Floppi?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Floppi?

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Katsoin viikko pari takaperin Top Gearin tribuuttijakson Saabista, lopussa Jeremy mainitsee uuden femman tulleen kiirellä markkinoille keskeneräisenä muodostuen flopiksi. Mitä tällä keskeneräisyydellä meinataan? Mitä oli tarkoitus vielä hioa muuttaa..? Onko tuo sisustuksen ämpärimuovi, massa-gm-penkit/sisustus ym. osana tässä? Otettiin se mitä vain helpoiten ja halvalla saatiin? Ymmärtäähän se.

Omalla kohdalla ensinäkemällä uusi 9-5 oli pettymys. Moni kakku päältä kaunis niinhän sitä sanotaan. Oma moottoriosaaminen suunnilleen poissa, paljon harmaata muovipintaa jne. Ei sytyttänyt, kuten ei myöskään 9-4X. Keulan turhan möhkäle, eikä maskissakaan kehumista.

Ei ollut enään samanlainen ahaa-elämys, mitä OG-femma aikoinaan oli.

Miten muut ovat suhtautuneet näihin kahteen malliin? Jakavat kovasti kumminkin mielipiteitä suuntaan ja toiseen.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Hieno auto ulkoa, siis ihan oikeesti. Sisustus ei mielestäni vastaa luokan standardeja materiaaleiltaan. Ja toki konepuolella sitten mm. dieselpuolelle olisi tarvittu jotain ärjympää sinne huipulle kuin 2-litrainen noilla tehoilla. Muuten vaikea sanoa kun ei oo tullu ajettua. Mutta floppi, en nyt sanoisi niinkään.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä niin?
Floppi, mikä floppi? Ainakin kaikille niille, jotka ovat NG:llä VAIN muutaman kilometrin ajaneet. Sillä kokemuksella voi autosta helposti tehdä flopin.

Kyllä NG-95 on kuitenkin aivan erinomainen Saab-AUTO. Se on iso auto ja sillä on tien päällä ison auton ominaisuudet. Se on loistava talviauto, siitä ei edes tarvitse yrittää ainakaan ajamattomien kauheasti väitellä. Omalle mielipiteelle riittää kyllä kokemusperäistä tositietoa.

Edelleen harmittaa, että tämä uuden ison mallin markkinoille tulo ajoittui näin huonoon kohtaan Saabin historiassa. Se olisi ansainnut paremman ajan. Täällä foorumilla tuntuu, että hyvä Saab on se, jonka saa halvalla ja mieluummin ilmaiseksi sekä Se omaisi kaikki maailman hienoudet. Samalla kun "lippalakkikerho" vikisee loistavien "saabismien" perään, ei kuitenkaan uudet autot ole kelvanneet autojen ostajille. Siis lopputulema olikin jo ajoissa tiedossa, kun uusia Saabia ei ostettu!

Harmillista oli Saabin tiellä kuitenkin, ettei mallisto ollut riittävän monipuolinen ja auton ostakunta vain supistui pienemäksi ja pienemmäksi. Nyt voi vain enää muistella ja antaa tilanteesta toinen toistaan kovempia kannanottoja.

Oma mielipiteeni NG-95:sta on, että ei se mikään floppi ole. Se on todella upea Saab! :!:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mun mielestä OG9-5 oli jo tullessaan hitusen vanhahtavan näköinen, vaikka innoissani autosta muuten olinkin. Clam shell-konepellistä tykkäsin, kun oli niin vahva viite tupliksiin ja ysisatasiin. Tykkäsin kovasti tonnarista ja viimeiset mallit olivat mielestäni todella tyylikkäitä, vaikka peruskonstruktio olikin jo vanhahko. Eli joo, OG9-5 oli hieno, mutta suurin osa innostustani taisi johtua siitä, että Saab sai tuotua markkinoille jotain uutta -ei niinkään siitä, että auto itsessään olisi ollut erityisen säväyttävä. Esim. samoihin aikohin esitelty Volvo s80 oli mielestäni todella tyylikäs ja olin saabistina suorastaan harmissani, että saivat niin komean mallin pukattua ulos!

Uusi 9-5 taas oli kuin raikas tuulahdus tullessaan, kun oli niin puhdaslinjainen. Minusta nimittäin eurooppalainen automuotoilu on nyt samoilla linjoilla, kuin amerikkalainen 1950-luvulla: muodolla ei ole muuta funktiota, kuin näyttää, miten hienosti pelti saadaan taipumaan tai miten näyttävät valot taiteilija (eli automuotoilija) on saanut tietokoneella skissattua. Hirveä määrä pokkauksia ja muotolinjoja ja aivan äärimmilleen paisutettuja mitoituksia. Katsokaa vaikka Peugeot RCZ:n takamusta suoraan takaa päin. Aivan järjetön läskiperse!

Mielestäni uuden 9-5:n sisustus ei ole ollenkaan niin tylsän näköinen livenä, kuin kuvissa. Laajakulmalla otetut sisäkuvat tuovat normaalisti ratin ja viiksen taakse jäävän kojelaudan muovipinnan liioitellusti esille. Käykääpä itse toteamassa! Sitä laajaa muovipintaa ei kuskin paikalta edes huomaa, enkä tiedä, mitä sinne edes pitäisi sijoittaa, sillä tuo paikka jäisi pahaan katveeseen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja Arcer »

tarkoitettiinkohan topgearin jutussa lähinnä että auto oli myynnillisesti floppi, jota se oli ja varmasti oli suuri syy saabin rahojen loppumiseen. Suurin osa voluumista, joka sekin oli alle suunnitellun tuli huonokatteisesta 9-3:sta niin sitä ei businesspläni/rahoitus kestänyt.

Suomessa viimeistään businesshinnoiteltuna hintakin alkoi olla kohdallaan eli samaan rahaan on tarjolla huonompikain autoja.

Eikähän NG9-5 huonompi ainakaan ole kuin opel insignia, vaan parempi, ja niitäkin myydään.

2.0Tid on ihan oiva moottori ja CO2:tkin oli 2010-2011 kohdallaan. Aika harva niitä V6 dieseleitä ostaa.

Ei saabin lähtökohdat spykerin omistuksessa liian ruusuiset olleet, mutta jos saa 3 auton malliston useammilla korimalleilla lähes ilmaiseksi(ilman tuotekehitys ja tuotannon aloituskuluja) myyntiin ja tunnetun brändin niin vähän pidempään lentoon olisi ollut eväät. Malleista vielä 2 täysin uutta.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Arcer kirjoitti:Aika harva niitä V6 dieseleitä ostaa.
Ehkei suomessa, mutta muualla tuon luokan autossa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Nyt kun on noin neljä kuukautta ajoa tuolla uudella ysivitosella takana niin voi kai jonkilaisen kommentin heittää. Alussa moni asia tuntui hieman oudolta, mutta onneksi auto tuntuu päivä päivältä paremmalta. Itse en allekirjoita tuota sisutuksen tai penkkien "halpuutta", päinvastoin sisustus kestää hyvinkin vertailun saksalaisiin kilpailijoihin ja penkit on selvästi paremmat kuin vaikka 5-sarjan Bemarissa. Dieselistä en tiedä (lyhyttä vajaan 100 km:n kokemusta enempää) mutta ainakin bensaversiossa tehoa ja kulkua on ihan riittävästi. Ohjaukseltaan auto edustaa parasta mitä itse on koskaan päässyt ajamaan.
Pari viikkoa sitten kun tuli haettua tuo allekirjoituksen OG 9-5 talvisäilytyksestä (mittarissa nyt 131 tkm) niin suorastaan järkyttyi miten vanhanaikaiselta sisustus näyttääkään. Tyylikäs se tosin silti on jalopuineen ja nahkapenkkeineen. Suorastaan aristokraattinen. Auto sai samalla myös uuden lempinimen "ilmalaiva" sillä tuohon uuteen ysivitoseen verrattuna ohjaus ja varsinkin ARC mallin alustan pehmeys toi mieleen lähinnä leijumisen. Täytyy tosin todeta että merkitystä on myös siinä nyt alla olevilla kitkarenkailla. Summa summarum - ainakaan omasta mielestäni uusi 9-5 ei todellakaan ole floppi (paitsi myynnillisesti) ja edelleen herättää huomiota ja ihastelua minne sen kanssa meneekin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvin kirjoitettu Tosu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, kyllä kai tuossa tarkoitettiin nimenomaan kaupallista floppia. Autoja ei revitty käsistä. Ysivitosesta odotettiin Saabin pelastajaa, mutta Saab ei pelastunut. Vaikea varmaan arvioida kuinka suuressa määrin se oli tämän automallin syytä ja paljonko oli kiinni muista tekijöistä, esim. myyntiverkostosta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ja siitä kuinka moni jätti auton ostamatta ihan vaan sen vuoksi että tehdas kiikkui konkurssin partaalla ja tulevaisuus näytti epävarmalta. Jos ei ole kovin merkkiuskollinen, niin tuolla on aika iso vaikutus.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
verski
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2012 13:18
Paikkakunta: kaavi

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja verski »

hieno auto kävin eilen juuri kuolaamassa rinta-joupilla kuopiossa valkea väriltään
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näin siinä juuri kävi, moni jätti ostamatta?! Kyllä auton alkuhinta oli korkea ja vaati todella suurta innostusta Saabiin, että auton osti. Näin kävi minullekin! :D

Nyt jälkeenpäin tuntuu kyllä hyvin kalliilta nautinnolta tuo "pikkumusta", olen kuitenkin tyytyväinen tuohon autoon. Se oli hieno auto, varmaan minun autostani paras ajoltaan ja talviominaisuuksiltaan. NG-95 on parhaimmillaan matkanteossa ja heikoimmillaan kaupunkipyörityksissä sekä ahtaissa parkkihallissa. Olisi kyllä suonut tuolle hienolle autolle hieman paremman ajankohdan tulla markkinoille. Ehkä tuo alkuhinnoittelu olisi voinut olla hieman agressiivisempi, samoin markkinointi?

Niin ne ajat vaan muuttuvat ja moni saabisti oli valinnut uuden tien tehtaan epävarmuuksien vuoksi ja uusia saabistia
tuli entistä harvemmin. Lopun tilanteet me olemme kaikki jo kokeneetkin.

Saab on kuitenkin edelleen hieno auto! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja jar »

Mielenkiintosta seurata keskustelua!

Ajoin dsl-manuaalilla syksystä 2010 kevääseen 2011 38 tkm ja mielestäni hyvin kaksijakoinen auto. Erinomainen matka-auto, oikeasti pieni kulutus < 6 l/100km, ei siis pelkästään normin mukaan, tilava matkustamo ja poikkeavalla tavalla hyvännäköinen.

Mutta ne Opelin erikoisuudet - ratti, keksikonsolin nappulat ja asettelu, nopeutta pitämätön vakionopeuden säädin ja automaatti-ilmastointi joka ei pidä Suomen syys-huhtikuu ilmastossa edes ikkunoita auki. Saati sitten uutuuden tekniset ja huoltotoimiin liittyvät ongelmat, jotka varmasti ajanmyötä paranivatkin.

Mutta siitä huolimatta olisin mielelläni nähnyt muutaman vuoden päästä uudelleen sisältäen Saabin itse kehittämät parannukset ja sen farkun.
"2375"
99 EMS grp 2
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mielenkiintoinen kirjoitus NG:n ominaisuuksista? Itse ajelin "pikkumustallani" 58000km. Huolto-ongelmista en tiedä, koska matkani oli viaton! Käymissäni Metroauton määräaikaishuolloissa ja väliöljynvaihdoissa, mitkä eivät kuuluneet huolto-ohjelmiin, sain todella hyvän ja hienon palvelun. Kiitos heille siitä! :D

Tuon ohjaamon toiminnothan ovatkin sitten varmasti kuljettakohtaisia mieltymyksiä, luulisin? Omani toimintoihin olin hyvin tyytyväinen. Se mikä tuossa hyvässä kirjoituksessasi kiinnitti huomioni oli nuo ilmastoinnin ja ikkunoiden aukipysymiseen liittyvät kokemukset? Minä en todellakaan tuollaisia kokenut autostani. Minulle sattui tuon pikkumustan matkoihin monta Lapin ja Norjan reissua ja ihan paukkupakkasten aikoina. (niistä taisin teille kirjoitellakin kyllästymiseen saakka?).Minä olin varmaan harvoja joka noilla keleillä ja niillä sekoilla kirkkailla laseilla ajeli.

Näin nämä kokemukset vaihtelevat eri kuljettajilla?! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Floppi?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mielenkiinnosta katselin vähän valikoimaa...
Nettiautossa halvin NG-femma 38900€. Blocketissa 189000kr (about 22k€).
Hämmentävää kyllä tuo Suomen autojen hintataso. Useimmat noista autoista oli vielä liikkeen esittelyautoja. Ei kait noista siten täällä vaan haluta eroon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin