Penkin lämmitin

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
pekval
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 09:38

Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja pekval »

Onko jollakin tietoa 95NG Aeron (vm 2011) penkin lämmittimen rakenteesta? Itselläni on vikana se, että kuljettajan istuin ei lämpene: painonapin vihreät valot syttyvät ja noin 15 sekunnin kuluttua kuuluu kojetaulusta pieni naksahdus ja valot sammuvat. Penkki ei siis lämpene.
P
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Penkin lämmitijn

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Tyyppivika on, esiintyy myös Insignioissa. Itsellä toimii minuutin, sit naksahtaa. Kesäautossa ei tosin haittaa.
Jari
Ps. taitaa mennä keväällä myyntiin on noita vikoja joka lähtöön....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pekval
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 09:38

Re: Penkin lämmitijn

Viesti Kirjoittaja pekval »

Eipä ole muita vikoja minulla ollut - paitsi että kello ei pysy talviajassa. Ei penkin lämmitystä kuskille ja kello aina kesäajassa, siis kesäauto.
P
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Penkin lämmitijn

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Tarkennan vähän, minulla on kesäkäytössä.
Jari
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kiinnostaisi kuulla mitä muita vikoja on ollut. Tuo penkillämmitin on tyyppika ja vastuksen vaihdon vaatii.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Eihän niitä vielä ole mutta näiden foorumien keskusteluiden perusteella saattaa tulla.
Jakopää, vaihdelaatikko....tuosta vaihdelaatikosta kuulin kyllä ettei se olisi johtunut autosta??
Jari
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Omassa myös molemmat penkit kylmänä. Kattelin korjaamolla yhtä Insigniaa jossa vaihdettin vastuksia ja näytti aika isolta hommalta. Ajatus on kyllä vaihdattaa omat mutta täytynee teettää se marmorilla että saa hommaan takuun sillä noita on vaihdettu moneen autoon useasti.
Tuo on oikea tyypivika jonka saisi varmaan takuuna pitkään jos vain autolla olisi valmistaja hengissä.

Ng:n tyyppiviaksi voi varmaan lisätä jarrujen rakenteen joka sekin "Opel tauti". Jarrupalat jumittuu helposti ja silloin palat kuluu todella nopeasti.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja tosu »

Pitää koputtaa puuta. Toistaiseksi ei vielä mitään noista "tyyppiviosta" havaittu. Jarrulevyjen materiaali näyttäisi kuitenkin olevan parempaa kuin 9-3:ssa, ainakaan samalla tavalla eivät ruostu auton seistessä tallissa. Kellokin siirtyy automaattisesti kesä/talviaikaan aina tarvittaessa, ainakin omassa ihan parin minuutin sisällä käynistyksestä (radio Nova).
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla mennyt takapalat vaihtoon. Lienee juurikin jumiutumisen syytä. Samoja murheita taisi olla OG:n alkupäässä.

No ainakin omakohtainen kokemus on ollut että mallisarjan parin ensimmäisen vuoden autoissa tuppaa olemaan kaikenmoista lastentautia. OG:n osalta minulle ylivoimaisesti kallein yksilö oli 2002 Aero, jota sai olla korjaamassa vähän väliä. Nyt on ollut myös 2 kpl OG viiruja, jotka ovat olleet todella huolettomia autoja.

Silti NG9-5:lla on todella hieno ajaa. Eikä tule joka mutkassa samanlaista vastaan :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jarrujen kanssa ongelmaa ei ainakaan meidän yksilössä ole ollut, toki koko kierros levyjä ja paloja on vaihdettu normaalin kulumisen takia. Aika vähän muutenkaan mitään vikaa ollut 130tkm matkalla, lähinnä takatutkien antureita ja penkinlämppärit menny, niin ja jakopäästä räjähti vesipumppu 120tkm kohilla.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Nuo 99 GL:n "hajoamiset" kyllä vaikuttavat ihan normi osilta automerkistä riippumatta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

Mulla jarrut alkoi jumittaa. Käytännössä piti satunnaisesti ääntä, joka tiheni. Tarkastin mikä levy kuumenee. Oikea takalevy oli muita lämpimämpi vaan ei polttavan kuuma. Selvis jarrupalojen irrotuksella ja rasvalla.

Huomioitavaa alkutalven kelit ja näyttää olevan ongelmia muillakin merkeillä mitä korjaamoilla autoja käy ja kavereiden kanssa keskustellut.

Onko kellään kutinaa mistä jumiutuminen johtuu. Onko rakenteessa jotain mitä vois korjata vai onko ns. vuosittainen purku ja rasvaus ainut vaihtoehto.

Automerkistä riippumatta ensimmäiset yksilöt oman kokemuksen mukaan vikaisempia kuin myöhemmät kun pikkuviat korjattu.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja tosu »

Toivo.kesseli kirjoitti: Onko rakenteessa jotain mitä vois korjata vai onko ns. vuosittainen purku ja rasvaus ainut vaihtoehto.
Itsellä ainakin tulee aina auton pesun yhteydessä suihkutettua nuo jarrulevyt/palat puhtaaksi sen verran mitä vanteiden raoista pystyy. En tiedä onko tuo syynä siihen etten ole minkäänlaista jumittamista ollut. Näin talviaikaan aikamoinen määrä aina sitä moskaa sieltä ainakin tulee.
eklunto1 kirjoitti:OG:n osalta minulle ylivoimaisesti kallein yksilö oli 2002 Aero
Minulla tuo allekirjoituksen 2002 ysiviitonen on myös ollut korjausmäärältään ylivoimaisesti kallein ja eniten korjauksessa käynyt. Melko suuri osa mennyt tosin takuuseen tai Saabin goodwillin piikkiin aikoinaan. Nyt on siinä kaikki korjattu ja kunnossa, ja pysyneekin toivottavasti kun vain pari tuhatta kilometriä aina kesässä vain ajelee.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä minä pikkumustan kanssa taisin saada aika hyvän kuvan tästä NG :stä. No, en toisin käyttänyt autoa kuin tuon reilut puolitoista vuotta ja reilut 60000km, mutta tosin täysin viattomana!

Nyt kun näitä juttuja seurailee, niin kyllä tuota pikkuvikaa tuntuu olevan. Harmillista Teille käyttäjille, kun ajoltaan tuo auto on kuitenkin oikein hieno peli. Itse erityisesti nautin talvesta auton kanssa, niinkuin varmaan muistattekin matkakertomuksistani silloin joskus!

Toivottavasti tulevat ajat antavat Teille oikein turvallisia ja nautinnollisia ajoja Saabilla!

Terveisin Risto

Ps. Tämä saksalainen kävi tänään juuri huollossa (166000km), tämä on kyllä tämän matkan kulkenut viattomana. Normaaleja kulutusosia on vaihdettava, kuten tänään ekaa kertaa jarrulevyt eteen. Normaali A huolto ja levyjen vaihto 604,81 e.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Penkin lämmitin

Viesti Kirjoittaja peinu »

Täällä myös, onneksi apukuskin, penkinlämmitin naksahtaa hetken päästä pois päältä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin