Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Otetaanpa tämä sumutus/suihkutus juttu uudelleen.

1. 9-3 ja vanhemmissa 9-5 malleissa vesi suihkutetaan "voimalla" lasiin ja tuo suihku on säädettävissä. Järjestelmät ovat molemmissa oivat ja toimivat erinomaisesti sekä pesutulos on aina erinomainen kelissä kuin kelissä niin kesällä kuin talvella.

2. Tässä uudessa tuo pesuvesi sumutetaan lasille. Tämä sumutus-suutin on nykyajattelun mukainen järjestelmä. Tämä on käytössä monilla muillakin automerkeillä. Tässä systeemissä tuota sumun suuntaa ei voida säätää, koska suutin on kiinteä.
Auton seistessä tuo sumu nousee ensin kohti pyyhintä ja lasi kostuu korkeintaan puoleen väliin, jos siihenkään?? :oops: Sumutusta on tehtävä paljon, jotta lasiin sadaan kosteus. Vauhdissa vettä on sumutettava vieläkin enemmän, jotta jonkinlainen pesutulos saadaan. Nopeuden kasvaessa lasin yläosa jää kuivaksi.
Oma ajatukseni tällä pärjäämiseksi on, että vettä on suihkutettava tosi paljon ja lisäksi liemien tulee olla hyvin vahvoja jäätymisen estämiseksi, kun pakkaset tulevat. Kauhuskenaario on, että tuo ohut sumu jäätyy ennenkuin se tavoittaa kylmillä keleillä lasin.

Edellä kerrotun takia asiaa on pohdittu maahantuojan, Metroauto Lielahden huollon kanssa ja on siitä keskusteltu myös Ruotsin puolella. Tarkoitus on ensiviikon loppupuolella kokeilla kuinka tuo vanhempi suihkusuutin toimisi? Perästä kuuluu- :D

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Kyl kahdessa edellisessä perhe autossa ollu ne sumuttimet(rellu ja vw)molemmis niis säädettävä ja pakko oli ylöspäin säätää,että ajaes olis pessy lasin yläosan.Huonona puolena paikallaan olles kattokin saa osansa(luulen et sen sumun ajoviima pudottaa herkemmin kuin pistemäisen suihkun)ja og femman kolme"nänniä" :lol: pesee kelissä kuin kelissä loistavasti
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

cab95 kirjoitti:Kyl kahdessa edellisessä perhe autossa ollu ne sumuttimet(rellu ja vw)molemmis niis säädettävä ja pakko oli ylöspäin säätää,että ajaes olis pessy lasin yläosan.Huonona puolena paikallaan olles kattokin saa osansa(luulen et sen sumun ajoviima pudottaa herkemmin kuin pistemäisen suihkun)ja og femman kolme"nänniä" :lol: pesee kelissä kuin kelissä loistavasti
Jeepissä (Grand Cherokee) on nuo sumuttimet, eikä niissä ole mitään valittamista. Ainettakin tulee riittävästi.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ristos kirjoitti:Se on kova tuollaisen "persjalkaisen ja suorassa istujan osa. :D
Niinhän se on :lol:

Vaan jalkatilaa oli takana vallan mainiosti. Kyllähän se ~25cm tonnaria suurempi pituus pitää jossain tuntua :D
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Onko kukaan tietoinen, joko Oulun Aine on saanut uuden femman kilpiin ja koeajoon?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja juhokare »

saab93f kirjoitti:Onko kukaan tietoinen, joko Oulun Aine on saanut uuden femman kilpiin ja koeajoon?
Soitin sinne eilen. Ei ollut vielä kilvissä. Sisälle taloon jäisi se diesel ja koeajettavaksi ulos tulisi kait 2.0T. Muistaakseni sanoivat, että ensi viikolla voisi jo olla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 533
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mulla oli tämän päivän Vantaan Magneetista koeajossa uusi 9-5 Vector 2.0T A6.

Täytyy kyllä sanoa, että todella mahtava peli ajaa, tykästyin todella.
Ennenkaikkea VIHDOINKIN Saabissa kaikki ilmoitukset ja toiminnot Suomenkielellä, vihdoinkin. Sitä ominaisuutta olenkin jo odottanut Saabeihin pitkään.

Jos nyt hakemalla pitää huonoja puolia etsiä, niin niitä mainitsisin näkyvyys taakse ja penkit ehkä omaa (2007) 9-5:sta hiukan huonommat, mutteivät missään nimessä huonot. Lisäksi takakontin lastausaukko vaikutti kömpelöltä vanhaan 9-5 sedaniin verrattuna.

Audiolaitteisto vaikutti oman og9-5:n 7:n kaiuttimen järjestelmän rinnalla aika surkealta. Äänenlaatu esittelyauton 9-kaiuttimen Premium-järjestelmässä ei ollut mielestäni lähellekään yhtä hyvää.

Todella positiivinen kokemus joka jätti hyvälle mielelle. Kerrankin tuli takaisiin omaan 9-5:seen palatessa, että "kun olisi rahaa" :D
Tosin sedania en hankkisi, vaan ehkä 9-5 Wagon olisi sitten se seuraava etappi JOS olisi rahaa.

Tässä omia kuviani tuosta koeajokappaleesta http://uusi9-5.saabistinet.com

TERO
Viimeksi muokannut saabistinet, Pe Loka 15, 2010 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä minäkin olen hyvin tyytyväinen edelleen jokaisen ajomatkni jälkeen. Kun tuo eka kymppitonni lähestyy, niin onhan tähän mukavuuteen jo tottunut. Tänään syksyn ensi räntämyrskyajelun jälkeen Tampereelta Jyväskylän kautta Saarijärvelle jäi oikein rentoutunut jälkimaku reissusta. Metroautossa laitetiin Nokian 7 nastarenkaat alle toistaiseksi. Heti kun saavat nuo Contin kitkat oikeille vanteille niin Nokian vaihdan pois.

Ajo nastoilla oli tietysti äänekkäämpää kuin kesäkumeilla ja sitten, kun kitkat tulevat uskoisin palattavan takaisin hyvin hiljaiseen matkantekoon. Valitettavasti polttoainelämmittimen kaikki ohjausosat eivät olleet tilauksen mukana ja niin asennus siirtyi tuonnemmaksi. Metroauton huolto oli hyvin pahoillaan tilanteesta, mutta muuten pito oli siellä erinomaista.

Tällä reissulla tutkittiin sitten tarkemmin taas tuota pissapojan toimintaa. Kylä se "toimii", mutta kun on tottunut 9-3:sen ja vanhan 9-5:sen erinomaisiin pesureihin, niin tämä uuden toiminta ei mielestäni ole samaa tasoa.
Tehtiin erilaisia pesukokeita näillä Saabin vanhemmilla malleilla ja Subarun eri malleilla sekä tutkitiin paikalla olleiden muiden Ökylalliiden autojen pesureita. Kaikki olivat Tämän uuden muodin mukaisia ja mielestäni yhtä typerästi toimivia.

Summa summaarum, minulle tilataan uudet vanhan malliset suuttimet letkuineen ja tarvittavine takaiskuventtiileineen ja kun saapuvat niin kokeilemme niiden toimivuutta näiden alkuperäisten rinnalla. Mietintämme perusteella, meillä on muutamia erilaisia mahdollisuuksia ja niitä tulemme kokeilemaan. Itse haluaisin paremman pesutuloksen, mitä tänään tuossa räntäsateessa tuolla vakiovehkeellä koin. Perästä kuuluu!!! :wink:

Nyt minun ajatukseni, että aina "kehitys kehityy" ei oikein tämän asian kanssa ole tuottanut ainakaan edistysaskelta näissä kotikontujemme keleissä.

Tästä huolimatta uusi 9-5 antaa loskakelillä erinomaista kyytiä ainakin minulle. :D

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Itsekin pääsin ilokseni uudella femmalla kunnon koeajolle ja malli oli 220 heppanen automaatti bensaturbo vector-varustuksella. Kokemus oli erittäin positiivinen ja auto tuntui todella mainiolta. Ohjaus, vaihteisto ja moottori olivat tosi hyvin balanssissa. Kuskin ergonomia on loistava ja mittaristo on mielestäni tosi hieno. Auto tuntuu ulkomittoihin nähden ketterältä ja helpolta hallittavalla ahtaissakin paikoissa.

Jos nyt negatiivista pitää tikulla kaivaa seuraavat asiat häiritsivät:
- aiemmin todettu meno takapenkille sekä pääntila meikäläisen ruholla (188cm / 98kg)
- HUD oli todella hieno, mutta asia joka kenties häiritsi minua eniten oli, että kojelaudassa oleva HUD:a reunustava paneelin kehikko heijastui melko voimakkaasti tuulilasiin ja juuri näkökenttään :o . Todennäköisesti tulisi silti ruksattua HUD-varusteeksi.
- Näkökenttä takaviistoon oli huono massiivisen pilarin sekä niskatuen takia.
- Harman Kardonin soundit olivat muhkeat, mutta vähän tunkkaiset verrattuna Audini poppivehkeseen.

Liikenteessä, kun suhaili, niin kanssa autoilijoiden ja muidenkin päät kääntyivät usein katsomaan Saabia. Se on kova saavutus, kun uusia autoja tulee kuin sieniä sateella ja Saab on onnistunut tekemään hienon ja persoonaallisen auton.

Farkkua edelleen odotellessa :wink: .
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Volvoon tuli 2008 samanlaiset sumutintyyppiset pesurit. Todella surkea esitys ja jopa vaarallisetkin. Ihmettelen, miksi saappi on lähtenyt samalle tielle sillä OG femman pesurit ovat ainoat oikeat ruiskijat tänne sohoon ja kuraan.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

mattiruu kirjoitti:Volvoon tuli 2008 samanlaiset sumutintyyppiset pesurit. Todella surkea esitys ja jopa vaarallisetkin. Ihmettelen, miksi saappi on lähtenyt samalle tielle sillä OG femman pesurit ovat ainoat oikeat ruiskijat tänne sohoon ja kuraan.
GM:ällä ei ollut muita malleja kuin nämä uudet.
Nämä ovat perua sieltä Opelin puolelta. Tämä oli vastaus kun otin tuon Riston jutun esiin saabilla täällä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Bob »

core2 kirjoitti:
mattiruu kirjoitti:Volvoon tuli 2008 samanlaiset sumutintyyppiset pesurit. Todella surkea esitys ja jopa vaarallisetkin. Ihmettelen, miksi saappi on lähtenyt samalle tielle sillä OG femman pesurit ovat ainoat oikeat ruiskijat tänne sohoon ja kuraan.
GM:ällä ei ollut muita malleja kuin nämä uudet.
Nämä ovat perua sieltä Opelin puolelta. Tämä oli vastaus kun otin tuon Riston jutun esiin saabilla täällä.
Insigniassa ainakin kastelevat lasin märäksi lähes kauttaaltaan hetkessä.

Tiedoksi: jos suihku tulee liian alas, niin sitä voi säätää/nostaa. Merkkihuollosta pitäisi työkalu löytyä tätäkin varten, jos ei muualta niin sitten Opelin työkaluista.

Työkalun tiedot: BO-49380 Säätötyökalu tuulilasin suihkutussuuttimille.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mielenkiintoista? 8O Todellakin tuo sumu/suihku? tulee liian alas??? Olen teorisoinut tuota alastuloa vaikka miten. Viimeisin ajatus on ollut, että kun suihku tulee tuolta konepellin alta ja sieltä välistä, niin ilmavirtaus pellin päältä painaa tuon veden alas ennenkuin se ehtii lasille. En tiedä, mikä on totuus ja nyt sitten etsin käsiini tuon työkalun. Ja taas perästä kuuluu!!! Kiitos vinkistä. :D :D :D

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja arska »

Seuraavassa TM:ssä 20.10 tulee olemaan "testi" uudesta 9-5:stä. Saa nähdä vaikuttaako vielä vielä vuosien takainen "ohjesääntö" arvostelussa kun jä jotkut lehden lentoliput maksamatta muinoin.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

9-5T kirjoitti:
VectorKombi9-5-02 kirjoitti:TM 19/2010 ilm. 20.10 koeajossa 9-5. Kehutaankohan valoja :wink: ja muuta.
ristos kirjoitti:Koette loistavat, ehkä loistavimmat, vakiovalot, mitä on tarjolla. Tämän auton puolikkaat ovat paremmat kuin monen auton pitkät. Pitkät valot ovatkin sitten sitä oikeaa PREMIUMIA, eikä tartte muuten ruveta väittelemään. :wink:
Valot jotka ristollakin on ovat TM:n mittausten mukaan taas huonommat kuin edellisen 9-5 ja vain luovat tunteen poikkeuksellisen voimakkaista valoista.
Muuten kehuivat paitsi täälläkin osan huomaama takapenkin pääntila sai ansaittua moittimista.
Jarrutusmatkakin oli kasvanut 4metriä vanhaan 9-5 verrattuna, ehkä vilkkuvat jarruvalot ja hätäjarrutehostin on hienoja mutta mielummin ottaisin lyhyen jarrutusmatkan.
EDIT: välitykset sai haukkumista eli ne jotka on toivoneet pientä co2 arvoa voivat olla ylpeitä käytännön ominaisuuksien poistamisesta.
Onko lehti tullut jo, vai onko 9-5T:llä sisäpiirin tietoa???
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Vastaa Viestiin