Akku
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Akku
Omaan laitoin 95a enkä pienempää laita,vähällä viralla eikun koodeja talvella
Re: Akku
Tuo lienee sitten jo se pidemmän mallinen akku? Näyttäähän tuossa akkukotelossa olevan tilaa ja pykälän verran kiinnikettäkin voi siisrtää.veini siekkinen kirjoitti: ↑To Touko 28, 2020 13:58Omaan laitoin 95a enkä pienempää laita,vähällä viralla eikun koodeja talvella
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akku
Vieläkö ilmoittaa "huolla auto"?
Katsotaanko vikakoodit siitä uudestaan?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Akku
Pitääkös näille nyt kertoa tuosta akun kapasiteetin muuttumisesta vai ei?
Laitoin 100ah:n Exiden ja muutaman päivän ajelut takana. Töistä lähtiessä laitoin akkujännitteen mittaristosta näkyviin seuratakseni latausta. Ekat kolme minuuttia oli noin 14,7 ja laski siitä noin 14,0v. Parikymmentä minuuttia ajeltuani huomasin mittarin näyttävän 12.4v, eli ei ladannut lainkaan. Ajelin kotiin ja mittasin jännitteen flukella, näytti samaa. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen nousi taas noin 14,4v hujakoille.
Jostain syystä päättänyt lopettaa lataamisen?
Laitoin 100ah:n Exiden ja muutaman päivän ajelut takana. Töistä lähtiessä laitoin akkujännitteen mittaristosta näkyviin seuratakseni latausta. Ekat kolme minuuttia oli noin 14,7 ja laski siitä noin 14,0v. Parikymmentä minuuttia ajeltuani huomasin mittarin näyttävän 12.4v, eli ei ladannut lainkaan. Ajelin kotiin ja mittasin jännitteen flukella, näytti samaa. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen nousi taas noin 14,4v hujakoille.
Jostain syystä päättänyt lopettaa lataamisen?
9-5 2.0 Tid 2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akku
Vikaa laturissa?markkula kirjoitti: ↑Ke Helmi 09, 2022 17:30Pitääkös näille nyt kertoa tuosta akun kapasiteetin muuttumisesta vai ei?
Laitoin 100ah:n Exiden ja muutaman päivän ajelut takana. Töistä lähtiessä laitoin akkujännitteen mittaristosta näkyviin seuratakseni latausta. Ekat kolme minuuttia oli noin 14,7 ja laski siitä noin 14,0v. Parikymmentä minuuttia ajeltuani huomasin mittarin näyttävän 12.4v, eli ei ladannut lainkaan. Ajelin kotiin ja mittasin jännitteen flukella, näytti samaa. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen nousi taas noin 14,4v hujakoille.
Jostain syystä päättänyt lopettaa lataamisen?
Jos asentaa autoon Witson PX5:n, se näyttää kulloisen akun jännitteen jatkuvasti laitteen näytössä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Akku
eSidillä olen seuraillut tuon etanolin latausta, niin ampeerit tippuu aika pieneksi ja aika nopeasti, kun akku on ollut hyvässä latingissa. Jännite ei kuitenkaan ole tippunut alle 14V.
Enivei, onko tuo akun seuranta NG 9⁵:n omaa elektroniikkaa? Ihan tuore lataustekniikka toimii noin, että lataaminen lopetetaan välillä kokonaan. Uusi akku ja mahdollisesti tuon uuden Saabin innovaatiot, kuka tietää.
Jos auto on vailla tietoa akun koosta, niin se puoltaisi myös uusia innovaatioita.
Pistä testiin se akku ja laturi, valot päälle ym. puhallinta ennen starttausta niin, että se akku oikeesti kaipaa lataamista, ja sitten vasta ajoon. Jos saat jännitteen pysymään pidempään yli 14V, ja seuraavilla ajokerroilla se taas palaa tuohon 12,4V tasoon, niin eiköhän se tosiaan haistelee sitä laraustarvetta.
Enivei, onko tuo akun seuranta NG 9⁵:n omaa elektroniikkaa? Ihan tuore lataustekniikka toimii noin, että lataaminen lopetetaan välillä kokonaan. Uusi akku ja mahdollisesti tuon uuden Saabin innovaatiot, kuka tietää.
Jos auto on vailla tietoa akun koosta, niin se puoltaisi myös uusia innovaatioita.
Pistä testiin se akku ja laturi, valot päälle ym. puhallinta ennen starttausta niin, että se akku oikeesti kaipaa lataamista, ja sitten vasta ajoon. Jos saat jännitteen pysymään pidempään yli 14V, ja seuraavilla ajokerroilla se taas palaa tuohon 12,4V tasoon, niin eiköhän se tosiaan haistelee sitä laraustarvetta.
tids -08 | biopower -11
Re: Akku
Tässähän on nimenomaan tuollainen älykäs lataus systeemin jossa on erilaisia jännitteennostoja yms.
Eli käynnistyksen jälkeen muutama minuutti isompaa jännitettä ja akun kunnon mukaan eri lämpötiloissa eri jännitteet jne.
Teknisestä kuvauksesta löysin jopa pari kohtaa milloin jännitettä lasketaan: "voltage reduction mode, certain conditions" , mitkä mahtavat tilanteet olla; ei selvinnyt. Toinen tilanne "Fuel economy mode". Olisiko kyseessä ollut jompikumpi noista!? Tänään toimi koko työmatkan kuten sallin itseni olettaakin.
Eilen en ajanut uudelleenkäynnistyksen jälkeen, eli en ladannut akkua. Jännite nousi 12,7V lukemaan auton seisoessa, eli kyllä akku täysi tuntuisi olevan. Ehkä en vain ymmärrä tuon latausjärjestelmän hienouksia.
WIS tai Tekninen kuvaus ei kumpikaan kerro akunvaihdon tarvitsevan mitään erikoistemppuja tai ohjelmointeja. Seuraan tilannetta ja kertoilen lisää jos ongelmia ilmenee.
Eli käynnistyksen jälkeen muutama minuutti isompaa jännitettä ja akun kunnon mukaan eri lämpötiloissa eri jännitteet jne.
Teknisestä kuvauksesta löysin jopa pari kohtaa milloin jännitettä lasketaan: "voltage reduction mode, certain conditions" , mitkä mahtavat tilanteet olla; ei selvinnyt. Toinen tilanne "Fuel economy mode". Olisiko kyseessä ollut jompikumpi noista!? Tänään toimi koko työmatkan kuten sallin itseni olettaakin.
Eilen en ajanut uudelleenkäynnistyksen jälkeen, eli en ladannut akkua. Jännite nousi 12,7V lukemaan auton seisoessa, eli kyllä akku täysi tuntuisi olevan. Ehkä en vain ymmärrä tuon latausjärjestelmän hienouksia.
WIS tai Tekninen kuvaus ei kumpikaan kerro akunvaihdon tarvitsevan mitään erikoistemppuja tai ohjelmointeja. Seuraan tilannetta ja kertoilen lisää jos ongelmia ilmenee.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Akku
Laita älylaturin päähän se ja katso kauanko lataa? Veikkaan että toi latauksen vaihtelut on ihan normaalia. Muistan että itse seurailin joskus akun jännitetasoa auton näytöltä ja yleensä se oli siellä 14V yläpuolella mutta joskus myös siellä reippaassa 12V. Muistaakseni omassa exässä akku meni uusintakuntoon 5 vuodessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Akku
Seurasin taas työmatkan. Kävi välillä noin 12,3V ja nousi taas 14,0V. Muutaman kerran toistui kolmen varttin matkan aikana ja tuntui lyhenevän jaksot koko ajan. Taitaa systeemi opetella uuden akun käyttäytymistä.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Akku
Nyt on tainnut auto tottua tuohon uuteen akkuunsa. Tasaantui latausjännite 13,8V:ksi. Saabcentralin keskustelusta löysin samanmoisia huomioita kuin itsellänikin akun vaihdon jälkeen. Joku siellä tiesi että 150-300mailia kestää auton opetella. Näin se tuntuisi olevan, minulle tuli noin kymmenen ajokertaa ja vajaa 300km kun lataus tasottui.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Akku
Omituinen ongelma akun kanssa.
Vaihdoin uuden varta E44 akun ja jännite aina käynnistuksen jälkeen 14v molemmin puolin mutta 10 minuutin ajon jälkeen alkaa tippua ja menee 12.1 -12.2V tasolle. Ilmeisesti älykäs järjestelmä lopettaa latauksen - enpä tällaista ole ennen huomattuakaan.
Tällä tasolla menee seuraavat 150km (satunnaisesti jännitetttä tarkasteltuna) ja sitten syttyy battery saver active ilmoitus. Vaihdan akun jännite näyttöön ja siellä on edelleen 12.2V loppu matka 30km menee taas ilman ilmoituksia sama toistui myös plauumatkalla. Edellinen akku oli CMA start/stop 72/680. Kilometrejä mittarissa 175k. Uutta akkua ei ole ohjelmoitu. Mistähän moinen ongelma voisi johtua onko laturi menossa vai jotain muuta?
Vaihdoin uuden varta E44 akun ja jännite aina käynnistuksen jälkeen 14v molemmin puolin mutta 10 minuutin ajon jälkeen alkaa tippua ja menee 12.1 -12.2V tasolle. Ilmeisesti älykäs järjestelmä lopettaa latauksen - enpä tällaista ole ennen huomattuakaan.
Tällä tasolla menee seuraavat 150km (satunnaisesti jännitetttä tarkasteltuna) ja sitten syttyy battery saver active ilmoitus. Vaihdan akun jännite näyttöön ja siellä on edelleen 12.2V loppu matka 30km menee taas ilman ilmoituksia sama toistui myös plauumatkalla. Edellinen akku oli CMA start/stop 72/680. Kilometrejä mittarissa 175k. Uutta akkua ei ole ohjelmoitu. Mistähän moinen ongelma voisi johtua onko laturi menossa vai jotain muuta?
Re: Akku
Ketjua lainaten: tietääkö kukaan, missä akun virtamittauksen anturin kiinnikkeen (13 267 214) kuuluisi olla kiinni? Näyttää siltä, että joko alun kotelossa tai sulakerasiassa kuuluisi olla joku hahlo, johon painuisi, mutta en ole keksinyt. Ei kai ole sinänsä väliäkään - anturi pysyy hyvin siinä miinuskaapelin ympärillä ilmankin, mutta on jäänyt vaivaamaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH