Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Miten käynnistit sen, manuaalisesti? Vai onko se ohjattu niin, että käynnistyy startatessa lämpötilan mukaan?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

2007:ssa nuo molemmat skenaariot on mahdollista. Eli käynnistyy aina kun lämpötila on alle +8 ja neste alle +75. Ja manuaalisestikin sen saa käyntiin (Manual Start). Ajoittaisella toimimattomuudella se omakin alkoi varoittelemaan ennenkuin pimeni kokonaan. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

saabillua kirjoitti:
Eski kirjoitti:Ainakin M2009 manuaalin mukaan lämmitin ei käynnisty, jos polttainetta on alle 10 litraa. Meidän TTIDissä ei edes eberin merkkivalo syttynyt, kun löpö oli vähissä...

Eski
juurikin näin, ohjeistajakirjassa lukee että ainetta täytyy olla yli 10. Polttoainevalo taitaa syttyä kun tankissa alle 8l menovettä. Tämä siis my08
Ja jotta saadaan "eber + polttoainevalo" asia selväksi niin todisteena kuva jotta eberin toiminta ei ole yhteydessä polttoainevaloon. :) Sen toki allekirjoitan että menovettä täytyy olla "tarpeeksi".

Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ja 9-5:ssa eberin merkkivalo ei ole yhteydessä eberin päälläoloon ajon aikana. Se on valmiustilan merkkivalo. Miten lienee 9-3:ssa?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ 9-3:ssa on sama logiikka, edelleen...

Vaikka tuo lisälämmittimen valo palaakin, niin sehän ei tarkoita että eberi lämmittäisi, vaan kertoo 9-3:ssakin että eberi on valmiustilassa. Olisi muuten minusta loogisempaa ja informatiivisempaa jos olisi siten että lisälämmittimen merkkivalo syttys ja palaisi vain ja ainoastaan silloin, kun eberissä on tuli "pesässä".

Tossa valojen palamisväännössä saattaa olla nyt pientä "viisastelua" ilmassa :( ...?
Sininen Saab 9-3, '99
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tjoo, tyhjänpäiväinen vääntö, pahoitteluni.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Saabasjalka
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabasjalka »

Noniin, pari päiväähän tuo toimi. Nyt ei puhu enää mitään. Pumpun ääntä ei kuulu ja merkkivalo ei edes vilahda mittaristossa.
Huoltoonhan tuo on vietävä, vielä on talvea jäljellä. Osaako joku sanoa, mitä uusi eberi maksaa ja mikä eberin malli tuollaisessa 9-3 150hv vm 2007 on? Ajattelin vaan, että jos pahasti on sökönä, niin taitaa uusi tulla halvemmaksi?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6470
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabasjalka kirjoitti:Nyt on "uusi" auto pihassa, 9-3 tid vm. 2007. Autossa on Ebrei, joka toimi sen aikaa, kun ajoin auton liikkeestä kotiin.
Eiköhän nyt ihan ekaksi kannata ottaa yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen. Kuluttajasuojalain ansiosta joutuvat osallistumaan korjauskustannuksiin. Käsittääkseni eberiin saa myös varaosia, joten koko laitetta ei välttämättä tarvitse uusia...

Tuohon merkkivalon palamiseen sellainen havainto, että jos tankissa on liian vähän polttoainetta, valo ei syty ollenkaan käynnistyksen jälkeen, eikä lämmitin tietenkään käynnisty. Sitä en muista testanneeni, että sammuuko valo ajossa, jos tankin ajaa tarpeeksi tyhjäksi.

Eski
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Moi, saa osia, itselle tuli eeperi.com firmasta osat, myyjäliikkeen piikkiin. Tässä tapauksessa tehtiin niin, että myyjä kustantaa osat ja itse teen korjauksen. Uusi eberi maksaa sitten oikeasti paljon, kun on Saabin omaan väylään tehty, eli ei saa tarvikkeena.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Saabasjalka
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabasjalka »

Nyt on remontti tehty. Vaihtoon meni palopesä, hehku ja jotain tiivisteitä. Hintaa tuli 720e, josta myyjäliike suostui maksamaan puolet. Nyt pitäisi pelittää jonkunaikaa.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Jäikö tää ihmettelyksi, vai onko joku tilaillut palikoita. Mulla eberi vaikeni ja testeri väitti lämpötila-anturia vialliseksi. Otin vehkeen atomeiksi ja varmuuden vuoksi tilasin anturiparin lisäksi hehkutulpan, sihdin ja liekkivahdin kun yritin tehdä pitemmän aikavälin suunnitelman. Koodit nollattu, kiuas pellin alle ja manual start -> polttoilmapuhallin pyörii, polttoainepumppu naputtaa, kiertovesipumppu toimii ja jonkin ajan kuluttua sisätiloihin alkaa puhaltaa. Muuten kaikki olisi kivasti, mutta laite ei lämmitä, eli meno/paluuletkut täysin kylmät. Jäljelle ei nähdäkseni jää mitään muuta kuin pimeä aivolaatikko. Kun jo tuli vaihdettua lähes kaikki, niin pitää kai se ohjainkin hankkia jostain. Mike on spekuloinut vaihtoehtoa merssu, mutta käsittääkseni moneenkin vehkeeseen on laitettu volkkarin eberi (D5WZ?) ja tarkempi malli on arvoitus?

Aattelen vähän tulevaisuudenkin kannalta, kun Saabista alkaa aika jättää, niin sopisihan toi pannu muuallekin ja alkuperäinen ohjain ei rohkaise kierrättämään.


mike kirjoitti:Pitihän tätä asiaa vielä vähän tutkia josko jotakin toista ohjainyksikköä kokeilisi, joten tässä vähän "ääneen" pohdiskelua, jos joku sattuisi tietämään asiasta enemmän niin voisi kommentoida.

Ainakin Sprintereissä käytetty D5WZ malli on eberiltä tulevan 8-pinnisen liittimen kytkennöiltä ja johtoväreiltä yhtenevä Saabin version kanssa. Ero lienee siis tuossa diagnostiikkapuolessa.

Saabin Ausführ.nr 252197 numerolla olevan lämmittimen liitännät on seuraavat:

Pin väri kytkentä

1 punainen +30, sulakkeelta
2 ruskea -31, maa
3 musta/pun. ei kytketty
4 vihreä polttoainepumppu
5 sinin/valk. diagnostiikka/obd-pistoke
6 sininen terminal 15, rele kojelaudassa
7 keltainen D+, rele konehuoneessa
8 musta/valk. ei kytketty


Yleismallin D5WS ja D5WSC malleihin näyttäisi olevan eroa ainakin sen verran, ettei ohjainlaitteen 8-pinnisen liittimen pinniin 6 kytketä mitään.

SC-mallissa ei tule liittimelle polttoainepumpun ohjausta joka S-mallissa tulee pinnille 4. S-mallissa vesipumpun ohjaukseen on erillinen liitin, mutta tuosta ei liene haittaa. Saabissahan kiertovesipumppua ohjataan näköjään SIDin kautta jos auto on tuolla pumpulla varustettu.

Eniten mietityttää tuon pinnin 6 tarkoitus, mutta jos jostain saisi yleismallisen D5WS mallin ohjainlaitteen edullisesti niin pitäisi kyllä kokeilla ja vahva on kutina että sillä myös toimisi. Tosin ihmeen montaa eri mallia noita ohjainlaitteitakin näyttää olevan myös yleismallisiin lämmittimiin. Mitkä lienee niidenkin erot?

Kun vain tietäis mitä käytännön eroa esim noilla kahdella on?

Tämä käy S ja SC malleihin
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... cts_id=813

Tämä taas pelkästään SC malleihin
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... cts_id=913


Mutta kaikkein mielenkiintoisin on tuo mersun D5WZ lämmittimine boxi
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... ts_id=1005
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite en ole vielä tilaillut ohjainyksikkö ja lämmitin toimii ihan milloin nyt haluaa toimia. Välillä voi mentä montakin ajoa että toimii normaalisti ja sitten taas ei.

Sen verran tuossa vielä kattelin noita ohjainyksikköjä ja yleensäkkin lämmittimien eroja, että palopuhallin on eri osanumerolla tuossa Saabin ja Mersun lämmittimessä. Liekö sitten tuolla puhaltimella merkitystä ohjainyksikköön. Mutta hämilleen menee noitten osien kanssa kun ovat fyysisesti kovin samannäköisiä mutta kuitenkin jotain pientä eroa niihin on pitänyt tehdä kun niin monenlaisia on tarjolla.

Saabin puhallin numerolla 20 1819 99 16 00 ja Volkkarin käyttämässä lämmittimessä sama numero. Yleismallisissa D5WS FL ja D5WSC FL lämmittimissä on myös tuo sama puhallin.

Sprinterin/Viton lämmittimessä puhallin onkin sitten 25 1922 99 1600. Tuo puhallin on taas sitten sama mikä Fordin käyttämässä D5WZ lämmittimessä.

Eli olisiko se tuo Volkkarin ohjausyksikkö 225201043002 se sopivin testikappale? Sitä ainakin saa saksasta 135 euron hintaan + postikulut.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mä vähän luulen, että tilaan sen volkkarin legon pikapuoliin ja ilmoittelen tuloksista.


edit..

Menee hankalaksi...
-impek-berlin.de valikoimista ei löydy
-Tec-store24 toimittaa vain Saksaan, Itävaltaan ja Sveitsiin
-Autoteiledepot ei myöskään tarjoa ainakaan suoraan toimitusta Suomeen. Lähetin kysymyksen eBayn kautta.

Jos jollakin on tarjota muita toimittajia, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Saabasjalka
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabasjalka »

Toimihan tuo sen ajan, kun oli nollakelejä. Nyt kun mittari meni pakkaselle, niin ei käynnisty manuaalisesti, eikä ajettaessa. Pari kertaa pumppu hurisee ja sitten "manual start off" ja se on siinä. Onko nämä oikesti tällaisia, 720e remontti ja toimii viikon, kunhan ei vaan pakkasta ole..
Lohkolämmittimen asennus tässä on edessä, ei viitsi repiä kylmänä käyntiin joka päivä.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Taitaa noiden lämppäreiden käyttöiät pyöriä siinä 3-6 vuoden välissä käytöstä riippuen. Jotain hiluja niihin saa näköjään vaihdettua, mutta sekään ei takaa toimivuutta. Kallis laite hankkia, kallis asennuttaa, kallis käyttää, usein kallista huollattaa, mutta toimiessaan, ah, niin mukava laite :)

Jos autoa pitää useita vuosia, suosittelen lämpimästi uuden keittimen asentamista ja nimenomaan sellaisena versiona, joka ei ole auton omassa väylässä. Veikkaisin, että harkitulla ja kontrolloidulla käytössä nuo on paljon pitkäikäisempiä. Mitään 10 vuotta en silti lähtis lupailemaan...

Minulla 3 talvea mennyt hyvin uudella pannulla, toimintavarmuus 99 %...

Lämppärin kokonaiskustannuksia ajatellen, on vähän porvarilaite. Nyt kun muistelen, niin tilanteita, jolloin auton käynnistyminen on ollut lämppärin olemassaolosta kiinni, on ehkäpä 20 kertaa. Reilusti yli 20 pakkasta ja sähköä ei lähimainkaan. Näissä tilanteissa olisi auto varmaankin jäänyt käynnistymättä. Lohkolämmitin on niin paljon fiksumpi...
Vastaa Viestiin