytisä niin heti oli sivulasit jäässä.

Itelle tosiaan vaihdettiin termostaatti tuossa kuukausi takaperin (aikaisemmin ei nostanut juuri ikinä lämpöjä normaaliksi), ja nyt tuntuu notta tuo eberikin toimii paremmin. Aikaisemmin se sekoili ajoittain ja sammuili omia aikojaan. Ei vissiin tykännyt kun paskan termarin takia pöhötti käytännössä koko ajan.

Itellä kun ei ennen ole eberiä tai webastoa ollut, niin paljonkos se akkua nyt sitten käytännössä syö? Tänään pöhöttelin 45 minsaa ennen starttia (lasit oli vielä osin jääsä 30 min jälkeen niin laiskana annoin vielä pöhöttää nottei tarviis rapata). Itellä ei kyllä pätkäajoa tule juurikaan, niin tuskinpa tulee akunkaan kanssa ongelmia. 85Ah vehjes näyttäs olevan.
9-3 SC TTiD Aero '08
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jonkin sortin nyrkkisääntönä vois pitää että saman ajan vähintään ajoa kuin mitä on tohottanut jottei akku tyhjene. Jos ajelee lyhyempiä matkoja olisi syytä käyttää ylläpitolaturia akun latingin varmistamiseksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse olen ajellut surutta pienempääkin pätkää ja yhtä surutta pitänyt eberiä esilämmittämässä ja kauppareissuilla päällä jne. Ei ole missään vaiheessa vuoden aikana sähkö loppunut, tosin tällaisia pakkasia ei ole ennen tätä viikkoa ollutkaan. Tänään käytin Eberiä ennen liikkelle lähtöä lähes tunnin, ajoin 7-8 km kyläilemään, käytin sieltä lähtiessä taas 45 min, ja ajoin takaisin kotiin.

Normaaliarkena ajan töihin (tallista ilman eberiä) 4 km, käytän sieltä lähtiessä eberiä 20-30 min ja ajan 4 km kotiin. Joskus käyn sillä matkalla kaupassa ja jätän eberin laulamaan siksi aikaa. Joskus tulee työpäivän aikana käytyä autolla lounaalla 3-7 km päässä, ja taas eberi usein laulaa ruokaillessa ja ennen ravintolaan lähtemistä.

1-2 kertaa viikossa tulee "pidempää ajoa", eli 20-30 km suuntaansa, näillä reissulla ehtii akku vähän latautuakin. Kuukauden-kahden välein on tullut sitten joku Helsingin reissu heitettyä, eli 2x160 km ajettua maantiellä, jolloin akku saa ravintoa kunnolla.

Ajossa päällä on aina normaalit ajovalot sekä radio ja mielihalujen mukaan penkinlämmittimet ja muut luksukset, eli sähköä en ajossakaan säästele. Ylläpitolaturia en ole käyttänyt, ja kuten mainittua, sähköä on riittänyt.

Näin kovilla pakkasilla on muuten hyvä käyttää ensin eberiä puoli tuntia, sen jälkeen käydä kytkemässä se toiselle periodille päälle ja painaa ACC:sta puhallus AUTOn sijaan esim tuulilasille. Puhaltaa melko tehokkaasti lämmintä kabiiniin, moottorihan on tuossa kohtaa jo melko lämmin, ja 15-30 min päästä on kabiinissakin jo mukavan lämmintä. Tänään laitoin autoon mittarin kun aloin lämmittämään sitä kylmiltään kotipihasta. Ulkona -20 ja moottorilämpö alussa -19. Puolen tunnin eberöinnin jälkeen koneen lämpötila +50 ja kabiinissa lämpömittari näytti -2 astetta. Vartti eberiä lisää, säätö ikkunalle, niin kone oli lähtiessä 67-asteinen ja kabiinissa jo 17 astetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

tturku kirjoitti:Jonkin sortin nyrkkisääntönä vois pitää että saman ajan vähintään ajoa kuin mitä on tohottanut jottei akku tyhjene. Jos ajelee lyhyempiä matkoja olisi syytä käyttää ylläpitolaturia akun latingin varmistamiseksi.
No niin nyt kun pääsin kehumaan, niin eipä sitten tuossa äsken lähtenytkään, akun jännite näytti 11.0 V. No laitoin laturiin (tommonen moderni älyvehjes). Mitenkäs tuota, voiko eberin pistää päälle vaikka akku on vielä latauksessa? Kun pittää nyt kuitenkin ainaki muutama tunti ladata ja jäätyyhän se kone taas sillä välin kö -27 näyttää mittari. Että jos parikytä minsaa sitte pitäs eberiä päällä vielä ennenkö koittaa startata.
9-3 SC TTiD Aero '08
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei sen akun kauaa tartte olla latauksessa, kyllä se hetken levättyään taas antanee virtaa. Ei se kone kovin kylmäksi tunnissa...parissa vielä jäähdy. Jos laturi on tehoton, niin eberi ja sisäpuhallin syönee sen mitä laturi puskee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6442
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

AZP:n eberin käyttö kuulostaa kyllä aika rajulta. Itse olen käyttänyt kovillakin pakkasilla eberiä noin 25 min, jolloin se ei vielä ehdi sammua ennen auton käynnistystä. Toistaiseksi TTID on lähtenyt aina käyntiin. Tosin eilen oli lämpötila -29 pakkasella ja laitoin ctekin polarin varmuuden vuoksi yöksi lataamaan akkua. Laturissa paloi aamulla vihreä valo, joten ctekin mielestä akku oli täysi. Eberi pöhisi 25 min, mutta silti startti pyöri todella jähmeästi ja pitkään, mutta lopulta kone tärähti tulille. Autolla oli ajettu edellisenä päivänä noin 200km maantieajoa.

Mittasin äskettäin akun navoista latausvirraksi 13,9V ja akun lepojännite näytti eilen 12,6V muutaman tunnin seisokin jälkeen. Tänä aamuna -25 pakkasta ja jälleen 25 min eberöintiä ja kone pyörähti käyntiin huomattavasti herkemmin kuin eilen, vaikka nyt en käyttänyt akkulaturia...

Eski
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Itellä kanssa aika jähmeästi lähti aamulla 27 asteen pakkasessa. Noin 3 s sahaus ja hörähti. Akku 3 vuotta vanha Bosch ja kesällä akun navat laitettu kuntoon.
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

Hyvin on lähteny muuten, mutta tosiaan tuossa toissapäivänä akku oli jostain syystä aivan tyhjä. En oo etes pätkäajoakaan juuri ajanut ja maltillisesti eberiäkin huudattanut, mutta silti oli päässyt tyhjäksi kovimpien pakkasten aikaan (Oulussa huiteli pari päivää siinä -26 ja -29 välillä). No, latasin täyteen ja nyt ei taas oo ollu ongelmia. Pitänee hommata semmonen tupakinsytyttimeen laitettava jännitemittari, niin voipi akun tilaa helposti pitää silmällä.
9-3 SC TTiD Aero '08
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja aero »

^Tarkista akunkenkien ja akulta menevien/tulevien kaapelointien kunto. Tuolla tupakansytkämittarilla voit meinaan tarkistella laturilta tulevaa jännitettä, mutta akulle menevän näet vasta akun navoista mittaamalla etenkin niin kauan, kun noita ongelmakohteiksi todettuja kaapelointeja ja kenkiä ei ole varmistettu hyviksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Pitänee hommata semmonen tupakinsytyttimeen laitettava jännitemittari, niin voipi akun tilaa helposti pitää silmällä.
Mulla on tuommoinen eSID palikka niin saan jännitteen (ja paljon muutakin) näkyviin ajotietokoneen ruudulle:
http://www.esid.se/order.html
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabium196
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

söde kirjoitti:Kysytään täällä, kun malli puolella ei tullut vastausta.
Eli kyseessä on NG 9-3 SS Linear 2.2 TiD (myyty uutena Suomeen.)

Konehuoneessa apumiehen puolella rintapellissä on eber, eli siis ilmeisesti alkuperäinen?

Ongelmana on, ettei tuo tee mitään. Ei kuulu pihinää, pöhonää, eikä mitään muutakaan.
Myöskään SIDissä ei ole ohjausta tuolle?

Sulakkeet on käytetty irti (molemmat) ja myös ECUn, sekä itse eberille menevä liitin, mutta ei mitään tulosta.
Ohjekirjan mukaan olen koittanut käynnistää, mutta ei sitä SIDistä löydy, eikä syty valmiustilan merkkivaloakaan mihinkään?

Onko näitä tullut ilman ajastin ohjausta ja jos niin onko mahdollista saada tuo ohjaus SIDiin, esim. TECHillä?

Löytyykö Satakunnasta, joku jolla olisi ko. laite ja tietoa tuosta eberistä?
Kohtalotoverini, (sama auto ja vm)
TECHillä omani testautin, ei löydy lämmitintä! Oletan että aivot palaneet. Eberi nyt pöydällä, putkenpätkä korvaamassa, ja auto ajossa. Jos ei vikaa keksi korjattavaksi ja kohtuuhinnalla, laittanen tuon:
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000k ... piva-malli

Tuollainenkin linkki löytyi, siellä jo saabistit kyselleet:
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... et/1351068

Ja termostaatin vaihdan kuten uusimmassa klubilehdessä neuvottiin.

PS. mun mallissa ei ole kiertovesipumppua.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Vastaa Viestiin