Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No tänään meni huomattavasti paremmin.

Reilun tunnin oli roikassa, matkustajan penkki mahdollisimman taakse vedettynä. Vieläkään en kyllä moottorissa havainnut mitään esilämpiämistä, mutta sisätilat olivat ihan lämpimät ja ikkunat sulaneet, joten ilmeisesti ilma oli kiertänyt paremmin sisällä tällä kertaa. Nytkin tosin kun tulin autolle, niin aika haaleaa puhalteli..Varmaan pitää miettiä tuota lämppärin paikkaa.

Tiedä sitten oliko moottorikin lämmennyt jonkin verran, mutta tänään kyllä puski ihan lämmintäkin sisään melkein alusta alken. Moottori itsessään ei kyllä hirveästi meinannut lämmetä alkuun mutta kun kiihdytti motarille vähän "rajummin" (kierrokset jopa lähelle 3000rpm :lol: ), niin mittari suorastaan hyppäsi puoliväliin, pitänee siis ajaa vähän kovemmalla kaasujalalla. :)

Tuli myös mieleen, ettei tossa lämmityksen softassa olisi samanlaisia käpyjä kuin Peugeotissa, jossa ehkä kerran kuukaudessa lämmityslaite jumahti puhaltamaan joko täysin kylmää tai täysin kuumaa ja mikään muu ei auttanut kuin uudelleenkäynnistys, sillä olen varma, että eilen lämmitys ei kyllä toiminut tämän päivän veroisesti.
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla oli tänään puoli tuntia roikassa ja moottorin lämpötila värähti muutaman millin pohjasta kun käynnisti eli varmaan semmoinen tunti voisi olla hyvä lämmitysaika tolla defan vesikiertolämppärillä näillä pikkupakkasilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Itsellä ollu lohkari yleensä autossa kun autossa tunnin näillä keleillä ja -10 -> 2tuntia kiinni roikassa. Levillä kun oli -36 niin og oli roikassa 4h, teng näytti +15 kun starttasin. Eli nähtävästi myös ng saa olla roikan perässä sen tunnin-pari, vartti ei paljon lämmitä :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Aikoinaan kun isälläni oli tällainen ng9-5 diesel niin se kyllä lämpesi dieseliksi todella nopeasti vaikkei webastoa ollut. Luulisin siis että jotain vikaa on jos näillä keleillä palelee kyydissä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Oma kokemus yhden turbon dieselistä talviautona oli hyvinkin positiivinen vaikkei autossa ollut Webastoa. Lämpeni ihan hyvin ja lämmöt kesti tasaisena ajossakin. Vertailun vuoksi kun joskus aikanaan sekaannuin hetkeksi jtdm Alfaan niin siinähän neula notkahti heti kun laskit moottorilla jarruttaen risteykseen.. Itsellä tosin ollut tapana lämmittää roikalla vähintään tunti, kovemmilla pakkasilla parikin. Tuntuu että ovat nuo peruslämppärit sen verta hengettömiä verrattuna Webastoon että joku vartti-puoli tuntia ei tee vielä mitään. Sisätilan lämmitin kiinni matkustajan jalkatilan/keskikonsolin kylkeen ja yläviistoon puhaltamaan niin pääsee ilma kiertämään. Muistaa vaan laittaa sisätilatutkan pois päältä.. :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jotain yritetty lauantaina, tosin onnistumatta. Koitin laittaa sisähaaran defaan mutta eihän hommasta tullut mitään vaikka 4h taisin turata pihassa. Poistin hanskalokeron ja sivun muovin joka on kynnysten vieressä. Konehuoneen puolelta avasin akvaarion ja sieltä ylhäältä ei mistään löytynyt sopivaa paikkaa läpiviennille. Kattelin että kaiman autoon oli alempaa tulpellistä vedetty läpi mutta samaan kohtaan pääseminen olisi vaatinut auton nostamista nosturille. Eli jouduin luovuttamaan ja pistin kaikki nippuun.

No tulipahan huomattua että auton eristyksiin on panostettu huolella melun pienentämiseksi...

Vinkkejä otetaan vastaan jos on itse tehnyt läpiviennin sisätilan haaralle. Toisaalta taidan viedä auton huoltoon kun joku peruspena oli naarmuttanut takapuskurin kulman ja täytynee maalauttaa koko puskuri...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Oma meni sitten kaupaksi niin nopeasti, etten kerennyt edes itse tajuamaan. Ostaja varmaan ilmoittaa täällä, jos kokee sen tarpeelliseksi. :)

Nyt vain mietityttää mitä seuraavaksi, tällaisia pyörii mielessä tällä hetkellä:

http://www.nettiauto.com/7557320

http://www.nettiauto.com/7569649

Jotenkin taidan arvata mihin suuntaan tämän palstan suosittelut menevät :D

Kävin tota TTID:tä ajamassa ja ensimmäinen huomio kiinnityi siihen, että välitykset ovat todella paljon lyhyemmät kuin TID:ssä. Kutosella kiersi n. 2500rpm 120kmh nopeudessa, kun TID:llä pitäisi päästellä reilut 160kmh, että pääsisi vastaavaan kierroslukuun.
Näkyi myös kulutusmittarissa, koeajolenkin kulutus oli 9.5l/100kmh( 8O ) mittarin mukaan, ja en edes ajanut mitenkään repivästi, mutta toisaalta näkyi myös siinä, että moottori tuntui olevan koko ajan paremmin vetoalueella, joten oli kyllä myös letkeämpi ajettava kuin TID.
Pettymyksen toi kaasun painallus pohjaan, varmaan nelivetokin(ja 300kg lisää painoa omapainoa) vähän hidastaa, eipä tuossa juuri eroa tuntunut TID:hen. Tiedä sitten, voihan auton kunnossakin olla jotain, vähän karkeaa käynti oli kylmänä ja pari hehkua pitäisi vaihtaa.
Kytkin myös otti paljon ylempää kiinni kuin TID:ssä, joten sekin saattanee jossain vaiheessa mennä. Muuten auto ihan perus siisti, jotain pientä maalipinnassa oli, kun pinta oli matta jostain kohti, mutta ei tuntunut kynnellä mitään. Sisältä oma oli kyllä siistimpi, tossa pieniä kulumajälkiä/naarmuja siellä täällä.

Sitten olikin vuorossa Sitikka. Kyllä muuten tuntui oudolta palata kaasunestejousitetun auton rattiin, heti pihalla huomasi laivamaisen löllymisen kun ajoi ekojen töyssyjen yli, ja myöskään katukivetyksen ylitystä ei huomannut ollenkaan, kun lähti pihasta 8) Äänieristys myös pitää nätisti moottorin äänet kabiinin ulkopuolella, olo oli kuin pumpulissa olisi :D Penkin tuntuivat hyviltä, mutta reisituki(istuimen pituus) jää huonommaksi kuin Saabissa, vaikka pystyy säätämään istuimen etuosaakin erikseen, hienolta noi vaaleat nahat kuitenkin näyttävät ja ei noissakaan voi sanoa mainittavia kulutusjälkiä olevan. Pelkääjän oven koristepaneeli oli vähän naarmuuntunut.
Varsinainen hauskuus alkoi kun pääsi motarille ja painaisi kaasun pohjaan, vieläkin moottorin ääni kuului vain hyvin vaimeasti sisään, mutta nopeusmittari kohosi sellaista vauhtia, että alkoi jo hirvittää, kun yhtäkkiä olikin 140kmh mittarissa. Pakko oli kokeilla pariin otteeseen uudestaankin, kyllä se hymyn sai huulille ja tämä kaikki ilman hämmentämistä :) Kulutusmittari näytti tämän 30min lenkin päätteeksi 6.6l/100km ja tuohon kyllä kuului pari täyskaasukiihdytystä.

Sitikassa on myös webasto ja vuoden takuu, mutta varmaan silti hinta tipahtaa vuoden aikana melkoisesti, ja vakuutus+ajoneuvovero tuovat n. 400e vuodessa lisää maksettavaa vs. Saab.

Saab jää tinkimisen jälkeen 5000e kalliimmaksi, mutta varmaan pitänee paremmin arvonsa joka tapauksessa, ja olisi myös neliveto, mutta takuuta ei tule(600e lisähintaan saa, pakkohan se olisi ottaa), talvirenkaille ei ole vanteita ja moottorinlämmitin+sisätilanlämmitin pitäisi asentaa ja varmaan varata se reilu touhutonni huoltamiseen muutenkin.

Ruotsissa ei tällä hetkellä ole mitään, kaikki autot ovat 150 000kr+ ja suht heikoilla varusteilla, eivätkä myyjät oikein halua tinkiä hinnoista. Parista kyselin, niin penkinlämmittimet eivät toimi, takapaksin LED-listat ovat myös rikki ja joistain kojelaudan nappuloista puuttuu pinnat/naarmuja tai klommoja löytyy. Onneksi sentään on sen verran rehellisiä myyjiä, ettei tarvitse lähtee Ruotsiin asti pettymään.
Ilmeisesti oma auto olikin aika hyvä yksilö, vaikka siinä jotain sai korjatakin :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kas vain, katselin samaa Sitikkaa pari päivää sitten. :D En ole moneen vuoteen autoa ostamassa, mutta tylsinä hetkinä tulee aina spekuloitua tonnarin seuraajaa käyttöautona, ja tällä hetkellä päävaihtoehdot ovat C5 HDi 240, E60-polven 530d/535d sekä NG9-3 (TTiD tai Biopower; muut ovat dieseleitä koska bensakoneista ei ole vastusta etanolisoftatulle Saabille). NG-femma ei kiinnosta koska kehitystyö jäi selvästi kesken ja varaosatilanne huolettaa.

Eli täältä (mahdollisesti ainoa) ääni Citroënille. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ymmärrettävistä syistä ääni Saabille (vaikka Citikkakin varmaan on hyvä ja hieno auto, makuasioitahan nämä ovat), mutta ehkä kannattaa kytätä Ruotsista vähemmän ajettua ja vaikka aero-varusteista. Alkaa vaan olla vaikeaa löytää alle 100 tkm ajettuja dieseleitä.

Neliveto varmaan vie terävyyttä (tai ainakin sen tunnetta) suorituskyvystä. Mutta toisaalta juuri se neliveto on ehdoton talviliukkailla - jos sellaisia sinne etelään koskaan edes tulee. Sen verran on kokemusta talvikekeleillä tuosta nelivedosta että on loistava systeemi. Tosin jos sellaisen hankkii niin kannattaa muistaa vaihtaa öljyt säännöllisesti koko systeemiin ettei tule ongelmia.

Itse autossa ei edelleenkään ole muuta moitittavaa kuin korkeahko rengasmelu isoilla ja matalilla kumeilla karkealla asfaltilla ja muutamat softabugit - jotka eivät ainakaan minulla ole ajoa koskaan haitanneet.
Matti
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Mikä mahtaa olla tuon TTID käyttö/diesel vero vuodessa. Auto kuumetta ilmassa.
kilometrejä tulee alle 10t vuodessa niin ei oikein kannattaisi kiisseliin vaihtaa, ja bensa koneita vähän kaupan.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

näyttäis olevan 176g/km päästöt. kokonaismassa 2440kg

Edit: pyöräytin laskuriin...

VERON MÄÄRÄ
Ennen 1.1.2016
Perusvero: 171.915
Käyttövoimavero: 501.875
Yhteensä: 673.79
1.1.2016 ja sen jälkeen
Perusvero: 232.505
Käyttövoimavero: 501.875
Yhteensä: 734.38
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Rattivaihde kirjoitti:Kas vain, katselin samaa Sitikkaa pari päivää sitten. :D En ole moneen vuoteen autoa ostamassa, mutta tylsinä hetkinä tulee aina spekuloitua tonnarin seuraajaa käyttöautona, ja tällä hetkellä päävaihtoehdot ovat C5 HDi 240, E60-polven 530d/535d sekä NG9-3 (TTiD tai Biopower; muut ovat dieseleitä koska bensakoneista ei ole vastusta etanolisoftatulle Saabille). NG-femma ei kiinnosta koska kehitystyö jäi selvästi kesken ja varaosatilanne huolettaa.

Eli täältä (mahdollisesti ainoa) ääni Citroënille. :mrgreen:

Sitikka tottakai.
Ville K
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja keisari »

Mielenkiintoista Ville K... Kehitystyö jäi kesken ja varaosa tilanne huolettaa.
Myin ranskalaisia Merkki autoja monta vuotta Citroenia 3 ja puolivuotta ja Peugeottia tuli yhteensä 12 vuotta. Ranskalaisilla on paljon hyvää autoissaan mutta paljon huonoakin enemmän kuin Saabeissa.
Koska toden näköisesti mikäli alamme vääntämään mikä omenoista on paras lajike niin siinä menee vaan hermot :lol: .
Totean että tajusin muutama vuosi sitten että elämästä pitää nauttia ja aina ei voi katsoa faktoihin ja mitään ei saa mukaan kun mennään oikosääristen pataljoonaan....
Ja koska Auto EI koskaan ole SIJOITUS se on AINA pelkkä miinus.... päätin mennä tunteella enkä järjellä.
Eli Ostimme kohta kaksi vuotta sitten (joulukuussa 2013) NG 9-5 220 hv Autom. Vectorin ja Vain siksi että halusin sellaisen ja se ehdottomasti PARAS KOMEIN AJETTAVIN HILJAISIN ISOIN jne. :mrgreen: Saabi mitä minulla/meillä on koskaan ollut. Valitettavasti rakas vaimoni omi sen HETI joten ajan nyt itse ttid autom 9-3 vectorilla itse (entinen X:stä puuttui tomaatti joten se meni vaihtoon).
Ranskalaiset jätin työpaikkalleni näyttely halliin.... 8O
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ruotsissa (Blocketista huomasin) tuli tänään myyntiin (sattumoisin juurikin johonkin Citroen-liikkeeseen :D ) valkoinen TTID Aero, varusteina mm. navi ja panoramakatto, kilometrejä 60.000. Jos tuommoinen kiinnostaa niin kannattanee katsoa. Jos on siisti niin hintakaan ei ollut paha. Noin vähän ajettuja on enää harvoin tarjolla ainakaan julkisessa myynnissä. Valkoinen on ainakin minun mielestäni hyvin NG-ysivitoseen sopiva väri.
Matti
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jakohihnan vaihdosta ja samalla kokemuksia N-G:stä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Laiskoille linkki, olkaa hyviä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin