Saab 9-5 Wagon 2011?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja viggen »

aero kirjoitti:
viggen kirjoitti: ¨Ei tule, koska Saab on tarkoitettu käytettäväksi myös talvella ilman että lumet liukuu peräkonttiin.¨
Toivottavasti tarkoitettu talvikäyttöön enemmän kuin 9-3SC, joka kerää peränsä pahimman moskakasan juuri luukun alareunan kohdalla olevalle kynnykselle sekä sinne avausnappulaan ("kahvaan").

Nimim. en oo varmaan pariin-kolmeen viikkoon aukonut takaluukkua ja seuraava auto saa taas luvan olla sedan.
Taitaa olla sama ongelma kaikissa kynnyksellä varustetuilla, takapuskuri muotoiltu niin että siihen keräntyy lunta ja jäätä. Kokemusta Pajero, SC, ML, ja XC käytöstä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.

Pahempana ongelmana pitäisin lämpimästä takalasista valuvaa jää/lumi/vesi seosta joka jäätyy pyyhkijän alapuolelle ja lasin alareunaan eikä sitä saa pois ilman reilua väkivältaa.

Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää. Eikö sedanin luukussa ole näitä ongelmia?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.
Nooooo, kyllä siitä tuon jääkerroksen lämpimällä vedellä irti saa. Mut sen verran tarttee valitettavasti nöyrtyä myöntämään, että kummankaan A4:n en muista moista ongelmakasaa keränneen - näiden kokemusten ansiosta uskallan uskoa, että farkkuperän voi onnistua toteuttamaan ilman tuotakin ongelmaa. Siksi toivon, että Saab jatkossa niin onnistuisi tekemään.
Marko A kirjoitti: Pahempana ongelmana pitäisin lämpimästä takalasista valuvaa jää/lumi/vesi seosta joka jäätyy pyyhkijän alapuolelle ja lasin alareunaan eikä sitä saa pois ilman reilua väkivältaa.
Siihen(kin) onneksi auttaa kyllä lämmin vesi, toki veden kanssa turaaminen on etenkin kovalla pakkasella aunarista, ellei satu olemaan sopivassa paikassa.
Marko A kirjoitti: Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää.
Kyllä se ainakin mulla kerää siihen päälle jääkerroksen, joka pitää nuijasta rikki että avausnappia pääsee painamaan. Lisäksi arveluttaa sinne millään terävämmällä iskeä, kun nappia peittää kumi, jonka ainakin pelkään puhkovani turhan helpolla.

Ja joo, kyllä sitä luukkua voi käyttää, kunhan kaivaa sen esiin.
Marko A kirjoitti: Eikö sedanin luukussa ole näitä ongelmia?
Ihan satavarma en ole, mutta luulisin että 9-3:ssakin sedanin perä kerää vähemmän moskaa takaosan erilaisen aerodynamiikan ansiosta. Lisäksi sedanin luukku aukeaa ihan eri suuntaan, lähtien lähes kohtisuoraan kynnyksestä ylöspäin, ei taaksepäin. Mulla lisäksi sedanin valintaa tukevia tekijöitä ovat ulkonäkö sekä sedanin ainakin valmistajan mukaan hitusen pienempi kulutus. Yleensä sedan on myös halvempi, mikä on pelkkää plussaa (nykyinen on farkku just siksi, että tämä tekijä oli kerrankin toisin päin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei yhdelläkään autonvalmistajalla sitten ole välähtänyt ohjata tuuletusilman poistoa takaluukun ja puskurin välistä ulos niin että samalla pysyisivät ukset sulina? Vaikka mitäpä noita pienet pohjoiset markkinat pienine pohjoisine ongelmineen liikuttaisivat, kaikki tarttis itte tehrä perskeles...
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ti Helmi 22, 2011 10:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

ristos kirjoitti:Eikös vuoden kuukausista suurin osa ole ilman lunta ja sohjoa? Ja jos asuu vielä pohjoisessa niin luntahan on vähemmän kuin etelässä, vai miten se oli? :D
En kyllä minäkään ymmärrä tuota lumesta ulvomista :lol:
Eihän täällä ole lunta nimeksikään :lol:

Vai onkohan tuo taas " eri asia" ?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Marko A kirjoitti:Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.

Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää.
En kyllä viitti 3 kilsan välein pysähtyä lumitöihin, jotta luukkua tulisi säännöllisesti käytettyä, putsattua ja auottua...

Minusta 9-3SC:n luukku on pirun huono keksintö - olen 101 % samaa mieltä aeron kanssa. 8 km lumisella tiellä niin siinäpä on takaluukussa aukomista. No toki se aukee mut ensin pitää tehdä aivan liikaa lumitöitä avausnapin kohdilla ja luukun alareunan/puskurin kohdilla.

Ottaa nyt Saab-suunnittelija vaan kiltisti oppia Inkusta ja Mondeosta - ainakin alareunan/puskurin osilta.
Sininen Saab 9-3, '99
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mimmi kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:sähköinen nappi saisi tuohon tulla takaluukkuun, kuten esim voortti käyttää. kironnut tuon farkun avausvivun , kun sinne väliin pakkautuu lunta, jonka jälkeen se ei vaan aukea, ennekuin raapinut lumet sieltä välistä pois
Kannattaisi tutustua hieman uudempiin farkkufemmoihin, niin huomaisit Saabin sunnittelijoiden tehneen tämän jo paljon ennen ihmettelyäsi.

Onko näin, en tosiaan ole uudempia katsonnut, kuin tämä oma 02 on. Onko sitä uudempaa systeemiä mahdollista saada sovitettua tähän vanhempaan malliin? koska taas kerran se kahva jumissa jään sisällä.
piti sitten tänään tutustua, ja tosiaan, siellähän on juuri semmoinen mitä sanoin tähä uudempaan. Luulisi tuon lumiriesan loppuvan tuommoisella ratkaisulla.
Viimeksi muokannut Jamppa, Ti Joulu 28, 2010 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

VKe kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.

Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää.
En kyllä viitti 3 kilsan välein pysähtyä lumitöihin, jotta luukkua tulisi säännöllisesti käytettyä, putsattua ja auottua...

Minusta 9-3SC:n luukku on pirun huono keksintö - olen 101 % samaa mieltä aeron kanssa. 8 km lumisella tiellä niin siinäpä on takaluukussa aukomista. No toki se aukee mut ensin pitää tehdä aivan liikaa lumitöitä avausnapin kohdilla ja luukun alareunan/puskurin kohdilla.

Ottaa nyt Saab-suunnittelija vaan kiltisti oppia Inkusta ja Mondeosta - ainakin alareunan/puskurin osilta.

modeossa tosiaan tuo alareuna on fiksusti suuniteltu, siinä ei pahemmin lunta keräänny puskurin päälle :mrgreen:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-5 Wagon 2011?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Jamppa kirjoitti:

modeossa tosiaan tuo alareuna on fiksusti suuniteltu, siinä ei pahemmin lunta keräänny puskurin päälle :mrgreen:
No miten kertyisi kun ei se lähde enää käyntiin niissä lämpötiloissa kun lunta sataa :mrgreen:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin