Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja tommij »

Vilho123 kirjoitti:
tommij kirjoitti:Iltalehdessä oli 17.12. aukeama 9-5:sesta, oikein positiivishenkinen. Ristonkin parivaljakko oli päässy kainalokuvaan ;)
Olisiko jollain mahdollisuutta skannata kyseistä juttua?
Lehden saa tilattua ilman eestä asiakaspalvelusta.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja tommij »

Tero_s kirjoitti: Veto oli takapainotteinen, eli luistossa pystyy ajamaan helposti, kuin Taunuksella ikään.
Huomasitko muuten "kuuppamaisen" kaarrekäyttäytymisen? Meikäläisestä tuntui, että takapää käyttäytyy vähän samoin kuin 96sessa kovemmissa vauhdeissa. Juttelin asiasta Stefan Rundquistin, alustan pääsuunnittelijan, kanssa ja se totesi, että periaate on itse asiassa sama 9-5:n ja kuupan kaarreominaisuuksissa tältä osin. Eli taka-akseli on pakko-ohjaava molemmissa, mikä saa auton kääntymispisteen muuttumaan kaarreajossa. Siinä missä normaalisti kääntymispiste on taka-akselin kohdalla etupyörien kääntyessä, niin nopeammassa ajossa pakko-ohjaus saa kääntymispisteen siirtymään lähemmäs kuljettajaa, ollen parhaimmillaan jopa etupenkkien selkänojien välissä, eli käytännössä keskellä autoa.

Eli osa tästä takapään sivusuuntaisesta elävyydestä on juurkin pakko-ohjauksesta syntyvää. Tekee mutka-ajosta / väistöistä ketterämmän oloista, mutta tuntuu ensalkuun hieman omituiselta tottumattomalle.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

tommij kirjoitti:Huomasitko muuten "kuuppamaisen" kaarrekäyttäytymisen?
En huomannut. Mä vedin kokoajan tappisladissa. :-) Sen huomasin, että koeajoautossa ollut automaattiaski toimi fiksummin kuin perinteiset, eli museo automaatit. Niillä on nimittäin vaikea ajaa sladissa, koska heti kun löysää vedon, aski "heittää" vapaalle, eli kuin painaisi kytkimen pohjaan. Saabin aski toimi lähes kuin manuaali, eli kaasun löysääminen muistutti moottorijarrutusta.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä jatkoin tänään näitä nautintamatkoja. Olin Kaamasen tiellä ja siitä sitten Karigasniemen kautta Karigasjoelle Norjaan. Menomatka oli oikein soma lumituisku ja oikein reipas tuulenmyräkkä Norjan rajalle asti. Norjassa ja paluumatka olikin sitten ihan normaali lumipöpperöinen talvikeli. Täällä tuo kaamos on koettavissa jo päiväaikaan ja sitten paluumatka olikin täyspimeää. Koko reissu oli valoilla ajelua. Matkan tekeminen tällä Saabilla on kyllä tylsää kerrottavaa, koska kaiki toimii, niin ajon kuin valojenkin suhteen. Ei tartte ohjastella koska auto menee suoraan tuuli tai tuiskusi. Siis lyhyesti, erinomainen talviauto ja oikealta Saabilta tuntuu edelleen. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitenkäs Riston Saab selvitti "kauheat mutkat Kaamasen tiellä" ? :)
Vaikkei se nyt niin kauhian mutkanen tie muistaakseni ole.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olisipa kiinnostavaa päästä koeajamaan TTiD 190hv xwd. Voisin antaa oman raporttinen siitä autosta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

mike kirjoitti:Mitenkäs Riston Saab selvitti "kauheat mutkat Kaamasen tiellä" ?
Vaikkei se nyt niin kauhian mutkanen tie muistaakseni ole.
Kyllä niistä "kahdesta" ihan hyvin selvisin ja "prosenttinousutkin" pääsin ylös vaikka ei nelivetoa ollutkaan. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

No niin, reissu on heitetty ja Lapissa on jälleen "pikkumustaa" ulkoilutettu. Koko matka sujui kaikin puolin erinomaisesti. Auton toiminnasta kertominen on nyt kuitenkin tosi tylsän tuntuista, koska kaikki toimi oikein hyvin ja en ole tuosta ajokista ärsyyntynytkään miltään osin.
Kun minulta tämä koejelu on jatkunut jo viikon yli neljän kuukauden. Taas alkoi uusi kymmentuhat ja eka huoltokin kohta jo lähestyy niin lopetan nyt sitten nämä matkakertomukseni tähän. Täähän alkaa olla oikeasti jo käytetty auto :wink:

Kiitos näiden juttujen lukijoille kestämisestä. Hyvää Saab-vuotta kaikille. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Auto ilmoittaa 45% öljynvaihtoon. Minähän vaihdatin öljyn, tais olla neljän- viiden tonnin välillä. Ajettelin, että näyttäköön mitä näyttää, niin 30000km kohdilla vaihdan öljyt.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Pitihän se Kuopion Rinta-Joupilla käydä koeajolla, kun odottelin oman auton huoltoa.
Ihan siisti peli ja tosiaankin livenä todella hieno. Hiukkasen mittaristo vaati totuttelua.
Ja oikein kiva kaikin puolin, mutta farkku olisi mun mieleen. Ainut mikä ei sytyttänyt niin liian "tiukka" alusta, eli jotenkin alusta tuntui liian jäykältä, josta johtuen ainakin kyseisellä autolla meno oli omaan verrattuna töyssyistä. Hiljainen kyllä ja miellyttävä ajaa niin kuin yleensäkin kaikki saabit :D
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Tänää käytiin pojan kanssa vihdoin koikalla. Minusta 15-vuotiaalta "vänkäriltä" tuli hyvä kommentti - tällä voisi jatkaa Hesaan asti pysähtymättä. Olipa kerrassaan erinomainen matka-auto - eikä kaupungissakaan hankala.

Ymmärsin aika nopeasti sen, mitä monet koeajaneet ovat sanoneet - auto tuntuu ajossa kerrassaan kutistuvan. Ei tuntunut 5-metriseltä kuin ainoastaan silloin kun vilkaisi takapenkin suuntaan.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä on helppoa lumipöpperön keskivallin ylitys, ei paljon ole nykimisiä. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

saab93f kirjoitti:Ymmärsin aika nopeasti sen, mitä monet koeajaneet ovat sanoneet - auto tuntuu ajossa kerrassaan kutistuvan. Ei tuntunut 5-metriseltä kuin ainoastaan silloin kun vilkaisi takapenkin suuntaan.
Eikö tunnukin todella näppärältä?! Vaikka en ole koskaan ajanut pösöä, niin tuntui kuin olisin ajanut 205:n kokoista autoa, jossa todellisuudessa olikin johtajaluokan tilat ja vakaus. Ja auto unohtui ympäriltä ihan hetkessä.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

saab93f kirjoitti:Tänää käytiin pojan kanssa vihdoin koikalla. Minusta 15-vuotiaalta "vänkäriltä" tuli hyvä kommentti - tällä voisi jatkaa Hesaan asti pysähtymättä. Olipa kerrassaan erinomainen matka-auto - eikä kaupungissakaan hankala.

Ymmärsin aika nopeasti sen, mitä monet koeajaneet ovat sanoneet - auto tuntuu ajossa kerrassaan kutistuvan. Ei tuntunut 5-metriseltä kuin ainoastaan silloin kun vilkaisi takapenkin suuntaan.
Itsekin kävin sunnuntaina autoa kokeilemassa ja tosiaan ensimmäinen ihmetys oli tuo ettei auto tuntunut ajossa todellakaan kokoiseltaan vaan huomattavasti kompaktimmalta. Toisaalta muutenkin linjat onnistuvat hämäämään auton koon suhteen. Sisällä auton koon oikeastaan huomasi vain taustapeilistä josta näkyvä pieni takaikkuna tuntui olevan julmetun kaukana.

Lumisateisessa kelissä pikaisella koeajolenkillä nyt ei mitään syvääluotaavia havaintoja ehtinyt tekemään, mutta jotenkin auto vain tuntui "tutulta" ja ajo oli heti alusta lähtien luonnollisen ja loogisen oloista. Eli jotain sukulaisuutta tuossa on kait onnistuttu säilyttämään. Ikkunoiden pieni koko ehkä aluksi hieman oudoksutti, mutta sekin unohtui muutamien kilometrien jälkeen. Mittaristo oli hieno ja automaatti toimi kyllä kuin ajatus. Luistonestokin tuntui olevan tehtävänsä tasalla. Sadetunnistin sen sijaan oli täysin kuutamolla kostean lumisateen kanssa ja manuaalisesti piti sulkia käyttää jos jotain halusi eteensä nähdä.

Viikonloppu meni muutenkin erilaisia Saabeja koeajaessa, mutta olihan tuo jotenkin kuitenkin omassa sarjassaan ja niin kait sen pitää ollakin.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Vähän OT mutta taisit tulla Aineelle juuri meidän koikan jälkeen - kun vaimon SLK:lla lähdettiin pihasta niin NG900 oli juuri saapumassa. Oli muuten kohtuullisen suuri ero talviajo-ominaisuuksissa kun taas mersulla lähdettiin ajelemaan kotia kohti :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin