Eberi
Re: Eberi
TTIDin eberi on nyt alkanut välillä tehdä sellaista, että laitetta ei saa käyntiin ollenkaan esilämmitysvaiheessa. Eli kun menen autolle yritän saada lämppärin päälle, niin mittaristoon tulee hetkeksi ON ja eberin merkkivalo syttyy, mutta sen jälkeen valo sammuu ja mittaristoon palaa OFF. Ei lähde myöskään ajastettuna käyntiin. Heti kun auton käynnistää, niin eberi käynnistyy normaalisti, ei savuta tms. Eberin ohjainyksikkö on vaihdettu pari talvea siten, kun vehje alkoi temppuilemaan. Sen jälkeen on tähän asti toiminut hienosti. Techillä löytyi vikakoodi eberin vesipumpusta, mutta sen hinta on Saabilla noin 460e, joten olisikohan kenelläkään kokemusta vastaavasta oireilusta tai löytyisikö pumppua jostain kautta edullisemmin..? Onkohan uudessa eberissä myös tuo pumppu mukana?
Eski
Eski
Re: Eberi
Eberi puhaltaa lämmöt normilämpöihin ja sammuu itsekseen, ei lähde käyntiin pakkokäynnistyksellä. Vain kun auton sammuttaa ja starttaa uusiksi. Viikonloppuna päästi myös aikamoisia käryjä muttei muuten niitä huomannut ajossa ainakaan.
Porukalla, kun tätä samaa oireilua ollut niin onko syytä löytynyt tuohon eberin sammuilemiseen kesken ajon? Onko jokin mittaus esim. eberin vesipumpussa, joka sammuttaa eberin?
Porukalla, kun tätä samaa oireilua ollut niin onko syytä löytynyt tuohon eberin sammuilemiseen kesken ajon? Onko jokin mittaus esim. eberin vesipumpussa, joka sammuttaa eberin?
9-3 SS Tids Vector
Re: Eberi
Minä laitoin alkuperäisen tilalle tuollaisen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/ ... -12V-o19mmEski kirjoitti:TTIDin eberi on nyt alkanut välillä tehdä sellaista, että laitetta ei saa käyntiin ollenkaan esilämmitysvaiheessa. Eli kun menen autolle yritän saada lämppärin päälle, niin mittaristoon tulee hetkeksi ON ja eberin merkkivalo syttyy, mutta sen jälkeen valo sammuu ja mittaristoon palaa OFF. Ei lähde myöskään ajastettuna käyntiin. Heti kun auton käynnistää, niin eberi käynnistyy normaalisti, ei savuta tms. Eberin ohjainyksikkö on vaihdettu pari talvea siten, kun vehje alkoi temppuilemaan. Sen jälkeen on tähän asti toiminut hienosti. Techillä löytyi vikakoodi eberin vesipumpusta, mutta sen hinta on Saabilla noin 460e, joten olisikohan kenelläkään kokemusta vastaavasta oireilusta tai löytyisikö pumppua jostain kautta edullisemmin..? Onkohan uudessa eberissä myös tuo pumppu mukana?
Eski
Kuva: https://drive.google.com/file/d/0B_wAqR ... sp=sharing
9-3 2.2TiD -03
Clio 1.4 -04
Clio 1.4 -04
Re: Eberi
Ei se pumppu ole mikään itsenäinen palikka väylässä, vaan saa sähkönsä eberin ohjausyksiköltä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Jep, sehän tuossa olisi hyvä tietää onko vika oikeasti tuossa vesipumpussa vai kuitenkin ohjausyksikössä. Näköjään sentään muitakin kohtalotovereita löytyy, kun ainakaan PCS:llä ei ole vaihdettu yhteenkään autoon tuota vesipumppua, mutta ohjausyksiköitä vaihdellaan jatkuvasti...
Eski
Eski
Re: Eberi
Ei kait tuohon kiertovesipumppuun tule kuin jännite, jolla se joko kierrättää tai on kierrättämättä vettä. Eli jos eber ei kauaa pysy päällä auton ollessa sammuksissa niin silloin ei vesi kierrä ja eber sammuttaa itsensä kun vesi on oikean lämpöinen mittauskohdassa muttei muualla.
Ota irti pumppu ja syötä sähköä ja kokeile pyöriikö. Jos pyörii on ohjainyksikkö kaput ja jos ei niin vika pumpussa?
Ota irti pumppu ja syötä sähköä ja kokeile pyöriikö. Jos pyörii on ohjainyksikkö kaput ja jos ei niin vika pumpussa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Tuossa meidän TTID:ssä ei lähde kylmänä ajastuksella eikä pakko käynnistyksellä mutta lämpimänä ja ajossa kyllä. Tecillä tutkittu ei vikakoodeja ja arvioitiin että sihti vaihtoon ja puhdistus. Alan liikkeestä kysyin tarjousta 500€ siihen kyllä kuului uusi palopesä eivät noita kuulemma rupea puhdistamaan.
Hese
Re: Eberi
No niin, meidän TTIDissä tuo eberin esilämmitys toimii useimmiten, mutta välillä ei suostu toimimaan millään konstilla. Vikakoodia Tech tarjosi tuohon vesipumpuun, joten niinpä tilasin osan Redoxilta Ruotsista. Kaupat hoituivat selvällä suomenkielellä ja perjantaina tilattu osa tuli eilen perille kotiovelle. Jokunen vesipumppu näyttää löytyvän naapurimaan purkaamoista vieläkin -> https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/24422797/
Eski
Eski
Re: Eberi
Nyt on eberin vesipumppu vaihdettu ja ainakin pari päivää se on toiminut moitteettomasti. Tosin aikaista vielä sanoa mitään koska aikaisemminkin vehje saattoi toimia monta päivää virheettömästi ja sitten alkaa temppuilemaan toistuvasti... Pcs-pete vaihtoi pumpun irroittamatta eberiä puolessa tunnissa.
Käsittääkseni eberi on sama kaikissa 1.9 koneissa joten tuo sama pumppu pitäisi käydä niihin.
Eski
Käsittääkseni eberi on sama kaikissa 1.9 koneissa joten tuo sama pumppu pitäisi käydä niihin.
Eski
Re: Eberi
Omaan autooni olen laittanut joka syksy lisälämmityskauden alkaessa dieselin sekaan purkillisen LiquiMoly-Diesel-puhdistajaa. Reilun kolmen vuoden omistusaikana ainoa ongelman tapainen eberin kanssa ollut about vuosi sitten; kun lähti ajamaan nollakelillä ilman eberin esilämmitystä niin silloin tällöin eberi ei käynnistynyt ekalla kerralla mutta muutaman minsan kuluttua lähti kuitenkin aina automatic käyntiin. Tuo varmaankin johtui liian alhaisesta akun jännitteestä/latausvirrasta jonka korjasin viime kesänä. Asensin myös Defan kiinteän 4A akkulaturin heti ekana kesänä auton ostamisen jälkeen.tsaarela kirjoitti:Olisikohan tämä ihan käypäinen tuohon Eberin putsaukseen?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608035/S ... ille-200ml
En tiedä onko eberille tehty mitään edellisten omistajien aikana mutta ainakaan Metro-auton huoltotiedoissa ei ollut mitään tuohon liittyvää vaikka auton "isommat huollot" teetetty tuolla. Itse olen ajellut 141tkm -> 186tkm josta pääosa työmatkoja moottoritietä 21km suuntaansa.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Eberi
Onko kellään mitään linkkiä tai osanumeroa tuohon paloilmapuhaltimeen ja ehkä jopa noihin tiivisteisiin? Ja mitään kuvaa edes tuosta liitintyökalusta, minkä näköinen se on?JKen kirjoitti:Laadukas liitintyökalu kannattaa olla käsillä. Samalla kannattaa uusia tosiaan tiivisteet (ja hehku + sihti.)JussiVa kirjoitti:Vanhasta puhaltimesta hehku ja liekkivahti on myös siirrettävä uuteen.
Liekkivahti harvemmin menee rikki, sen toiminnan voi testata yleismittarilla ja lämmöllä
Re: Eberi
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000031403/
Varaosat riippuvat jonkin verran mallista. Esim. tuolta => http://www.eeperi.com/
Varaosat riippuvat jonkin verran mallista. Esim. tuolta => http://www.eeperi.com/
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Itse ratkaisin puhaltimen vaihdon tilaamalla Ebaysta halvimman puhaltimen ja siirsin siitä moottorin vanhan puhaltimen runkoon. Sillä mentiin talvi ilman minkäänlaisia ongelmia, eberi käynnistyy aina pyydettäessä.