Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

AZP kirjoitti:Saisi sillä kylmimpään aikaan sisätilat lämpimämmäksi.
Viime talvena kylmimpään aikaan (25-30 pakkasta), laitoin takaikkunan välistä jatkojohdon vaahtomuovi tiivisteenä ja taakse sisälämppärin puhaltamaan hattuhyllyn päälle yön ajaksi.
Eberin laitoin aamuksi lämmittämään pelkkää konetta 30 min, eli sisälämmitys pois päältä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pjv »

Pakko tulla sivusta huutelemaan, kun kukaan ei ole tätä vielä muuten keksinyt. :) Näihin dieseleihin on nimittäin täysin mahdollista asentaa myös se sähköllä toimiva sisätilanlämmitin eberin kaveriksi! Muutenkin kuin vetämällä piuhan ikkunan raosta. ;)

On muuten hyvä peli. Voi pöhisyttää rauhassa muutaman tunnin ilman pelkoa akun väsymisestä.

(Öljypohjan säteilylämmittimen kehumisen säästän seuraavaan kertaan.)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Mitä jos Eberistä luopuu kokonaan, vaikka särkymisen takia. Saisiko sisätilanlämmittimen korvattua sähköisessä lämmityksessä? Ajattelin jotain tälläistä, TT-thermo + akkulaturi + ohjaamon puhalluksen käynnistys (miten se onnistuisi). TT-thermo kierrättää sen nesteen lämmityskennon kautta.
petromies
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petromies »

Kyllähän se sisätilalämmitin jo ihan asiallisesti asennettuna pöhisee mutta emännän työpaikalla sitä ei saa käyttää ja siellä akat kyttää toistensa autoja että onko jollaki lasit sulana ja jos on niin sitten sanotaan NO NIIN....
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Numba kirjoitti:Mitä jos Eberistä luopuu kokonaan, vaikka särkymisen takia. Saisiko sisätilanlämmittimen korvattua sähköisessä lämmityksessä? Ajattelin jotain tälläistä, TT-thermo + akkulaturi + ohjaamon puhalluksen käynnistys (miten se onnistuisi). TT-thermo kierrättää sen nesteen lämmityskennon kautta.
Releohjatuissa järjestelmissä ei eberin ajastus tiedä mikä sen lämmön antaa. Sisätilan puhallus käynnistyy parin minuutin kuluttua vaikkei eberi ole paikoillaan.
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

No, mutta tuohan kuulostaisi liian hyvältä ollaakseen totta! Tosin ilmeisesti se sitten puhaltaisi vain 1/2 tuntia.
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ECE »

Minulla on alkanut -08 femmassa eberi ulisemaan. Toimii kyllä hyvin mutta satunnaisen ajan jälkeen käynnistymisestään alkaa ikäänkuin resonoimaan äänekkäästi. Saattaa kuulemma rikkoa ohjainyksikön jossei vaihda ajoissa.

Kysymys: Minkä vaihdan ja onko vaikea?
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Paloilmapuhallin vaihtoon, itsellä sama edessä. Ulospäin ei pidä pahaa meteliä mutta sisällä lähes sietämätön mekkala. Eberi käteen, ohjainyksikkö neljällä torxilla irti ja paloilmapuhallin taitaa olla neljällä myös. Uusilla tiivisteillä kannattaa myös varautua ja samalla on hyvä tarkistaa palopesän karstaisuus ja puhdistaa se samalla. Vanhasta puhaltimesta hehku ja liekkivahti on myös siirrettävä uuteen.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

JussiVa kirjoitti:Vanhasta puhaltimesta hehku ja liekkivahti on myös siirrettävä uuteen.
Laadukas liitintyökalu kannattaa olla käsillä. Samalla kannattaa uusia tosiaan tiivisteet (ja hehku + sihti.)

Liekkivahti harvemmin menee rikki, sen toiminnan voi testata yleismittarilla ja lämmöllä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Oma eberi oli takuu huollossa suunnattoman savutuksen vuoksi! Sihti oli kuulemma aivan tukossa/karstainen ja lämmitin täynnä palamatonta polttoainetta. Ihmetyttää miten laite voi mennä tuohon kuntoon alle 2 vuodessa! 8O
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos eber käy paljon lyhyitä pätkiä eikä ehdi kunnolla lämpiämään niin se menee tukkoon. Sen pitäis joka kerta olla varmaan 20 min päällä että ehtii polttamaan kunnolla. Onko paljon pätkäajoa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Aamuisin sekä Iltapäivällä ajastettu lämmitys 30 min. Pätkäajoa on päivittäin, jos 3-5 km/suunta sellaiseksi lasketaan.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ECE »

JKen kirjoitti:
JussiVa kirjoitti:Vanhasta puhaltimesta hehku ja liekkivahti on myös siirrettävä uuteen.
Laadukas liitintyökalu kannattaa olla käsillä. Samalla kannattaa uusia tosiaan tiivisteet (ja hehku + sihti.)

Liekkivahti harvemmin menee rikki, sen toiminnan voi testata yleismittarilla ja lämmöllä
Minkälainen liitintyökalu?

Mistä muuten tuollaisen puhaltimen hankkii edullisimmin?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Saa ne jotenkin nuppineuloillakin keploteltua irti, mutta tottakai kunnon työkalu on aina paras.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Cruor kirjoitti:Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Allekirjoituksen 9-5:ssa ei ole eberi omana aikanani toiminut kunnolla. Viime talvena vaihdoin hehkun ja liekkivahdin, samalla putsasin eberin, ei auttanut. Äsken vaihdoin vesipumpun joka oli selkeästi viallinen.

Kun eberin laittaa päälle, tapahtuu seuraavaa: eberi käynnistyy normaalisti, lähtee täyteen pöhinään, mutta noin 4min jälkeen tapahtuu jotain ja lämmitin sammuu, jää normaalisti jäähdyttelemään itsensä. Auto sammuksissa ja auto käynnissä identtinen tapahtumien kulku.

ACC antaa vikakoodin 22, ACC Software. Voiko olla kytköksiä ongelmaan? Entäs tuo kuuluisa sihti, sitä kun ei ole vaihdettu...

Edit: Uudelleen kalibroitaessa ACC:ta vikakoodia ei enää tullut.
Tilannepäivitys: Eberi toimii nykyään auton ollessa käynnissä hienosti, ACC ei anna vikakoodeja. Auton ollessa sammuksissa edellä mainittu ongelma jatkuu, muutaman minuutin käy ja sammuttaa itsensä.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Vastaa Viestiin