Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

pasijalmari kirjoitti:Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pelkät saabistit ei saabia pelasta, tarvitaan myös niitä muita ihmisiä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Komppaaja kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pelkät saabistit ei saabia pelasta, tarvitaan myös niitä muita ihmisiä.
Totta, onneksi meillä on Victor ja monta muuta hyvää. Tuo ensimmäinenkin alkaa tuntumaan jo saabistilta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja mike »

Komppaaja kirjoitti:
juhokare kirjoitti:
Mielestäni Skoda-kuskeille tämä foorumi ei ole tarkoitettu, jopa laittaa kirjoituskieltoon ennen pitkään joihinkin topickkeihin.
No ihan vapaasti voi laittaa, jos siitä mieli paranee. Tahtoo vaan valitettavasti olla niin, että merkkifoorumeilla otetaan nämä peltilehmät (kyllä, saabkin on sellainen, ei yhtään enempää eikä vähempää) aivan liian vakavasti.

Toisaalta, jos kaikki saab-myyjätkin ajattelisi samalla tavalla, että hittoako tuo skoda/vw/nissan/toyota-asiakas tänne tulee, niin homma tyssäisi lyhyeen. Koskaanhan ei tiedä mikä se seuraava merkki itse kullakin on.... :?
Paikallisessa Skodan ja Saabin liikkeessä tuntuu myyjät kyllä ajattelevan että hittoako tuo saab-kuski tänne tulee vaikka meiltä saabin saa vaatimalla vaatien ostettuakin.

Oma Skoda-kuppini tulee tarpeeksi täyteen työpaikan autoista ja tuulilasilehden vuosikerrasta jossa säännöllisesti ylistetään skodan ylivertaisuutta ja markkinoiden valloitusta.

Saa kai sitä merkkifanaatikot omalla foorumillaan omiaan kehua ilman että toistuvaa ilon pilaamista :P Saab tuskin on minkään sortin uhka sokotan markkinoille joten sen puolesta voitte olla rauhassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Matalapaine
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Matalapaine »

Komppaaja kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pelkät saabistit ei saabia pelasta, tarvitaan myös niitä muita ihmisiä.
Ja miten tämä tyhjä Skoda kehuskelusi liittyy keskusteluun aiheesta Uusi NG9-5? Skodan myyntiä Saabistien keskuudessa tuollainen toiminta ei anakaan lisää.

Kokeile vaihteeksi vaikka Volvo forumia.
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Saabin myynti, Skodan myynti, ensi juhannuksen sää.

Itseäni ei juuri vähempää voisi kiinnostaa Saabin myyntimäärät, vaikka ne olisivat jatkon kannalta kriittisen matalat. Jos tuote Saab sellaisena, kun itse sen ymmärrän ja siihen olen tykästynyt, menee kaupaksi, niin hyvä sitten.

Jos uusien jatkon kannalta kriittisen myyntimäärän takaavien asiakkaiden huokuttelemiseksi tuotetta Saab joudutaan muuttamaan, niin ettei se vastaa sitä, miten sen ymmärrän ja siihen olen tykästynyt, menköön puolestani vaikka konkurssiin. Yksittäisen tuotemerkin hengittäminen ja mieltymyksiäni vastaan muuttaminen on mielestäni sama kuin sitä ei olisi ollenkaan.

Luulen, että mieltymykseni koskien Saabia ovat melko samanlaiset kuin saabisteilla ylipäätään, vaikka kovin edesmenneiden vuosien kotteroilla ajankin.

Nyt ja mahdollisena tulevaisuuden merkkinä Saab pysynee pienenä parin mallisarjan valmistajana, jos se siis yrittää tyydyttää kaltaiseni saabistin. Tuo Mersu ilmestyi repertuaariin lähinnä kuriositeettina, ja se olikin ison valmistajan monista malleista yksi harvoista, joita pystyin edes kuvittelemaan omistavani. Joku e200, hyi, sama sitten kuin vaikka joku häikäiseväsilmäinen Skoda.

Tässä yhteydessä on sama tutina kuin monessa muussakin. Testivoittajilla on joku maaninen tarve vakuuttaa marginaaliryhmälle valintaansa, syitä tähän voi jokainen miettiä keskuudessaan.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, La Elo 14, 2010 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Ysifemma on GM:n alaisuudessa kehitetty massatuote, ihan siinä missä joku insigniakin. Ei yhtään kummempaa. Sori. 8)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Komppaaja kirjoitti:Ysifemma on GM:n alaisuudessa kehitetty massatuote, ihan siinä missä joku insigniakin. Ei yhtään kummempaa. Sori. 8)
On siinä, kaikki eivät vain tajua. Sama juttu, jotkut eivät vain osaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja tturku »

Komppaaja kirjoitti:
Matalapaine kirjoitti:No eipä ole koskaan ennen tarvinnu googlettaa Skoda ja forum jonkun ekyneen lampaan puolesta :lol: Hus hus sinne omies joukkoon. Täällä puhutaan autoista :lol:
Niin muuten puhutaankin. Ja muistutuksena siitä :

1. http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... uperb.html

2. http://www.youtube.com/watch?v=aIrhVo1WA78

:D

Pistetään vastapalloon samantien:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... perb-dack/ :mrgreen:

PS: Ihan hauskaa juupas eipäs keskustelua tässäkin tredissä. Pakko oli lukea kaikki 8 sivua, mitä jäänyt vähään aikaan lukematta...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

pasijalmari kirjoitti:Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
Voihan spede mitä paskaa:) On se hyvä, että meiltä löytyy foorumilta Jeesuksesta seuraava joka kertoo miten asiat on. Tilasin tänään 9-5 Aero Turbo4 XWD tomaatin. Nuo kaikki vaivaisenwaunut menevät vaihdossa kunhan rottelo saapuu. Mutta hyvä tietää, etten ole Saabisti kun muillakin merkeillä on ajettu. Täytyy sitten ne kahvit keitellä kotona kun en Tammistoon uskaltaudu kun en ole oikea harrastaja:)
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Alihankkija kirjoitti: Mutta hyvä tietää, etten ole Saabisti kun muillakin merkeillä on ajettu.
Ei muutakun kiskaistaan jojot samantien kun ei oo ollu pihalla pelkkiä Saabeja vuodesta toiseen. Onhan se nyt syntiä saatana kun ostaa auton missä saa 1200 € enemmän vastinetta rahalle kun jossain loppuunajetussa satkussa mistä pyydetään saman verran...

Ja jos aiheesta sen verran niin ostaisin kyllä koeajamatta uuden 9-5 Aeron jos rahaa ois...
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Alihankkija kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
Voihan spede mitä paskaa:) On se hyvä, että meiltä löytyy foorumilta Jeesuksesta seuraava joka kertoo miten asiat on. Tilasin tänään 9-5 Aero Turbo4 XWD tomaatin. Nuo kaikki vaivaisenwaunut menevät vaihdossa kunhan rottelo saapuu. Mutta hyvä tietää, etten ole Saabisti kun muillakin merkeillä on ajettu. Täytyy sitten ne kahvit keitellä kotona kun en Tammistoon uskaltaudu kun en ole oikea harrastaja:)
Onnittelut uudelle Saabistille ja lämpimästi tervetuloa tämän merkin pariin (mahdollisesti takaisin), kuulut varmasti joukkoon. Hienoa että jotkut (rahamiehet) oikeasti näitä autoja myös tilaavat että saadaan varmistettua Saabien valmistus jatkossakin. Toivottavasti Saab täyttää odotuksesi ja tarjoaa turvallisia ja laadukkaita kilometrejä. Ja toivottavasti kerrot sitten kokemuksiasi autosta kun niitä on alkanut kertyä.

OT: Kun Skodaa täällä edelleen sitkeästi kaupataan, en voi olla postaamatta uudelleen tätä linkkiä:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

Lukekaa ihmeessä nuo mairittelevat kirjoitukset tuosta laadukkaasta saksansukuisesta ylväästä ja uljaasta, AutoExpressenin toimittajan mukaan "Saabia paremmasta" vaunusta.

Ikävää että keskustelua tällä palstalla ei saada pysymään uomissaan eli uudessa Saab 9-5:ssä.
Matti
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

MattiR kirjoitti:
Alihankkija kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Saabistit ei merkkiä vaiha ku pakon essä. Ettäs saunaneteismies sen tiiät.
Voihan spede mitä paskaa:) On se hyvä, että meiltä löytyy foorumilta Jeesuksesta seuraava joka kertoo miten asiat on. Tilasin tänään 9-5 Aero Turbo4 XWD tomaatin. Nuo kaikki vaivaisenwaunut menevät vaihdossa kunhan rottelo saapuu. Mutta hyvä tietää, etten ole Saabisti kun muillakin merkeillä on ajettu. Täytyy sitten ne kahvit keitellä kotona kun en Tammistoon uskaltaudu kun en ole oikea harrastaja:)
Onnittelut uudelle Saabistille ja lämpimästi tervetuloa tämän merkin pariin (mahdollisesti takaisin), kuulut varmasti joukkoon. Hienoa että jotkut (rahamiehet) oikeasti näitä autoja myös tilaavat että saadaan varmistettua Saabien valmistus jatkossakin. Toivottavasti Saab täyttää odotuksesi ja tarjoaa turvallisia ja laadukkaita kilometrejä. Ja toivottavasti kerrot sitten kokemuksiasi autosta kun niitä on alkanut kertyä.

OT: Kun Skodaa täällä edelleen sitkeästi kaupataan, en voi olla postaamatta uudelleen tätä linkkiä:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

Lukekaa ihmeessä nuo mairittelevat kirjoitukset tuosta laadukkaasta saksansukuisesta ylväästä ja uljaasta, AutoExpressenin toimittajan mukaan "Saabia paremmasta" vaunusta.

Ikävää että keskustelua tällä palstalla ei saada pysymään uomissaan eli uudessa Saab 9-5:ssä.
Arvoja on taidettu kaunistella? Siis tuossa Skodassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Palataan itse asiaan: Kävin tänään paremmalla ajalla istumassa uudessa vector-varustellussa autossa, koeajoautoja ei ollut näkyvissä. Liikkeessä oli lisäksi valkoinen linear TiD-manuaali. Täytyy sanoa, että valkoinen ja vectorin metalli-sininen olivat kyllä upeita ulkopuolelta. Sisätiloja tutkaillessa yleisilme on tyylikäs, mutta jotain negatiivistakin sanottavaa löytyy. Se ei toki tarkoita etteikö kokonaisuus sisälläkin olisi ollut erittäin miellyttävä, mutta että ei pelkästään ”Saab-lasien” läpi arvioitaisi. Vertailukohtana on tietysti pääosin oma 9-3 vector.

Kuljettajan paikalla sain helposti säädettyä mukavan asennon, sikäli kuin siitä nyt varmuuteen pääsee esittelyhallissa. Keskikyynernoja on selkeä parannus, sen saa nousemaan n. 5 cm korotettuun asentoon, jolloin se siirtyy samalla vähän eteenpäin. Sen alla on kaksi päällekkäistä säilytyslokeroa, jotka aukeavat kyynärnojan etureunan alta jännästi omista painikkeistaan (hieman vaikea selittää). Lisäksi vasemmalla valokatkaisijan alapuolella on normi hansikaslokeron tapaan aukeava pieni säilytyslokero. Mukinpidikkeet ovat vaihdekepin ja kyynärnojan välisen kannen alla. 9-3 aukeava teline on paremmassa paikassa, mutta ehkä sama paikka olisi liian arka kaatuville nesteille, kun uudessa kojelauta ei ole niin pysty. Takanäkyvyys herätti arveluja, takaikkuna tuntui pieneltä peilistä katsottuna, mutta sitä on vaikea hallissa arvioida. Sen sijaan sivupeilit olivat ison tuntuiset.

Takana tilaa oli hyvin, mutta taakse mentäessä 188 senttisenä joutuu oven reunaa varomaan vähän. Sitä oppii varomaan, mutta ei ehkä taksikäytössä hyvä juttu. Ja kuten sanottua omistaja harvemmin ajaa, takapenkki on nuorisolle tai salkulle. Keskikyynernoja oli hyvä ja jos keskipaikalla lapsi istuu ei keskikonsolin takauloke varmasti häiritse, mielestäni se on enemmän ulkonäköseikka jos se häiritsee. Takana matkustaminen on varmasti yhtä nautittavaa niille joille se kuuluu kuin on ajaminen kuskille.

Perusvectorin penkin säädöt ovat kyllä heikennys vanhaan. Pykälittäin siirtyvä kallistus saattaa menetellä, mutta mielestäni 9-3:n sähkösäädettävä penkki on säädöiltään niin paljon selkeämpi, että olisi vaikea kuvitella 9-5:n penkeillä samaa säätelyä lähes ääriasennosta toiseen, mitä nyt teemme vaimon kanssa. 9-5:ssä penkin pituussäätö etureunan alta manuaalisti, istuinosan kallistus omasta vivusta, selkänoja toisesta ja korkeus vielä sähköllä eri napeista (ei toiminut hallin esittelyautossa, ilmeisesti ei virtaa ilman avainta). Lisäksi penkissä oli pyöreä nelisuunta säädin, mutta sen funktio jäi epäselväksi ilman virtaa ja kun manuaalisäätimin jo pystyi säädöt tekemään. Penkin nahka/kangas yhdistelmä oli ihan ok, mutta yksivärisenä tylsempi ja ehkä laatuvaikutelmaltaan jotenkin vähän heikompi kuin 9-3 vector. Etupenkin niskatuen takaosa oli muovia ja selkänojan kangas kaartui selkänojan vaakapinnalle ja penkin takaosaan.

Muoviahan autot nykyään ovat ja se on monessa paikassa parempi materiaali kuin metalli, eikä sitä pakoon pääse, mutta jossain kohti yleisilme on ehkä vähän liian tasainen. Varmasti vaikea asia suunnittelijoillekin, kun muovista tehdään, mutta ei saisi olla muovisen oloinen. Listat sisällä olivat tyylikästä himmeää harjattua alumiiniä(muovia), mutta säätimet mielestäin vähän liian kromatut(muovia). Lisäksi jossain säätimissä oli asento-osoitus-viiva aika huomaamaton, en tiedä miten sitten kun on virrat/valot päällä. Radio/ilmastointi-konsolin mustat napit olivat ihan asialliset ja selkeästi ryhmitelty.

Vakionopeussäätimen napit ovat ratin vasemmalla puolalla. Varmaan tottumiskysymys ja jossain ajoasennossa huonompi ja toisessa parempi paikka. Rattivaihteen säätimet ovat ratin takana siten, että niitä voi käyttää noin klo 2-4 (ja vas klo 8-10) sektorista. Sport asetusta en automaattivaihteistossa havainnut (mielestäni sen paikka tulisi olla vaihdekepissä, OG9-3:ssa hyvä ratkaisu).

Tavaratilassa on syvyyttä, mutta SC:iin tottuneena tuntui silti vähän ahtaalle ja luukku pienelle. Katsoin kuriositeettinä samalla Insignia farkun takatilaa ja hämmästyin kun valtavan luukun takaa paljastui mielestäni SC:tä pienempi tila. Ja sanottakoon että jos uuden 9-5:n ohjaamo aiheuttaa pientä muovi-kromi-kangas mutinaa, niin Insigniaan kun kurkkasi etuikkunasta, niin parku meinasi päästä. Niin kamalaa muotoilun sekamelskaa ei uskoisi kenenkään saavan aikaiseksi. Vaikka ulospäin se on ihan siedettävä.

Saabin kohtalonhetket ovat herättäneet suuria tunteita merkin ihailijoissa ja odotukset uudelle mallille ovat suuret, elleivät jopa aivan ylenpalttiset. Nyt kun auto on kosketeltavissa, voi tulla myös pettymyksen tuntemuksia – sehän onkin tavallinen auto, muovia, metallia niinkuin muutkin ja maksaa prkeellisen tukun rahaa. Muistetaan kuitenkin, että tuskin meistä kukaan Saabia koristeeksi hankkii ja nämä ensivaikutelmat ovat vasta ensi kosketus uuteen malliin. Auto tulee käyttöön ja siinä sen hyvyys punnitaan. Käytössä nämä pienet ulkonäkönyanssit muuttuvat arkisiksi ja aikanaan vanhanaikaisiksi, eikä niistä täälläkään varmaan paljoa jakseta jaaritella, jos vain eivät vaadi korjaamista. Turvallisuus, ajomukavuus, talviajo-ominaisuudet, kestävyys... näistä on harvalla kokemusta, mutta uskoisin että uusi malli tulee täyttämään sille asetetut odotukset.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mepis kirjoitti: ...Lisäksi penkissä oli pyöreä nelisuunta säädin, mutta sen funktio jäi epäselväksi ilman virtaa ja kun manuaalisäätimin jo pystyi säädöt tekemään...
Tuolla säätimellä säädetään ristiselän tuen voimakkuus ja paikka ylös/alas suunnassa.
Vastaa Viestiin